2v7kk ikäisen puhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nanna1980
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nanna1980

Aktiivinen jäsen
06.08.2007
1 796
0
36
kuinka selkeästi teidän 2 v 7kk ikäiset lapset puhuu? mun tyttö puhuu älyttömän selkeästi, pitkiä lauseita, kertoo satuja, juttuja, ehkä kerran päivässä tulee sellanen sana mitä ei heti ymmärrä, myöskin vieraat ymmärtävät täysin lapsen puhetta. puhuu kuin aikuinen!, ainostaan r -kirjain tulee epäselvästi. mietin kun kavereilla joilla samanikäsiä lapsia, eivät puhu läheskään niin selvästi, puheesta ei saa selvää tms.

ei nyt tarkoitus oo kehuskella, mutta onko tyttöni kielellisesti jotenkin nopeasti kehittynyt? aloitti hoidossa 1 v 1 kk iässä, jossa oli samanikäisiä lapsia, täl hetkel oon äitiyslomalla joten tyttö kotona. :whistle:
lisään että alkoi puhua vähän yli vuoden vanhana.

meidän poika alkoi puhua jo lauseita 1v 6kk nyt 3v puhuu kuin ruuneperi. tyttö nyt 1v5kk sanoo jo paljon sanoja ja kahden sanan "lauseita" sukksa jalkaan, äiti anna, istu alas yms.

Meillä myös moottoriturpa, joskus toivon että olisi oppinut myöhemmin puhumaan.. tuossa 2v7kk iässä jutteli ihan kun ap:n lapsi, eka sana tuli 5kk iässä.

Kai entisen mittapuun mukaan olisi olleet nopeasti kehittyneitä, nykyään kai aika normitasoa.
Kovin on yksilöllistä, kaverin poika ei sano vielä sanaakaan, 2v4kk.

Lapsen puheenkehitys on kyllä niin yksilöllistä, ettei sitä kannata ruveta vertailemaan. Ole iloinen, että lapsesi puhuu.
Mun poika on alkanut puhumaan vasta lähempänä kolmea vuotta. Otti kyllä sit nopeasti kiinni ikätoverinsa. Ei se puhumattomuus tai aikaisin puhuminen johdu älykkyydestä, vaan siitä että lapset on erillaisia ja kehittyvät eri tahtiin

Koska täällä on varmasti esikoisen äitejä, jotka ahdistuvat tästä aloituksesta, kerron meidän esikoisesta. Tytöllä ei kaksivuotisneuvolassa ollut kahtakymmentä sanaa. Olin todella huolissani, sillä meillä luetaan lapsille ihan älyttömästi kirjoja, loruillaan, ym, ym. Onneksi neuvolassa oli ihana terkka, joka rauhoitteli. Meni pari kuukautta ja yhtäkkiä lapsi alkaa puhua viiden sanan lauseita! Sitä ennen ei mitään harjoitteluja, sanojen toisteluja, ym. Miun diagnoosi: meidän tyttö on täydellisyyteen pyrkivä ja uskalsi avata suunsa vasta, kun osasi ihan oikein. Viisivuotisneuvolassa sit sanottiinkin, että sanavarasto aivan huima. Joten älkää turhaan huolestuko ja vertailko tällaisiin tapauksiin kuin ap:n lapsi!

Jokainen kehittyy omaa tahtiaan. Jossain asiassa nopeemmin ja jossain hitaammin. En muista koska esikoinen sanoi ekan sanansa, kova on ollut aina juttelemaan ja ääntelemään. 1,5 vuotiaana puhui 5 sanan lauseita, r ja s kirjaimen oppi vähän sen jälkeen sanomaan oikein. Nyt on 2v3kk ja puhuu niin että vieraatkin ymmärtävät ja ihan järkeviä, pienimuotoinen keskustelu onnistuu ongelmitta.

Meillä myös 2,5-vuotias puhuu kuin ap selosti, alkoi puhua tosi nuorena, täysin vieraankin ymmärrettäviä lauseita tuli jo ennen 2v, josta neuvolakortissakin maininta. Vähän reilu 2v. tuli kuitenkin takapakkia ja alkoi rassukalla parin kuukauden änkytysvaihe, josta olin kovin huolissani. Ja nyt siis taas suu paukkaa kuin Ruuneperilla! :)

Puheen oppimisella ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Kummityttöni ei juuri ymmärrettävää sanaa sanonut vielä 3v. päivillään, mutta oppi 4v. lukemaan ja nyt yläkoulussa keskiarvo 9,9!

Teillä on älykäs lapsi.
Mikään muu ei kieli älykkyydestä sen paremmin, kun se, että lapsella laukkaa oma mieli ja pystyy itsenäisesti tuottamaan selkeää puhetta ja tarinoita noin varhaisessa iässä.

Meillä tavallinen 2-vuotias (vasta täyttänyt) puhuu pitkiä lauseita kyllä, mutta se on lähinnä sellaista saman toistoa, eikä ymmärrä eri käsitteitä (ylhäällä, alhaalla, sisällä, ulkona). Ei vielä tarinoi puhekielellä juttuja.

Meidän 2v4kk puhuu kokoajan enemmän ja enemmän, tänään tuli eka 6sanan lause. Se mitä puhuu on selkeää, hän vain alotti hitaasti. Ei se hoitomuotokaan aina sanele tahtia, moni päiväkodissakaan oleva melkein 2v ei puhu mitään kuten oli yhdessä paikassa. Nekään pisimpään olleet eivät puhuneet. Omani on kotihoidettu vähän yli 2v ja puhui kuitenkin jotain alle 2v.

meillä 2v 9kk nytten mutta on joa kauan aikaa puhunut selkeästi kahta kieltä. niin että muutkin ymmärtävät. puhuu pitkiä lauseita yms..
en ole koskaan ajatellut edes että olisi jotenkin normaalia älykkäämpi. toiset oppii aiemmin toiset myöhemmin. meidän esikoinenkin oppi puhumaan aikaisin ja selvästi kahta kieltä.. sillä luulen olevan merkitystä asiaan puhutaanko,luetaanko,lorutellaanko lapselle paljon..

Yhteistyössä