Pregnylin pistäminen - apuja!

Mulla oli eilen ohjelmassa Pregnylin pistäminen. Silloin kun sitä polilla harjoiteltiin, niin se meni hyvin. No, nyt kotona kun ähräsin ampullia auki niin onnistuin rikkomaan sen pään :| Ensimmäinen reaktio oli että no niin, se oli sitten siinä, eihän tuota uskalla pistää. Tiirailtiin kuitenkin ampullin pohjalle, että näkyykö siellä mitään ylimääräistä, ja näkyihän siellä siru. Soitin sitten polille ja sain puhelimen päähän jonkun päivystävän kätilön. Hän oli sitä mieltä, että kunhan katson, että siru jää ampullin pohjalle, niin uskallan kyllä pistää. Ja eihän se siru olisi edes voinut mahtua siitä neulan läpi. No, pistin siis kuitenkin...Mutta nyt iski paniikki, mitä jos siellä olikin joku mikroskooppinen siru, joka meni neulasta läpi ja kohta se uiskentelee jossain verisuonessa?!? Onko kellään muulla mennyt ampulli rikki? Mun on pakko soittaa tänään vielä sille omalle hoitajalle, ihan oman mielenrauhani takia. Niitä ilmakuplia myös mietin, että mitä jos sinne jääkin joku kupla...Voi että mä inhoan tota pistämistä! Eilen kyllä ajattelin, että lopetan koko touhun tähän, kun joutuu noiden neulojen kanssa pelaamaan...Voi vitsi, polin soittoaikakin on vasta klo 13, miten kestän siihen asti...

Sain eilen ultrassa ihan hyviä uutisia, mutta nyt on kyllä ton pistosepisodin takia mieli ihan maassa...Kaksi isoa follia näkyi ultrassa, ja limis oli myös hyvin kypsynyt. Mutta nyt kävi niin, että inssiin ei päästäkään, kun ovis osunee lauantaille. Mutta lääkäri sanoi, että miehen näyte oli viimeksi niin hyvä, että meille ei inssistä välttämättä olisi edes kauheaa hyötyä. Eli kotona touhuillaan ahkerasti viikonloppuna.

 
s80
Älä huoli! On vaikea uskoa, että olisit onnistunut saamaan neulasta läpi edes mikroskooppista sirua. Mutta JOS jollain ihmeellä näin olisi käynyt, tämä mikroskooppinen siru jäisi luultavasti rasvakudokseesi. Oli miten oli, voit ihan varmasti olla levollisin mielin tämän lasiasian suhteen.

Ilmakuplista sitten: jos olet pistänyt huomaamattasi pienen ilmakuplan lääkeaineen mukana, se ei haittaa mitään. Ilmakuplat tulee kyllä mahdollisuuksien mukaan poistaa, mutta tosiasiassa ilmaa voi mennä suoraan laskimoon jopa 20 ml, ennen kuin se on todella vaarallista. Pieni ilmakupla rasvakudokseen pistettynä ei siis tee yhtään mitään.

Toivottavasti tämä rauhoitti mieltäsi hieman.

Itse pistin eilisiltana ensimmäisen Gonalin (150 IU), ja kyllä se jännitti, vaikka muita olenkin tottunut pistämään. Lisäksi ihmettelin sitä, että kynässä pitäisi olla kahden päivän annos, mutta lääkeaine kynästä ei näyttänyt vähentyvän juuri lainkaan, vaikka olevinaan pistin puolet siitä! Lääkäri sanoi kyllä, että kynään jää lääkettä vielä sen jälkeen kun olen pistänyt 150 + 150, eli kahden päivän annoksen, mutta epäilyttää silti...
 
Onnistuit rauhoittamaan mieleni :) Itsekin yritin järkeillä, että ei siitä neulasta voi mennä läpi mitään lasia, ja tosiaan kun ei sitä pistetä suoneen. Ja kai se kätilökin olis kieltänyt pistämästä, jos se olisi vaarallista. Mutta silti, jotenkin onnistuin lietsomaan itseni sellaiseen mielentilaan, että olin varma että nyt mä kuolen tähän ihan varmasti. Tuntuu, että mielialat muutenkin heittelee, johtuneeko sitten noista hormoneista. Välillä kun tulee joku pienikin vastoinkäyminen niin se saattaa tuntua maailmanlopulta. Puregonin pistäminen on multa sujunut ihan ongelmitta, enkä uskonut, että tuon Pregnylinkään kanssa tulisi ongelmia. Oletko itse terveydenhoitoalalla, kun muita pistelet?

Mulle lääkäri sanoi, että Puregon 300iu -ampullissa on oikeasti noin 425iu. Eli sain pistettyä siitä 8 krt vaikka periaatteessa se pitäis riittää vaan 6 kertaan, kun annostus on 50iu.
 
s80
Sairaanhoitaja olen, juu.

Olo helpottui heti kun kerroit, että ihan oikeasti ampulli sisältää ainetta enemmän kuin pitäisi. Kai olen sitten oikean määrän pistänyt...

En tiedä, kuvittelenko vain, mutta ensimmäisestä Gonalista on 15 tuntia, ja päätä on särkenyt vähän koko aamun. Päänsärky olikin yhtenä yleisenä haittavaikutuksena Gonalissa. Kestääköhän tämä koko pistelyajan? Miten sinulla ja muilla?

Nyt täytyy alkaa valmistautua iltavuoroon.
 
Sini78, mulla tapahtui aivan täsmälleen sama juttu Pregnylin pistämisen kanssa. Vaikka ampullin pää tosiaan hajosikin pirstaleiksi, niin onneksi mulla ne kaikki lasinsirut lensi pöydälle, eikä itse ampullin sisään mennyt yhtään näkyvää sirua. Silti kyllä sydän syrjällään mietin, että josko sinne olisi kuitenkin mennyt jokin mikroskooppisen pieni pala ja sen sitten onnistun pistämään itseeni. Lisäksi sain muuten tosta kaikesta todella kunnon haavan sormeen, että verta tuli ja kunnolla! Että nää hommat on välillä vaikeita. Mäkin kans tiirailin sitä ampullia, mutta kun näytti siltä, ettei siellä olisi mitään siruja, niin sitten päätin vaan pistää aineen sen enempää miettimättä. Ajattelin kans samoin, ettei siru tuskin menisi sisään neulan reiästä, vaikka sellainen aineessa kenties olisikin ollut. No, tän episodin jälkeen kaikki on ollut (omassa kropassa) ok. Tämä näin lohdutukseksi sinulle. Enemmän sitä vaan säikähtää tollaisissa tilanteissa kuin että todellisesti olisi mitään itseä vahingoittavaa onnistunut tekemään, joten kaikki on varmaan sullakin ihan ok. Hieman mua kyllä jännittää tässä kierrossa, että onnistunko taas "mokaamaan" ampullin aukaisemisessa, kun Pregnylin aika tulee...

Joo, Puregon 300iu -ampulli tosiaan riittää paljon pidempään kuin siihen 6 krt, jos pistää 50iu kerralla. Muistaakseni lääkärini sanoi siinä olevan ylimääräistä ainetta melkeinpä 100iu.
 
Haavat voi välttää. Taita nenäliina nelinkerroin. Ota ampulli vasempaan käteen. Jos kaulan yläpuolella on merkkipiste, niin laita se suunta osoittamaan kohti vasenta (jolloin käännät oikealle avattaessa). Laita nenäliina kaulan yläpuolisen osan ympäri. Katkaise. Jos kaulan yläpuolinen osa on "hajonnut kahtia", tiedät että katkaiset liian ylhäältä eli next time ote lähempää kaulaa. Sen sijaan sitä ei voi aina välttää, että katkaistaessa katkaisukohdassa lasi säröää (jolloin kaulan yläpuolinen osa säilyy yhtenäisenä).
 
Vannoin kyllä jo, että jos vielä joudun Pregnyliä pistämään, niin mies saa avata ne ampullit, se sai ihan nätisti auki sen kuiva-aineampullin sen jälkeen kun mä olin onnistunut hajottamaan sen liuotinaineampullin...Soitin vielä sitten perjantaina omalle hoitajalle, ja hän sanoi, että se ei ole mitenkään harvinaista, että ampullin pää menee rikki, eikä siitä ole mitään vaaraa kun vatsaan pistetään, kuten s80kin tiesi kertoa :)
 
Haluan kertoa oman "mokani", kun tässä nyt on ollut puhetta lasinsirpaleen tai ilmakuplien pistämisestä...

Vaikka olin aikaisemminkin pistänyt itseäni ja osasin sen tehdä, niin yhtenä iltana väsyneenä ei järki vain jotenki kulkenut. En muistanut poistaa yhtään ilmaa ruiskusta. Tajusin sen siinä vaiheessa, kun painoin mäntää ja kuului hassu pihaus. En ollut yhtään huolestunut itse, mutta mieheni järkyttyi ja halusi soittaa päivystykseen. No, niinkuin jo arvelinkin, sanoivat sieltä, että mitään vaaraa ei ole. :)

Ps: Itse olen muuten saanut vastaanotolta ampullin katkaisuun tarkoitetun muovisen pienen "tötteröisen", joka ei purista ampullia väärästä kohdasta. Ainakin tähän asti kaikki ovat katkenneet ehjinä.
 

Yhteistyössä