PPH vs Päiväkoti

Juuri sen takia en suosittelekaan mitään hoitovapaita, lapset tosiaan jäävät ilman virikkeitä, toisin kuin hoidossa olevat. Meillä on tyttö juuri täyttänyt vuoden ja virikkeitä kyllä kaivataan ja niitä hoidossa saa ihan eri lailla kun minun kanssa kotona, en myöskään ole mitenkään aktiivinen lapsenhoitaja mutta ammatti-ihmiset onkin ihan sitä varten.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2006 klo 22:53 tässäpä teille kirjoitti:
[No huh huh, kaveris saa mun puolestani ihan täynnä tutustumisia. Olen itse pph, ja toivon aina että lapsi ehtisi käymään tutustumassa vähintään kolme kertaa. Lapsen on silloin paljon helpompi jäädä hoitoon, kun paikka on tuttu. Tuollaiset kuin kaverisi ovat valitettavasti juuri niitä jotka pilaavat meidän pph:den maineen :\|
Niin se vaan on, että suurin osa perhepäivähoitajista ei haluu tutustujia! Olen sen varta paljon kuullut sisä piirin juttuja, että uskokaa pois. Ja jos käytte tutustumassa, se ei todellakaan oo mikään talo esittely! Pennut ravaa joka huoneessa ja vanhemmat ei kiellä! Ollaan tutustumisen ajan vain lastenhuoneessa ja korkeintaan 15 min!

[/quote]

Ei se todellakaan noin mene, luulen että minulla on enemmän sisäpiirin tietoa. Mutta hoitajiakin on joka lähtöön. Ja olemme menossa varahoitoon ensiviikolla tutustumaan, ja tehdään se myös kunnolla ei 15 minuutin käynnillä. Eihän siinä ajassa ehdi mennä edes päivärytmiä läpi?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2006 klo 22:53 tässäpä teille kirjoitti:
[No huh huh, kaveris saa mun puolestani ihan täynnä tutustumisia. Olen itse pph, ja toivon aina että lapsi ehtisi käymään tutustumassa vähintään kolme kertaa. Lapsen on silloin paljon helpompi jäädä hoitoon, kun paikka on tuttu. Tuollaiset kuin kaverisi ovat valitettavasti juuri niitä jotka pilaavat meidän pph:den maineen :\|
Niin se vaan on, että suurin osa perhepäivähoitajista ei haluu tutustujia! Olen sen varta paljon kuullut sisä piirin juttuja, että uskokaa pois. Ja jos käytte tutustumassa, se ei todellakaan oo mikään talo esittely! Pennut ravaa joka huoneessa ja vanhemmat ei kiellä! Ollaan tutustumisen ajan vain lastenhuoneessa ja korkeintaan 15 min!

[/quote]

Elähän nyt kuule tollasia lauo, menee vielä jollekin totena aivoihin!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2006 klo 23:41 vieras kirjoitti:
Ja mitä V...tun virikkeitä noi 1 vuotiaat tarttee muutakuin turvallista hoitoa. Jos hoidat itse kotona alle 3.v:tä niin ulkoiletko päivittäin, vietät luontopäiviä/metsäretkiä, musiikkituokioita, uimapehua, yms muuta sellaista jota kovin tuntuvat arvostavan.

Omat lapset ainakin ovat onnellisia vaikka ei joka päivä tehtäisi yhtikäs mitään ollaan vain
No sehän on kiva, että et tunne painetta keksiä mitään "V..tun virikkeitä"...ehkä on parempikin ettet tuolla asenteella yritä mitään kummempaa. :eek:

Olen sitä mieltä, että jokainen lapsi tykkää virikkeistä, mutta myös hiljaisesta yhdessäolosta. Virikkeet edistää lapsen kehitystä, sehän on selviö. Meidän vähän alle 2v poika rakastaa lukemista, käsinukeilla leikkimistä, palapelien ja legojen kokoamista ja pihaleikkejä. Ei ne virikkeet tarhassa sen kummempia ole tuonikäisille, mutta niitä jaksetaan tarjota annoksina joka päivä!

Tekis varmaan hyvää yhdenkin äidin lapsille. Tapasin kyseisen äidin puistossa ja sanoi, että eivät olleet päiväkausiin olleet lasten kanssa ulkona...siis vaikka on mielettömät kesäsäät! No, kyseinen tyttö kääri siinä samalla sätkätupakkaa ja ihmetteli, miksi neuvolassa ovat niin kovasti painostamassa vanhempaa lastaan edes päiväkerhoihin :whistle: Ovat tietysti huolissaan, toivottavasti kyseinen äippä ryhdistäytyy. Tämä oli nyt tällainen ääripään tarina.

Pointtina: virikkeissä ei ole mitään pahaa ellei niitä tarjoa liikaa ja ole koko ajan viemässä ja hössöttämässä pikkuisen kanssa joka suuntaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.08.2006 klo 15:16 Leevi kirjoitti:
\Olen sitä mieltä, että jokainen lapsi tykkää virikkeistä, mutta myös hiljaisesta yhdessäolosta. Virikkeet edistää lapsen kehitystä, sehän on selviö. Meidän vähän alle 2v poika rakastaa lukemista, käsinukeilla leikkimistä, palapelien ja legojen kokoamista ja pihaleikkejä. Ei ne virikkeet tarhassa sen kummempia ole tuonikäisille, mutta niitä jaksetaan tarjota annoksina joka päivä!

Tekis varmaan hyvää yhdenkin äidin lapsille. Tapasin kyseisen äidin puistossa ja sanoi, että eivät olleet päiväkausiin olleet lasten kanssa ulkona...siis vaikka on mielettömät kesäsäät! No, kyseinen tyttö kääri siinä samalla sätkätupakkaa ja ihmetteli, miksi neuvolassa ovat niin kovasti painostamassa vanhempaa lastaan edes päiväkerhoihin :whistle: Ovat tietysti huolissaan, toivottavasti kyseinen äippä ryhdistäytyy. Tämä oli nyt tällainen ääripään tarina.

Pointtina: virikkeissä ei ole mitään pahaa ellei niitä tarjoa liikaa ja ole koko ajan viemässä ja hössöttämässä pikkuisen kanssa joka suuntaan.
Ihan vaan tähän että mun pointtina oli se että jokainen äiti joka niitä lapsia on oikeesti halunnut varmasti antaa virikkeitä annoksina joka päivä ei siihen ulkopuolisia tarvita jos siis asiat on "normaalisti". Yksi sana oli ehkä väärä mutta toi asian sen verran esille että sinäkin ainakin osittain ymmärsit.

Mutta mä kuulunkin siihen joukkoon jonka mielestä lapsilla on OIKEUS olla kotona jos jompikumpi vanhemmistakin on. Ja ainakin mun lapset VIIHTYY kotona.
 
\Mutta mä kuulunkin siihen joukkoon jonka mielestä lapsilla on OIKEUS olla kotona jos jompikumpi vanhemmistakin on. Ja ainakin mun lapset VIIHTYY kotona.


[/quote]

Tottakai lapsilla on oikeus ja varmasti parempi olla kotona, jos siellä on vanhempi! Ei kai lapsia nyt päivähoitoon tungeta pelkästään niiden virikkeiden takia, jos hoidolle ei ole tarvetta. Käsittääkseni sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä tämän ketjun kanssa. Oma 1-vuotiaani aloitti päiväkodin juuri, mutta kyllä me kotonakin touhutaan kaikenlaista ja ulkoillaan joka päivä. Eihän sitä nyt joka hetki pidä olla jotain ihmeellistä ohjelmaa järjestämässä, mutta kyllä minusta 1-vuotiaallekin virikkeet ovat hyväksi. Ja nautintohan se on puuhailla kaikenlaista hauskaa oman lapsen kanssa. Onneksi lapsen ei kuitenkaan tarvitse olla hoidossa joka päivä eikä yleensä kovin montaa tuntia päivässä. Olemme molemmat vanhemmat vuorotyössä, joten vuoropäiväkoti oli ainoa vaihtoehto.
 
Suosittelen perhepäivähoitoa pienille vasta-alkajille.
Turvalliset eväät tullee ku saapi olla yhdellä tutulla ja turvallisella hoitajalla.

Kunnallinen hoitohan on valvottua ja tunnen itse pph:jia sanoisinko het monta kymmentä ja monen laista taituria mahtuu porukkaan.
Kyllä se on niin että nämä ihmiset tekee tätä työtä sydämestään ja rakastavat lapsia.
Tunnen myös päiväkodin henkilökuntaa monia monia kymmeniä ja eri päiväkodeista.Suurin osa kelpohoitajia mutta jos vertaamaan pitää alkaa niin kyllä se monesti on se pph joka "ymmärtää yksilön" ja lämminhenkisempää porukkaa ovat.
Perhepäivähoitoa on monen muotoista,voit esim.perustaa hoitorenkaan jos teillä on tutuilla lapsia ja hoito tapahtuu vaikka vuoroviikoin molempien kotona tai miten sovitaan.

Varahoito on yleensä järjestetty lähipäiväkotiin ja jossa voi ja kannattaa käydä tutustumassa ennakkoon.

Asioihin kannattaa paneutua ja käydä tutustumassa useita kertoja ennen hoidon aloittamista siis tässä vakihoitopaikassa.

Kannattaa heti alkuun kertoa omat toiveet ja kuunnella myös miten pitkälle mitäkin pystytään tekemään ja olla kiinnostunut omista lasta koskevista asioista.

Yleensä heti kättelyssähän sitä saa ensivaikutelman uudesta ihmisestä mutta se luottamuksen rakentuminen on tärkeää puolin ja toisin.

Asioista puhutaan luottamukselliseti ja ne jää vain hoitajan tietoon.

Perhepäivähoidonohjaaja vastaa hoidosta ja häneen voi olla aina yhteydessä ja muistakaa myös vaatia,älkää tyytykö jos tunnette vääryyttä.

Päiväkoti maailma on isommille lapsille sen puoleen parempi et omassa ryhmässä on samanikäisiä ja koko ajan touhu on sen mukaista.

Minulla on huisin pitkä työhistoria lastenhoidosta ja kokemusta löytyy monenmuotoisesta hoidosta ja paaaaaaljon on lapsia varttunut minun sylin kautta ja onnea heille kaikille elämään,te ootta ollut kaikki yhtä ihania!

 
monenlaista mielipidettä tuossa just luin ja jokaisellahan on oikeus ilmaista mielipiteensä,joten aattelinpa kertoa meidän hoitajasta. Ensinnäkin olemme vasta muuttaneet eri paikkakunnalle ja meidän neiti tarvi hoitopaikan kun palasin töihin äitiysloman jälkeen. Hain päivähoitopaikkaa ja melkein menetin yöunet kun mietin millainen nainen lastani tulisi hoitamaan... koitti ensimmäinen päivä (olimme useaan otteeseen käyneet tutustumassa) ja lähtiessäni töihin lapseni istui hoitotädin sylissä,eikä ollut moksiskaan (ite olin). Tästä lähti meidän ja aivan ihanan hoitotätin yhteinen kasvatustaival. Meidän hoitaja on positiivinen,ammattitaitoinen (last.tar.opettaja joka haluaa hoitaa omia lapsia kotona) ja aivan omalla alallaan. Ainokaisen kanssa tulee aina kysymyksiä ja niihin olen saanut järkeviltä tuntuvia vastauksia. neiti on oppinut hoidossa uusia asioita,lauluja,leikkejä ja pottatouhuinkin totuteltu. Hyvin menee : ) Meille sopii perhepäivähoito.
 

Yhteistyössä