Puhutko kolmannessa persoonassa lapselle? (meillä-ketjun innoittamana)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paljon puhun kolmannessa persoonassa kieltämättä, mutta nyt olen yrittänyt alkaa puhua ihan minä ja sinä sanoilla että poika oppisi sen itsekin. Hän on nyt 2v6kk.

Vähä riippuu tilanteesta, en aina, mut kyllä aivan liian usein puhuttua vielä tolle pian 3-vuotiaalle "äiti tekee"jne. Sitä on vaan jäänyt se vauvalässytys päälle ja ku meillä lisäksi on toinen 10kk jolle lässytetään niin..

Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
Vähä riippuu tilanteesta, en aina, mut kyllä aivan liian usein puhuttua vielä tolle pian 3-vuotiaalle "äiti tekee"jne. Sitä on vaan jäänyt se vauvalässytys päälle ja ku meillä lisäksi on toinen 10kk jolle lässytetään niin..

joo "äiti menee" ja "äiti sitä ja tätä" on mulla kyllä jääny päälle.... ainaki mitä kuuntelee ku kissoille puhuu niin kuvittelisin samalla tavalla lässyttäväni lapsellekkin sitte.... :ashamed:

Normaalipuheessa käytän minä, sinä, se.
Sitten on joitain tilanteita, joissa käytän 3. persoonaa:
"Missä on Nico-Jessican nenä? -Siinä on N-J:n nenä.
Missä on äitin nenä? -Tässä on äitin nenä.
Missä on koiran nenä? -öö.. Ei me löydetä koiran nenää, sillä on niin paljon karvoja.."

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Normaalipuheessa käytän minä, sinä, se.
Sitten on joitain tilanteita, joissa käytän 3. persoonaa:
"Missä on Nico-Jessican nenä? -Siinä on N-J:n nenä.
Missä on äitin nenä? -Tässä on äitin nenä.
Missä on koiran nenä? -öö.. Ei me löydetä koiran nenää, sillä on niin paljon karvoja.."

Tuo tänne se koira. Mä otan sen töihin mukaan, ja lainaan joltain asiakkaalta klippauskonetta ;)

Ja aiheesta:
Itse käytän yleensä aina minää ja sinää. En jotenkin osaa puhua edes pienelle vauvalle kolmannessa persoonassa.

Yhteistyössä