PPH vs Päiväkoti

Haluaisin mielipiteitä teiltä vanhemmilta jotka olette valinneet pikkuisenne hoitopaikaksi päiväkodin. Yleensähän suositellaan pphoitoa alle 3-vuotiaalle. Olen myös vienyt oman taaperoni perhepäivähoitoon enkä todellakaan halua häntä isoon ryhmään. Mutta te jotka valitsitte toisin,perustelkaa miksi. Oma ajattelutapa on niin ehdoton tuossa asiassa, siksi kuulisin mielelläni hyviä perusteluja päiväkotihoidolle. Kerrottehan, kiitos :flower: Ehkä tästä on hyötyä jollekulle joka asiaa parhaillaan pohdiskelee ?
 
Itse vein esikoisen perhepäivähoitoon ja jäi todella huonot kokemukset! \|O Aluksi kaikki sujui ihan ok. Yhtäkkiä (poika 1,5 v silloin) poika alkoi itkeä aina aamuisin potalla, kun tajusi et ollaan hoitoon menossa. Itki koko päivän hoidossa ja iltaisin kotona oli ihan ok. Koitin puhua hoitajan kanssa asiasta, mutta hän vaan sanoi että kyllä on lapsessa jotain vikaa... ei suostunut puhumaan asiasta enempää... Tilanne jatkui samanlaisena toista viikkoa ja kun hoitaja eräänä päivänä tyytyväisenä ilmoitti ettei poika ollut itkenyt koko päivää vaan oli istunut hiljaa paikoillaan unirätti käsissään, sanoin saman tien ettei poika enää tule!!! Onneksi isovanhemmat pystyivät hoitamaan! =)
Alkuun poika pelkäsi muita lapsia kauheasti, meni lähinnä hysteeriseksi kun meille tuli muita lapsia! Meni reilu vuosi ennen kuin luottamus palautui! Ja puhe viivästyi kauhukokemuksesta johtuen (tutkittu). Hoitoon mennessä tuli muutama sana ja hoidon loputtua ei yhtään... puhe alkoi vasta 2,5 vuotiaana.
Tästä johtuen en halua nuorempaa lastani perhepäivähoitoon!
 
Meidän poju meni 10kk iässä päiväkotiin, vain siksi koska teen iltaisin töitä, eikä hoito olisi onnistunut perhepäivähoidossa aikojen vuoksi. Hyvin on mennyt! Päiväkodeissa työskentelevät ovat todella ammattilaisia, monen vuoden kokemus ja monen lapsen myös! Tietysti alussa oli vaikeaa jäädä hoitoon, mutta nyt menee jo loistavasti. Poika oppii tarhakavereiltaan koko ajan ja kotona ylpeänä näyttää taitojaan. Nauttii selvästi kun saa mennä toisten lasten seassa. Ja vaikka juniori onkin, osaa kuulemma pitää puolensa kyynärpäätaktiikalla...
Ainoa huono puoli on ollut tautikierre joka alkoi päiväkodin aloittamisen aikaan, 4 korvatulehdusta ja nyt influenssa,helpompaa olisi sairastaa vasta kun osaa puhua, mutta eipä noilta taida välttyä vaikkei tarhassa olisikaan. Suosittelen siis päiväkotia, tosin niissäkin on eroja! Tehdäänkö muuten pph:ssa minkäänlaista kasvun kansiota, valokuvia ym?
 
Itse vien lapseni pv.kotiin kunhan se aika tulee. Olen itse lastenhoitaja pv.kodissa tiedän mitä se homma siellä on. Pph saa aikalailla vapaat kädet kaikessa suunnittelussa ja toiminnassa. Toki toimintaa myös valvotaan, mutta on pph:n omasta aktiivisuudesta kiinni, miten päivät sujuu. Pv.kodissa on tietyt toimintatavat ja kuitenkin hoitajia on 3/ryhmä, joten jos yksi hoitaja on poissa tms.niin on 2 muuta kuitenkin. Tykkään järjestelmällisyydestä ja siitä, että tiedän miten päivät menee/tulee menemään, mutta pph tekee oman jaksamisen mukaan. Sitten kun pph on sairas tai lomalla niin on mentävä varahoitopaikkaan(yleensä pv.koti) niin sekin tuo lisää stressiä lapselle. Myös ruokailu on tärkeä asia eli pph tekee oman mielen mukaan ja pv.kotiin tulee joko isommasta laitoksesta tai pv.koti tekee itse ja näin sitäkin pystyy etukäteen seuraamaan, että mitä ruokaa on tiedossa. Nämä on mun näkemyksiä ja en todellakaan näe mitään huonoa pv.kodissa. Alku on usein aina hankalaa, oli se sitten mikä hoitopaikka tahansa, mutta aika pian lapsi tottuu.
 
en usko että veisin pph:n...päiväkodissa paljon virikkeitä ja pph:ssa riippuu virikkeiden määrä tädin mieli alasta ym. päiväkodissa jos täti sairastuu ei tartte viedä varahoitoon jossa tuntematon hehkilökunta.
 
flo
Meillä kaksi vanhinta (nyt ekaluokkalainen + syksyn eskari) käyneet päiväkotia ja nuorin (2v) aloittaa syksyllä.

Valitsimme aikoinaan pk:n, koska alueemme pph:t eivät oikein "sytyttäneet" ja varsinkin tutustumiskäynnin jälkeen pk hoitajineen ja tiloineen vaikutti huomattavasti mieleisemmältä. Ja onneksi se tosi mukavaksi osoittautuikin. Pienten ryhmässä kolmella hoitajalla 12 lasta, joista osa teki alle 5t:n päivää, jokaisella pikkuisella oma nimikkohoitajansa, ihanan kiireetön ilmapiiri. Isompien puolella meno tietty eläväisempää. Pph:n kohdalla mietimme itse henkilön + tilojen lisäksi myös loma- ja hoitajan mahdollisten sairausaikojen järjestelyjä, lisäksi pk:ssa aamu- ja iltapäiväjoustot helpommin järjestettävissä. Ryhmäperhepäivähoito olisi kiinnostanut, mutta ne ryhmät olivat täynnä.

Pph olisi minusta hyvä ratkaisu alle 3-vuotiaalle, jos vaan löytäisi / onnistuisi saamaan sopivan henkilön. Valitettavasti nämä muutamat, joita äitiyslomallani sitten lähipuistoissa vielä seurailin eivät oikein vakuuttaneet eli aikas "leipääntyneen" ja innottoman oloisia muuhun kuin toistensa kanssa jutusteluun.

Me olemme muuttaneet viime vuoden lopulla ja täällä uudella alueella kaupungin pph:ien ryhmät ovat täynnä (nyt olen tosin tutustunut yhteen jolle voisin iltatähteni luovuttaa). Lähipäiväkotia kovasti kehuvat siellä olevien taaperoiden vanhemmat ja tutustumiskäynti jätti tosi hyvän vaikutelman: mukavat hoitajat ja kivasti sisustetut tilat, iso piha ja aurinkoisia lapsia. Siis henk.koht. kokemuksieni mukaan päiväkodeilla on kumman huone maine.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2006 klo 13:06 vieras kirjoitti:
Itse vein esikoisen perhepäivähoitoon ja jäi todella huonot kokemukset! \|O Aluksi kaikki sujui ihan ok. Yhtäkkiä (poika 1,5 v silloin) poika alkoi itkeä aina aamuisin potalla, kun tajusi et ollaan hoitoon menossa. Itki koko päivän hoidossa ja iltaisin kotona oli ihan ok. Koitin puhua hoitajan kanssa asiasta, mutta hän vaan sanoi että kyllä on lapsessa jotain vikaa... ei suostunut puhumaan asiasta enempää... Tilanne jatkui samanlaisena toista viikkoa ja kun hoitaja eräänä päivänä tyytyväisenä ilmoitti ettei poika ollut itkenyt koko päivää vaan oli istunut hiljaa paikoillaan unirätti käsissään, sanoin saman tien ettei poika enää tule!!! Onneksi isovanhemmat pystyivät hoitamaan! =)
Alkuun poika pelkäsi muita lapsia kauheasti, meni lähinnä hysteeriseksi kun meille tuli muita lapsia! Meni reilu vuosi ennen kuin luottamus palautui! Ja puhe viivästyi kauhukokemuksesta johtuen (tutkittu). Hoitoon mennessä tuli muutama sana ja hoidon loputtua ei yhtään... puhe alkoi vasta 2,5 vuotiaana.
Tästä johtuen en halua nuorempaa lastani perhepäivähoitoon!
Mikä siinä oli syynä?

Aattelin vaan kun alku meni hyvin ja sitten toppas. Olen ollut tyytyväinen pph, toki pieni paikkakunta ja anoppi ja äiti molemmat olleet pph joten sisäpiiritieto on kultaakin arvokkaampi. Meillä on mennyt todella hyvin, tyttö tykkää olla ei mitään ongelmaa, ainut toi varahoito, mutta ei ole kuin kerran joutunut käyttämään, muuten on hoito onnistunut "itse".
 
Meillä ei ole varsinaisesti valinnan mahdollisuutta, koska paikkakuntamme päiväkodeissa ei ole paikkoja alle 3 vuotiaille.

Molemat ovat olleet hoidon alkutaipaleet maailman parhaalla pph:lla ja sen jälkeen esikoinen siirtyi päiväkotiin, kuopus siirtyi vuosi sitten ryhmikseen. Ja ryhmiksessä on kyllä molempien parhaat puolet =)
Pieniryhmäkoko ja kuitenkin useampi hoitaja, ulkoilevat, askartelevat, tekevät retkiä jne (tosin niin teki tämä pph:kin), kuitenkin varahoitoa ei tarvita.

Ainoan miinuksen annan päiväkodille vähäisestä ulkoilusta, pph:lta tai ryhmiksestä kun haen niin ovat aina sään salliessa pihalla päiväkodissa hyvin hyvin harvoin ja monta kertaa lapsi sanoo illalla että ovat olleet koko päivän sisällä :(
 
iota harmaana
Meillä ei ole vielä ajankohtainen homma mutta oma mielipiteeni on että lapset päiväkotiin. En jotenkin luota pphoitajiin. On ollu niin monella tutulla ongelmia niiiden kanssa ja selvinny mitä ihmeellisempiä asioita joten päiväkotiin lapseni laittaisin!
 
PEH04
Itse vein tytön 11 kuisena päiväkotiin. On mennyt alusta asti todella hyvin. Minulla kun ei ollut "sisäpiiritietoa" kenestäkään PPH:sta, kauhistutti ajatuskin viedä pienokainen täysin vieraan ihmisen kotiin. Jos jotain ongelmia (joita olen kuullut muiltakin kuin edellä olevassa viestissä) olisi tullut olisi ollut vain sen yhden aikuisen sana. Lapsi osoittaa kyllä jos joku on pielessä, mutta jos ei osaa kertoa, niin vaikea siinä on arvailla mistä kenkä puristaa.

Tuttavapiirissäni on myös työttömiä, jotka täysin vailla koulutusta ovat ryhtyneet pph:iksi, kun eivät muita töitä ole saaneet. Monikaan heistä ei ole mielestäni hyvä lasten hoitaja.

Päiväkodissa kukaan yksittäinen hoitaja ei pääse mitään kummallista sooloilemaan, kun aina on niitä muitakin aikuisia paikalla. Myös virikkeitä on uskoakseni enemmän. Iso ryhmä ei ole ainakaan meidän tytölle ollut ongelma. Päinvastoin. Hän on oppinut lyhyessä ajassa vaikka mitä taitoja, joita monet kotihoidossa olevat vanhemmatkaan lapset eivät osaa.
 
Meidän poika on ollut päiväkodissa sekä pph:lla ja molemmissa viihtyi hyvin. Vuoden ikäisenä meni päiväkotiin ja 2-vuotiaana pph:lle. Se on niin paljon lapsesta ja hoitopaikasta kiinni, että kumpi vaihtoehto sopii lapselle paremmin. Mutta itse koen pph:n turvallisemmaksi vaihtoehdoksi =)
 
1977
Itse olen viemässä poikaa syksyllä pph:lle ja täytyy kyllä sanoa että jännittää/arvelluttaa viiä tuntemattomalle ihmiselle hoitoon.
Mutta ajattelen näin että kyllähän sen sitten lapsesta huomaa viihtyykö taikka ei lapsi hoidossa.Varmasti tulee lapsen käytöksestä ilmi.
Täytyy sanoa että sitä miettii kaikenlaista...tekeekö hän allergiselle eri ruokia...kun pojalla ilmeni kananmuna allergia,ei voi syödä missään muodossa....yms.
Mutta tämän näkee sitten syksyllä miten asiat alkavat etenemään...
 
Meidän poika on menossa syksyllä päiväkotiin, koska meillä on miehen kanssa epäsäännölliset työajat. Muuta vaihtoehtoa täällä ei siis voinut edes ajatella. Ihmettelin vaan hoitopaikkaa kysellessä, että minkä ihmeen takia pääkaupunkiseudulla aika harva pk on iltaisin auki. Täällä kun moni tekee töitä kaupan alalla ja tukiverkot ovat harvassa.
 
pihlanmamma
Meillä meni tyttö 10kk iässä perhepäivähoitoon ja alusta asti hyvin on mennyt. Ei ole itkenyt ja muiden lasten kanssa hyvin tulee toimeen, oppii heiltä paljon uutta. Hoitaja tekee hyvää kotiruokaa ja lapsi on hoitopäivinä yleensä syönyt hyvin ja nukkunut paremmat päiväunet kuin kotona ollessa. Toimintaa on siis enemmän toisten lasten parissa. Se on tosin ihan tuurista kiinni millaisen hoitajan löytää. Kannattaa kysellä myös yksityisiä pph:ia ja käydä usean luona tutustumassa ennen sopimuksen tekoa.
 
meillä kokemusta molemmista ja mielipiteeni on se, että päiväkoti on ehdottomasti parempi kuin perhepäivähoitaja
syyt:
-päiväkodissa hoitajat valvovat toistensa tekemisiä
-siellä on myös enemmän aikaa lapsille, koska ruuan laittoon ja siivoukseen on eri henkilökunta

Meidän pojalle sattui sellainen pph, joka valittaa koko ajan jos poika on esim. kiukutellut päivän aikana. Hoitaja myös valittaa mulle oman jaksamisensa puutetta. Perusnegatiivinen luonne taitaa olla muutenkin. Nyt on hakupaperit vetämässä takas päiväkotiin. En jaksa joka päivä miettiä miten hoitaja pärjää lasten kanssa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2006 klo 08:02 iota harmaana kirjoitti:
Meillä ei ole vielä ajankohtainen homma mutta oma mielipiteeni on että lapset päiväkotiin. En jotenkin luota pphoitajiin. On ollu niin monella tutulla ongelmia niiiden kanssa ja selvinny mitä ihmeellisempiä asioita joten päiväkotiin lapseni laittaisin!
Samat ajatukset! PP-hoitajia ei tarkkailla samalla lailla kuin päiväkoteja, jossa hoitajat ovat ns. tiukemmassa syynissä. Tiedän paljon PP-hoitajia, jotka tekevät mitä huvittaa... En vaan luota.
 
Tuttuni oli sijaisena vähän aikaa päiväkodissa ja kertoi kyllä sellaisia juttuja etten päiväkotiin lastani vie ainakaan alle 3 vuotiaana! Henkilökunta tosi leipiintynyt työhönsä ja lapsia kohdellaan eriarvoisesti riippuen siitä, tykkäävätkö hoitajat lapsen vanhemmista.. Hänenkin ryhmässään ollut 11kk vanha joka vaan itkenyt melkein koko ajan, kun ei kellään ollut tarpeeksi aikaa edes pitää sylissä..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2006 klo 12:20 1977 kirjoitti:
Itse olen viemässä poikaa syksyllä pph:lle ja täytyy kyllä sanoa että jännittää/arvelluttaa viiä tuntemattomalle ihmiselle hoitoon.
Mutta ajattelen näin että kyllähän sen sitten lapsesta huomaa viihtyykö taikka ei lapsi hoidossa.Varmasti tulee lapsen käytöksestä ilmi.
Täytyy sanoa että sitä miettii kaikenlaista...tekeekö hän allergiselle eri ruokia...kun pojalla ilmeni kananmuna allergia,ei voi syödä missään muodossa....yms.
Mutta tämän näkee sitten syksyllä miten asiat alkavat etenemään...
Kyllä tekee allergiaruokia ja pystyy erilailla tekemään kun ei välttämättä tarvitse ottaa huomioon muita kuin sinun lapsesi kielletyt aineet, päiväkotiin ruoka tuodaan muualta ja allergikkojen ruoka on kaikkille samaa oli sitten maito, vehnä tai vaikka muna allergia.

Lapsen käytöksestä huomaa kyllä, meillä on päiväkodista kokemusta ei pph:sta (paitsi että naapuri on), vein esikoista pk:hon ja kuukauden-kahden jälkeen hän muuttui aina ihan hysteeriseksi kun eräs hoitaja oli aamulla paikalla, kyselin lapselta syytä ja hän sanoi että se makaa mun päällä. Aikani kuunneltuani kyselin pk:n muilta hoitajilta eivät tienneet mitään. Sitten otin johtajaan yhteyttä ja hän alkoi selvittää asiaa. Tilanne oli niin että tämä hoitaja hoiti poikkeuksetta päiväunet ja niillä sitten nukuttiin ne jotka eivät maanneet hiljaa paikallaan hän meni päälle makaamaan kunnes hiljeni :eek: :eek: Tilanteen selvittyä kertoi muutama muukin vanhempi että heidän lapset eivät ole tykänneet tästä hoitajasta. JOTEN se siitä vahtimisesta.
Nyt kun oon kotona aitio paikalta seuraan naapuria ja ulkoilevat ainakin lähes joka päivä (säävaraus) aamupäivällä 9-11 ja iltapäivällä tulevat noin klo 15 pihalle josta sitten lapset haetaan. Ruuanlaitosta en paljon tiedä mutta joskus on ollut puhetta niin hän kertoi valmistelevansa seuraavan päivän ruuan yleensä silloin kun lapset nukkuvat.
 
laidasta laitaan
hei,
luulen molemmista hoitomahdollisuuksista löytyvän esimerkkejä laidasta laitaan mutta onneksi meillä kaikilla on oikeus valita päivähoitopaikka lapsellemme.kehotan siis kiertelemään,tutustumaan ja vertailemaan niin paljon kuin vain on mahdollisuuksia.
Itse en lastani uskaltanut laittaa pph:lle , olen kuullut niin paljon hurjia juttuja ja kun asuu isommalla paikkakunnalla niin ei ole näitä etuja kuten pienemmillä paikkakunnilla missä useasti kaikki tuntevat kaikki ja maine kiirii. puistoissa näin paljon paikallisia pph:ia eikä kyllä kamalasti vakuttanut touhu, ikävä kyllä.Olen varma että löytyy niitä helmiäkin kun vain olisi tarpeaksi aikaa etsiä.
Itse tulin siihen tulokseen että vien pk:iin missä ainakin aikuiset vahtivat aikuisia, enkä kyllä ottanut vastaan ensimmäistä tarjottua pk:ia (tutustumisen jälkeen en todellakaan ollut vakuuttunut) vaan etsin lapselleni ihanan pienen päiväkodin jossa mm ruoka valmistetaan itse ja varmasti otetaan allergiat etc huomioon.
Yhtäkään negatiivista asiaa en tähän päivään asti ole tästä hoitopaikasta kuullut ja lapseni juoksee riemuissaan hoitotätien syliin joka aamu.
näin meillä, pelkästään siis hyviä kokemuksia pk:ista!
 
santsa
koen perhepäivähoidon turvallisemmaksi koska siellä on vain se yksi hoitaja joka on hyvä asia että lapsi voi "kiintyä" hoitajaan ja aina turvallisempi tunne mennä hoitoon. Päiväkodissa voi muuttua hoitajat useammin. Ihmisiä on erilaisia ja ne huonot hoitajat voivat olla pph tai päiväkodissa. Taitaa olla tuurista kiinni saako lapselle hyvän hoitopaikan.
 
PPH
Tulipas surkea olo, kun ammattikuntaamme haukutaan :'( Olen itse pph ja ollut alalla vasta vuoden. Koulutukseltani olen lähihoitaja, mutta nyt kun olen hoitovapaalla niin haluan tehdä näitä hommia, koska saan hoitaa omankin lapseni kotona =)

Toki meidänkin joukkoon mahtuu monenlaista. Meillä päivänkulku menee siten, että aamulla puuro, sitten leikitään vähän sisällä ja yhdeksän maissa ulos. Klo 11 lounas ihan kotiruokaa ja runsaasti kasviksia ja vihanneksia, sattumoisin omat hoitolapseni tykkäävät. Sitten luetaan satu tai pari ja päiväunille. Unilta herätään ja syödään välipala ja leikitään. Ulos mennään klo 15 maissa ja odotellaan vanhempia saapuviksi =)

Omat hoitolapseni ovat viihtyneet ja oma lapsi tykkää kun on kavereita. Ja tiedoksi: päiväkodissa työskentelee paljon ihmisiä, joilla ei ole mitään koulutusta! Hoitajat vaihtuvat usein, mutta PPH on aina sama ihminen aamulla vastassa :) Ja varahoito on aina sama päiväkoti.

Toivottavasti kuulisin jotain positiivistakin sanottavaa. Monet kirjoittelevat kokemuksista ihan kuulopuheen perusteella. Kyllä meitä valvotaan ja saamme koulutusta noin kerran tai pari kuussa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2006 klo 10:46 PPH kirjoitti:
Toivottavasti kuulisin jotain positiivistakin sanottavaa. Monet kirjoittelevat kokemuksista ihan kuulopuheen perusteella. Kyllä meitä valvotaan ja saamme koulutusta noin kerran tai pari kuussa.
Mä olen viemässä omaa lastani syksyllä yksityiselle perhepäivähoitajalle. Olen itse ollut perhepäivähoitajalla aikoinani ja tykkäsin kovasti. Pääasialliset syyt, miksi vien juuri 2 vuoota täyttäneen pph:lle ovat a) pienemmät ympyrät pienelle lapselle ja b) päiväkodissa alkaa helpommin tautikierre. Yksityinen pph tulee myös meille n. 80e halvemmaksi kuussa kuin kunnallinen päivähoito! Se on korvaamaton raha meille, koska tienaan yksin miehen opiskellessa.
Toivottavasti hoitaja on ok. Tietenkin pelkään, että hoitaja voi neljän seinän sisällä olla ties mikä hermoheikko nälvijä tms., mutta silti olen luottavaisempi tästä hoitomuodosta noin pienelle lapselle.
Missä muuten lapset ovat koulutuksen ajan, jos noin usein koulutetaan? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
 
Oli kumpi vaan kyseessä, niin ellei lapsi ala viihtymään niin sitten ei ole sopiva paikka sille lapselle. Siitä sen näkee parhaiten, oli koulutettu tai ei tämä hoitaja.

Jos kuukauden päästä mennään itkulla hoitoon, niin sitten vaihtaisin paikkaa.
 
Hoitajan lapsena osaan vastata tohon koulutuskysymykseen. Koulutukset ovat illalla tai viikonloppuisin, ei päiväsaikaan. Ainakaan täälläpäin.

Ja iltahoitolaiset ovat ryhmiksissä, siellä vain yksi hoitaja, ja muut koulutuksessa.
 

Yhteistyössä