Psykiatriseen osastoon liittyvä kysymys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kun psykiatrisella osastollahan on valokuvaaminen kielletty niin koskeeko se valokuvauskielto vain ns. yhteisiä tiloja vai onko valokuvaaminen potilaiden omissa huoneissa myös kielletty?

Psykiatrisissa sairaaloissa on kuvaaminen kielletty piste. Et varmaan toivoisi itse löytäväsi vaikkapa kuvaasi jostaki toisen immeisen fasebooksita tai irc-galleria sivuilta istumassa psyk.sairaalan sohvalla :/ ihan on kyse ihmisten intimiteettisuojasta.

Kysy sinne mennessä, ainakin kun oon ite vieraillu kaverin luona laitoksessa niin oltiinhan siinä ovella ja respassa hetki tekemisissä hlökunnan kanssa. Mielellään kyllä vastaavat kun mäkin kyselin just että tuleeko se mun kaveri vastaan vai saanko mennä itse ovesta jne. :)

Alkuperäinen kirjoittaja idu:
Luulisin että yhteisissä tiloissa ts. ettei näy ylimääräisiä henkilöitä

Yleensä niissä hoitosopimuksissa joka allekirjoitetaan hoitoon tullessa lukee että sairaalassa tai sen alueella ei saa kuvata lainkaan. Ja selitinkin syyn jo tuossa ylempänä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Psykiatrisissa sairaaloissa on kuvaaminen kielletty piste. Et varmaan toivoisi itse löytäväsi vaikkapa kuvaasi jostaki toisen immeisen fasebooksita tai irc-galleria sivuilta istumassa psyk.sairaalan sohvalla :/ ihan on kyse ihmisten intimiteettisuojasta.

Ei tietenkään yhteisissä tiloissa, mutta saako potilaan omassa huoneessa kuvata? Jos siis hänellä ei ole huonetovereita.

minä olen vahvasti sitä mieltä että ne valokuvat, oli sitten missä huoneessa tahansa otettu, rikkoo vaitiolovelvollisuuden. jos esim. näet naapurin siellä niin et saa kertoa kellekkään että hän oli myös siellä, vaikka olisit vain jonkun muun luona vierailulla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei tietenkään yhteisissä tiloissa, mutta saako potilaan omassa huoneessa kuvata? Jos siis hänellä ei ole huonetovereita.

Hoitosopimus joka allekirjoitetaan hoitoon tullessa ja jonka rikkominen aiheuttaa hoitosuhteen vaarantumisen eli pahimmillaan kotiutuksen tai siirron valvotummalle osastolle yksilöllisesti niin siinä lukee yleensä sananmuoto voi vaihdella) että sairaalassa ja sen alueella kuvaaminen on kielletty. Näin siis ilman mitään kuvaa toki huoneessasi jos siltä tuntuu vaihtoehtoa.
Mutta kysy toki siellä sairaalassa henkilökunnalta.

Koska on kyse psykiatrisesta hoidosta ja kaikki eivät ole kunnossa jossa voisivat edes tehdä järkeviä päätöksiä asioistaa, kuvauskielto on siksikin aivan aiheellinen.

Luulisin että yhteisissä tiloissa ts. ettei näy ylimääräisiä henkilöitä

Yleensä niissä hoitosopimuksissa joka allekirjoitetaan hoitoon tullessa lukee että sairaalassa tai sen alueella ei saa kuvata lainkaan. Ja selitinkin syyn jo tuossa ylempänä.

Aaa.. no sit tuol yhdessä paikassa on ollut eri säännöt lastenosastolla...

Alkuperäinen kirjoittaja Flow87 -Los tehottomuus-:
minä olen vahvasti sitä mieltä että ne valokuvat, oli sitten missä huoneessa tahansa otettu, rikkoo vaitiolovelvollisuuden. jos esim. näet naapurin siellä niin et saa kertoa kellekkään että hän oli myös siellä, vaikka olisit vain jonkun muun luona vierailulla.

:D no tää nyt ei pidä paikkaansa. eettinen näkökulma on sit asia erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Flow87 -Los tehottomuus-:

:D no tää nyt ei pidä paikkaansa. eettinen näkökulma on sit asia erikseen.

lähinnä eettisesti ja hoitajan näkökulmasta mä tämän ajattelen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Miksi siellä pitäis kuvata?

Tapaus jonka tiedän halusi kuvia lapsestaan joka vietti pitkiä aikoja osastolla.

Lastenosasto on erijuttu, mutta en kyllä ymmärrä kuvaamista siellläkään. Takuulla lapsellaki on kotilomia tai ainaki jotaki ulkoiluja osastolta pois :/ et vois kuvata silloin. Mut ei kai tarvikkaa ymmärtää kun ei oo mun lapsi.

Yhteistyössä