Heips!
Olin itse myös aivan pihalla kaikesta kun sain vauvan tammikuussa. Sairaalassa minulle opetettiin kaikki alusta alkaen, eli miten vaippa laitetaan, miten peppu pestään yms. En edes tiennyt missä asennossa vauvan on syötävä!
Vaatteiden pukemisessa otin ohjeita sairaalasta, siellä kun vauvoilla oli paita ja potkuhousut. Luin myös sellaisen kansion sairaalassa, siinä oli kaikkea mahdollista. Myös kaikki kotiin tulleet ja neuvolasta ssdut kirjaset on luettu läpi. Ja nyt vauva 10kk ja hengissä. =) Hyvin kasvaneena ja kehittyneenä. Että kyllä sen sitten osaa, kun vauva on sylissä! Itse pelkäsin ensin, että vauva menee rikki, mutta nopeasti oppi ettei niin ole. Kysyin paljon kaikkea sairaala aikana ja lähdin kotiin vasta kun olin varma, että pärjään. Vauvan takia muutenkin oltiin sairaalassa normaalia pidenpään ja sain siinä ajassa varmuutta itseeni.
Ulkona pidin vauvallani sisävaatteiden päällä toppahaalaria, kypärämyssyä, pipoa ja makuupussia (toppiksessa oli 'suljetut' jalkaterät ja hihat). Jos oli yli -10 laitoin vielä fleecehaalarin toppiksen alle.
Itsekin ajattelin, että en tiedä milloin vauva on nälkäinen, mutta aluksi antoi silloin kun oli tunti edellisestä ruokailusta ja myöhemmin sitä oppi jo 'lukemaan' vauvaa. Vauva ääntelee ihan erilailla kun on nälkäinen tai esim jos haluaa syliin. Kyllä se siitä! Tsemppiä!