Psykiatrin mielestä väsymykseni voi tarvita sairaalahoitoa

• Viestiketjun aloittaja jos joku tietäisi
  • Ensimmäinen viesti
jos joku tietäisi
voithan sä sanoa että koet yhtälön työssäkäynit+muu arki liian rankkana,mutta kun ei tarvitse töissä käydä niin jaksat huolehtia lapsista.

ja mitä se hyödyttää että hän on huolissaan ja jankkaa sitä,hyvä että on, mutta asia ei varmaankaan parane sillä voivottelulla. eikä varmaan millään muullakaan just tässä hetkessä. mutt aolis tietty hyvä jos hän olis voivottelun lisäksi antanut toivoa! sillä sitä on. missä lasten isä on kun sanot että lapsilla ei ole muita?
Tosiaanki psykiatri jankkasi huoltaan mutta mitään toivoa mistään ei antanut. Ja miten kauan odottelen jonossa keskusteluaikoja, voi mennä syksyyn. ( asumme suht isossa kaupungissa joten jonoa riittää) En vain usko että keskustelut auttaa minua jaksamaan. Tilanne on päässyt huonoksi-väsymykseni

Alkuperäinen kirjoittaja jos joku tietäisi;28163212:
Hei taas. lasten isä asuu samassa kaupungissa mutta ei välitä/halua tavata lapsia. Hänellä jo muitakin lapsia. Kelalta tiedustelin pvrahan kohtaloa joka olisi pitänyt olla jo maksussa mutta mennyt eteenpäin kelan vakuutus lääkärille. Jotenkin vaan tuntuu että hylkäävät sen ja sitten ei ole mitään tuloja. Kulunut vko ollut raskas, en ole tiskannu koko viikolla, käytössä kertakäyttöastiat. Itseäni ärsyttää kun olen niin saamaton mutta kun en kertakaikkiaan jaksa tehdä mitään. Tunnelin päässä ei näy valoa, tulevaisuus pelottaa
tiedän mitä käyt läpi! mutta älä rahaasioiden takia enään stressaa(juu helpommi sanottu kuin tehty), siinä taas hitto yks malli iskä,tollaset lusmut pitäs laittaa pakko steriloitavaksi!

tiedätkö ei ehkä kuulosta miellekkäältä vaihtoehdolta,mutta sä saat joka tapauksessa toimeentulotuen! ihan sama vaikak irtisanoisit työpaikkasi. joo ne voi alentaa sun perusosaa 20% kun laiminlyöt itsesi elatuksen(jos siis irtisanot työpaikkasi), sitä ne saa alentaa muistaakseni 2kuukaudeksi kerrallaan(mutta tässäkin on sitte sellanen että se ei saa vaikeuttaa kohtuuttomasti ihmisen toimeentuloa). eli menetät n.100e/kk iso raha pienistä rahoista,mutta pieni hinta terveyden paranemisesta

sitte jos toistuvasti esimerkiksi kieläytyisit vastaanottamasta työpaikkaa työkkäristä ne voi alentaa sun perusosaa 40%. väliaikaisesti (mikä on jo järjetöntä).niin ja lasten perusosiin ne ei voi koskea!

mutta ne ei voi evätä sulta koko toimeentulotukea missään tapauksessa jos tulovajetta syntyy!

alla löydät perusosat!

http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=207651&name=DLFE-24304.pdf

eli siis vaikka sulta evättäisiin se sp niin sä pystyt jäämään kotia!! mutta mä uskon että sulle myönnetään sairaspäiväraha!

ps. jos asustelet lähistöllä,niin voin joskus olla lastenhoito avuksi,vaikka en niin paljoo ku tarttisit,mutta jotain kummiskin!

en minäkään usko että keskustelut auttaa,sä tarttet lepoa.. voi kun olisit saanut sitä jo ennen uupumista!

toki jos sulla on masennusta niin keskustelujen tarkoitus on osittain seurata masentuneen vointia eli tarviiko esimerkiksi henkilö sairaalajaksoa, lastensuojelun puuttumista. tms mutta varmasti myös sen takia keskustelua tarjotaan että ihminen löytäisi sen toivon.

en nyt tiedä oletko masentunut vai "vaan" uupunut. lääkitystä kannattais varmaan kanssa vaihtaa.

toivottavasti sulla on läheisiä jotka auttaa hankalan elämäntilanteen yli! kyllä se aurinko jonain päivänä sinne risukasaankin paistaa!

minkä ikäisi sun lapsesi on?

jos joku tietäisi
en minäkään usko että keskustelut auttaa,sä tarttet lepoa.. voi kun olisit saanut sitä jo ennen uupumista!

toki jos sulla on masennusta niin keskustelujen tarkoitus on osittain seurata masentuneen vointia eli tarviiko esimerkiksi henkilö sairaalajaksoa, lastensuojelun puuttumista. tms mutta varmasti myös sen takia keskustelua tarjotaan että ihminen löytäisi sen toivon.

en nyt tiedä oletko masentunut vai "vaan" uupunut. lääkitystä kannattais varmaan kanssa vaihtaa.

toivottavasti sulla on läheisiä jotka auttaa hankalan elämäntilanteen yli! kyllä se aurinko jonain päivänä sinne risukasaankin paistaa!

minkä ikäisi sun lapsesi on?
Kiitos, kirjoitit hyvin. Todettu b-lausunnon mukaan vaikea masennus. Nyt on tullut totaalinen pysähdys, voimat on vähissä ja suorastaan vihastuttaa ihmiset jotka käskevät ryhdistäytyä. Kun en jaksa aina peseytyä, tuntuu että olisi lapsille parempi kun minua ei olisi kun en jaksa muuta kuin pötköttää. Mitään tukiverkkoa ei ole, aivan yksin. Kotona asuu vielä 3 lasta nuorimmat 6 ja 8 vuotiaat. Esikoinen on muuttanut jo omilleen. Kysyit missä asun-Oulussa. Ei kai nyt lääkäri lastensuojelua sotke mukaan? Sehän ois sitten piste i.n päälle kun sieltäkään ei saa varmasti mitään apua. Vaan masentuneelta viedään suoraan lapset.

"Mirka"
Alkuperäinen kirjoittaja jos joku tietäisi;28163317:
Kiitos, kirjoitit hyvin. Todettu b-lausunnon mukaan vaikea masennus. Nyt on tullut totaalinen pysähdys, voimat on vähissä ja suorastaan vihastuttaa ihmiset jotka käskevät ryhdistäytyä. Kun en jaksa aina peseytyä, tuntuu että olisi lapsille parempi kun minua ei olisi kun en jaksa muuta kuin pötköttää. Mitään tukiverkkoa ei ole, aivan yksin. Kotona asuu vielä 3 lasta nuorimmat 6 ja 8 vuotiaat. Esikoinen on muuttanut jo omilleen. Kysyit missä asun-Oulussa. Ei kai nyt lääkäri lastensuojelua sotke mukaan? Sehän ois sitten piste i.n päälle kun sieltäkään ei saa varmasti mitään apua. Vaan masentuneelta viedään suoraan lapset.
Missä sinä käyn sen psykiatrin luona, siis onko se mielenterveystoimiston psykiatri vai mikä? Ja millon on seuraava aika? Onko sinulla lääkitystä? Tilanteesi kuulostaa melko samalle kuin hyvän ystäväni, tosin hänellä on vain kaksi lasta.

Olet ehkä jo näihin vastannut vaan en viitsinyt koko ketjua lukea...

jos joku tietäisi
[QUOTE="Mirka";28163348]Missä sinä käyn sen psykiatrin luona, siis onko se mielenterveystoimiston psykiatri vai mikä? Ja millon on seuraava aika? Onko sinulla lääkitystä? Tilanteesi kuulostaa melko samalle kuin hyvän ystäväni, tosin hänellä on vain kaksi lasta.

Olet ehkä jo näihin vastannut vaan en viitsinyt koko ketjua lukea...[/QUOTE]

Työterveyden psykiatri laittoi lähetteen eteenpäin, sitä kautta nyt mennään. Minulla tosiaan 4 lasta ja en ole ihan nuorikaan enää kun aikuinen lapsikin on. Seuraavaa aikaa en tiedä, jonossa.

"carelia"
Vaikee se on ihmisen ryhdistäytyä, jos ei jaksa ees romahtaa kunnolla. Toivottavasti lapset auttavat kotitöissä. Sano niille ryhdistäytymiseen kehoittajille, että voivat tulla jelppimään sua kotiin ja sinä sillä aikaa yrität ryhdistäytyä. Yritä tehdä ittes kanssa sopimus jostain pienistä asioista, esim. "aamulla syön purkillisen jugurttia ja leipäpalan, sitten meen takaisin sänkyyn". Minä en masentuneena pystynyt syömään ja sitten tuli karmee närästys yms. vissiin stressistä johtui et jos onnistu jotain syömään niin heti kohta oli vatsa tyhjä. Melkeen kaikki ruoka närästi. Minä olin äärettömän väsynyt mut en pystynyt nukkumaan kunnolla, enkä riittävästi. Jokainen masennuspotilas on erilainen. Toinen juoksee lenkillä, toinen ei pääse sängystä ylös, toinen toimii ku robotti. Kyllä ne sossusta ois olleet suhun yhteydessä, jos lääkäri olis ilmoituksen tehnyt. Ja luultavasti lääkäri ois sen sulle myös kertonut, ainakin mulle sanoi joutuvansa tekemään ilmoituksen(tosin syy ei ollut minun masennukseni, vaan se miksi tilanne akutisoitui mulla taas yhden kerran). Tuumasin vaan, että kyllä ne jo tietää. Niin kauan ku sinä aapee jaksat palstalle kirjoittaa niin kyl sinä selviät, onhan tää ehkä poikkeava sosiaalinen turvaverkko, mut joku kuitenkin. Jonain päivänä on paremmin, aivan varmasti.

harmi, aika kaukana siis. ku ite ollaa e-suomessa. mä oon ite vuosia sitte katsellu mieheni taistelua masennsuta vastaan ja sanon kyllä sen että ilman minua hän ei olis edes saanut asiallista hoitoa, pari kertaa olin lääkärikäynneillä mukana kun mies ei suutaan saanut auki(liian kiltti) meillä miehen masennus on menneisyyttä. mutta opetti minullekkin paljon. hän toipui pitkällä sairaslomalla ja sähköshokkihoidolla,muistaakseni 12kertaa sai tota hoitoa ja mies oli muuttunut mies!

toi tukiverkottomuus on varmasti yksi syy miksi olet noin syvällä. mutta onkohan yksi se että olet suorittanut?tehnyt pidemmän aikaa enemmän kuin oikeesti jaksaisit?

no kyllä se lääkäri on velvollinen tekemään ls-ilmoituksen jos on huolta(se uus ls laki 2008vuodelta velvoittaa heidät siihen ja sosiaaliviranomaisillahan on oikeus kaivaa kaikki tiedot jos lapsen edun nimissä näin haluavat).

toi sossukin on vähän kakspiippuinen juttu, sieltä voi saada tukiperheen, lastenhoito apua, leirimaksuihin tukea yms. Mutta pahimmillaan se sitte saattaa olla pelkkää vanhemmuuden arviointia ja sit tyrkytetään joku perhetyöntekijä joka ei käytännössä juuri mitään tee.

olen jutellut paljon asioista siskoni kanssa(sosionomi) ja hänkin ymmärtää että nykypäivänä vaikka laki sanoo että pitää panosta ehkäisevään lastensuojelutyöhön... niin kuitenkin nämä avohuollon tukitoimet ovat täysin riittämättömiä, ja useien jopa tarkoituksettomia,vaikka laki sanookin että se pitää olla suunnitelmallista. sitäkin ollaan pohdittu että on oikeastaan törkeää jos masentuneelta viedään lapset,sillä jos kotiin palkattais lastenhoitaja/kotitöiden tekijä 8tuntia päivässä, se tulisi halvemmaksi kunnalle kuin kodinulkopuolinen sijoitus ja antaisi vanhemmalle loistavan mahdollisuuden toipua sekä lapsille äidin.

välittävät läheiset ovat kultaakin kalliimpia. sä kyllä selviät! se on se sairaus kun pistää tuntemaan epätoivoa!

jos joku tietäisi
Huomenta! Sentään jotain positiivista, eilen tuli kelalta päätös myönnetystä pvrahasta. Jos ja kun maksetut 300 pv täyttyvät oli maininta jo eläkkeestä. En nyt eläkkeelle halua vaan elämäniloni takaisin ja oman itseni. Pientä edistystä on ollut etten enää nuku joka pv päiväunia ja olen jaksanut tehdä enemmän. Ja tänään aion mennä kirajstoon kun aukeaa. Nämä pienetkin asiat saavat minut hymyilemään. Syömisestä on tullut hankalaa, lääkkeet vähentää entisetään huonoa ruokahalua. Kiloja mitä lähteä ei juuri ole. Antakaa vinkkejä miten saisi syötyä kun ei tee mieli mitään

"moi"
Hae apteekista nutridrink korvausravintovalmistetta. Se on sellainen pieni pirtelö jossa on kaikki mitä tarvitsee.
Ainakin minun kohdallani syömättömyys aiheuttaa juuri sellaisen noidankehän, ettei mikään maistu. Jos on liian nälkä ajatuskin ruuasta ellottaa.
Tuo tuollainen pieni pirtelö on helppo väkisin kaataa kurkkuun ja todella piristää jos on ravinnonpuutetta.
Ja yleensä sitten nälkä kasvaa syödessä.

Muutenkin tsemppiä, toivottelee samankaltaisessa elämäntilanteessa seilaava armottoman väsynyt ja masentunutkin äiti.

"vieras"
[QUOTE="hih";28184653]hih. olisin iloinen jos saisin palkalala levätä töistä 4kk.[/QUOTE]

Kyllä, mutta tuskin tahtoisit masennusta/väsymystä. Siitä ei paljon saikusta ole iloa, jos ei jaksa mitään.

jos joku tietäisi
[QUOTE="hih";28184653]hih. olisin iloinen jos saisin palkalala levätä töistä 4kk.[/QUOTE]

Ei tämä ole töistä levähtämistä eikä mukavaakaan. ja toiseksi palkkaa ei tule vaan sairaspvrahaa kelalta. Ja kun 300 pv tulee täyteen joutuu hakemaan eläkettä

htfghtf
Alkuperäinen kirjoittaja jos joku tietäisi;28189066:
Ei tämä ole töistä levähtämistä eikä mukavaakaan. ja toiseksi palkkaa ei tule vaan sairaspvrahaa kelalta. Ja kun 300 pv tulee täyteen joutuu hakemaan eläkettä
Hei, kerro jos tarvitset jotain ihan konkreettista apua arjessa. Lasten kanssa tai muuten vaan, siivouksessa tai jossain. Asun Oulussa, mulla on 4 lasta ja mielelläni autan jos vain jotenkin voin!

Kaikkea hyvää sinulle toivon elämään joka tapauksessa! Yritä nauttia siellä kirjastossa lehtien lukemisesta, yritä löytää iloa auringonpaisteesta ja linnunlaulusta. Pieniä juttuja mutta joskus ne voivat tuoda valoa synkempäänkin mieleen.

Jos joku tietäisi
Iltaa. Päivät kuluvat mutta väsymys ei ota poistuakseen. Lääkäristä ei ole kuulunut mitään ja tuskin kuuluukaan tänä keväänä kun sitten jo kesä tulee. ja kesän mukana supistetut terveyspalvelut, syksyyn menee tai sitten mut on vaan laitettu jonon jatkeeksi. Onneksi lapset voivat hyvin. En koskaan toivoisi tätä kenellekkään, elämä on mustaa ja päivästä toiseen jaksamista. Saas nähdä koska voimat loppuvat

ok
Voisitko sä alkaa käydä yksityisellä psykiatrilla? Saisitko Kelalta siihen tukea? Vai tarvitseeko sitä varten käydä ensin siellä mt-toimistossa? En tiedä tätä kuviota vaikka varmaan pitäisi, itsellänikin ollut kerran masennus.

Koita jaksaa! valoa on tunnelin päässä.

afd
Alkuperäinen kirjoittaja jos joku tietäisi;28109326:
siis oikeasti? Jos todetaan että on niin väsynyt. sairaslomaa kirjoitti vajaa 4kk, olen siis nyt kotona. Onko yleistäkin että sairasloma heti alkuun näin pitkä vai olenko toivoton tapaus?
Pelkän "väsymyksen" vuoksi ei suositella sairaalahoitoa. Ehkä oikeampi termi olisi "masentunut"?

"oululainen"
Eli kysymys on paljon muustakin, kuin pelkästään väsymyksestä? Jos et jaksa huolehtia edes itsestäsi, miten jaksat huolehtia lapsistasi? Toivottavasti hoitava ihminen hoksaa ottaa huomioon myös lasten tilanteen. Masentuneilta ei automaattisesti viedä lapsia, mutta lastensuojeluilmoitus on usein väylä avunsaantiin sinne kotiin.

jos joku tietäisi
[QUOTE="oululainen";28265794]Eli kysymys on paljon muustakin, kuin pelkästään väsymyksestä? Jos et jaksa huolehtia edes itsestäsi, miten jaksat huolehtia lapsistasi? Toivottavasti hoitava ihminen hoksaa ottaa huomioon myös lasten tilanteen. Masentuneilta ei automaattisesti viedä lapsia, mutta lastensuojeluilmoitus on usein väylä avunsaantiin sinne kotiin.[/QUOTE]

Myönnän etten jaksakkaan. Nuorin pvkodissa päivät ja tokaluokkalainen menee koulusta kerhoon. Ovat illat vain kotona mutten silloinkaan jaksa mitään. Seuraava diagnoosi tulee olemaan anoreksia, syömättömyys pahenee ja mulla ei ole juuri mitä lähteä tästä varresta. Kait sitten vie lihaksetkin mitä nyt enää on jäljellä. Apuahan olen hakenut jo pari vuotta sitten, en enää jaksa edes yrittää. Luukulta toiselle juokseminen on jo liikaa voimia vievä. Lastensuojeluun en usko, apua ei tule enkä jaksaisi niiden kanssa varmaan edes miettiä mitään. Olo on niin tyhjä ja väsynyt.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja jos joku tietäisi;28268800:
Myönnän etten jaksakkaan. Nuorin pvkodissa päivät ja tokaluokkalainen menee koulusta kerhoon. Ovat illat vain kotona mutten silloinkaan jaksa mitään. Seuraava diagnoosi tulee olemaan anoreksia, syömättömyys pahenee ja mulla ei ole juuri mitä lähteä tästä varresta. Kait sitten vie lihaksetkin mitä nyt enää on jäljellä. Apuahan olen hakenut jo pari vuotta sitten, en enää jaksa edes yrittää. Luukulta toiselle juokseminen on jo liikaa voimia vievä. Lastensuojeluun en usko, apua ei tule enkä jaksaisi niiden kanssa varmaan edes miettiä mitään. Olo on niin tyhjä ja väsynyt.
On olemassa sellainen kuin valtava-rahoitus, sillä saa terapiaa 1-2 krt/viikko ja ainoastaan konsultointikäynti on maksullinen. Itse hoito on ilmaista. Terapiaa saa max 3-4 vuotta. Eli yhteys psykiatrian avo-polille ja sitä kautta alkaa sitten solmut aukeamaan.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja jos joku tietäisi;28163239:
Tosiaanki psykiatri jankkasi huoltaan mutta mitään toivoa mistään ei antanut. Ja miten kauan odottelen jonossa keskusteluaikoja, voi mennä syksyyn. ( asumme suht isossa kaupungissa joten jonoa riittää) En vain usko että keskustelut auttaa minua jaksamaan. Tilanne on päässyt huonoksi-väsymykseni
Mene endokrinologille, joka on alan ammattilainen tutkimaan mm. kilpirauhasarvoja. Entä onko tutkittu ruoka-aineallergiat? Saatko tarpeeksi B-vitamiinia?

jos joku tietäisi
[QUOTE="vieras";28268849]On olemassa sellainen kuin valtava-rahoitus, sillä saa terapiaa 1-2 krt/viikko ja ainoastaan konsultointikäynti on maksullinen. Itse hoito on ilmaista. Terapiaa saa max 3-4 vuotta. Eli yhteys psykiatrian avo-polille ja sitä kautta alkaa sitten solmut aukeamaan.[/QUOTE]

Ei kai sinne polille noin vaan pääse. En tiedä olenko asiakkaana kun mitään hoitoa ei ole menossa. Sairaslomalla vaan, ei muuta. Enkä tiedä näistä miten nämä menee ja pitääkö itse vaatia hoitoa.

"jaja"
Väsymystä, tuntohäiriöitä raajoissa, tunnottomuutta, näköhäiriöitä ajoittain ja joskus vaikeuksia kävellä sekä kipuja eri puolilla kehoa. Oireet hyvin epämääräisiä minulla ja diagnoosia vaikeuttaa se että oireet tulevat ja menevät.
Veikkaanpa, että sinulla on jokin traumaattinen tapahtuma menneisyydessäsi? Et siis ole kyennyt psyyken-/tunnetasolla käsittelemään traumaasi ja nyt kehosi oireilee.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja jos joku tietäisi;28268955:
Ei kai sinne polille noin vaan pääse. En tiedä olenko asiakkaana kun mitään hoitoa ei ole menossa. Sairaslomalla vaan, ei muuta. Enkä tiedä näistä miten nämä menee ja pitääkö itse vaatia hoitoa.
No, voi itku...

Pyydät lähetteen psykiatrian avo-polille vaikka terveyskeskuslääkäriltä. Jos olet todella masentunut, niin lähete kyllä annetaan sinulle. Sitten tapaat psykiatrin avo-polilla ja siitä se lähtee. Ja kyllä sinun on itse ilmaistava halukkuutesi psykoterapiaan. Ei ole mitään mieltä antaa jopa kymmenien tuhansien eurojen arvoista etua henkilölle, jolla ei ole motivaatiota.

Yhteistyössä