PT vauva sektio vai alatiesynnytys??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla viimesin kaksosraskaus ja A-vauva oli tulossa pylly edellään, samoin arveltiin tulevan myös B:n. Halusin ehdottomasti kokeilla alatiesynnytystä, koska sektio oli se minun pahin painajainen. Olin siis aiemminkin synnyttänyt alateitse (vauvat isohkoja) ja nämä tietysti olivat hitusen pienempiä kun kyseessä kaksosraskaus. Halusin spinaalin, koska tiesin, että kahta perätilavauvaa en ilman kivunlievitystä jaksa ponnistaa, jos avautumisvaiheen kivut ovat vieneet jo voimia. Sain spinaalin ja A-vauva (2,7 kg) syntyi perätilassa, B-vauva (3,2kg) kiepsahti raivotarjontaan ja syntyi 13 min myöhemmin normisti pää edellä. Vauvoilla kaikki hyvin ja äitikin jaloillaan tuota pikaa.

Valitsin sektion, koska synnytys oli ensimmäiseni, eikä siis ollut tietoa mahtuuko vauva varmasti alakautta syntymään. Perätilavauvoilla on usein syynsä siihen, miksi ne ovat perätilassa, esim. lyhyt napanuora, joka aiheuttaisi ongemia alatiesynnytyksessä. Repeämien riski on myös suurempi. Valitsisin sektion uudelleenkin, jos perätilassa olevaa olisin menossa synnyttämään.

Mä ottaisin sektion, koska mulla on kaikki lapset olleet ISOJA vauvoja... En uskaltaisi synnyttää 4,5kg pt vauvaa. Jos taas tietäisin, että vauva olisi pieni (tyyliin 3,5kg) synnyttäisin alakautta. Mutta siis mun vauvat on isoja.

Ystäväni on synnyttänyt 2 pt vauvaa, olleet noin 3kg kieppeillä molemmat. Ei ongelmia. Toki lantio kuvattiin ennen tuota ekaa synnytystä.

Minuahan ne yritti taivutella synnyttämään neljännen perätilassa olevan lapsen alakautta. En suostunut, ja hyvä niin sillä huonosti olisi kuulemma muuten käynyt, lääkärin sanoin. Napanuora oli kaulan ympäri ja lisäksi istukka oli viallinen eikä ilmeisesti ois kestänyt normaaliakaan synnytystä alakautta. Että kävi tuuri että hän oli pt tilassa ja sain sektion. Ultrassa eivät olleet huomanneet mitään vikaa..

Kummallakin tavalla synnyttänyt ja jos kolmannen kerran sais valita niin alakautta kiitos :D en meinannut toipua sektiosta sitten millään ja olin ihan helekutin kipiä kauan aikaa...

Sektion ehdottomasti. Vain siinä tilanteessa, että synnytys alkaisi ennen sektioaikaa ja etenisi hyvin vauhdikkaasti, voisin edes ajatella perätilasynnytystä. Mutta sen täytyisi olla suunnilleen syöksysynnytys sitten.
Lisäksi mulla on lantio todistetusti pienehkö, joten ei mun annettaisi edes yrittää koko hommaa, joten turha edes miettiä. Vaikka synnytys on luonnollinen tapahtuma ja kaikkea positiivista, niin en ottaisi näin isoa riskiä vain synnytystavan vuoksi. Toki sektiossakin on riskejä, mutta mielestäni perätilasynnytyksessä niitä on enemmän. Ja kuinkahan moni perätilayritys lopulta päättyy kuitenkin sektioon?

En mä saanut valita vaan mulle määrättiin sektio. Mulla on kaksi lasta ollut perätilassa. Lantio kuvattiin ja sanottiin, etten saa yrittää synnyttää. Olisin kyllä halunnut.

Kolme lasta synnyttänyt alateitse,mutta olisin valinnut sektion,jos oliivat olleet perätilassa(kaikki olleet yli 4 klioa),tosin esikoisen isoa kokoa en tiennyt etukäteen,kaksi muuta kylläkin.

Jos olisi ollut vähän paremmat lähtökohdat, olisin valinnut alatiesynnytyksen. Mutta lantiokuvien vuoksi lääkäri oli pitkän vatuloinnin lopputuloksena sanoi, että sektiota suosittelee "varmuuden vuoksi", joten sektiolla syntyi. Vituiks män, ja ei tule enää biologisia lapsia tähän talouteen. Sitähän en tiedä, miten alatiesynnytys olisi päättynyt, mutta kyllähän tuo riipii. Onnellinen olen tästä yhdestä <3

Yhteistyössä