Puhe-asiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja axuraxu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

axuraxu

Uusi jäsen
17.03.2010
5
0
1
Puhe-asiaa.
poikani 3,5 vuotta aloitti joulukussa 09 puheterapian, nyt käyntejä takana 6 kertaa... päivisin päiväkodissa, aloitti syyskuussa 09... sanavarasto alle 30 selkeää sanaa... olen taistellut ja sotinut ja vihdoin sais lähetteen eteenpäin... onko teillä kokemusta kuinka kauan menee ennen kun sinne tutkimuksiin pääsee, kyse on k-s keskus-sairaalasta....

päiväkoti asia mietityttää jo ensi syksyä ajatellen, kokemuksia minkä verran "puhehäiriöinen" lapsi tarvitsee "erityistukea" tällä hetkellä kun joka suunnalta tulee vähän eri tietoa...

käytössämme kuvat ja hieman tukiviittomat...

lapsi muuten oma-aloitteinen ja motoritiset taidot ikäänsä nähden oikein hyvät =)
vaikka tempperamenttia ja uhmakkuutta löytyy toki myös...

Jonot ovat pitkiä tänä päivänä. Se on valitettavaa. Sillä itse kavahdan aina tälläkin palstalla niitä kommentteja joita huolissaan olevalle äidille sanotaan, että lapset oppivat yksilöllisesti, ei hätää. Itse olen sitä mieltä, että puhe on viivästynyttä, jos tietyt kriteerit ei täyty tiettynä ikänä. Ja silloin olisi hyvä pyytää neuvolan terkkaa laittamaan lapsi pt-arviojonoon, sillä jonot ovat pitkiä ja koskaan arviot eivät ole haitaksi.

Mutta taistele! Soittele aika ajoin jonon hoitajalle, missä vaiheessa lapsesi lähete on.

Kuntouttavan päivähoidon määrä riippuu lapsesi erityisvaikeudesta. Toiset hyötyvät esim. osapäivähoidosta pari kolme kertaa viikossa, toiset tarvitsevat sen joka arkipäivä.

taitellut olen joulukuusta asti... juossut ja ravannut paikasta a paikkaan b, ja joskus on kahlattu vielä c ja d... minullekkin sanottiin että katsellaan mitä kevät tuo tullessaan, en jäänyt odottelemaan kevättä vaan pistin asioita eteen päin... olen ehkä toisinaan maailman raivostuttavin äiti ajaessani lapsen asiaa... mutta kuka muukaan sen tekee...

toisinaan tosiaankin tekee mieli lyödä hanskat tiskiin mutta ilmeisesti sen verran kovaa luonteen lujuutta löytyy että en ole valmis antamaan periksi :)

Yhteistyössä