Puhe-asiaa...

poikani 3,5 vuotta aloitti joulukussa 09 puheterapian, nyt käyntejä takana 6 kertaa... päivisin päiväkodissa, aloitti syyskuussa 09... sanavarasto alle 30 selkeää sanaa... olen taistellut ja sotinut ja vihdoin sais lähetteen eteenpäin... onko teillä kokemusta kuinka kauan menee ennen kun sinne tutkimuksiin pääsee, kyse on k-s keskus-sairaalasta....

päiväkoti asia mietityttää jo ensi syksyä ajatellen, kokemuksia minkä verran "puhehäiriöinen" lapsi tarvitsee "erityistukea" tällä hetkellä kun joka suunnalta tulee vähän eri tietoa...

käytössämme kuvat ja hieman tukiviittomat...

lapsi muuten oma-aloitteinen ja motoritiset taidot ikäänsä nähden oikein hyvät =)
vaikka tempperamenttia ja uhmakkuutta löytyy toki myös...
 
Hei!

En tiedä, oletko jo saanutkin vastauksen jostain/ajan jo jatkotutkimuksiin, kun huomasin tämän sun viestin vasta nyt, mutta meillä ainakin k-s:n keskussairaalaan pääsyssä kesti n. 6 kk siitä kun saatiin lääkäriltä sinne lähete. Tosin olis kestänyt paljon kauemminkin, mutta pommitin itse sinne puhelimella muutaman kerran, niin aika sitten järjestyi vähän nopeammin. Mutta meillä siis osastojakso edessä, riippuu varmaan vähän minkälaisiin tutkimuksiin on tarvetta, että kauanko pitää aikaa odotella...
 
meidän pojalla oli tuo puheongelma pitkälle kevääseen 2010 eli n. ap:n pojan ikää.
Hakeuduttiin itse, kun mies oli n. 2 v,koska ei puhunut lainkaan. Saatiin sitten vuosi puheterapiaa n. 15 kertaa ja nyt höpöttää kuin Runaberg. Nyt syksyllä aloittaa päiväkodisssa ja katotaan tarviiko puheterapiaa vai ei.
Meillekin neuvottiin näitä kuvia ja tukiviittomia. En ottanut käyttöön, koska poika
ymmärsi muutenkin puheen. Itse en usko niihin, jos niille ei todella ole tarvetta.

Päiväkotipaikkaa haettiin myös puheenviivästymän perusteella. Sai paikan normaaliin pieneen päiväkotiin. Nyt on kesäpäiväkodissa, missä on penskoja tuhat ja sata. Hyvin puhe on ymmärretty ja erityisryhmään en halua, jos ei tarvetta.
=)
 
meidän pojalla oli tuo puheongelma pitkälle kevääseen 2010 eli n. ap:n pojan ikää.
Hakeuduttiin itse, kun mies oli n. 2 v,koska ei puhunut lainkaan. Saatiin sitten vuosi puheterapiaa n. 15 kertaa ja nyt höpöttää kuin Runaberg. Nyt syksyllä aloittaa päiväkodisssa ja katotaan tarviiko puheterapiaa vai ei.
Meillekin neuvottiin näitä kuvia ja tukiviittomia. En ottanut käyttöön, koska poika
ymmärsi muutenkin puheen. Itse en usko niihin, jos niille ei todella ole tarvetta.

Päiväkotipaikkaa haettiin myös puheenviivästymän perusteella. Sai paikan normaaliin pieneen päiväkotiin. Nyt on kesäpäiväkodissa, missä on penskoja tuhat ja sata. Hyvin puhe on ymmärretty ja erityisryhmään en halua, jos ei tarvetta.
=)
 

Yhteistyössä