Pulmallinen tilanne, paremman äitiyspäivärahan toivossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
niin juuri, ihan turha valehdella, kyllä sä ultrassa jäät kiinni ja laskettuhan muuttuu siinä oikeaksi vauvan senttien mukaan. koska se paperi kelallehan kirjotetaan vasta rv22+

Entä jos kävisitkin tuossa välissä muutaman viikon töissä ja tekisitkin töitä oikeen paljon. Laskettaisiinko äitiyspäiväraha tuon lyhyen pätkän mukaan sitten. Kannattaa kysyä Kelasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sandrah:
Alkuperäinen kirjoittaja Rio:
Alkuperäinen kirjoittaja miiina:
minimiäippärahan kanssa saat kotihoidontukea lisäksi. äippäraha on sama kun edellisestä vain jos se perustui palkka-tuloihin.

Ai kun kiva, siis että tosiaan voi saada päällekkäistä tukea, onkohan toi totta?
Ja siis mulla perustui se ä.p.raha palkkatuloihin.

Mulla on myös äp laskettu palkasta, mutta saan silti vanhemmasta lapsesta (alle 3v) kotihoidontuen hoitolisän.

Näin minullakin.

Ehdotan töihin menoa tässä välissä, jos työpaikka kerta on!!!
Tai jos työ ei innosta, irtisano itsesi ja jää ansiopvärahoille, jos kerta niillä tulee isompi ä-raha...

Paha juttu. Ei kai se auta kuin mennä töihin. Itselläni sattui hyvä tuuri, kun saan samojen työtulojen perusteella ä-rahan (ja vielä korotettuna ekat päivät ä-rahakaudesta ja vanhempainrahakaudesta). Itse asiassa päiväraha on parempi kuin nykyiset työtulot! :o Työnantajalle menee palkkaa vastaava osa ja vielä 100 e / kk jää minulle... (niin siis tästä alkupään korotetusta ajasta) :whistle:

Sanoisin menkat 2 viikkoa aiemmaksi.En menisi julkiseen ultraan,moni muukaan ei mene vaikka vakaumuksen takia sikiöseulontaan.Kävisin yksityisellä rakenneultrassa...tarkistamassa et kaikki on hyvin...
Niin ja laskettuaika on +-2viikkoa.Ja voihan olla et saatetaan joutua vaik käynnistämään kaks viikkoa aikaisemmin,kuin LA.Tai et lapsi syntyy keskosena toivottavasti kuitenkaan ei.

Minä menisin suosiolla töihin ja vaikka hakisin sen pari pakollista viikkoa sairaslomaa mieluummin, kuin alkaisin valehtelemaan neuvolassa ja kiertämään ilmaisia ultrakäyntejä.

Jos raskausaikana tapahtuu jokin onnettomuus tai vastaava, on kuitenkin hyvä jos neuvolassa ja sairaalassa on oikeat tiedot.

Lähellä äitiyslomaa minulla ainakin on selkä ja liitokset jo niin kipeinä, etten ole pystynyt täyttä päivää tekemään ja olen saanut sairaslomaa. Raskausaikana lääkärit kirjoittavat aika helpolla lomia, eihän sitä selkäkipua voi sen kummemmin todeta. *ehdottaa siis kauheaa huijausta*

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä elän ihan siinä uskossa, että uuden äitiysloman tulee alkaa ennen edellisen lapsen 3-vuotis päivää...

Kyllä se on laskettu aika, jonka täytyy olla ennen lapsen 3-vuotispäivää. Kannattaa siis mennä töihin hetki ennen äitiysloman alkamista, muuten joutuu minimiäitiyspäivärahalle.

minä elän ihan siinä uskossa, että uuden äitiysloman tulee alkaa ennen edellisen lapsen 3-vuotis päivää...

Korjaanpa heti virheellisen tietoni. Lukeehan tuolla kelan sivuilla ihan selvästi miten asia on.

kelan sivuilta lainattua:

"Kaksi lasta kolmessa vuodessa

Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista."

Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:

Älä elä, kyllä se Kelan sivuilla sanotaan, että edellinen lapsi ei saa täyttää kolmea vuotta ennen uuden laskettua aikaa.

en en, korjasinkin jo

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Sanoisin menkat 2 viikkoa aiemmaksi.En menisi julkiseen ultraan,moni muukaan ei mene vaikka vakaumuksen takia sikiöseulontaan.Kävisin yksityisellä rakenneultrassa...tarkistamassa et kaikki on hyvin...
Niin ja laskettuaika on +-2viikkoa.Ja voihan olla et saatetaan joutua vaik käynnistämään kaks viikkoa aikaisemmin,kuin LA.Tai et lapsi syntyy keskosena toivottavasti kuitenkaan ei.

Näin minäkin tekisin. Ja hyvillä mielin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

No eihän tuo auta mitään, koska ultraaja kumminkin täyttää tiedot neuvolakorttiin ja tarkastelee sikiön mittoja suhteessa laskettuunaikaan! Eli herättäis vaan kummastusta, jos nla-kortissa on laskettuaika johon nähden sikiö on pari viikko liian suuri. Ei mee oikein enää mittavirheenä läpi 18 - 20 viikoilla! Ja eikös ne kelan paperit saa vasta, kun ajallisesti on jo pitänyt tehdä rakenneultrakin, vai pettääkö mun muisti nyt totaalisesti :o

Alkuperäinen kirjoittaja jalava:
Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
Alkuperäinen kirjoittaja jalava:
no entäs jos aloittaa ä-loman varhennettuna?? olikohan se mahdollista 50arkipäivää ennnen, niin riittääkö se??

EI, kun se katotaan lasketun ajan mukaan...

aih, ok. en tiennyt.. :ashamed:

En muuten tarkottanu huutaa, tai olla noin tyly,miltä mun vastaus ehkä näytti, sori.

Yhteistyössä