puhumaton 1v10kk ikäinen

  • Viestiketjun aloittaja MUUMIMAMMA1
  • Ensimmäinen viesti
Mulla 1v9kk ja hyvin hiljanen - pikkuhiljaa tuntus et sielt alkas jotain tulemaan mut must tuntuu et tyttö ei vaan tahdo puhua.
sanoo kyllä mamma ja pappa, hei hei + muita sanoja silleen et oon 1-3 kertaa kuullu sanovan
 
Inkatuuli harmaana
Meidän poika alkoi vasta kahden vuoden iässä puhumaan joitakin sanoja, varsinainen harppaus puheessa tapahtui kaksi ja puoli vuotiaana kun alkoi puhumana lauseita, nykyään kun poika on kolme ja puoli vuotta puhua pulputtaa niin ettei suun vuoro saa. Vieläkin tulee uusia sanoja tosi paljon viikonaikana.
 
Kun poika oli kaksvuotisneuvolassa, niin käskettiin tulla uudestaan puolen vuoden päästä, koska ei tule kymmentä selvää sanaa (mielestäni kyllä tuli, sillä hänelle lammas on edelleen bääbää!). Nyt poika on menossa neuvolaan ja puhuu paljon. Viiden sanan lauseita alkaa tulla ja ainut kirjain, joka puuttuu on r. Niin, että kyllä se puhe sieltä tulee. Toiset vaan on hitaampia. Lapsesi on varmasti kehityksessään nopeampi jollain toisella alueella. Meillä poika esim. oli jo ihan pienenä kiinnostunut kaikista tekniikkavempeleistä ja lauloi omia juttujaan tosi pienenä. Älä siis ole huolissasi.
 
piipii
Pojat kuulemma alkavat monesti puhua vasta siinä 2 v iässä, tytöt yleensä aikaisemmin, mutta kaikki on tosi yksilöllistä. Ei kannata huolestua.
Meidän poika, 1 v 6 kk, puhuu noin kymmenen sanaa ymmärrettävästi (yhteensä molemmilla äidinkielillään) ja sitten ihan älyttömän paljon omalla "kielellään", jota kukaan ei ymmärrä!
Sanovat myös että kaksikieliset odottavat kauemmin ennekuin alkavat itse puhua, vaikka ei se meiän kohdalla ookkaan paikkansa pitäny. Eli kovin on yksilöllistä.
 
Meidän pojalla oli tuossa iässä yksi sana. Auto.Vähän yli 2-vuotiaa-nakaan ei ollut kuin muutama sana.Kesän aikana sanoja on tullut hiljalleen muutamia lisää.Poika on nyt 2 vuotta ja 7 kk.Juuri olimme
neuvolassa vähäisen puheen takia,mutta eivät neuvolassa vielä ryhtyneet mihinkään toimenpiteisiin.Poika ymmärtää puheen tosi hyvin ja kun eristystä hiljalleen tapahtuu eivät vielä passittaneet puheterapiaan.Itse olisin sinne kyllä jo menossa.Esikoinen puhui alle
2-vuotiaana jo pitkiä lauseita.Ja ehkä tämän takia olen ollut pojan puheesta huolissani jo pidemmän aikaa.Mulle saa mielellään laittaa viestiä jos jollakulla on samanikäinen ja yhtä puhumaton lapsi.
 
Sumppi21
Lapset on tosiaan yksilöllisiä. Mun appiukon veli alkoi puhumaan vasta 3 vuotiaana. Hän oli muun perheen kanssa istunut pöydässä, ja yhtäkkiä vaan sanonu "anna suolaa". Koko perhe oli ollu ku puulla päähän lyötyjä ja ihmetelly "sinäkö osaat puhua???"
Tämä veli vaan tokas et "tottakai osaan". Äiti oli kysyny "miksi et oo puhunu aiemmin mitään?" Vastaus oli takasin: "ei oo ollu mitään asiaa."
:) Että näin saattaa mennä..
 
MUUMIMAMMA1
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2004 klo 13:29 Sumppi21 kirjoitti:
Lapset on tosiaan yksilöllisiä. Mun appiukon veli alkoi puhumaan vasta 3 vuotiaana. Hän oli muun perheen kanssa istunut pöydässä, ja yhtäkkiä vaan sanonu "anna suolaa". Koko perhe oli ollu ku puulla päähän lyötyjä ja ihmetelly "sinäkö osaat puhua???"
Tämä veli vaan tokas et "tottakai osaan". Äiti oli kysyny "miksi et oo puhunu aiemmin mitään?" Vastaus oli takasin: "ei oo ollu mitään asiaa."
:) Että näin saattaa mennä..

:)
 
Sarita-80
Jos lapsella on tutti, 'se vie kielen mennessään'. Eli tutti kannattaa olla tuon ikäisellä enää unituttina tai ei ollenkaan, niin johan alkaa puhekin luistaa.
En nyt sano että puhumattomuus tutista johtuisi, mutta siitä irtipääsy voi auttaa.
 
tyllerö
lainasin kirjatosta joko se puhuu kirjan, siinä oli että ainakin 10 selvää sanaa pitäisi 2 vuotiaana sanoa. no meillä kuukausi aikaa oppia kaikki ne 8 puuttuvaa. jotenki ei oikeen usko moiseen riitä :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2004 klo 13:29 Sumppi21 kirjoitti:
Lapset on tosiaan yksilöllisiä. Mun appiukon veli alkoi puhumaan vasta 3 vuotiaana. Hän oli muun perheen kanssa istunut pöydässä, ja yhtäkkiä vaan sanonu "anna suolaa". Koko perhe oli ollu ku puulla päähän lyötyjä ja ihmetelly "sinäkö osaat puhua???"
Tämä veli vaan tokas et "tottakai osaan". Äiti oli kysyny "miksi et oo puhunu aiemmin mitään?" Vastaus oli takasin: "ei oo ollu mitään asiaa."
:) Että näin saattaa mennä..

:D :D *reps*--- meillä tyttö oppi puhumaan alle 2-vuotiaana, ja puhe kehittyi nopeaa. Mutta jokainen oppii omassa aikataulussaan puhumaan. Minun yhden tutun lapsi ei tapaillut sanan sana alle 4 vuotiaana ja sitä oli neuvolan tätit viemässä puheterapiaan, mutta vanhemma ei antanut.ja yks kaks yllättäen, yhtenä kauniina päivänä, pikku herra alkoi puhua lauseita. Oli itekseen opetellut puhumaan heti kerralla kunnolla :D :D myös näin voi käydä :p
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2004 klo 09:39 Kaneli 77 kirjoitti:
Mulla poika joka on 2v 10kk vanha eikä silti osaa kuin muutaman sanan. Itseäni hiukka ruvennut huolestuttamaan.
:wave: Oma pikkupoikani on nyt 3,5-vuotias ja alkoi puhua ensimmäisiä kunnon sanoja vasta puoli vuotta sitten. Itsekin olin huolissani, mutta käytiin puheterapeutilla (neuvolan kautta) ja hän oli sitä mieltä, että puhe kyllä tulee. Poika ymmärsi kaiken mitä sanottiin, muttei vain saanut sanoja suustaan... vaikka vierellä oli kaksi isompaa puheliasta sisarusta ja luettiin satuja ja juteltiin paljon.
Nyt puhetta tulee välillä liiankin kanssa :) Juttele neuvolantädin kanssa, kaikki on varmasti ihan ok. :flower:
 
mulla on 2,5 vuotias poika ja ei vieläkään juuri puhu...sanoja on jonkun 30. nyt on alkanut vasta matkimaan eli nyt sanoja tulee melkein joka päivä lisää.(ei lauseita)
puheterapeutille ollaan menossa käymään...eipä se mua haittaa,ei se pure :D
tuskin poika ilman sitä puhumatta jäis mutta kun neuvolasta ehottivat niin toki mennään. Elkää ainakaan ajatelko että nyt on lapsessa vikaa kun joutuu oikein PUHETERAPEuTILLE ei se niin kauheeta ole =)

ja todennäköisesti melki kaikilla se puhe tulee ihan ilman apujakin mutta meillä on ainakin ollu muutamia tukiviittomia käytössä niin niillä on ollu pojan helppo ilmaista vaikeat kuitenkin jokapäiväiset jutut,vaikka tuntuu ettei niitä enää kohta tarvita,eipä niistä haittaakaan ollut =)

illan jatkot kaikille...
 
SAANA LAITATKO VÄHÄN VIESTIÄ SITTEN KUN OLETTE KÄYNEET SIELÄ PUHETERAPEUTILLA.OLISI KIVA TIETÄÄ MITÄ MIELTÄ HÄN OLI POIKASI PUHEESTA.ITSE KUN OLIMME MEIDÄN POJAN KANSSA TUOSSA 2.5 VUODEN IÄSSÄ NEUVOLASSA VÄHÄISEN PUHEEN TAKIA NIIN MEITÄ EI VIELÄ TERAPEUTILLE LAITETTU, MUTTA OMA POIKANI ON SUUNNILLEEN SAMALLA TASOLLA OMASI KANSSA. JA ITSE OLISIN HALUNNUT PÄÄSTÄ POIKANI KANSSA TERAPEUTILLE EDES ARVIOINTIKÄYNNILLE.
 
mamma 00 ja 02
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2004 klo 09:39 Kaneli 77 kirjoitti:
Mulla poika joka on 2v 10kk vanha eikä silti osaa kuin muutaman sanan. Itseäni hiukka ruvennut huolestuttamaan.
Tärkeämpää on ymmärtääkö lapsi puhetta, kuin tuottaako.

Eli kannattaa testailla, että ymmärtääkö puhetta.

terveisin kahden autistisen äiti
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2004 klo 17:53 mamma73 kirjoitti:
SAANA LAITATKO VÄHÄN VIESTIÄ SITTEN KUN OLETTE KÄYNEET SIELÄ PUHETERAPEUTILLA.OLISI KIVA TIETÄÄ MITÄ MIELTÄ HÄN OLI POIKASI PUHEESTA.ITSE KUN OLIMME MEIDÄN POJAN KANSSA TUOSSA 2.5 VUODEN IÄSSÄ NEUVOLASSA VÄHÄISEN PUHEEN TAKIA NIIN MEITÄ EI VIELÄ TERAPEUTILLE LAITETTU, MUTTA OMA POIKANI ON SUUNNILLEEN SAMALLA TASOLLA OMASI KANSSA. JA ITSE OLISIN HALUNNUT PÄÄSTÄ POIKANI KANSSA TERAPEUTILLE EDES ARVIOINTIKÄYNNILLE.
Puheterapeuteille hirvittävät jonot. Testasitteko neuvolassa ymmärtääkö lapsi puhetta? Viekö esim vaipan roskiin pyydettäessä?
Jos lapsi ymmärtää puhetta, jonossa edelle menevät nämä lapset joilla myös ymmärryksessä vaikeutta. 3vuotiaana laittavat viimeistään puheterapeutille, jos vielä paljon ongelmia.

Terveisin 2 ja 4vuotiaiden autististen lasten äiti
 
KYLLÄ MEILLÄ POIKA YMMÄRTÄÄ PUHEEN MIELESTÄNI AIVAN TÄYSIN.
ON KAUAN JO YMMÄRTÄNYT.YKSITTÄISIÄ SANOJAKIN ON JO AIKA PALJON. EN OLE LASKENUT KUINKA MONTA.JA PIENTÄ LAUSEEN TYNKÄÄKIN ON.TIEDÄN ,ETTÄ PUHETERAPEUTILLE ON PITKÄT JONOT JA SEN TAKIA OLISIN KESÄLLÄ JO MIELUUSTI LAITTANUT "PAPERIT VETÄMÄÄN".POIKA TÄYTTÄÄ TAMMIKUUSSA 3 VUOTTA.TÄYTYY NYT KAI VAAN TOIVOA,ETTÄ PUHE ALKAISI HILJALLEEN SUJUA.
 
-hiljaa hyvä tulee-
Älä ihmeessä vielä menetä yöuniasi. Kirjan antamat YLEISTYKSET ovat TODELLAKIN YLEISTYKSIÄ. Kaikki me olemme erilaisia, joten kirjan taulukot ovat vain osviittaa antavia. Terveydenhoitajien työnkuvaan kuuluu arvioida jokaisella neuvolakäynnillä lapsen puheen kehitystä ja jos kys. ammattihenkilö huomaa pidemmällä aikavälillä, että lapsi ei ole edellisistä kerroista yhtään harjaantunut kielellisesti voidaan lapsi ohjata puheterapeutin "analysoitavaksi".

:)
 

Yhteistyössä