PPH vs Päiväkoti

Mulla on molemmat kotihoidossa, mutta olen aina ajatellut, että jos lapset hoitoon veisin niin ehdottomasti perhepäivähoitoon. Nyt olen aivan eri mieltä. Tässä on neljä pphoitajaa ja oikeesti sääliksi käy lapsia. Hoitajat esim. tossa ulkona puhuvat keskenään eivätkä KOSKAAN leiki lasten kanssa. Voisivat edes katsoa mitä lapset tekee. Ne voi huoletta lyödä ja töniä mun lasta eikä kukaan puutu asiaan. Minä saan monesti olla selvittämässä ja puuttumassa pphoitajien lasten tekemisiin samalla, kun he puhuvat eilisistä tv-ohjelmista. Monesti olen myös huutanut hoitajille, että joku lapsista itkee, ni ne joko sanoo vaan, että lapsi kiukuttelee tai sitten huutaa tylsistyneenä, että mikä hätänä ja jatkaa juttelua.
Rehellisesti en ole koskaan nähnyt yhdenkään pitävän lasta sylissä tai lohduttamassa muuten.
Lapsi saattaa huutaa keinun alla, että keinumaan eikä kukaan tule tai sitten hoitaja huutaa, että ei nyt, keksi muuta!
Olen joillekin äideille puistossa kertonut näistä hoitajista ja kauheita juttuja olen kuullut ja nämä ei ole edes kuulema tällä alueella pahimpia!Toivon, että sisällä hoito on toista. Päiväkodissa ei yksi hoitaja voi tehdä mitä lystää ja hoitajilla on aikaa lapsille, kun ei tartte laittaa ruokaa eikä potattaa yksin ym.
 
arminda
itsellä kokemusta molemmista ja hyvää sekä huonoa löytyy ihan molemmista;mun mielestä ei voi toista sanoa huonommaksi,se riippuu ihan siitä kenen kanssa sattuu asioimaan,tuleeko juttuun ym.
itse olen käyny pph:n koulutuksen ja se avarsi paljon.kaikkea voi ja pystyy tekemään kotonakin jos vaan on intoa ja halua siihen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2006 klo 22:32 babyboy kirjoitti:
Mulla on molemmat kotihoidossa, mutta olen aina ajatellut, että jos lapset hoitoon veisin niin ehdottomasti perhepäivähoitoon. Nyt olen aivan eri mieltä. Tässä on neljä pphoitajaa ja oikeesti sääliksi käy lapsia. Hoitajat esim. tossa ulkona puhuvat keskenään eivätkä KOSKAAN leiki lasten kanssa. Voisivat edes katsoa mitä lapset tekee. Ne voi huoletta lyödä ja töniä mun lasta eikä kukaan puutu asiaan. Minä saan monesti olla selvittämässä ja puuttumassa pphoitajien lasten tekemisiin samalla, kun he puhuvat eilisistä tv-ohjelmista. Monesti olen myös huutanut hoitajille, että joku lapsista itkee, ni ne joko sanoo vaan, että lapsi kiukuttelee tai sitten huutaa tylsistyneenä, että mikä hätänä ja jatkaa juttelua.
Rehellisesti en ole koskaan nähnyt yhdenkään pitävän lasta sylissä tai lohduttamassa muuten.
Lapsi saattaa huutaa keinun alla, että keinumaan eikä kukaan tule tai sitten hoitaja huutaa, että ei nyt, keksi muuta!
Olen joillekin äideille puistossa kertonut näistä hoitajista ja kauheita juttuja olen kuullut ja nämä ei ole edes kuulema tällä alueella pahimpia!Toivon, että sisällä hoito on toista. Päiväkodissa ei yksi hoitaja voi tehdä mitä lystää ja hoitajilla on aikaa lapsille, kun ei tartte laittaa ruokaa eikä potattaa yksin ym.
Olen katsellut samaa touhua päiväkodissa...
Kyllä se on ihmisistä kiinni ja vaikka olisi kuinka pieni lapsi niin kyllä lapsesta huomaa tykkääkö vai ei.

Sitten on niitä vanhempia jotka eivät hyväksy sitä että oma lapsi juoksee hoitotädin (oli sitten pph tai päiväkodin täti) syliin, tuntevat olonsa huonoiksi tai vastaavasti kun lapsi ei halua lähteä kotiin.

Minusta tässä maailmassa ei kyllä ole yhtäkään ratkaisua johon kaikki olisivat tyytyväisiä ja hyvä niin
 
e-n-m harmaana
Meillä tyttö on ryhmiksessä, eli lapsia max 12 ja hoitajia 3. Ollaan tykätty erityisen paljon. Päätimme, että tyttö menee joko päiväkotiin tai ryhmikseen.
Hyviä puolia: hoitajat aina samoja! vaikka yksi olisi lomalla-kipeänä, niin silti 2hoitajaa on tuttuja ja tuuraja on uusi. Aina lapsia ottaa vastaan tuttu hoitaja, eli tuuraaja tekee vain välivuoroa, aamussa ja illassa aina tuttu hoitaja.
Ruoka tulee palvelutalolta, eli hoitajilla jää enemmän aikaa lapsille, kun ruokaa ei tarvitse valmistaa alusta saakka. Mutta lapset eivät jää ilman kokemuksia ruuanlaitosta, koska aamupuurot keitetään itse jen. Ruokajutun nyt laitoin siksi, että monet kehut pph:ta sen vuoksi, että lapsi oppii kodin askareita samalla ja tietää, että ne kuuluvat arkeen. Itse olen sitä mieltä, että on hyvä että näitäkin "opitaan" ja nähdään hoidossa, mutta kyllähän hoitopaikka on se lapsen työpaikka ja lapselle leikki on työtä.
Mutta mielipiteitä on monia ja ajatuksia on niin monta kun on vanhempia. Kunnioittakaamme tässäkin toisiemme valintoja!
 
PPH
Missä muuten lapset ovat koulutuksen ajan, jos noin usein koulutetaan? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
[/quote]

Koulutukset ovat iltaisin =) Toki päiväkoulutustakin on, jos haluaa pph:n ammattitutkinnon, mutta itse en sitä tarvitse, koska olen lähihoitaja. ja ammattitutkinto toisi vain vajaa 50 euroa kk-palkkaan lisää :headwall:
 
Henniz
Voi... poika aloittaa reilun viikon päästä pph:lla ja mua jännittää ihan pöljänä. Päiväkotiin olisin poitsun tahtonut, mut ryhmät olivat täynnä ja kunta tarjosi sit pph:jaa. On tuossa naapuri kadulla ja ensi viikolla mennään tutustumaan, useamman kerrran. pahin pelko on juurikin se et hoitaja ei tunnu mun mielestä hyvältä ensi tapamisella ja siitä jää paha maku suuhun ja inhottaa sit viedä poikaa joka aamu sinne...
Vielä kun poju on kauhea vierastamaan ja ollut hoidossa tähän mennessä vain mummoillaan ja tädillään, mua HIRVITTÄÄ miten tää alkaa sujumaan. Toivottvasti kaikki menee kuitenkin hyvin. Poika on nyt 1v3kk.
 
Hei hyvät ihmiset, ottakaa nyt enemmän aikaa siihen tutustumiseen. Jos vaikka kuukautta aikasemmin käy jo sillon tällön niin täti ei ole niin vieras lapselle. Ja lapsi olisi hyvä olla jo yksin jonkin aikaa edes, niin lapsi oppii että tullaan hakemaan, eikä ole jätetty.
 
Meillä kumpikin vuorotöissä siksi mentiin päiväkotiin. Ja jos todella ajattelen niin päiväkotiin olisin viennyt kumminkin.

Päiväkodissa alle 3 vuotiaiden ryhmässä saa olla 12 lasta päiväpäiväkodissa ja hoitajia on 3.
Vuororyhmässä alle 3 vuotiaita saa olla 19 ja hoitajia on 5. Vuororyhmässä lapset eivät ole samaanaikaan paikalla ja vapaa päiviä on kanssa viikolla.

Niin en mä sitten tiiä onko niitä lapsia silleen enemmän pph vaiko tarhassa kun suhteuttaa lapset/hoitajat.

Tietty kaikki tekevät niinkuin parhaaksi näkee.

Mulla esikko oli pph:ssa ja jäi aika huonot kokemukset siitä ehkäpä siksi siis meillä tälleen. Mene ja tiedä.
 
kkk
Tää on niin paljon IHMISISTÄ kiinni, on hyviä ja innokkaita hoitajia ja sitten niitä väsyneitä, tympääntyneitä.
Olen entiseltä ammatiltani lastentarhanopettaja ja tiedän mitä on touhut ison ryhmän kanssa, ei siinä oikein ole aikaa yksittäistä lasta kohden. Myös ruokailu, pesut, nukutustilanteet ovat aika liukuhihnahommaa..Taudit kiertävät tenavasta toiseen, ym, ym.
Siispä vein omani pphoitoon ja olen ollut VALTAVAN tyytyväinen. Pieni lapsi saa kodinomaista hoitoa rauhallisessa ryhmässä. On kotiruokaa, hellyyttä, aikaa ja yksilöllisyyttä.
Ihana hoitajamme askartelee, laulattaa, vie retkille ja erilaisiin tapahtumiin. Virikkeitä saa tasan varmasti vähintään saman verran kuin päivähoidossa.
Mutta minulla on ollut onnea kun sain tuollaisen turvallisen, hellän hoitotädin joka nauttii työstään ja haluaa kehittyä siinä !!
 
Ryhmis, jos äiti saa valita! Esikoinen meni pph:lle 1,5 v ikäisenä. Ensimmäisen 6 kk:n aikana hoitopaikka vaihtui 7 (seitsemän) kertaa!!!! Ensimmäinen hoitaja oli raskaana ja joutui usein sairaslomille, joten lapsi heitettiin lyhyellä varotusajalla ain avain uusiin varahoitopaikkoihin. Toinen hoitopaikka tuli 2 kuukauden jälkeen, se hoitaja jäi käsivaivojen takia sairaslomalla 6 viikon kuluttua ja jälleen lasta pompoteltiin varahoidosta toiseen. Kuulimme aina perjantaina mihin lapsi seuraavana maanantaina vietäisiin. Loppujen lopuksi lapselle järjestyi pysyvä hoitopaikka yhdestä varahoitopaikasta. Arvaatte varmaan, että meille riitti! Jatkossa lapsemme menevät ryhmikseen tai päiväkotiin, mutta eivät enää ikinä perhepäivähoitajalle! Hoitajat sinällään olivat oikein mukavia, mutta tuollainen kierrätys oli täysin kohtuutonta noin pienelle.
 
Me oltaisiin haluttu lähipäiväkotiin poika hoitoon kun aloitin syksyllä työt. Pojalla tuolloin oli ikää n. 9kk. Pk:ssa ei kuitenkaan ollut tilaa ja päivähoitotoimistosta sitten varasivat paikan pph:lle. Sanoin kyllä jo toimistotätille että luultavasti me silti haetaan pk paikkaa. No käytiin kuitenkin tutustumassa tähän perhepäivähoitajaan. Oli vuosi sitten valmistunut oppisopimuksella hoitajaksi. Näytti kaikki todistukset ym.
Kuitenkin tutustumisvierailulta lähdettyämmä emme kumpikaan miehen kanssa keksineet mitään huonoa syytä miksi poika olisikaan pitänyt saada tarhaan. Nyt on ollut hoidossa samalla hoitajalla koko ajan. Tietysti varahoitajatkin on ollut muutaman kerran. Meillä on ollutkin varahoitopaikkana tuo lähipäiväkoti. Nyt kyllä oikein ottaa päähän että niin sitkeästi halusin sinne poikaani laittaa kun on niin paljon paremmin kaikki omalla hoitajalla.

Nyt päivärytmissä voidaan hieman joustaa jos poika onkin aikaisemmin väsynyt. ei tarvitse odottaa niin kauaan kuin päiväkodissa. Ulkoilut tehdään lasten ehdoilla. Ja myös ulkona saa poika liikkua ja olla eikä ole vain rattaihin sidottu ettei kaatua tai tee muuta pahaa pihalle. Oma hoitotäti on tullut pojalle rakkaaksi. Kertaakaan ei ole sinne jäädessään itkenyt, ei edes ensimmäisellä päivällä. Hoitaja aina odottaa pojan hoitopäivä kun on heidän lapsilauman ilopilleri ja päivänpelastaja .
Varahoito päivät pk:ssa ovat kyllä vaikeita, poika huutaa kun jätetään sinne. Aina eri hoitaja hakemassa eikä edes saa tietoon kauanko poika nukkunut päikkäreitä. Ulkoilut yleensä joutuu olemaan rattaissa.

Mutta pointti siis siinä että me löydettiin hyvä perhepäivähoitaja, jokä käy myös perhekerhossa 1-2krt/vk jotta isotkin lapsilaumat tulisi huomioon. Kuitenkin jokaiselle on se oma ratkaisu. Harmi että kaikille ei ole mahdollisuus hyvään pph:n.
 
Hei!

En jaksanut aivan koko ketjua lukea, mutta kerronpa meidän oman kokemuksemme (jos nyt joku vielä jaksaa näitä kokemuksia lukea):

Tyttö aloitti tarhassa syyskuun alussa, ikää oli 1v 3 kk, ei vielä osannut kunnola kävellä, oppi kyllä tosin melkein heti, mutta minua pelotti, että hän jää muiden jalkoihin... Olimme hakeneet alunperin PPH-paikkaa, emme sitä resurssipulan takia saaneet. Tyttö oli pienten ryhmässä, jossa oli käytännössä 12 alle 2-vuotiasta, 3 vakituista hoitajaa (todella päteviä kaikki)ja lukematon määrä harjoittelijoita, työllistettyjä ym syksyn aikana. Harjoittlijat olivat muutaman viikon kerrallaan, ja juuri kun lapset tottuivat ja kiintyivät heihin, harjoittelu loppui ja kehiin saapui uusi harjoittelija/työllistetty.

Kun hoito alkoi, tyttömme oli ryhmän toiseksi nuorin. Kuitenkin koko ajan vanhemmasta päästä lapsia joutui koko ajan siirtymään isompien ryhmään ja uusia vauvoja tuli tilalle (nuorimmat olivat 9-kuisia ja heillä kesti selvästi pitkään sopeutua ryhmään, itkivät usein koko päivän, jolloin "isommat" jäivät ilman syliä). Viimein oli uhka, ettei meidän tyttö saa olla ryhmässä edes toukokuulle asti, vaan että mahdollista on, että hänen tulisi siirtyä uuteen ryhmään: päiväkodin johtaja on sitä mieltä, että " ryhmät tulee olla täynnä" ym todella järkevää tehokkuusajattelua.

Koko päiväkodissaoloajan tyttö oli todella levoton iltaisin, usein itkuinenkin ja yöunet sitä ja tätä- tosin tykkäsi touhuta kaikkea kivaa päivän mittaan tarhassa ja varmasti hoitajat olivat päteviä - heitä oli vain tarpeeseen nähden liian vähän, tai heillä oli käsiä liian vähän.Lisäksi monesti kävi niin, että meille todettiin vain lyhyesti, että "hyvä päivä on ollut", mutta tytön itku alkoi autossa ja kitinä jatkui kotona ja kun kuume mitattiin, oli tyttö kunnon kuumeessa.. Sitten joku toinen hoitaja sanoikin jälkikäteen, että "minä jo vähän mietinkin, ettei teidän tyttö ollut oikein oma itsensä, oli niin itkuinen jo päivällä"...Se siitä hyvästä päivästä

Lisäksi alle 2-vuotiaat ovat todella infektioherkässä iässä. Meilläkin tyttö oli valehtelematta koko syksyn ja tammikuun loppuun asti flunssassa, lukuisissa korva- ja silmätuhelduksissa ja kuumeissa.

Viimein saimme helmikuun alusta ihanan perhepäivähoitopaikan. PPH on aktiivinen ja antaa sylihoitoa juuri niin paljon, kun lapsi haluaa. He käyvät eri puistoissa, seurakunnan kerhossa, mäenlaskussa, askartelevat, laulavat, soittavat, toisin sanoen tekevät kaikkea kivaa ja todellista, liikkuvat enemmän, kuin päiväkodissa olisi ikinä ollut mahdollista. =) Lisäksi hän on ollu terve ensimmäisen kerran yli puoleen vuoteen ja nyt jo siis useamman viikon ajan, ei edes räkää ole ollut näkyvissä!!! Illat ja yöt ovat rauhoittuneet kummasti.


Nyt, kun on mahdollista ilmaista oma mielipiteensä tästä asiasta, niin sen ilmaisen: ehdottomasti perhepäivähoito pienelle, alle 3-vuotiaalle!
 
tässäpä teille
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.03.2006 klo 05:54 vieras kirjoitti:
Hei hyvät ihmiset, ottakaa nyt enemmän aikaa siihen tutustumiseen. Jos vaikka kuukautta aikasemmin käy jo sillon tällön niin täti ei ole niin vieras lapselle. Ja lapsi olisi hyvä olla jo yksin jonkin aikaa edes, niin lapsi oppii että tullaan hakemaan, eikä ole jätetty.
Älkää todellakaan ravatko perhepäivähoitajan luona tutustumassa jatkuvasti! Yksikin kerta riittää!! Tuttuni on pph ja ihan täynnä kaiken maailman tutustumisia! Lapsesi itkee joka tapauksessa hoitoon jäädessään, jos on itkeäkseen! Kasvata lapsesi kunnolla ja opeta ruokatavat ennen hoitoon tuloa! Ja laita lapselle puhtaat vaatteet, ettei hoitajan koti likaannu!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 11:31 tässäpä teille kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.03.2006 klo 05:54 vieras kirjoitti:
Hei hyvät ihmiset, ottakaa nyt enemmän aikaa siihen tutustumiseen. Jos vaikka kuukautta aikasemmin käy jo sillon tällön niin täti ei ole niin vieras lapselle. Ja lapsi olisi hyvä olla jo yksin jonkin aikaa edes, niin lapsi oppii että tullaan hakemaan, eikä ole jätetty.
Älkää todellakaan ravatko perhepäivähoitajan luona tutustumassa jatkuvasti! Yksikin kerta riittää!! Tuttuni on pph ja ihan täynnä kaiken maailman tutustumisia! Lapsesi itkee joka tapauksessa hoitoon jäädessään, jos on itkeäkseen! Kasvata lapsesi kunnolla ja opeta ruokatavat ennen hoitoon tuloa! Ja laita lapselle puhtaat vaatteet, ettei hoitajan koti likaannu!!

No mielipiteensä kaikilla, pitäisikö vaihtaa alaa jos pelkää lasten sotkevan kotinsa ja se että täynnä tutustujia? Kerran sitä vaan tutustumassa käydään vaikka sitten useampanakin päivänä ja sitten ollaan se hoitoaika siellä. Vai vaihtuuko hoitolapset koko ajan, jos hänellä myös on asenne tollanen niin en yhtään ihmettele!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 11:31 tässäpä teille kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.03.2006 klo 05:54 vieras kirjoitti:
Hei hyvät ihmiset, ottakaa nyt enemmän aikaa siihen tutustumiseen. Jos vaikka kuukautta aikasemmin käy jo sillon tällön niin täti ei ole niin vieras lapselle. Ja lapsi olisi hyvä olla jo yksin jonkin aikaa edes, niin lapsi oppii että tullaan hakemaan, eikä ole jätetty.
Älkää todellakaan ravatko perhepäivähoitajan luona tutustumassa jatkuvasti! Yksikin kerta riittää!! Tuttuni on pph ja ihan täynnä kaiken maailman tutustumisia! Lapsesi itkee joka tapauksessa hoitoon jäädessään, jos on itkeäkseen! Kasvata lapsesi kunnolla ja opeta ruokatavat ennen hoitoon tuloa! Ja laita lapselle puhtaat vaatteet, ettei hoitajan koti likaannu!!

No huh huh, kaveris saa mun puolestani ihan täynnä tutustumisia. Olen itse pph, ja toivon aina että lapsi ehtisi käymään tutustumassa vähintään kolme kertaa. Lapsen on silloin paljon helpompi jäädä hoitoon, kun paikka on tuttu. Tuollaiset kuin kaverisi ovat valitettavasti juuri niitä jotka pilaavat meidän pph:den maineen :\|
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 22:05 Korvamankeli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 11:31 tässäpä teille kirjoitti:
\Älkää todellakaan ravatko perhepäivähoitajan luona tutustumassa jatkuvasti! Yksikin kerta riittää!! Tuttuni on pph ja ihan täynnä kaiken maailman tutustumisia! Lapsesi itkee joka tapauksessa hoitoon jäädessään, jos on itkeäkseen! Kasvata lapsesi kunnolla ja opeta ruokatavat ennen hoitoon tuloa! Ja laita lapselle puhtaat vaatteet, ettei hoitajan koti likaannu!!

No huh huh, kaveris saa mun puolestani ihan täynnä tutustumisia. Olen itse pph, ja toivon aina että lapsi ehtisi käymään tutustumassa vähintään kolme kertaa. Lapsen on silloin paljon helpompi jäädä hoitoon, kun paikka on tuttu. Tuollaiset kuin kaverisi ovat valitettavasti juuri niitä jotka pilaavat meidän pph:den maineen :\|
Meidän sanoi ainakin että käykää niin usein ja niin paljon kuin haluatte ja siltä tuntuu. Hän ehdotti myöskin että muutama tutustuminen olisi niin että lähtisin vaikka tunniksi pois.
 
En edes harkinnut lapseni kohdalla perhepäivähoitajaa. Tyttäremme aloitti yksityisessä päiväkodissa 1v4kk ikäisenä ensin osa-aikaisena ja alkuvuodesta 2006 kokoaikaisena. Päiväkodissa hoitajat ovat ammattilaisia, heillä on tekemistä ja puuhaa lapsille, he retkeilevät ja ulkoilevat, musisoivat, tanssivat ja askartelevat. Tyttäremme viihtyy hyvin, vaikka aluksi aamulla sinne jääminen olikin vaikeaa kun oli tottunut olemaan kotona. Kunnassamme on tilanne, että lapsiperheitä on niin paljon, ettei perheet vielä paria viikoa ennen työn alkamista tiedä kelle pph:lle lapsi sattuu pääsemään. Halusin että lapsi saa rauhassa tutustua uuteen hoitopaikkaan ja harjoitella siellä olemista.
 
Tuula
Tuli vaan sellainen asia mieleeni, että tuttavapiirissäni on hyvin monta koulutukseltaan lastentarhanopettajaa ja ovat itse päiväkodissa töissä, mutta ovat vieneet lapsensa perhepäivähoitajalle hoitooon. Hehän ovat nähneet että ei ne asiat siellä päiväkodissakaan ole aina niin kovin hienosti. Kyllä sielläkin hoitajan enimmäkseen vaan pihalle keskustelevat keskenään ja lapset saavat juoksennella ja leikkiä pihalla keskenään.

Itselläni on kaksi pientä lasta ja hoidan heitä vielä kotona, mutta kun töihin tulo tulee eteen muutaman vuoden sisällä, niin en vielä tiedä että kumpaan hoitomuotoon heidät laitan hoitoon. Itse asumme aika pienellä paikkakunnalla, josta kyllä löytyy sekä päiväkoteja että perhepäivähoitajia.
 
Meillä menee päiväkotiin allergioitten takia, ne on ruoka-aineallergioita ja niitä on paljon, pph ei kerkeä tehdä erikseen kaikki ruuat ja välttämättä ole koulutusta. Mun 4:jästä lapsesta, 2 on ollut pph ja 2 tarhassa, ei kummassakaan valittamista.
 
Poika aloittaa pk:ssa, ikää vähän alle 2v. Emme harkinneet pph:aa, koska alueellamme on heitä vain kolme ja kuulemma jonot pitkät.

Päiväkoti sijaitsee kotikadullamme ja minulla on siitä nopea ja helppo lähteä julkisilla kulkuvälineillä töihin. Kävimme pojan kanssa tutustumassa ennen valintatilannetta ja tykkäsimme kovasti. Hoitajat vaikuttivat mukavilta (yksi lämminhenkisempi ja vanhempi, kaksi vähän nuorempaa ja ehkä pikkuisen etäisempiä). 12 lapsen ryhmässä 3 hoitajaa ja 1 harjoittelija.

Oli kovin rauhallisen tuntuista touhua, lapset leikkivät leikkihuoneessa aamupalan jälkeen eikä mitään kovaa melua, tappeluita tms. Ovat alle 3-v kuitenkin niin pieniä vielä, että melkein katselivat itsekseen leluja ja näyttivät hoitajille...

Eri päivinä on erilaisia aktiviteetteja: musiikkia, "jumppaa", vesileikkejä, pikkukeittiössä leikkimistä jne. Piha on pieni ja turvallinen.

Pojallamme on lisäksi allergioita ja haluan, että ne varmasti huomioidaan.

Yritän luottaa siihen, että koulutetut ammattilaiset omaavat jonkinlaista työmoraalia ja ovat töissä 100-prosenttisen omistautuneita. Sääli, jos näin ei ole. Uskon huomaavani huonon hoidon pojassani heti, hän on hyvin herkkä ja tunteikas lapsi... toivottavasti kaikki menee hyvin. :)
 
tässäpä teille
[No huh huh, kaveris saa mun puolestani ihan täynnä tutustumisia. Olen itse pph, ja toivon aina että lapsi ehtisi käymään tutustumassa vähintään kolme kertaa. Lapsen on silloin paljon helpompi jäädä hoitoon, kun paikka on tuttu. Tuollaiset kuin kaverisi ovat valitettavasti juuri niitä jotka pilaavat meidän pph:den maineen :\|
[/quote]

Niin se vaan on, että suurin osa perhepäivähoitajista ei haluu tutustujia! Olen sen varta paljon kuullut sisä piirin juttuja, että uskokaa pois. Ja jos käytte tutustumassa, se ei todellakaan oo mikään talo esittely! Pennut ravaa joka huoneessa ja vanhemmat ei kiellä! Ollaan tutustumisen ajan vain lastenhuoneessa ja korkeintaan 15 min!
 
Tää on niitä ikuisuus kysymyksiä. Kuka on kuullut keneltäkin kumminkaimalta pahoja juttuja pph:sta tai pk:sta ja niitä sitten kerrotaan ja paisutellaan.
Minkä koulutuksen lastenhoidosta olet ITSE saanut ennen kuin äidiksi aloit? Itse en ainakaan mitään ja luotan siihen että oli hoitomuoto sitten PPH, ryhmis tai pk niin siellä on ainakin lapsista kiinnostunutta porukkaa.'

Ja mitä V...tun virikkeitä noi 1 vuotiaat tarttee muutakuin turvallista hoitoa. Jos hoidat itse kotona alle 3.v:tä niin ulkoiletko päivittäin, vietät luontopäiviä/metsäretkiä, musiikkituokioita, uimapehua, yms muuta sellaista jota kovin tuntuvat arvostavan.

Omat lapset ainakin ovat onnellisia vaikka ei joka päivä tehtäisi yhtikäs mitään ollaan vain
 

Yhteistyössä