PPH: n työaikalaki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "PPH"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
savossa myös lapset jaetaan uudelleen ja 8h pyritään, yhdeksän ehdoton maksimi. Ylityöt kuukauden jaksoissa tasataan vapailla ja lapset varahoidossa päiväkodilla. Vanhemmat (varsinkin pienten) ihan näreissään ja yksikin vinkkas jo silmää et kait minä nyt kuitenkin joustan ja hän korvaa sen sitten jotenkin.. Selitin etten jousta että jokainen hoitaja on sitten samoilla linjoilla. Eipä tykänneet enää hoitajasta vanhemmat sen jälkenn :(

Sama täällä, valittaen täytyy todeta että minäkään en enää jousta. Jos joustaisin yhden kanssa, joutuisin joustamaan kaikkien kanssa, ja sitten kävisi niin että "maija" tulisi hoitoon puol tuntia ennen työajan alkua ja "ville" olisi hoidossa puol tuntia työajan päättymisen jälkeen, ja minä tekisin rutkasti ylitöitä täysin palkatta. Nyt on määrätty tietty työaika jota noudatan.

Toisaalta tulee mieleen, että onko tämä jonkinlainen perhepäivähoidon alasajan aloitus, sillä pakostakin tuota kautta ohjataan lapsia enemmän päiväkoteihin...
Mä olen miettinyt ihan samaa. Joissain paikoissahan juuri perhepäivähoitajista on huutava pula ja ihan ymmärrettävistä syistäkin...kukapa sitä haluaisi tehdä pitkää työpäivää pienellä palkalla. Vanhemmat taas edelleen haluavat varsinkin pienille lapsilleen hoitopaikan mieluummin perhepäivähoitajalta kuin päiväkodista. Kun tarjontaa ei saada lisättyä, vähennetään kysyntää ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23757472:
Mä olen miettinyt ihan samaa. Joissain paikoissahan juuri perhepäivähoitajista on huutava pula ja ihan ymmärrettävistä syistäkin...kukapa sitä haluaisi tehdä pitkää työpäivää pienellä palkalla. Vanhemmat taas edelleen haluavat varsinkin pienille lapsilleen hoitopaikan mieluummin perhepäivähoitajalta kuin päiväkodista. Kun tarjontaa ei saada lisättyä, vähennetään kysyntää ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Aloite on kuitenkin EU:n työaikalaista, ei perhepäivähoitajien keksimä juttu.

Soitatko sä aamulla pph:lle, et nyt ollaan tulossa? Vai onko joku tietty aika, kun viet lapsen hoitoon?

Muut lapset menee hoitoon välillä 7:30-9 ja meidän mimmi herää yleensä klo 7-8, joten sitten sen mukaan, miten satutaan heräämään ja mitä muuta nyt tarvii aamulla tehdä, niin mennään. Jos herätään vasta klo 8, niin sitten ei tietty voi vetää aamupalaa kovin pitkän kaavan kautta jne. Ei soiteta, pph:n puolesta oli ihan OK, että mekin tullaan siinä 7:30-9 välillä, kuten ne muutkin.

Kerran kävi niin, että kaikki meni pieleen, ja kun sitten tajusin, ettei me millään ehditä ysiksi, niin soitin pph:lle, että nyt ollaan myöhässä ja kysyin, mihin puistoon ovat menossa. Kiikutin sitten muksun suoraan sinne.

Minun tämänhetkinen ryhmäni (4 lasta) säilyy ennallaan eli ei se työaikojen rukkaus niin mahdoton tehtävä ole...varsinkin kun moni vanhempi on laittanut hoitoajaksi ylimääräisen tunnin molempiin päihin.

Aloite on kuitenkin EU:n työaikalaista, ei perhepäivähoitajien keksimä juttu.
En väittänytkään, että on perhepäivähoitajien keksimä. Mutta mielenkiintoista uusi työaikalainsäädäntö sikäli, että yhä useampi työ on nykyisin pätkätyötä ja yhä useammassa työssä työajat ovat vähintäänkin säännöllisen epäsäännölliset. Samaan aikaan, kun vanhempien työn vuoksi hoidon tarve muuttuu epäsäännöllisemmäksi, palvelun tarjoajien eli perhepäivähoitajien työaikaa muutetaan säännölliseksi siten, että se mahdollisimman huonosti vastaa asiakkaan tarvetta. Ja työkkäriin tuskin voit edelleenkään ilmoittaa, että en ota tarjottua työtä vastaan, koska silloin lapseni joutuisi vaihtamaan hoitopaikkaa? Kukaan ei varmaan halua, että lapsi joutuu vaihtamaan hoitopaikkaa aina, kun vanhemman määräaikainen työsuhde päättyy ja uusi alkaa. Kun jostain hoitomuodosta tehdään tarpeeksi hankala ja epävarma, sen hoitomuodon kysyntä väkisinkin vähenee.

No mutta onhan ryhmiksetkin auki vaan tietyn ajan???? Esim. 8-17.....
Niin on, mutta ryhmiskin sopii niille, jotka tietävät vielä 3 kk:n päästäkin työaikansa työmatkoineen ajoittuvan tuolle välille. Ryhmis ei sovi sellaisen lapselle, jonka työaika on 7:30-15:30 tai 9-17, jos lapselle ei ole muuta päivähoitoon kuskaajaa kuin ko vanhempi. Pätkätyöläisen työaika voi tänään osua tuolle aikavälille, mutta ei välttämättä osu enää heinäkuussa.

Todella hyvä juttu! Vanhempia varmaan enemmänkin huolettaa, miten kunta työnantajana aikoo käytännössä tuon järjestää.
Mua myös kiinnostaa, että miten vaikkapa sellainen päivä lasketaan, kun kaikki hoitolapset ovat kipeinä. Onko se sitten vapaapäivä, vai lasketaanko 9h työpäiväksi. Meillä muutenkin vain 16päivää viikossa ja lapsia ei koskaan viedä ekoina eikä haeta viimeisenä, joten meillä ei pitäis mitään isompia ongelmia tulla. Ja eipä taida ne muutkaan lapset yli 9h koskaan olla.

Ja kyllähän kunnalla on mahdollisuus maksaa ylityöt rahana, jolloin systeemi jatkuu ihan ennellaan, sitten vaan pph saisi tekemästään työstä myös korvauksen!
Mä olen käsittänyt, että uuden lain myötä ei voi jatkuvasti teettää ylitöitä ja ylitöihin pitää olla myös työntekijän suostumus. Työnantaja ei siis voi yksipuolisesti päättää, että sinähän teet edelleen 60 tuntista työviikkoa. Ei muillakaan aloilla saa ylitöitä teettää jatkuvasti eikä ilman työntekijän suostumusta. Moni kyllä työpaikan menettämisen pelossa suostuu, mutta ylitöiden jatkuva teettäminen on silti lain vastaista.

Vanhempana olen erittäin tyytyväinen siihen, että pph:t kuuluvat nykyään työaikalain piiriin. Aikaisempi kuntien harrastama suoranainen pph:n riisto loppuu nyt toivottavasti. Toivoisin vielä, että alalle tulisi selvä työehtosopimus, jonka mukaisesti kuntien olisi palkka maksettava. Tsemppiä teille pph:t, teette raskasta ja niiiiiin aliarvostettua työtä!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23759230:
Mä olen käsittänyt, että uuden lain myötä ei voi jatkuvasti teettää ylitöitä ja ylitöihin pitää olla myös työntekijän suostumus. Työnantaja ei siis voi yksipuolisesti päättää, että sinähän teet edelleen 60 tuntista työviikkoa. Ei muillakaan aloilla saa ylitöitä teettää jatkuvasti eikä ilman työntekijän suostumusta. Moni kyllä työpaikan menettämisen pelossa suostuu, mutta ylitöiden jatkuva teettäminen on silti lain vastaista.

Tuossa lauseessahan onkin sana MAHDOLLISUUS.

Tuossa lauseessahan onkin sana MAHDOLLISUUS.

Siinä luki " mahdollisuus maksaa ylityöt rahana, jolloin systeemi jatkuu ihan ennellaan". Ei se ole mahdollisuus silloin, jos kyse on lainvastaisesta ylityön teettämisestä. Ylityöt voidaan toki maksaa rahana, mutta systeemi ei "jatku ihan ennallaan", koska ylitöitä ei saa enää muutoksen jälkeen jatkuvasti teettää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23759358:
Siinä luki " mahdollisuus maksaa ylityöt rahana, jolloin systeemi jatkuu ihan ennellaan". Ei se ole mahdollisuus silloin, jos kyse on lainvastaisesta ylityön teettämisestä. Ylityöt voidaan toki maksaa rahana, mutta systeemi ei "jatku ihan ennallaan", koska ylitöitä ei saa enää muutoksen jälkeen jatkuvasti teettää.

Menikös se joenkin niin, että aiemmin pph:lla ei ollut varsinaista työaikaa eikä siis ylitöitäkään. Nyt uuden työaikalain jälkeen ylitoita saa teettää, eli ne eivät ole lain vastaisia ja ne voidaan maksaa rahanakin. Työntekijäjärjestö ja työnantajataho sopivat sitten tarkemmin yksityiskohdista, jotka tulevat alan työehtosopimukseen.

Menikös se joenkin niin, että aiemmin pph:lla ei ollut varsinaista työaikaa eikä siis ylitöitäkään. Nyt uuden työaikalain jälkeen ylitoita saa teettää, eli ne eivät ole lain vastaisia ja ne voidaan maksaa rahanakin. Työntekijäjärjestö ja työnantajataho sopivat sitten tarkemmin yksityiskohdista, jotka tulevat alan työehtosopimukseen.
Mä en todellakaan ole erityisen hyvin perillä tästä muutoksesta, mutta mikäli perhepäivähoitajia alkaa koskemaan samantapainen työaikalaki kuin muitakin työntekijöitä - ja siis ihan hyvä, että alkaa - niin ylitöitä ei lain mukaan saa teettää jatkuvasti. Jos pph:lla on ollut nyt hoitolapsia niin, että ensimmäinen tulee klo 7 ja viimeinen lähtee klo 17, niin siinä tulee 2 tuntia ylitöitä joka päivä, viitenä päivänä viikossa, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Mutta en tosiaan tiedä, poikkeaako perhepäivähoitajia koskeva työaikalaki muiden työaikalaista siinä mielessä, että ylitöitä saisikin heillä teettää jatkuvasti.

Ne vanhemmat, joille käytäntö ei sovi, siirtyvät päiväkotiin. Ne vanhemmat, joille sopii, jatkavat. So simple. Ei siinä ole mitään sen kummoisempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23759114:
Niin on, mutta ryhmiskin sopii niille, jotka tietävät vielä 3 kk:n päästäkin työaikansa työmatkoineen ajoittuvan tuolle välille. Ryhmis ei sovi sellaisen lapselle, jonka työaika on 7:30-15:30 tai 9-17, jos lapselle ei ole muuta päivähoitoon kuskaajaa kuin ko vanhempi. Pätkätyöläisen työaika voi tänään osua tuolle aikavälille, mutta ei välttämättä osu enää heinäkuussa.

Ryhmiksiin tehdään myös niin ikään hoitosopimus jonka mukaan lapsi on siellä hoidossa. Ei ryhmikseen voi tänään viedä lasta klo 7-15 ja viikon päästä 8-17. Hohhoi.

Perhepäivähoitajien työaika on ollut tähän asti 43.15h/vk. Ja nimenomaan nyt uuden työaikalain myötä ylitöitä EI SAA teettää ilman työntekijän suostumusta.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23759432:
Mä en todellakaan ole erityisen hyvin perillä tästä muutoksesta, mutta mikäli perhepäivähoitajia alkaa koskemaan samantapainen työaikalaki kuin muitakin työntekijöitä - ja siis ihan hyvä, että alkaa - niin ylitöitä ei lain mukaan saa teettää jatkuvasti. Jos pph:lla on ollut nyt hoitolapsia niin, että ensimmäinen tulee klo 7 ja viimeinen lähtee klo 17, niin siinä tulee 2 tuntia ylitöitä joka päivä, viitenä päivänä viikossa, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Mutta en tosiaan tiedä, poikkeaako perhepäivähoitajia koskeva työaikalaki muiden työaikalaista siinä mielessä, että ylitöitä saisikin heillä teettää jatkuvasti.

EI! Siis nimenomaan niitä ylitöitä ei nyt tule, kun meille tulee työvuorolistat joihin ohjaaja laittaa tasoitusvapaapäiviä, jolloin ylitöitä ei juurikaan synny.

Yhteistyössä