PPH: n työaikalaki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "PPH"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="PPH";23760635]Ei niin helppoa ja simppeliä jos päiväkodissa ei ole tyhjiä paikkoja tarjolla.....[/QUOTE]

Niinpä ja varsinkin pienten ryhmiin päiväkotiin tulee nyt enemmän tunkua, koska perinteisesti juuri pieniä on hoidettu pph:lla.

PPH:den kannalta hyvä laki. Mutta itseä vähän epäilyttää, että mihin lapsi sitten välillä joutuu hoitoon. Kunta perustaa jonkun varahoitoperhepäivähoitaja asunnon jonnekin, ties millaisia vaihtuvia hoitajia siellä sitten on. Ei kuullosta kivalta. Mielummin olisivat päiväkodissa varahoidossa.

[QUOTE="vieras";23760681]Mutta tuleeko yhdelle hoitajalle sitten kaikki lapset hoitoon niin, että pph:n työpäivän pituudeksi tulee max. 9 tuntia? Vai jatkuuko entinen mailli, mutta vapaita tulee enemmän?[/QUOTE]

Ainakin meidän paikkakunta tekee jatkossa lasten sijoitukset päivähoitoon aika pitkälti hoitoajan perusteella juurikin niin, että työpäiväksi tulisi max.9h, mutta tässäkin joustetaan kyllä, eli sittenhän niitä vapaita tulee enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja entä yksityisellä;23760706:
Meneekö samalla tavalla yksityisellä pph:lla?

Ei, muutos ei koske yksityisiä pph:ta, ovat yrittäjiä ja sopivat myös työaikansa asiakkaiden kanssa itse. Tosin en tiedä koskeeko sitten, jos kunta ostaa ostopalveluna tämän hoidon yksityisiltä, itse kun en sellainen ole.

Mielenkiinnosta odottelen kuinka kehittyy tämä tilanne. Sillä tämä väkisinkin pakottaa toiset perheet valitsemaan päiväkodin (harmi kun itse suosin pienimmille pph:a).
Seuraava ongelma joka kunnille/kaupungeille tulee on hoitopaikkojen riittämättömyys- ainakin meillä ja lähikunnissa on nyt jo hoitopaikoista pulaa.
Voivathan ne ehdottaa että päiväkodista siirtyy perhepäivähoitoon lapsia, mutten usko että näin päin on halukkuutta.
Ja perhepäivähoitajat vähenee entisestään kun palkka nyt jo liian pieni, ihan saman työn tekevät kuin päiväkodin tädit, vuorohoitoryhmiksessä ovat jopa iltamyöhään ilman kunnon palkkaa :(

Ainakin meidän paikkakunta tekee jatkossa lasten sijoitukset päivähoitoon aika pitkälti hoitoajan perusteella juurikin niin, että työpäiväksi tulisi max.9h, mutta tässäkin joustetaan kyllä, eli sittenhän niitä vapaita tulee enemmän.
Eli kun vanhempien työaika muuttuu, lapsi joutuu vaihtamaan toiselle perhepäivähoitajalle? Ja kun vanhempien työaika taas muuttuu, lapsi vaihtaa jälleen hoitajaa? Miten pitkälle on tarkoitus joustaa? Kerran viikossa vai puoli vuotta joka päivä?

Mun mielestä on hienoa, että perhepäivähoitajien työaikoihin ja palkkaukseen tulee jotain tolkkua. Silti ajattelen asiaa myös vanhemman ja työnantajan näkökulmasta. Itse tein aikoinaan hoitoalalla vuosia sijaisuuksia ja vaikka teinkin aina päivätöitä, työpäiväni alkoi klo 7, klo 7:30 tai klo 8 riippuen siitä, missä olin kulloinkin töissä. Sijaisuudet olivat yleensä muutamasta päivästä muutamaan kuukauteen. Tänä päivänä varsinkin nuorilla naisilla työ on usein pätkätyötä eikä lapselleen hoitopaikkaa hakiessaan vielä tiedä kuin sen ensimmäisen työpaikan työajat. Työ saattaa kuitenkin kestää vain kuukauden pari ja seuraavassa työpaikassa onkin erilainen työaika. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa lapsen hoitopaikan suhtaan?

Työnantajan näkökulmasta taas mietin, että nuoret naiset ovat tähänkin asti olleet työnantajalle riski, mutta tuleeko perhepäivähoitoon lapsensa laittaneista naisista vieläkin suurempi riski? Tarkoitan, että jos työntekijän lapsi on hoidossa sen mukaan, että vanhemman työaika on 7:30-15:30, niin entä jos työpaikalla tapahtuu muutoksia ja työ alkaisikin tällä työntekijällä vasta 8:15? Tuleeko muutoksesta työntekijälle ongelmia lapsensa hoitopaikan suhteen?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="minä";23757029]Näin minäkin ajattelin, mutta nyt meidän pph puhui, että on epävramaa, pystyykö hän jatkamaan, kun palkka nyt laskee samassa suhteessa. Onkohan näin tosiaan, että nytkin huono palkka laskee uuden työajan takia?[/QUOTE]

Kyllähän palkka laskee, koska nykyisellään pph:nne on tullut toimeen juuri niiden "ylityötuntien" ansiosta. (Ylityötunnit siksi lainausmerkeissä, koska käsittääkseni näistä ei ole maksettu korotettua tuntipalkkaa kuten muille ylitöistä maksetaan, vaan noista tunneista on saanut ihan saman pienen tuntipalkan kuin niistä perustunneista.)

Tosi moni kunnallinen on huolissaan juuri tästä ansion pienenemisestä, kun yli 40 tunnin työviikkoa ei enää tehdä (tasoitusvapailla hoidetaan nuo, jakso voikin sitten olla vaikka 6kk). Aika moni sanoo aikovansa vaihtaa työtä...

Ei, muutos ei koske yksityisiä pph:ta, ovat yrittäjiä ja sopivat myös työaikansa asiakkaiden kanssa itse. Tosin en tiedä koskeeko sitten, jos kunta ostaa ostopalveluna tämän hoidon yksityisiltä, itse kun en sellainen ole.

Kiitos tiedosta. Näin epäilinkin, mutta hyvä oli kuulla. Eipä tule ongelmia oman lapsen hoitoaikojen kanssa, koska on yksityisellä - maailman parhaalla semmoisella =)

Että jos ei päiväkodista löydy töitä niin on ruvettava yksityiseksi perhepäivähoitajaksi, syksystä alkaen on ennakoitavissa lisääntyvää kysyntää heille, ja palkanhan he määräävät itse :)
Olis ilmeisen hyvä aika myös perustaa oma päiväkoti.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23760809:
Mun mielestä on hienoa, että perhepäivähoitajien työaikoihin ja palkkaukseen tulee jotain tolkkua. Silti ajattelen asiaa myös vanhemman ja työnantajan näkökulmasta...

Valitettavasti palkkauksen suhteen tämä työaikalaki ei aiheuta mitään hyvää. Moni pitkää päivää tehnyt pph on pärjännyt palkallaan juurikin siksi että on tehnyt jatkuvasti 10-11 tunnin päivää, jolloin viikossa on tullut "ylimääräisiä" tunteja reilusta 6 tunnista reiluun 15 tuntiin. Noista tunneista on maksettu normaali tuntipalkka, ja sen voimin ovat pärjänneet.

Nyt nämä jäävät monilta pois, kovin moni kunta ei suostu jatkossakaan ylitöistä maksamaan (vaan ne pidettävä vapaana), ja lähtökohtaisesti työvuorolista suunnitellaan niin ettei ylityötä edes synny.

Toivottavasti seuraavaksi saataisiin kunnallisten pph:den palkkaukseen parannusta!

(Ja pahoittelen jos tekstissä asiavirheitä, itse olen yksityinen pph, mutta olen asiaa jonkin verran seurannut sivusta.)

Keittis: Mulla ei ole mitään faktaa antaa noihin mitä kyselit työajanmuutoksista ym. mutta veikkaus on, että pätkätyöläisten lasten hoitopaikka on päiväkoti. Totta tietysti on se, että pätkätyöt ovat nykyaikaa, ja sekin että perheessä on vain 1 vanhempi, mutta esim. vuorotyötä tekevien lapset ovat tähänkin asti laitettu suoraan päiväkotiin. Ja varmasti kukaan ei tiedä että kuinka tämä nyt käytännössä sujuu, aika näyttää...

Valitettavasti palkkauksen suhteen tämä työaikalaki ei aiheuta mitään hyvää. Moni pitkää päivää tehnyt pph on pärjännyt palkallaan juurikin siksi että on tehnyt jatkuvasti 10-11 tunnin päivää, jolloin viikossa on tullut "ylimääräisiä" tunteja reilusta 6 tunnista reiluun 15 tuntiin. Noista tunneista on maksettu normaali tuntipalkka, ja sen voimin ovat pärjänneet.

Nyt nämä jäävät monilta pois, kovin moni kunta ei suostu jatkossakaan ylitöistä maksamaan (vaan ne pidettävä vapaana), ja lähtökohtaisesti työvuorolista suunnitellaan niin ettei ylityötä edes synny.

Toivottavasti seuraavaksi saataisiin kunnallisten pph:den palkkaukseen parannusta!

(Ja pahoittelen jos tekstissä asiavirheitä, itse olen yksityinen pph, mutta olen asiaa jonkin verran seurannut sivusta.)

Minä taas en "osaa" haikailla noiden ylityökorvausten perään, koska minulla ei ole tullut vielä koskaan ylitöitä tähänkään mennessä. (Olen ollut pph reilut 2v)

Keittis: Mulla ei ole mitään faktaa antaa noihin mitä kyselit työajanmuutoksista ym. mutta veikkaus on, että pätkätyöläisten lasten hoitopaikka on päiväkoti. Totta tietysti on se, että pätkätyöt ovat nykyaikaa, ja sekin että perheessä on vain 1 vanhempi, mutta esim. vuorotyötä tekevien lapset ovat tähänkin asti laitettu suoraan päiväkotiin. Ja varmasti kukaan ei tiedä että kuinka tämä nyt käytännössä sujuu, aika näyttää...
Oukei. Tähän astihan vanhemmat ovat voineet esittää toivomuksensa siitä, meneekö lapsi perhepäivähoitajalle vai päiväkotiin. Ilmeisesti uuden systeemin myötä tällaista toivetta ei enää voi esittää, ellei vanhempien työ ja perhetilanne ole sellaisia, että perhepäivähoito on ylipäätään mahdollinen. Yhä useamman kohdalla tarkoittanee sitä, että lapsi menee päiväkotiin ja näin myös perhepäivähoitajien tarve vähenee ja päiväkotipaikkojen tarve kasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23760996:
Oukei. Tähän astihan vanhemmat ovat voineet esittää toivomuksensa siitä, meneekö lapsi perhepäivähoitajalle vai päiväkotiin. Ilmeisesti uuden systeemin myötä tällaista toivetta ei enää voi esittää, ellei vanhempien työ ja perhetilanne ole sellaisia, että perhepäivähoito on ylipäätään mahdollinen. Yhä useamman kohdalla tarkoittanee sitä, että lapsi menee päiväkotiin ja näin myös perhepäivähoitajien tarve vähenee ja päiväkotipaikkojen tarve kasvaa.

En usko, että pph tarve vähenee. Kyllä niitä "8-16" hoitopaikan tarvitsijoita löytyy edelleen, ja paljon. Voi vaan olla että jatkossa päiväkotiin haluavat lyhyellä hoitoajalla olevat lapset sijoitetaankin perhepäivähoitoon, eli esim. "virikelapsia" tulee perhepäivähoitoon päiväkodin sijaan.

En usko, että pph tarve vähenee. Kyllä niitä "8-16" hoitopaikan tarvitsijoita löytyy edelleen, ja paljon. Voi vaan olla että jatkossa päiväkotiin haluavat lyhyellä hoitoajalla olevat lapset sijoitetaankin perhepäivähoitoon, eli esim. "virikelapsia" tulee perhepäivähoitoon päiväkodin sijaan.
Mutta entä kun virikelapsen äiti saa töitä? Palautetaanko lapsi sitten päiväkotiin? Entä, kun virikelapsen äidin työsuhde päättyy eikä töitä vähään aikaan löydy, siirretäänkö lapsi taas perhepäivähoitajalle? Ja juu, et varmaankaan osaa vastata näihin kysymyksiin, kunhan vaan mietin, millaisia heittopusseja lapsista tulevaisuudessa mahdollisesti tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23761058:
Mutta entä kun virikelapsen äiti saa töitä? Palautetaanko lapsi sitten päiväkotiin? Entä, kun virikelapsen äidin työsuhde päättyy eikä töitä vähään aikaan löydy, siirretäänkö lapsi taas perhepäivähoitajalle? Ja juu, et varmaankaan osaa vastata näihin kysymyksiin, kunhan vaan mietin, millaisia heittopusseja lapsista tulevaisuudessa mahdollisesti tulee.

Samat asiat tässä mietityttää hoitajiakin.

[QUOTE="PPH";23756854]Kertokaas vanhemmat mitä mieltä ootte perhepäivähoitajien uudesta työaikalaista ja "vaan" 8 tunnin työpäivistä??[/QUOTE]

Tätä on odotettu jo jonkun kuukauden. Tyttäremme on perhepäivähoidossa (2v) sen takia, että lapsiryhmä on pienempi. Tällä viikolla saimme kaupungilta kirjeen, että meihin otetaan yhteyttä. Yhteyttä otettiin ja luvattiin joustoa. Olisin tarvinnut 15 minuuttia päivässä lisää, jotta ehtisin hakea lapsen hoidosta. Siihen ei myönnytty ja vielä kehdattiin sanoa, että hermostun turhasta. Näin ollen olen pakotettu hakemaan lapselleni tarhapaikkaa ja on eri asia, milloin sellainen vapautuu. Hoitajille ei saa tulla extratunteja, jotka voisi pitää vapaana tai saada peräti ylityökorvausta. Varmasti jonkun näkökulmasta katsoen tämä laki oli hyvä juttu. Perheiden, lasten ja hoitajien kannalta ei. Tässä kaupunki säästää rahaa, kun ylityötä ei voi tulla. Pussista putoaa hoitajalta pois nelisen sataa euroa, ihan kiva juttu. En yhtään ihmettele, miksi on vaikea löytää ihmisiä tähän ammattiin. Arvostus on suuri, mutta sillä ei elä.

[QUOTE="minä";23757029]Näin minäkin ajattelin, mutta nyt meidän pph puhui, että on epävramaa, pystyykö hän jatkamaan, kun palkka nyt laskee samassa suhteessa. Onkohan näin tosiaan, että nytkin huono palkka laskee uuden työajan takia?[/QUOTE]

Meidän kunnassa tilanne on sama, eli pph:n tulot laskevat sillä he eivät saa enään rahallista korvausta pitkistä työpäivistä kuten tätä nykyä. Tämä on erityisen ikävää niille hoitajille, joilla ei ole montaakaan vuotta eläkeikään ja viimeisten vuosien merkitys eläkekertymälle on kuitenkin myös tärkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23759230:
Mä olen käsittänyt, että uuden lain myötä ei voi jatkuvasti teettää ylitöitä ja ylitöihin pitää olla myös työntekijän suostumus. Työnantaja ei siis voi yksipuolisesti päättää, että sinähän teet edelleen 60 tuntista työviikkoa. Ei muillakaan aloilla saa ylitöitä teettää jatkuvasti eikä ilman työntekijän suostumusta. Moni kyllä työpaikan menettämisen pelossa suostuu, mutta ylitöiden jatkuva teettäminen on silti lain vastaista.

Ja onhan työaikalaissa myös määritelty mikä oli ylitöiden maksimimäärä vuodessa. Sekin tulee nyt ajankohtaiseksi tämän muutoksen myötä.

Mutta minusta on hienoa, että pph:t tulevat työaikalainsäädännön piiriin. On ollut aivan käsittämätöntä, että he eivät ole vielä olleet.

Seuraava vaadittava parannus pitäisi heille olla se, että pph:n palkka on vähintään sama kuin päiväkodissa olevan lastenhoitajan.

Meillä on jo muutaman vuoden (meillä ajateltiin asiaa ennakkoon jo silloin kun tuli ekat tiedot mahd. lakimuutoksesta) olleet varahoitopaikat päiväkodeissa. Yhteen päiväkotiin on jopa tehty erillinen yksikkö vain pph:den varahoitolapsille. Pph:t tekevät läheistä työtä rinnakkain sen päiväkodin kanssa johon omien lasten varahoito on laitettu (ulkoillaan yhdessä, käydään leikkimässä, osallistutaan tapahtumiin yms) joten lapsille päikky on miltei yhtä tuttu paikka kuin se oma hoitajakin. Ylityövapaiden hoito on siis järkätty loistavasti (tähän asti on käytetty systeemiä sairastuttaessa ja pankkivapaita pidettäessä), eikä kuormita ketään ja lapset ovat sopeutuneet myös mahtavasti.

Missä ne työntekijät, jotka sielä erillisessä yksikössä työskentelevät ovat silloin, kun ei ole varahoitolapsia ollenkaan? Itse kun olen päikyssä töissä, niin ei meiltä voi irrottaa ketään varalapsia hoitamaan. 1-3 on jokaiselle osastolle laitettu, mutta ei kukaan voi omalta osastoltaan lähteä pois.

Yhteistyössä