Pulmallinen tilanne, paremman äitiyspäivärahan toivossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rio

Jäsen
13.02.2007
197
0
16
Jos on raskaana ja laskettuaika on ennenkuin edellinen lapsi täyttää 3- vuotta, niin on oikeutettu saamaan saman äitiyspäivärahan, kuin silloin kun edellinen lapsi syntyi. Eli jos on siis ollut äitiyslomalla ja kodinhoidontuella kotona kokoajan, eikä välillä siis töissä.
Etäs jos tämän kakkosen laskettuaika on paria viikkoa myöhemin, kuin ykkösen syntymäpäivä. Silloin ei ole enää oikeutettu saamaan samaa äitiyspäivärahaa kuin silloin aikaisemin. No jos siis olet kokoajan ollut kotona, niin palkkahan on ollut siltä ajalta todella huima :kieh: . Ja äitiyspäivärahakin olisi minimi :kieh: .
Sattui vaan vahinko että ei tärpännyt aikaisemmin ja nyt tuo laskettuaika on siis todellakin pariaviikkoa liian myöhään.
Pitäisikö vaan pokkana valehdella neuvolassa viimeisten kuukautisten alkamisajankohta parilla viikolla aikaisemmaksi.
Miten äkkiä huijaus huomattaisiin, ja olisko sillä vaikutusta äitiyspäivärahaan :whistle: .

Alkuperäinen kirjoittaja siveydensipuli:
Ihan sallittua hieman muistaa väärin, tosin onko siitä hyötyä kun alkuajan ultrassa katsotaan laskettuaika.

Tätä just tarkotin, että taitaa olla turhaa.
Onko kellään vastaavaa kokemusta, siis että lasten ikä satuu lipsahtamaan just vähän yli ton kolmen vuoden.

Siis lasketaanko se niin, että tulevan lapsen LA tulee olla ennen kuin edellinen lapsi täyttää 3v vai niin, että sinun on jäätävä uudelle äitiyslomalle, ennen kuin edellinen lapsi täyttää 3v?

*muoks*
Onko sulla mahdollisuutta olla liiton työttömyyspäivärahalla?
Nimittäin se riittää kun olet vaikka kuukauden tai pari työttömänä&päivärahalla niin ne laskee äitiyspäivärahan sen mukaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
*muoks*
Nimittäin se riittää kun olet vaikka kuukauden tai pari työttömänä&päivärahalla niin ne laskee äitiyspäivärahan sen mukaan ;)

No ei ole mahista olla työttömänä, mulla on työsuhde voimassa, eli olen hoitovapaalla töistä. Töihin en aio mennä tässä välillä.

*muoks*

Tai vaikka olisi ihan kelan työmarkkinatuella 4kk ennen laskettua-aikaa, niin se lasketaan sen perusteella. Esim. mulla laskettiin äp-raha työmarkkinatuen perusteella, niin onhan se kuitenkin jonkin verran isompi mitä minimi.

Muoks. tuollapa se jo tulikin, ettei ole mahdollista..

Mut sillä ei kyllä tosiaan oo mitään merkitystä mitä siellä neuvolassa sanot, koska la määräytyy ultran perusteella, ja se voi olla montakin viikkoa suuntaan tai toiseen mitä "omien laskujen" mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuttu:
Olenpa kuullut sellaisestakin, että neuvolan täti on rukannut LA:ta aikaisemmaksi juuri paremman eden takia :whistle: Voihan sitä aina pyytää. 2 viikkoa taitaa kumminkin olla liikaa

AAH! Just olis hyvä juttu! Mulla oli tosi hyvä äitiyspäiväraha viimeks, ja tietysti olisi kiva että se olis nyttekin ;) .

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mut sillä ei kyllä tosiaan oo mitään merkitystä mitä siellä neuvolassa sanot, koska la määräytyy ultran perusteella, ja se voi olla montakin viikkoa suuntaan tai toiseen mitä "omien laskujen" mukaan.

No käytin tota Kaks Plussan laskuria ja se osoitti 26.7 :heart: . Mutta tuo on kyllä totta mitä sanot.

Alkuperäinen kirjoittaja miiina:
minimiäippärahan kanssa saat kotihoidontukea lisäksi. äippäraha on sama kun edellisestä vain jos se perustui palkka-tuloihin.

Ai kun kiva, siis että tosiaan voi saada päällekkäistä tukea, onkohan toi totta?
Ja siis mulla perustui se ä.p.raha palkkatuloihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rio:
minimiäippärahan kanssa saat kotihoidontukea lisäksi. äippäraha on sama kun edellisestä vain jos se perustui palkka-tuloihin.

Ai kun kiva, siis että tosiaan voi saada päällekkäistä tukea, onkohan toi totta?

No ainakin kotihoidontuen lisäosaa voit saada siitä 3vuotiaasta ja sehön on tuloista riippuvainen.
itse kotihoidontukea ei voi saada,muistelisin näin.

No ainakin kotihoidontuen lisäosaa voit saada siitä 3vuotiaasta ja sehön on tuloista riippuvainen.
itse kotihoidontukea ei voi saada,muistelisin näin.

kotihoidontuesta vähennetään äippäraha tulona, näin voi saada siis kht myös. kun itellä oli vähän siinä ja siinä et saanko saman kuin edellisestä, silloin virkailija sanoi että jos useampi lapsi, niin ei voi saada äitiyspäivärahaa huonommin kuin kotihoidontukea.

Mulla on myös äp laskettu palkasta, mutta saan silti vanhemmasta lapsesta (alle 3v) kotihoidontuen hoitolisän.

Yhteistyössä