Lapset joilla on puheen viivästymää, miten ovat puhuneet 3-3,5-vuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Meillä poika 3 v.3 kk kävi 2,5-3-vuotiaana 3 krt puheterapeutin kontrollissa,muttei varsinaista puheterapiaa aloitettu. Viimeisellä kerralla sovittiin että 4 v. neuvolassa katsotaan miten on puhe kehittynyt, ja arvioidaan tarvitsisiko puheterapiaa. 3 v. neuvolan aikoihin puhui 3-sanaisia lauseita niin että sanat olivat aika pitkälti perusmuodossaan, tyyliin ***** haluaa maitoa, *****menee nukkumaan, äiti odota minua, äiti katso traktori jne. Kirjaimista muut tulevat paitsi R.

Tällä hetkellä puhuu 4-5-sanaisia lauseita ja jo vähän kehittyneempiä.

Poika puhui 2 v. neuvolassa noin 7 sanaa, 2,5-vuotiaana noin 15-20 lyhyttä sanaa. 2-sanaisia lausetia alkoi tulla 2 v. 8 kk iässä, tyyliin auto ajaa, koira haukkuu jne.

Että kehitystä tapahtuu, hitaasti mutta varmasti.Mistään vars. diagnoosista meillä ei ole epäilystä,ainakan vielä ei ole ollut viitteitä mistään, muilta osin normaali. Vilkas kyllä, muttei mielestäni ylivilkas, ja pystyy hyvin keskittymään. (kun vain haluaa.) Motorisesti on ollut ikäistään hieman kehittyneempi vauvasta saakka.

Miten teillä, joiden lapset on oppineet myöhään puhumaan?

No meillä 3 v. puhuu vasta sanoja ja joskus laittaa kaksi epäselvää sanaa peräkkäin lauseen tapaisesti. Ja puheterapiassa käydään. Tätä esiintyy suvussa ja muistakinvastaavista ihan normaaleja kasvanut. 4 vuotiaana ovat useimmat jo puhuneet normaalisti ja alkaneet jopa lukea.

No mun mielestä meillä puhui huonommin kuin teillä, eikä siltikään vieläkään ole diagnosoitu mitään (täyttää nyt 5), ei siis ole virallisesti puheenviivästymää tms. Nyt osaa kyllä jo ilmaista itseään ihan kunnolla ja ymmärtää mielestäni ihan hyvin, ääntäminen on vielä no ei nyt epäselvää mutta jotenkin erikoista. Lauseet eivät ole vielä kieliopillisesti oikein aina, en tiedä pitäiskö olla (esim. kuollut taisi olla joku kuoltunut tms). No sen kuulee sit mitä ne neuvolassa sanoo. Mutta ei mun mielestä kuulosta pahalta toi teidän kehitys.

Meidän poika taitaa olla samassa jamassa. Mulla on jotenkin syyllinen olo siitä, ettei lapsi pysty ilmasta itseään. Ja niiiiiiiiiiiin kovin haluisin kuulla hänen puhettaan. Olis ihana kuulla hänen äänensä ja jutella vastavuoroisesti.. *iso nyyh*

Meidän poika taitaa olla samassa jamassa. Mulla on jotenkin syyllinen olo siitä, ettei lapsi pysty ilmasta itseään. Ja niiiiiiiiiiiin kovin haluisin kuulla hänen puhettaan. Olis ihana kuulla hänen äänensä ja jutella vastavuoroisesti.. *iso nyyh*

Ota ihmeessä käyttöön vaihtoehtoiset kommunikaatiokeinot. Niistä on hyötyä kaikelle lapsen kehitykselle ja ne jäävät kyllä pois kun sen puheen oppii.

Meillä ei puhunut sanaakaan tuossa iässä. Käytössä oli sitten tukiviittomat ja kuvakortit. Pikkuhiljaa alkoi puhetta tulla, mutta tosi epäselvänä ja vain sana kerrallaan.

Nyt on jo 10 vuotias ja välillä vielä puhe saattaa olla hiukan epäselvää, mutta sanoja tulee välillä ihan liikaakin =)

Yhteistyössä