Pph:t, uuden lapsen tutustuminen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko mielestänne parempi että lapsi käy kerran tutustumassa ja sitten jää "pehmeästi" hoitoon esim. niin, että on vain aamupäivän alussa? Vai onko teille ok, että äiti olisi mukana alussa vaikkapa muutaman päivän, jos tähän mahdollisuus?

Itse haluaisin olla lapsen kanssa pari päivää leikkimässä mukana ja sitten lapsi jäisi hoitoon yksin sen muutaman päivän jälkeen. haittaako tämä kovasti pph:n päivää ja rutiineja? Samalla näkisin miten pph toimii lasten kanssa....

Olenko ihan hölmö jos edes ehdotan tällaista? Kyseessä siis lapsi 2v. joka aloittaa hoidon ihan lähiaikoina.

En ole pph, mutta itse ainakin mieluusti kävisin myös muutamana päivänä lapsen kanssa yhdessä. Kannattaa kysyä hoitajalta suoraan! Ei se kysyminen mitään hölmöä ole. Voi kuitenkin olla, että hän kieltäytyy tällaisesta. Oman lapseni hoitaja aikoinaan sanoi, että vain kerran voimme käydä yhdessä tutustumassa ja sitten pitäisi lapsen tulla yksin.

Noinhan se yleensä menee, että eka kerta on vanhemman kanssa ja sitten jos mahdollista niin yksi (tai useampikin) päivä esim. just aamupäivän.

Mutta jos tahtoisit olla mukana niin toki voit PPH:lta kysyä suostuuko.

Hmmm.. Itse olen 10 vuoden kokemuksella huomannut sen, että lapsen on parempi aloittaa hoito ilman äitiä hoitopaikalla. Toki tutustumassa voi käydä. Mutta sitten jos on mahdollisuus niin lapsihan voisi olla aamupäivästä tunnin tai pari leikkimässä kavereiden kanssa ja vähitellen pidentää aikaa päiväunien yli jne. Lapsi ei toimi ryhmässä samalla tavalla, jos äiti on vieressä koko ajan! Ja kyllä, se häiritsee hoitajankin päivärutiineja ;-D Kaikki ovat tottuneet ainakin meillä tällä tavalla sopeutumaan hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Hmmm.. Itse olen 10 vuoden kokemuksella huomannut sen, että lapsen on parempi aloittaa hoito ilman äitiä hoitopaikalla. Toki tutustumassa voi käydä. Mutta sitten jos on mahdollisuus niin lapsihan voisi olla aamupäivästä tunnin tai pari leikkimässä kavereiden kanssa ja vähitellen pidentää aikaa päiväunien yli jne. Lapsi ei toimi ryhmässä samalla tavalla, jos äiti on vieressä koko ajan! Ja kyllä, se häiritsee hoitajankin päivärutiineja ;-D Kaikki ovat tottuneet ainakin meillä tällä tavalla sopeutumaan hoitoon.

Mites jos äiti kävis samassa puistossa leikkimässä vaikka muutamana päivänä lapsensa kanssa kuin missä on hoitotäti ja lapset? Siinä kuitenkin tutustuisi muihin lapsiin ja hoitotätiin.

Oudolta tuntuis että siellä hoitopaikassa kaikissa rutiineissa olis äiti mukana.

mutta mielestäni olisi tärkeää että äitikin näkisi miten pph:n päivärutiinit menevät. Samalla pph ja äiti tutustuvat jollain tasolla toisiinsa ja pph voi turvallisesti tutustua lapseen ja päinvastoin.

Oma lapseni on päiväkodissa ja itse "häiritsin" heidän elämäänsä viikon verran muutaman tunnin kerrallaan. Oli todella tarpeen minulle ja pystyin turvallisin mielin jättämään lapseni hoitoon kun olin varmistanut että puheyhteys lapsen ja hoitajien välille on syntynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihan varmasti se häiritsee pph:n päivää:
mutta mielestäni olisi tärkeää että äitikin näkisi miten pph:n päivärutiinit menevät. Samalla pph ja äiti tutustuvat jollain tasolla toisiinsa ja pph voi turvallisesti tutustua lapseen ja päinvastoin.

Oma lapseni on päiväkodissa ja itse "häiritsin" heidän elämäänsä viikon verran muutaman tunnin kerrallaan. Oli todella tarpeen minulle ja pystyin turvallisin mielin jättämään lapseni hoitoon kun olin varmistanut että puheyhteys lapsen ja hoitajien välille on syntynyt.

Ohhoh... Monesti sitä puheyhteyttä ei synny jos ÄITI ON PAIKALLA! Mielestäni yksi tutustuminen ja sitten pehmeä lasku hoitoelämään. Se on kaikkein parasta =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ohhoh... Monesti sitä puheyhteyttä ei synny jos ÄITI ON PAIKALLA! Mielestäni yksi tutustuminen ja sitten pehmeä lasku hoitoelämään. Se on kaikkein parasta =)

Juuri niin, että yksi tutustuminen ja sitten pehmeä lasku. Mä en suostu siihen, että äiti tulee meille lapsen kanssa leikkimään, koska koko ryhmän toiminta häiriintyy siitä. Samoin meidän perheen muittenjäsenten (varsinkin teinien) elämää häiritsee vieras aikuinen. Myöskään muut hoitolapset ei käyttäydy silloin normaalisti. Lapsen on hyvä oppia heti, että hoidossa ollaan ilman äitiä.

Alkuperäinen kirjoittaja elora dana:
Mutta olen tarhassa töissä, pph:lla voi olla vaikeampaa.

Nimen omaan. Pph työskentelee OMASSA kodissa. Onhan hänellä oltava yksityisyyttäkin. Ei kai ole tarkoitus, että vieraita ihmisiä ramppaa jatkuvasti kersojensa kanssa tutustumassa tunti- ja viikkotolkulla :/ Ei kaikilla pph:illa ole edes isoja tiloja, joten tuo äidin mukaan tulo on vähän tilakysymyskin. Meidän lapsi käväisi hoitajan kotona kerran ja sitten seuraavan kerran hoitoon. Niin se vain meni ja ihan hyvin lähti hoito käyntiin =)

Minä olisin kyllä muutaman päivän. Riippuen tietysti paljon myös lapsen iästä. Olen päiväkodissa töissä ja kyllähän sielläkin lähes kaikki vanhemmat ovat enemmän kuin yhden pv mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tämäkin riippuu äidistä. Itse rohkaisin lasta kovasti ottamaan kontaktia hoitajiin ja menemään lelujen pariin. Olin itse taustalla enkä tehnyt tai pyytänyt mitään lapsen puolesta. Esimerkiksi kun lapseni ilmoitti minulle vessahädästä, pyysin häntä kertomaan hoitajille. Lapsi arkaili aluksi, mutta kun oli pakko, meni kertomaan hoitajalle ja pääsi vessaan.

Samalla tsemppasin lasta itse toimimisessa ja avun pyytämisessä, muiltakin kuin minulta. Opin myös luottamaan hoitajiin ja tiedän, miten päiväkodissa toimitaan. Olisin aika "pihalla" asioista jos en olisi siellä ollut mukana aluksi. Puheyhteys hoitajiin ja lto:an on erittäin hyvä edelleen ja luottamus toimii molemmin puolin. On helppo ottaa asioita puheeksi kun tuntee vähän paremmin.

Yhteistyössä