Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2004 klo 13:29 Sumppi21 kirjoitti:Lapset on tosiaan yksilöllisiä. Mun appiukon veli alkoi puhumaan vasta 3 vuotiaana. Hän oli muun perheen kanssa istunut pöydässä, ja yhtäkkiä vaan sanonu "anna suolaa". Koko perhe oli ollu ku puulla päähän lyötyjä ja ihmetelly "sinäkö osaat puhua???"
Tämä veli vaan tokas et "tottakai osaan". Äiti oli kysyny "miksi et oo puhunu aiemmin mitään?" Vastaus oli takasin: "ei oo ollu mitään asiaa."
Että näin saattaa mennä..
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2004 klo 13:29 Sumppi21 kirjoitti:Lapset on tosiaan yksilöllisiä. Mun appiukon veli alkoi puhumaan vasta 3 vuotiaana. Hän oli muun perheen kanssa istunut pöydässä, ja yhtäkkiä vaan sanonu "anna suolaa". Koko perhe oli ollu ku puulla päähän lyötyjä ja ihmetelly "sinäkö osaat puhua???"
Tämä veli vaan tokas et "tottakai osaan". Äiti oli kysyny "miksi et oo puhunu aiemmin mitään?" Vastaus oli takasin: "ei oo ollu mitään asiaa."
Että näin saattaa mennä..
:wave: Oma pikkupoikani on nyt 3,5-vuotias ja alkoi puhua ensimmäisiä kunnon sanoja vasta puoli vuotta sitten. Itsekin olin huolissani, mutta käytiin puheterapeutilla (neuvolan kautta) ja hän oli sitä mieltä, että puhe kyllä tulee. Poika ymmärsi kaiken mitä sanottiin, muttei vain saanut sanoja suustaan... vaikka vierellä oli kaksi isompaa puheliasta sisarusta ja luettiin satuja ja juteltiin paljon.Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2004 klo 09:39 Kaneli 77 kirjoitti:Mulla poika joka on 2v 10kk vanha eikä silti osaa kuin muutaman sanan. Itseäni hiukka ruvennut huolestuttamaan.
Tärkeämpää on ymmärtääkö lapsi puhetta, kuin tuottaako.Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2004 klo 09:39 Kaneli 77 kirjoitti:Mulla poika joka on 2v 10kk vanha eikä silti osaa kuin muutaman sanan. Itseäni hiukka ruvennut huolestuttamaan.
Puheterapeuteille hirvittävät jonot. Testasitteko neuvolassa ymmärtääkö lapsi puhetta? Viekö esim vaipan roskiin pyydettäessä?Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2004 klo 17:53 mamma73 kirjoitti:SAANA LAITATKO VÄHÄN VIESTIÄ SITTEN KUN OLETTE KÄYNEET SIELÄ PUHETERAPEUTILLA.OLISI KIVA TIETÄÄ MITÄ MIELTÄ HÄN OLI POIKASI PUHEESTA.ITSE KUN OLIMME MEIDÄN POJAN KANSSA TUOSSA 2.5 VUODEN IÄSSÄ NEUVOLASSA VÄHÄISEN PUHEEN TAKIA NIIN MEITÄ EI VIELÄ TERAPEUTILLE LAITETTU, MUTTA OMA POIKANI ON SUUNNILLEEN SAMALLA TASOLLA OMASI KANSSA. JA ITSE OLISIN HALUNNUT PÄÄSTÄ POIKANI KANSSA TERAPEUTILLE EDES ARVIOINTIKÄYNNILLE.