Psykologia

Hei

Olen yrittänyt vääntää psykologian esseetä jo ppidemmän aikaa ja mielestäni kaikki oleellinen on jo mainittu. Pituus on kuitenkin vasta n. puolet vaadittavasta kokonaispituudesta, joten ojoudun nyt perehtymään yksityiskohtaisempaan tarkastellun.
Olisin kiitollinen jos vastaisit kysymykseen Mitä psykologia on sen mukaan, mitä itse siitä ajattelet!

En tule käyttämään aiheita suoraan tekstissäni, kapiaan nyt vain vähän ajatuksen avartamista...

Kiitos sinulle, joka vaivauduit vastaamaan.
 
Voi itku.
Täällä kysellään vastauksia lääkelaskuihin ym. koulutehtäviin ja apua varmasti saa kun soittaa omalle koululle ja ohjaavalle opelle, joka voi antaa vinkkejä miten lähestyä asiaa uudesta näkökulmasta.
Olen pahoillani, etten voi auttaa.
 
sen sijaan että temmot ajatukset netistä, mitäs jos avaisit laajemmin jo kirjoittamiasi asioita tekstissä myös eri näkökulmista? osoittaisi kykyä analysoida asiaa tarkemmin. tai hanki vaikka alan kirjallisuutta. netinkin kautta löytyy varmasti kaikenlaisia tutkijoiden esityksiä.

en tiedä olenko vanha, mutta kyllä mulle ainakin tulee tällaisista mieleen ihan täys copy-paste meininki...
 
ellinoora Typerää, että heti ajattelet noin. Miten ajattelet saavani hyvän esseen, jossa jo pohja on vakaasti valmis, jos vain kopioin teidän kirjoituksia siihen? Taitaa näyttääkin sitten vähän copy + paste meiningiltä...

Keskustelu palsta, ja on se minusta aika typerää sekin, ettei avaavia ajatuksia saa edes kysellä. Höh

Toivottavasti vielä joku kertoisi edes yhden lauseen ajatuksen, joka avaisi tämän lukon päästäni...
 
"Ninni"
Heitä teksti hetkeksi syrjään ja keskitä ajatukset muualle. Etäisyyttä ottamalla huomaat ehkä muutaman tunnin kuluttua uusia ajatuksia ja avauksia koulutehtäväsi laajentamiseksi. Aihe on niin laaja, että tuksin kukaan sitä sulle lähtee täällä pohtimaan.
 
Psykologia on asioiden syy-seuraus suhteita ihmisen mielessä. Näistä mielenliikkeistä sitten muodostuu ihmisen käyttäytyminen, hän voi esim. valita elämässään suojakseen roolin, jonka mukaan elää, koska on huomanut, että aina kun on omaitsensä seuraa jotain pahaa. Roolila voidaan joko korostaa sitä "pahuutta" ja ryhtyä täysin vastuuttomaksi ongelmaihmiseksi tai voidaan kieltää kaikki nregaatiot itsestä ja suorittaa täydellistä elämää.
Toisaalta tasapainoisen alun saanut ihminen osaa käsitellä ja kohdata myösitsensä ja elää omana itsenään välittämättä siitä mitä muut sanoo.
Täytyy sanoa, että aika laaja essee tulee, jos aiheena on mitä on psykologia. Sitähän voi erilaisin esimerkkitapauksin jatkaa vaikka 1000 sivua.
 
HirmuSisko
Jos kaikki oleellinen on jo mainittu, kuten kerroit, ota sieltä joku näkökulma jota lähdet tarkemmin avaamaan. Tiesithän, että psykologiasta on kirjoitettu pilvipimein kirjoja, joten luulisi aiheesta yhden vaivaisen esseen kirjoitettavan... ;D
 
iohj
No mun käsityksen mukaan psykologia ja psykologit on yhtä tyhjän kanssa. Sellasisten vastaanotolla olen käynyt enkä ole saanut niin mitään apua. Pelkkää joo, jaa, ai niinkö:ttelyä eikä mitään konkreettista apua. Psykologit ovat minun näkökulmastani arvoasteikolla alempana kuin esim. psykiatrit.
 
Kappis
No mun käsityksen mukaan psykologia ja psykologit on yhtä tyhjän kanssa. Sellasisten vastaanotolla olen käynyt enkä ole saanut niin mitään apua. Pelkkää joo, jaa, ai niinkö:ttelyä eikä mitään konkreettista apua. Psykologit ovat minun näkökulmastani arvoasteikolla alempana kuin esim. psykiatrit.
Psykologien tehtävä ei ole antaa konkreettista apua ongelmissa. Ehkei itselläsi vain ole kapasiteettia ja kyvykkyyttä tunteiden käsittelyyn abstraktilla tasolla?
 
"vieras"
Kuinka pitkä sen pitää olla? Nimittäin jonkun 10 sivua saa todella helposti kun selität ensin historiaa, sitten keskeisimpiä suuntauksia psykoanalyysia, behaviorismia, kognitiivista jne. Niitä kun sitten laajennat vielä käsittelemään keskeisimpiä hahmoja jokaisesta eli Freudia, Skinneriä ja joita klassisia kokeita, ehdollistumista (Pavlovin koirat), deprivaatio (kissat), alitajuntaa (id, ego, superego). Siis jos sä et noista ihan perusjutuista, jotka tulee jo psykan ensimmäisen luennon aikana, saa kijoitettua vähintään sitä 10 sivua niin...
 
Sosiaalipsykologian näkökulma, jota ainakin pidetään vielä varsin vielä varsin vähän tunnettuna on kotivammaisuus, josta esim. Martti Paloheimo on kirjoitanut. Myös Helsteen ja Kristeri käsittelee aihetta, mutta käyttää ilmiöstä epämääräisempää sanaa läheisriipuvuus.
Siitä aihepiiristä löytyy helposti niitä esimerkkitapauksia.
 
Mikä niiden tehtävä sitten on? Minulle on vähän epäselvää.
Esittää kysymyksiä, joihin sinä itse löydät sisältäsi vastaukset. Auttaa sinua kohtaamaan itsesi.
Ratkaisukeskeiset psykiatrit kyllä esittää varsin suoria "voisitko ajatella toimivasi näin" ja "miksi et voi tehdä niin" kysymyksiä.
Mä olen oppinu vuosien terapiassa yhden tärkeän kysymysken ja nyt osaan kysyä sen jo itse, mun ei tarvi mennä terapeutin luo, jotta se kysyisi multa "mikä on pahinta mitä voisi tapahtua, jos et toimi muiden mieliksi tavalla joka tuntuu sinusta pahalta/jos teet niinkuin tahdot"
 
heh heh
[QUOTE="vieras";22537759]Psykologia on paskaa. Psykiatria on asiaa.[/QUOTE]

Et taida edes tietää mitä pyskologia ja psykiatria on, mitä eroa ja yhtäläisyyksiä niillä on :))
 
"vieras"
Russell (englantilainen filosofi) selitti joskus filosofiaa ja sitä miten sillä ei löydy "oikeita" vastauksia. Kun niin tapahtuu kyseisestä filosofian suuntauksesta tulee uusi tieteenlaji, viimeisimpänä psykologia. Meneekö liian laajaksi, jos käyt hiukan läpi psykologiaan johtanutta filosofiaa? Siitä saisi ainakin uuden tavan lähestyä aihetta, sillä yleensä psykologian yhteydessä ei puhuta filosofiasta mitään.
 
[QUOTE="vieras";22537835]Russell (englantilainen filosofi) selitti joskus filosofiaa ja sitä miten sillä ei löydy "oikeita" vastauksia. Kun niin tapahtuu kyseisestä filosofian suuntauksesta tulee uusi tieteenlaji, viimeisimpänä psykologia. Meneekö liian laajaksi, jos käyt hiukan läpi psykologiaan johtanutta filosofiaa? Siitä saisi ainakin uuden tavan lähestyä aihetta, sillä yleensä psykologian yhteydessä ei puhuta filosofiasta mitään.[/QUOTE]

Ihanaa, loistavaa! Kiitos kaunis sinulle :flower:
 

Yhteistyössä