Alkuperäinen kirjoittaja ehdotus:
Ei lapsien teko aina todellakaan ole kahden ihmisen yhteinen valinta, joskus vain toinen haluaa niitä, useimmiten se on se nainen, jolla on se vauvakuume. Ja mun mielestä sitten on turha ruikuttaa elatusta siltä lapsen tekijältä, ei se lapsen tekninen tekeminen vielä tarkoita, että lapsella olisi isä ja olisi lapsesta vastuussa. Aika moni yksinhuoltaja varmaan hakee elareihin korotusta, jos ex-puoliso alkaakin tienata enemmän, jolloin elareiden pitäisi vastaavasti nousta. Eli raha korvaa isyyden, kun tarpeeksi neuvotellaan.
AI, että jos puoliso jää asumaan yhdessä puolisonsa/yrityksen perustajan kanssa, on myös vastuussa yrityksen veloista? Just joo. Se vaan, että laki ei kyllä tunne tällaista yhteisvastuuta. Elatusvelvollisuus avioliitossa ei tarkoita, että toinen saa tehdä omilla rahoillaan ihan mitä vaan, ja luottaa sitten siihen, että toinen maksaa toisen mokat. Haluatte ottaa riskejä, mutta samalla olla varmoja siitä, että joku aina auttaa, jos meneekin mönkään. Millainen sijoitus tämä on?
Ookoo. Yritän vääntää: Se, että nainen on se osapuoli suhteessa, joka tulee raskaaksi, toisin sanoen alkaa odottaa lasta syntyväksi, ei tee miehestä imbesilliä. Eihän? Jos minä naisena haluan alkaa odottaa lasta syntyväksi, ei tarkoita sitä, että mahdollista sukupuoliyhteyttä kanssani harjoittava mies niin tekisi. Eihän? Jos minä haluan alkaa odottaa lasta syntyväksi, lopetan ehkäisyn käytön ja kerron (tai sitten en kerro) siitä sukupuoliyhteyttä kanssani harjoittavalle miehelle. Sen jälkeen mies tekee valintansa. JOKO ei nai kanssani enää TAI hankkii ehkäisymenetelmän ja toivoo minun vieläkin suostuvan sukupuoliyhteyteen kanssaan. Eiks jee? Jos se vaihtoehto, etten kerro vallitsee, mies tyytyköön osaansa. Eihän sillä ole muitakaan vaihtoehtoja. Joutui huijarin lapsen isäksi vasten tahtoaan, mutta kuitenkin VALITSI huijarin.
Ja, jos minä naisena päätän perustaa yrityksen, kerron sen miehelleni. Ilmoitan, että nyt on näin. Aivan samoin kuin ilmoitan, että haluan lapsen. Mies ei halua perustaa lasta - öh, anteeksi yritystä. Hän tekee itselleen tarvittavat toimenpiteet, käyttää ehkäisyä tai ei; jos luottaa minun sanaani ehkäisystä, on minun varassani tietenkin. Lopputulos riippuu luotettavuudestani tässä suhteessa, eikö? Minä silti hankin lapsen - öh, anteeksi perustan yrityksen. Mies joko lähtee kävelemään tai vastaa seurauksista.