Puetko lapsesi aina sävysävyyn? Ärsyttääkö sinua riemunkirjavasti puetut piltit?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Siili:
Eikö teijän lapset koskaan kiireessä huuda täyttä kurkkua että "paloautopaita! paloautopaita! Ja jos haluatte vaihtaa sille jonkun väreihin sopivamman vaatteen, joudutte tekemään sen väkivalloin toisen kaivaessa lempipaittansa vielä pyykkikoristakin. Meidän 2.5-v. poika ei ihan aina oo tyytyväinen äidin valintoihin. Se, että onko housut paitaan nähden väärää väriä, ei ole hänen mielestään mitään merkistystä. Joten paidan saa sitten yleensä itse valita kun tuntuu olevan tärkeä juttu.
ei vielä :D

tarkottaako tässä "sävy sävyyn" et kaikki vaatteet on samaa väriä vai toisiinsa sopivia mutta erivärisiä?

kyllä mä katon, että muksuilla on toisiinsa sopivat vaatteet, mut ei niiten samanvärisiä tarvi olla sopiakseen toisiinsa

Ei mua häiritse muiden riemunkirjavasti puetut piltit (silmään se kyllä ottaa :snotty: ).

Itse olen niin tarkka lastenvaatteiden suhteen, että tytöillä on kyllä kotonakin sävy sävyyn vaatteet, sukkia myöten. :saint:

...
pyrin pukemaan, jos ollaan kotoota poistumassa muualle ku pihalle. Mies ei niin katso sävyjä, kunhan ilmojen mukaan pukee ja puhtaat vaatteet, eikä se minua häiritse. Enkä tosiaan kiinnitä muiden lasten pukeutumiseen huomiota, jos vaatteet ovat puhtaat, ehjät ja sopivan kokoiset.

Siitä sävyjen yhteensopivuudesta saattaa kyllä olla aika monenlaisia mielikuvia/ makuja.
En stailaa lapsiani täysin sävysävyyn- mutta jonkinasteiseen vaatteiden toisiinsa sointuvuuteen kuitenkin pyrin. Tosin en kyllä enää juurikaan kommentoi esikoiselleni, vaikkeivät hänen asuvalintansa aina miellyttäisi väriyhdistelmitään silmääni. Liian vähäistä puketumista säätilaan nähden kyllä kommentoin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ällöä:
aina vaatteet sävysävyyn. Uskomatonta kuinka rumasti vanhemmat lapsiaan pujevat hoitoon ja kouluun, siis pienimpiä
Minusta taas tuntuu, että monesti näissä tapauksissa lapsi on itse saanut valita mitä päälleen laittaa, kunhan laittaa.
Äiti jo kiukkuisena tööttää pihassa ja kaasuttaa autoaan, että kauppa menee juuri kiinni, tulukaa jo...Lapsi sitten yrittää riipiä päälleen jotain ja tuloksena on HYVIN usein kanamyssy, josta tukka tursuaa sieltä sivuilta, isoveljen talvipomppa, farkut ja väärissä jaloissa olevat saappaat :D

No Haloo
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuneiti dina:
Alkuperäinen kirjoittaja No haloo:
Onko vähän mopo joillain karannut. Meillä lapsille opetetaan, että se, miltä näytät tai joku toinen näyttää EI OLE tärkeää.
Vaatteet ovat puhtaat ja ehjät, se riittää ja pitäisi kaikille muillekin riittää.
meillä opetetaan myös että siisti olemus on tärkeä. Ei töihinkään mennä ihan missä tahansa rytkyissä.
Niin aivan, mutta pikkuisen rajaa. Sävy sävyyn, pieniä lapsia, jotka on sitten huolissaan päiväkodissa, että kun on väärän väriset sukkahousut ja vaatekaapin edessä menee aamulla 5-vuotiaalta tuntikausia! Mitä hemmetin näyttelyesineitä ne on.
Tätä korostamalla opetamme lapselle, että kaikkein tärkeintä on se pinta. Miltä näytät, millä ajat, mikä kännykkä sulla on. Lykkyä tykö!

vieras
Kotona lapsella saattaa olla päällä ihan mitä yhdistelmiä tahansa, mutta kodin ulkopuolelle lähdettäessä yritän vähän enemmän panostaa yhteensopivuuteen. Yritän nykyään myös vaatteita ostaessani huomioida, että mahdollisimman hyvin sointuisivat yhteen jo kotoa löytyvien vaatteiden kanssa.

Muiden lapsilla saa olla ihan mitä tahansa päällä, ei häiritse minua. Enemmän kiinnitän huomiota siihen, onko lapsen vaatteet ehjät ja siistit ja onko lapsi muuten hyvinhoidetun näköinen. Hiukset puhtaat, kynnet leikatut, ei ruokaa ja räkää pitkin naamaa jne.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
tarkottaako tässä "sävy sävyyn" et kaikki vaatteet on samaa väriä vai toisiinsa sopivia mutta erivärisiä?

kyllä mä katon, että muksuilla on toisiinsa sopivat vaatteet, mut ei niiten samanvärisiä tarvi olla sopiakseen toisiinsa
Ei välttämättä...Jos paita on beige ja housut mustat ja sukat beigemusta raidalliset, niiden turkoosien sijaan, ollaan jo aika lähellä totuutta :D:D:D

viola
Onko vähän mopo joillain karannut. Meillä lapsille opetetaan, että se, miltä näytät tai joku toinen näyttää EI OLE tärkeää.
Vaatteet ovat puhtaat ja ehjät, se riittää ja pitäisi kaikille muillekin riittää.
meillä opetetaan myös että siisti olemus on tärkeä. Ei töihinkään mennä ihan missä tahansa rytkyissä.
Aivan, mutta lapsilla on "oikeus" rikkoa näitä rajoja joten suon sen heille ilomielin :)
Tylsästi kerkee pukeutua aikuisenakin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja No Haloo:
Niin aivan, mutta pikkuisen rajaa. Sävy sävyyn, pieniä lapsia, jotka on sitten huolissaan päiväkodissa, että kun on väärän väriset sukkahousut ja vaatekaapin edessä menee aamulla 5-vuotiaalta tuntikausia! Mitä hemmetin näyttelyesineitä ne on.
Tätä korostamalla opetamme lapselle, että kaikkein tärkeintä on se pinta. Miltä näytät, millä ajat, mikä kännykkä sulla on. Lykkyä tykö!
Olen eri mieltä. Ei se siististi pukeutuminen ole pinnallista, vaan se turha merkkiuskollisuus, ettei halvempi vaihtoehto enää kelpaa. Sitä ei kannata lapselle opettaa ;)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä tarkoittaa sävysävyyn? Puen lapseni niin, että vaatteet sopivat hyvin yhteen. Ei tarvitse siis olla kaikki samaa sävyä, eri värit kyllä sopivat toisiinsa.
No sillä tavalla, ettei eka viestin tavalla :D

Eli kun välillä törmää näihin musta paita, oranssit housut, myrkynvihreät sukat, keltainen villatakki, oranssi talvitakki, pinkki pipo ja kullanväriset kengät - yhdistelmiin...

Kyllä mä katson, et vaateet sointuu keskenään väreiltään. Välillä neito 4v käy itsenäisesti hakemassa kaapistaan vaatteita ja tulee esittelemään omia valintojaan :D

Mut mitä sitä turhaan ressaamaan, ainakaan kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja viola:
Aivan, mutta lapsilla on "oikeus" rikkoa näitä rajoja joten suon sen heille ilomielin :)
siistin ei tartte olla tylsää missään nimessä ;)

Kerhoon tai jonnekin muualle mentäessä koitan vähän katsoa mitä lapsilla on päällä, mutta joskus aina joku ehtii jo pukea ulkovaatteet päälle, niin en tosiaan ala purkamaan "pakettia" sitävarten, että nyt vaihdetaan vaatekerta alta. Ja ulkovaatteissa minulle ei ole väliä pipon ja hanskojen, taikka jalkumien sointumisella haalarin tai takin väriin.

Pääasia on, että vaatteet on sopivat ja mukavat, ja tietysti puhtaat ja ehjät... Ettei niissä ole viikon ruokalistaa tai nyrkinmentäviä reikiä.

viola
Alkuperäinen kirjoittaja viola:
siistin ei tartte olla tylsää missään nimessä ;)
Kyllä se valitettavan usein on kun katsoo tätä nykyajan pukeutumista.

vieras
Nimenomaan sitä rajaa ;). Kauniisti voit pukea edullisestikin, vaikkei sinulla olisi yhtään merkkikudetta kaapissa...Mutta joillein vaan sattuu näitä yhdistelmiä, joissa yksikään vaate ei natsaa toisen kanssa, on vaan riivitty puhtaimmat kaapista päälle...Collegepaidassa komeilee NallePuhin kuva ja housuissa lukee Adibas :D...ja ne ovat, tottakai, eriväriset...:D

No Haloo
Olen eri mieltä. Ei se siististi pukeutuminen ole pinnallista, vaan se turha merkkiuskollisuus, ettei halvempi vaihtoehto enää kelpaa. Sitä ei kannata lapselle opettaa ;)
Siisti on eri asia, kuin se, että pitää aina olla viimoisen päälle sävy sävyyn. Vanhemmat itse tekevät sen, että jälkikasvu alkaa arvostelemaan myös muita lapsia pukeutumisen perusteella, lapset eivät varmasti sitä luontaisesti keksi.

Tinna
Mä oon pyrkiny jo vaatteita tehdessäni pysymään tietyissä väreissä, joten melkein kaikki poikien vaatteet sopii toistensa kanssa yhteen. Näin on helpompaa, kun lapset valittis itte omat vaatteet kaapista päälleen.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelijaäiti-69:
Kommentoin vielä sen verran, että mulle toisiinsa sopivat vaatteet eivät tarkoita, että ne on "sävy sävyyn". Pistän mielelläni esim. vihreää ja lilaa samaan aikaan, tai turkoosia ja ruskeaa jne.
mä tykkään noista yhdistelmistä. käsitin alunperinki asian näin että ei siis samaa väriä mut keskenään sopivia. :)

Yhteistyössä