Psykologin mielestä parisuhdeongelmien ydin on liiallinen tasa-arvo

  • Viestiketjun aloittaja psykologin mielipide
  • Ensimmäinen viesti
Kodin ulkopuolella pitää olla tasa-arvoista, esim. palkkaus, mutta kodin sisällä se on jokaisen parin oma asia. En tuossa oikeen saanu selvää että mitä tuo psykologi tarkalleen tarkoitti, mutta jotenkin hupsu ajatus tuommonen rajojen asettaminen. Sehän tarkoittaisi sitä että pitäisi kysellä toiselta lupia asioiden tekemiseen ja se on niiiiiiiin last season.
 
Höpö höpöä, jossa ei oikeastaan kerrota konkreettisesti edes mitään "ehdotuksia". Mitä ihmeen "rajat"? Mitä aitoa vuorovaikutusta on se, että toinen sanelee toiselle rajat tai mitä milloinkin?

Jos esim. pariskunta riitelee kotitöistä, niin siihen on kolme ratkaisua: se, että erotaan tai se, että löydetään sopu, miten ne ratkaistaan tai sitten se, että toinen sanelee ja toinen teeskentelee ettei tilanne enää häiritse häntä. Tuo kolmas vaihtoehto on varmaan sitten se "rajat".

Sanoisin, että jos parisuhde on niin vaikea, että ratkaisua haetaan ikivanhoista sukupuolirooleista, ei ehkä kannata olla parisuhteessa ollenkaan.
 
En nyt hirveen ajatuksella jaksanut lukea mutta minä oon kyllä sitä mieltä, että jotain perää tossa voi olla. Itse olen dominoiva ja kaikki parisuhteeni ovat päättyneet eroon eikä ne ole ollut mtn ongelmattomia suhteita läheskään.
 
[QUOTE="Utelias";30484459]Minä olen ihan tippunut Happygirlin uusimmista vaiheista. Miksi se uusi suhde päättyi?[/QUOTE]

Koska hän halusi. Asperger piirteinen tää mies oli, mutta oli se suhde enemmän jotain muuta kun normaali parisuhde juurikin sen takia ja riitoja riitti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30484464:
Eli suhteesi olisivat toimineet paremmin,jos ne olisivat olleet tasa-arvoisempia?
Tasa-arvoinen tarkoittaa parisuhteessa käytännössä mielestäsi mitä? Ettei kumpikaan tajua/myönnä, että toisen sukupuoli on eri ja hän on siksikin erilainen? Juu mä en lähe tuohon :'D Naiset ja miehet ovat kun mars ja Venus ja piste.
 
Tasa-arvoinen tarkoittaa parisuhteessa käytännössä mielestäsi mitä? Ettei kumpikaan tajua/myönnä, että toisen sukupuoli on eri ja hän on siksikin erilainen? Juu mä en lähe tuohon :'D Naiset ja miehet ovat kun mars ja Venus ja piste.
Googlaa sana tasa-arvo, sulla on näköjään jotain kummallisia virhekäsityksiä termin suhteen.

Minusta olisi kamalaa olla parisuhteessa ihmisen kanssa, joka olisi mahdollisimman erilainen kuin minä. Kyllä minä ainakin haluan olla suhteessa ns. sukulaissielun kanssa, joka on samalla aaltopituudella eikä koko ajan ihan eri planeetalla. Ei seksikään ole hyvää, jos ollaan ihan eri sfääreissä eikä minkäänlainen ihmissuhde voi toimia, jos ollaan täysin erilaisia eikä edes tajuta toista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Se äskeinen;30484496:
Ahaa. Seurailin palstaa silloin, kun seurustelunne alkoi, ja hän kuulosti kaikkea muuta kuin asperger-piirteiseltä. Mutta ikävä että näin, kaikkea hyvää sulle.
Niin, eihän lievät tapaukset näykään heti alussa ja toisaalta niitäkin ihastuneena katsoo läpi sormien. :) Assit voi elää tosi normaalia elämää, mutta uupuvat ja stressaantuvat herkemmin. Kiitos samoin.
 
Se äskeinen
En nyt hirveen ajatuksella jaksanut lukea mutta minä oon kyllä sitä mieltä, että jotain perää tossa voi olla. Itse olen dominoiva ja kaikki parisuhteeni ovat päättyneet eroon eikä ne ole ollut mtn ongelmattomia suhteita läheskään.
Mutta jos tiedostaa itsekin ongelman, eikö voisi laittaa itse itselleen ne rajat. Minusta se olisi kumppaniakin kohtaan reilumpaa, että jokainen olisi itse vastuussa käytöksestään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30484495:
Googlaa sana tasa-arvo, sulla on näköjään jotain kummallisia virhekäsityksiä termin suhteen.

Minusta olisi kamalaa olla parisuhteessa ihmisen kanssa, joka olisi mahdollisimman erilainen kuin minä. Kyllä minä ainakin haluan olla suhteessa ns. sukulaissielun kanssa, joka on samalla aaltopituudella eikä koko ajan ihan eri planeetalla. Ei seksikään ole hyvää, jos ollaan ihan eri sfääreissä eikä minkäänlainen ihmissuhde voi toimia, jos ollaan täysin erilaisia eikä edes tajuta toista.
No eihän sun tarvitsekaan valita mahdollisimman erilaista miestä, mutta on hyvä suhteen kannalta tunnustaa miesten ja naisten tyypilliset erot.
 
No eihän sun tarvitsekaan valita mahdollisimman erilaista miestä, mutta on hyvä suhteen kannalta tunnustaa miesten ja naisten tyypilliset erot.
Ai on vai? En ole havainnut meissä tällaisia tyypillisiä eroja ja yli 10 vuotta olemme olleet parisuhteessa. En ole havainnut tuollaisia eroja myöskään miespuolisissa ystävissäni.

Mitä hyötyä sinä tuollaisessa ajattelussa näet?
 
Se äskeinen
Niin, eihän lievät tapaukset näykään heti alussa ja toisaalta niitäkin ihastuneena katsoo läpi sormien. :) Assit voi elää tosi normaalia elämää, mutta uupuvat ja stressaantuvat herkemmin. Kiitos samoin.
Hänellä oli siis diagnoosi? Kysyn ihan siksi, että tunnen ko. henkilöitä ja tuntuu aika erikoiselta ajatus, että asia ei näkyisi heidän seurustelukumppaneilleen.
 
Se äskeinen
Onko se sitten tasa-arvoista? Eikö siinä juuri ole sitä jännitettä? Miksi asia parisuhdeongelmien ratkaisemisen kannalta olisi parempi että jännite olisi toisin päin sukupuolten välillä?
Eihän tuo artikkelin psykologikaan ollut palauttamassa tilannetta entisaikaan, vaan tarjosi uudenlaista miesmallia, jossa yhdistyisivät parhaat puolet kahdesta eri maailmasta. En ole tosin ihan vakuuttunut, että millä tavalla sen täydellisen miehen pitäisi konkreettisesti toimia. Minun mielestäni nykypäivänä asiat ovat varsin hyvin, pariskunnilla on varsin väljästi tilaa löytää omat roolinsa. Jos koko ajan ollaan nokat vastakkain, vika on useammin omissa ja kumppanin ihmissuhdetaidoissa kuin yhteiskunnassa.

Eniten minua kiusasi tuossa artikkelissa se ajatus, että mies nähtiin muuttuvana mutta nainen muuttumattomana. Ovat ne 1900-luvun yhteiskunnalliset mullistukset pakottaneet yhtä lailla naisetkin muuttumaan.
 
hhbg
no eihän se taida tasa-arvoa olla jos mulla ei ole asioihin antaa muuta panosta kuin siunailla "kyllä kultaseni"
Eli ongelmien ydin ei ole liiallinen tasa-arvo vaan pikemmin tasa-arvottomuus toisen sanellessa ehdot ja toisen myötäilessä?

Tasa-arvoisuu on tasavertaisuutta esim. päätöksen teossa olematta kuitenkaan valtataistelua samoista asioista tai samankaltaisuudesta.
 

Yhteistyössä