Pulkkamäessä n.5v lapsi loukkasi itsensä pahasti kun vanhemmat ei vahtineet :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jää"

Vieras
Mäki oli jäinen ja kuhmurainen kun pitkästä aikaa tuli pakkasta.

Vähän ennen kuin lähdettiin niin meidän lähelle tuli perhe jonka noin 5v lapsi lähti samantien laskemaan POLVILLAAN pulkalla mäkeä alas! (vanhemmat jutteli keskenään) En ehtinyt sanomaan mitään muuta kun mielessäni ajattelin että siinä ei hyvin käy ja ei käynytkään. puolessa välissä tuli pieniä pomppuja ja tyttö lensi kuin räsynukke ilmalennon ja tuli alas rintakehä/olkapää/pää edellä. Isä lähti juoksemaan alas ja tyttö makasi paikallaan itkien ja pidellen päätään. Isä nappasi tytön syliin ja lähti tytön kanssa autolle, tyttö piti päätä isän rintaa vasten. Äiti saattoi mutta jäi toisen lapsen kanssa kun isä lähti lapsen kanssa (toivottavati sairaalaan).

Näin monta muutakin vaaratilannetta kun pienten annetaan suht jyrkkää mäkeä laskea yksi pulkalla tai stigalla! Pitäis vähintään kävellä puoleen väliin mäkeä ja vasta alempaa antaa noin pienten lasten laskea. Ja vähintään kattoa että menee istumaan pulkkaan JALAT suorina.

Toisena päivänä näin kun isä laitto n.3v lapsen laskemaan yhdestä loivemmasta mäestä ja aina itse juoksi pulkan perässä. Ihan niin kuin siinä voisi tehdä jotain kun perässä juoksee :D Ei se millään olis saanut pysäytettyä pulkkaa kun oli useampi metri väliä. Lapsi ei osannut yhtää itse ohjata piti vain pulkan reunasta kiinni ja yhden kerran törmäsikin valotolppaan, onneksi ei ollut kovin kova vauhti!

Jäi kyllä paha fiilis kun näin miten tänään se tyttö lensi niin pahan näkösesti. Toivottavasti ei tullut muuta kuin aivotärähdys :(

Miks lapsia pitää viedä tollaseen laskupaikkaan etes!? :O
Voi laskea varmasti vähän ei niin jyrkistä / pomppusista / missä ei ole mitään puita , tolppia lähettyvillä..

Järkeäkin voi tosiaan käyttää! :D

Toivotaan, että lapsi kuitenkin selviisi vähinvammoin ja ne vanhemmat ottivat varmaan opikseen!!!

[QUOTE="vieras";27822394]Miten se polvillaan olo tekee asiasta pahemman?[/QUOTE]

No kokeileppa laskea kuhmuraisesta mäestä kerran polvillaan ja kerran jalat suorina! Pikkasen helmpompi on pysyä kyydissä pompuista huolimatta jos on jalat edessä niin saa vaikka levitettyä niitä vähän sivulle tuomaan tasapainoa. Ja suuremmalla todennäköisyydellä siitä asennosta ei ihan naama edellä putoa kyydistä jos sattuu lentämään...

[QUOTE="a p";27822423]No kokeileppa laskea kuhmuraisesta mäestä kerran polvillaan ja kerran jalat suorina! Pikkasen helmpompi on pysyä kyydissä pompuista huolimatta jos on jalat edessä niin saa vaikka levitettyä niitä vähän sivulle tuomaan tasapainoa. Ja suuremmalla todennäköisyydellä siitä asennosta ei ihan naama edellä putoa kyydistä jos sattuu lentämään...[/QUOTE]

Jos on kovin pomppuinen tai jyrkkä mäki niin se on ihan saman miten siinä ollaan, huonosti käy pienelle lapselle. Turvallisessa mäessä taas voi ihan hyvin mennä polvillaan.

Lasten kanssa sais olla silmät takaraivossa. Harmillinen tilanne, mutta ei lasta voi 24/7 vahtia. Eihän lapsi olisi välttämättä edes vanhempia uskonut vaikka olisivat käskeneet laskea jalat suorina. Ja kun ilmeisesti vanhemmat mäen alla olivat niin eivät he voineet lasta estää laskemasta väärin vaikka tilanteen olisivat näkeneet.

Itse ainakin tuossa iässä olisin vain hypännyt nopeasti pulkkaan ja laskenut niin kuin olisin itse halunnut. Ei kukaan vanhempi varmaan siinä lapsen ja pulkan vieressä koko ajan ole ja korjaamassa jos lapsi väärin aikoo laskea.

Toki en tiedä minkälainen mäki kyseessä mutta kai yleensä 5 vuotiaat jo laskee yksinkin pulkalla...ja jos siis kyse mäestä missä yleisesti lasketaan mäkeä. Vahinkoja voi sattua aina kelle hyvänsä. .ei kai kukaan halua lapsen satuttavan itseään.

Itse siis lasket aina lapsen kanssa (isonkin lapsen)? Voihan siinäkin vahinko käydä ja vaikka kelkka kaatua. Tai jos lapsi vaikka vaihtaa asentoa kesken laskun?

Voi kaamee, ihan JUTTELIVAT keskenään! Mut hei, propsit sulle, teidän lapset ei varmaan koskaan ole ehtineet mihinkään tai ehtineet tekemään mitään kun sä vähän selkääs käännät tai (hui) JUTTELET miehelles.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Joo itse aion vahtia lapsiani mäenlaskussa aika tarkkaan.

Kuulin tässä joku aika sitten äitini työkaverista jolla laski joskus kymmenisen vuotta sitten pieni 3v lapsi mäkeä alas ja pulkka lähtikin jostain syystä kovaa vauhtia aivan toiseen suuntaan kun mitä oli tarkotus ja upposi sulaan...

Siis kerrassaan ihan kamalaa! En aio ikinä lapsiani laskettaa missään missä ois vaara käydä ainakaan noin.

En tiedä tarkkaan miten noin oli käynyt, oliko tienneet äidit että joessa oli sulia kohtia. Useampi äiti lapsineen oli laskenut mäkeä joelle. On kuulemma jotenkin päässyt asiasta yli, on päiväkodissa töissä ja ihan kai normaaia elämää viettää. Mutta itse siis oli lapsen pulkalla alas laittanut menemään...

Ois se vaan ihan kamalaa jos pistät itse oman lapsen laskemaan ja käy niin... En ite selviäis siitä kyllä ikinä.

Mäenlaskuaikaan tää tulee aina mieleen, ite järkytyin sen kuulemisesta kyllä melkoisesti.

Ärsyttää, että ap: n kuvailemat välinpitämättömät vanhemmat, jotka laiminlyövät jälkikasvunsa valvomisen pulkkamäessä, tuntuvat olevan enemminkin sääntö kuin poikkeus!

Sen lisäksi, että näiden välinpitämättömien tapausten omat lapset ovat vaarassa, aiheuttavat he muidllekin lapsille vaaratilanteita. Ihaninta on, kun tämä vanhempityyppi ei neuvo lastaan kapuamaan ylös mäkeen jostakin muualta kuin KESKELTÄ mäenlaskuväylää. Mitäpä sitä muita laskijoita huomioimaan ja taas niitä vaaratilanteita välttämään.

Toivottavasti tapauksen lapsi selviää säikähdyksellä.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Meillä vahdin kuusveetä ja laski suht loivasta soramontun rinteestä jalat suorina ja on ihan kohtuullisen hyvä laskija. Niin kolautti päänsä kun putosi pulkasta ja joutui jäämään sairaalaan yöksi. No, kaikki on ihan hyvin ja vielä lisää on tyttö saanut tapauksen jälkeen ohjaustaitoja jne. Mutta kun kaikelta ei voi suojella.

[QUOTE="millam";27822904]On kuulemma jotenkin päässyt asiasta yli, on päiväkodissa töissä ja ihan kai normaaia elämää viettää. Mutta itse siis oli lapsen pulkalla alas laittanut menemään...[/QUOTE]

Siis kuoliko se lapsi vai miksi tämä asia on niin järkyttävä, että ois parempi että siitä ei ois edes yli päässyt? Viitsii vielä olla päiväkodissa töissä, hui kamalaa! Onnettomuuksia sattuu. Niitä voi sattua ihan kenelle vain vaikka olisi kuinka tarkka ja hyvä äiti. Normaalilla mielenterveydellä varustettu ihminen pääsee niistä yli ja pystyy elämään normaalia elämään, varsinkin jos kaikki päättyi hyvin, yleensä myös niissä tapauksissa missä kaikki ei päättynyt hyvin, vaikka se tietyn jäljen elämään jättääkin.

Niin. Toivottavasti tosiaan ei lapselle käynyt säikähdystä ja mustelmia lukuunottamatta mitään vakavampaa. Mutta. Haavereita, onnettomuuksia vain sattuu, vaikka olisit ihan vieressä - niille ei voi mitään. Ja vaikka tuossa vanhemmat eivät nyt olisi keskenänsä jutelleetkaan, niin mitäpä siihen olisi ehtinyt tekemään, kun lapsi yhtäkkiä keksiikin kokeilla mäenlaskua polvillaan - asennon vaihtaminen käy viisivuotiaalta sangen sukkelaan.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Alkuperäinen kirjoittaja jälkiviisas näsäviisas;27822614:
Voi kaamee, ihan JUTTELIVAT keskenään! Mut hei, propsit sulle, teidän lapset ei varmaan koskaan ole ehtineet mihinkään tai ehtineet tekemään mitään kun sä vähän selkääs käännät tai (hui) JUTTELET miehelles.

Niinpä juuri!!! Kerran kun minä ja mies JUTTELIMME keskenämme, meidän lapsemme noin 1,5-vuotiaana kiipesi arkkupöydän päälle ja putosi tosta vaan nenilleen alas. Kyllä ollaan huonoja vanhempia. :headwall:

Ei mutta ärsyttää tämä ilmiö että aina kun jollekin käy joku vahinko, jonkun pitää olla pätemässä että miten ITSE olisi takuulla toiminut paremmin tuossa tilanteessa. Silti voi vahingossa käydä mitä vaan, vaikka olisi silmät selässäkin. Esim. itse olen jopa liiankin huolehtivainen lapsestani, melkeinpä ylihysteerinen. Silti lapseni on läsnäollessani loukannut itsensä monta kertaa ilman että olen pystynyt estämään.

Kun lapsi laskee kovaa vauhtia mäkeä alas, vaikka vanhempi huomaisikin, ei siinä mitään oikein pysty tekemään kuin huutamaan että nyt käyt istumaan tms.Harva nyt eteen hyppäisi.

Viimeksi muokattu:
Mentiin kerran kaverini ja tämän lasten kanssa laskemaan mäkeä. Esikoisemme olivat silloin noin neljä-viisivuotiaita. Kiivettiin porukalla mäkeä ylös, kun kaksivuotiaani alkoi uhmata ja heittäytyi maahan makaamaan. Nostin sitä siitä ylös, tuttavaperheen äiti kääntyi katsomaan meidän touhua ja sillä aikaa isommat tytöt livahtivat mäen harjalle. Minun tyttö istui pulkkaan ja kaverini tyttö pukkasi hänet liikkeelle. Eipä siinä muuta voinut kun avuttomana katsella, miten pulkka kiiti hurjaa vauhtia alas, ohitti juuri ja juuri puun sekä pyörätelineet ennen kuin pysähtyi. Aina ei kykene olemaan skarppina, ainakaan tavallinen kuolevainen. Superäidit ovat asia erikseen...

Yhteistyössä