Puhuuko teidän 1v 8kk lapset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Meillä tyttö puhuu jo melkein täysin. Pitkiä lauseita Esim. Äiti, haluan pois tuolista, ota tämä minun kädestä... jne. r ja s tulee myös.
Joku sanoi et harva tuon ikäinen puhuu niin hyvin? Onko noin?

r:ää ei sanonut eikä sano nyt vuotta vanhempanakaan, mutta aika pitkiä lauseita puhusteli. Kysäisi esim. 1 v 9 kk ikäisenä "miten kahvia tehdään", ja jutteli tosiaan pidempiäkin juttuja. On kielellisesti hyvin kehittynyt, mutta ei mikään ihmelapsi :). Hienoa, että lapsesi on kielellisesti hyvin kehittynyt!

[QUOTE="...";25274288]Meillä tyttö puhuu jo melkein täysin. Pitkiä lauseita Esim. Äiti, haluan pois tuolista, ota tämä minun kädestä... jne. r ja s tulee myös.
Joku sanoi et harva tuon ikäinen puhuu niin hyvin? Onko noin?[/QUOTE]

meillä puhui yhtä hyvin ja tunnen monia tuon ikäisenä hyvin puhuneita (tyttöjä enimmäkseen).

Joo, hyvin puhuu ikäisekseen :) Meillä tyttö oli kans tuollainen, lauloi jo ymmärrettävästi lauluja 1½-vuotiaana jne.

Pojat eivät ole niin hyvin puhuneet samanikäisenä, mutta jotain kuitenkin. Nuorin on nyt just tuon 1v8kk ja puhuu 2-4 sanan lauseita, ja paljon on sanoja, mutta puhuu myös ihan siansaksaa sujuvasti väliin :D Mutta hän osaakin laskea 1-10 :D

Minä ja mun siskot ollaan oltu kielellisesti lahjakkaita. Myös mun muksut ja siskon myös ovat kielellisesti lahjakkaita. Kehuja on sadellut tarhasta, neuvolasta ja koulusta... Välillä tuntuu että kielellinen lahjakkuus on enemmän sääntö kuin poikkeus... ;)
Mutta tosiaan r-kirjain on useimmille vaikea ja meilläkin se kirjain on aina opittu viimeisenä.

Meillä esikoispoika puhui tuossa vaiheessa tosi hyvin. Kakkonen ja kolmonen (poikia) eivät puhuneet juuri mitään. Tyttö nyt tarkalleen tuon ikäinen ei puhu juuri mitään, mutta ymmärtää hyvin puhetta ja puhuu innokkaasti omaa kieltään ilmehtien ja elehtien.

[QUOTE="...";25274288]Meillä tyttö puhuu jo melkein täysin. Pitkiä lauseita Esim. Äiti, haluan pois tuolista, ota tämä minun kädestä... jne. r ja s tulee myös.
Joku sanoi et harva tuon ikäinen puhuu niin hyvin? Onko noin?[/QUOTE]

Mun poika alkoi 1,5-vuotiaana (tasan!) puhua pulputtaa kuin papupata. Sitä ennenkin oli puhunut yksittäisiä sanoja ja lyhyitä lauseita, mutta tuossa iässä joku pato murtui ;). Samalla löytyivät loputkin kirjaimet.

Meillä tasan tuon ikäinen tyttö, puhuu sanoja ja selittää juttuja, mutta puhe on erittäin epäselvää. Enimmäkseen toistelee sanoja jne. Ymmärtääkseni on tavallisempaa puhua tässä iässä jo selvemmin, olen ajatellut että tyttömme on hiukan hitaampi puheen kanssa kuin suurin osa?

meillä puhui lauseita tuossa iässä, olisiko 4sanaisia..
on puheessaan ollut edellä vuotta vanhempaa serkkuaan koko ajan..
meillä tyttö ja serkku poika.. että siinä varmaan suurin syy..
tärkeintä on että ymmärtää puhetta, vaikkei mitään vielä puhuisikaan..

Uusimmat

Yhteistyössä