pph:n painajainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ypph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ypph";26011757]Koitin soittaa vanhemmalle, ei vastaa. Koitin toiselle vanhemmalle ja tuuttasi varattua. Sitten taas toiselle ja varattua silläkin. Kumpikaan ei vastaa. Jätin viestin. - - - Jatkoin vanhemmille soittamista ja toisella puhelin pois päältä ja toisella ei vastaa. - - - Tässä vaiheessa varahakija oli saanut toisen vanhemman kiinni, mutta vanhempi ei ollut kuitenkaan tulossa[/QUOTE]

Ihan selkeästi vanhemmilla on ollut mahdollisuus käyttää puhelinta, jos kerran on tuutannut varattua. Se on eri asia kuin "numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä" eli luuri kiinni. Viestiinkään ei reagoitu.

Varahakijalle, joka lienee perhetuttu tai sukulainen, sen sijaan vastattiin.

Missä kohtaa nyt käy ilmi, että vanhemmilla on ollut jotain niin tähdellisen tärkeää tekemistä, etteivät ole voineet vastata ap:n soittoihin?

Ihan selkeästi vanhemmilla on ollut mahdollisuus käyttää puhelinta, jos kerran on tuutannut varattua. Se on eri asia kuin "numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä" eli luuri kiinni. Viestiinkään ei reagoitu.

Varahakijalle, joka lienee perhetuttu tai sukulainen, sen sijaan vastattiin.

Missä kohtaa nyt käy ilmi, että vanhemmilla on ollut jotain niin tähdellisen tärkeää tekemistä, etteivät ole voineet vastata ap:n soittoihin?
Niin ja melko varmasti vanhempi ei ole edes ehtinyt vielä työpaikallaan, kun hoitaja ekan kerran soittaa kuumeen mittaamisen jälkeen (joka aloituksen mukaan tapahtui heti). Toki on mahdollista, että työpaikka on vieressä tai ei tarvitse vaihtaa työvaatteita, mutta kuinka todennäköistä on tämä ja lisäksi se, että ei pysty pitkään aikaan vastaamaan puhelimeen.

[QUOTE="kukkanen";26012755]Kurjaa jos säännöt ovat tuollaiset. Joissain tapauksissa lapsen tila heikkenee, jos hän parkuu liikaa. Esim. tässä tapauksessa kun lapsella oli valmiiksi hengitysvaikeuksia ja röörit luultavasti tukossa, pidempi itkeminen voisi olla tosi haitallista.[/QUOTE]

Oikeasti säännöt kieltävät laittamasta lasta yksin sairaalaan. Hoitajan on AINA lähdettävä saattamaan.

Ei järjellä paljon tekemistä kun laki on laki..Muita hoitolapsia EI saa lain mukaan jättää muille kuin koulutetulle varahoitajalle.Niin julmalta kuin se kuulostaakin niin lapsi olisi pitänyt laittaa menemään ambulanssilla sairaalaan,Onhan ambulanssissa osaava hoito henkilöstö turvaamassa lapsen matkaa.

Enpä ole minäkään kunnallisena hoitajana tämmöisestä kuullu?!?!? :o kyllä meillä on sovittu pph ohjaajan kanssa ja vanhempien kanssa, et jos mies on kotona ja jotain tulee niin saa jäädä.

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa! Näistä vastauksista on helppo lukea ketkä kuuluvat noiden paskavanhempien joukkoon - lapsi sairaana, ei kun lääkettä ja muksu hoitoon. Töihin on päästävä - muuten oma hyvinvointi kärsii.

Itse en iki kuuna päivänä olisi laittanut sairasta lasta hoitoon ja ne pari kertaa kun on koulusta soitettu, että lapsi on sairastaunut ja kerran loukannut itsensä niin, että vietiin ambulanssilla niin siihen jäi työt. Aivan sama vaikka olisi mennyt työpaikka - lapsellani oli hätä ja hän tarvitsee silloin isän tai äidin paikalle. Tehdessäni lapset sitouduin hoitamaan, rakastamaan ja pitämään huolta heistä. Työt haistakoot kukkaset siinä vaiheessa kun lapseni tarvitsee minua. Niin, ja siitä huolimatta pomoni arvostaa minua ja hoidan työnikin kunnolla.

Olisipa minunkin lapsillani ollut aikoinaan yhtä loistava hoitaja kuin ketjun aloittaja - olet upea ihminen!

Muut sosiaalihuollon ammatilliset tehtävät: Tehtävään soveltuva ammattitutkinto tai muu soveltuva koulutus (11 §).

Pykälän soveltamisalan piiriin kuuluvat tehtävät, joista ei ole säädetty muissa pykälissä, esim. perhepäivähoitajan tehtävät.

Koska pykälää sovelletaan sellaisiin sosiaalihuollon tehtäviin, joissa edellytetään ammatillista osaamista, lähtökohtana on, että edellytetään vähintään ammattitutkinnon tasoista koulutusta. Perustellusta tehtävään liittyvästä syystä voidaan katsoa, että tätä vähäisempi koulutus on teh-tävään riittävä.
Siinäpä oli laki tekstiä koulutuksesta..
Mietin vaan että kuka korvaa ja kenen on vastuu jos kotiin jääville hoitolaisilla sattuu sillä aikaa jotain kun hoitaja on saattamassa sairastunutta lasta?
Entä jos hoitaja olisi ollut yksin kotona hoitolasten kanssa, olisiko koko porukka pitänyt ottaa sairaalaan mukaan jos ei sairastunutta voi yksin laittaa ambulanssiin?

Muut sosiaalihuollon ammatilliset tehtävät: Tehtävään soveltuva ammattitutkinto tai muu soveltuva koulutus (11 §).

Pykälän soveltamisalan piiriin kuuluvat tehtävät, joista ei ole säädetty muissa pykälissä, esim. perhepäivähoitajan tehtävät.

Koska pykälää sovelletaan sellaisiin sosiaalihuollon tehtäviin, joissa edellytetään ammatillista osaamista, lähtökohtana on, että edellytetään vähintään ammattitutkinnon tasoista koulutusta. Perustellusta tehtävään liittyvästä syystä voidaan katsoa, että tätä vähäisempi koulutus on teh-tävään riittävä.
Mietin vaan että kuka korvaa ja kenen on vastuu jos kotiin jääville hoitolaisilla sattuu sillä aikaa jotain kun hoitaja on saattamassa sairastunutta lasta?
Entä jos hoitaja olisi ollut yksin kotona hoitolasten kanssa, olisiko koko porukka pitänyt ottaa sairaalaan mukaan jos ei sairastunutta voi yksin laittaa ambulanssiin?

Joo, ammattitutkinto niille, jotka sen käyvät. Mutta se tutkinto ei ole pakollinen kaikkialla. Kuinka siis hoitsu voi olla ei pätevä, mutta varahoitsun pitäisi olla pätevä?

Perustelluksi syyksi katsotaan hoitajan pakottava tarve lähteä saattamaan yhtä sairastunutta lasta saamaan apua. Varahoitajan aikana tapahtunut "enta jos jotain olisi tapahtunut" on sama juttu kuin se että jotain tapahtuu hoitajan läsnäollessa.

Jos mun varahoitaja ei ole kotona ja jotain sattuu, niin mun lähin kollega lähtee tulemaan lapsia hoitamaan tai lähipäiväkodista lähtee hoitaja tulemaan. Mun on lähdettävä sairastuneen lapsen mukaan.

Meillä on jokaisesta perhepäiväkodista tehty turvallisuussuunnitelma joten mä tiedän tasan tarkkaan kuinka tämä homma menee. :)

[QUOTE="öö";26012939]Joo, ammattitutkinto niille, jotka sen käyvät. Mutta se tutkinto ei ole pakollinen kaikkialla. Kuinka siis hoitsu voi olla ei pätevä, mutta varahoitsun pitäisi olla pätevä?[/QUOTE]

Tuon tekstin mukaan ainakin pitäisi olla hoitajallakin koulutus?Kait tuo pakollinenkin on kun on kerran lakiin kirjoitettu?

Alkuperäinen kirjoittaja häh;26012974:
Tuon tekstin mukaan ainakin pitäisi olla hoitajallakin koulutus?Kait tuo pakollinenkin on kun on kerran lakiin kirjoitettu?

Perusteltu syy voi olla esim. se että hoitaja lähtee opiskelemaan tutkintoa lähiaikoina. Eli hoitaja voidaan palkata vaikkei hänellä tutkintoa olekaan.

Ja meillä ei jo alalla toimineita kouluttamattomia heitetä pihalle, mutta uusilla on oltava koulutus. Eli meillä ei enää mene läpi tuo aloittaa koulutuksen lähiaikoina..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaikki niitä lapsia saakin;26012895:
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa! Näistä vastauksista on helppo lukea ketkä kuuluvat noiden paskavanhempien joukkoon - lapsi sairaana, ei kun lääkettä ja muksu hoitoon. Töihin on päästävä - muuten oma hyvinvointi kärsii.

Itse en iki kuuna päivänä olisi laittanut sairasta lasta hoitoon ja ne pari kertaa kun on koulusta soitettu, että lapsi on sairastaunut ja kerran loukannut itsensä niin, että vietiin ambulanssilla niin siihen jäi työt. Aivan sama vaikka olisi mennyt työpaikka - lapsellani oli hätä ja hän tarvitsee silloin isän tai äidin paikalle. Tehdessäni lapset sitouduin hoitamaan, rakastamaan ja pitämään huolta heistä. Työt haistakoot kukkaset siinä vaiheessa kun lapseni tarvitsee minua. Niin, ja siitä huolimatta pomoni arvostaa minua ja hoidan työnikin kunnolla.

Olisipa minunkin lapsillani ollut aikoinaan yhtä loistava hoitaja kuin ketjun aloittaja - olet upea ihminen!

Siis mitä:O En ymmärrä ollenkaan keneen kalahtaa, kun me nimenomaan täällä paheksumme vanhempaa, joka ei lähtenyt töistä sairaan lapsensa luokse. Varmastikin jäisimme aamulla sen sairaan lapsen luokse kotiin. No, aina ei voi ymmärtää...

Alkuperäinen kirjoittaja häh;26012974:

Ei ole pakollinen. Ja laissakaan ei ole pitkään ollut. Itse olen sitä mieltä että pakolliseksi kaikille, koska eihän päiväkotiinkaan palkata ilman pätevyyttä. Mutta joissain paikoissa on hoitajapula, ja kelpaa alalle tahtovakin

tuo on semmoinen asia josta kuuluu tehdä lastensuojeluilmoitus, pitää myös muistaa, että päiväkodin henkilökunta sekä pph:t ovat velvoitettuja ilmoituksen tekoon jos kynnys ylittyy pienestikkin.

Lapsen hoitajan on saatava vanhempi kiinni päivän aikana vähintään työpaikalle on pystyttävä jättämään soittopyyntö. Jos tuo ei mahdollista on oltava varahakija jolle soittaa. Joka tapauksessa jonkun on lapsi haettava esim. sairastapauksessa.

Missäs ne sun hoitolapset on juuri nyt?
Päiväunillako? Kun on aikaa palstailla kesken työpäivän?

jos mun lapset olisi (y)pph:lla en kyllä hyväksyisi sitä että hoitaja palstailee työpäivänsä aikana, vaikka kuinka lapset on päikkäreillä..
(vaikka teen sitä itsekin äitinä)

Mutta jos on totta niin on kyllä järkyttävää, mutta uskon kyllä että mahdollista.. kaikkea on tullut kuultua.

Ja on meidänkin lapsi kerran viety hoidosta ambulanssilla sairaalaan, tosin oli kyllä terve kun hänet sinne aamulla vietiin.

Tuota noin, mitäs sinä sitten hyväksyisit vanhempana lastesi hoitotädin ajanvietteeksi siksi aikaa, kun lapset nukkuvat?:) Eipä ole hoitotätinä tullut mieleenkään, että mun täytyisi kysellä, mitä saan tehdä lasten nukkuessa.

Ap:lla ollut aikamoinen tilanne, mutta onneksi sinulla oli mies siellä apuna! Meillä ohjeena on tuossa tapauksessa(ettei vanhempia saada kiinni), soittaa ohjaajalle ja viedä muut lapset varahoitoon. Lapsia ei saa jättää ulkopuolisten hoitoon, eikä minulla täällä kyllä olisikaan apujoukkoja.

Hei sinä ap, "ammattilainen"! Ikäva tapaus, mutta miksi ihmeessä tilität asiakkaistasi julkiselle keskustelupalstalle?!? Asianomaisille koko homma on ihan tunnistettavissa!!

Missäs ne sun hoitolapset on juuri nyt?
Päiväunillako? Kun on aikaa palstailla kesken työpäivän?

jos mun lapset olisi (y)pph:lla en kyllä hyväksyisi sitä että hoitaja palstailee työpäivänsä aikana, vaikka kuinka lapset on päikkäreillä..
(vaikka teen sitä itsekin äitinä)

Mutta jos on totta niin on kyllä järkyttävää, mutta uskon kyllä että mahdollista.. kaikkea on tullut kuultua.

Ja on meidänkin lapsi kerran viety hoidosta ambulanssilla sairaalaan, tosin oli kyllä terve kun hänet sinne aamulla vietiin.

Ja sehän ei kuulu sulle p:n vertaa mitä se yksityinen pph tekee päiväunien aikaan, kun se ei liity mitenkään lasten turvallisuuden tai hyvinvoinnin vaarantamiseen :D tervemenoa vaan toiselle hoitajalle tai päiväkotiin, pph:lle on lapsia usein jonossa asti, ainakin täällä.

Ja tuollaisia vanhempia on oikeasti. Olen ollut pk:ssa töissä, kerran vanhempi toi aamulla lapsen hoitoon ja sanoi että on sairas. Ei olisi saanut kuulemma ulkoiluttaa. Sanoin että lapsi ei voi jäädä hoitoon jos on sairas. Vanhempi ei vastannut minulle mitään, otti ja lähti vaan ovesta. Jäin vähän h-moilasena siihen seisomaan. Perään tietty piti heti soittaa, isä ei vastannut, äiti vastasi ja sanoi tulevansa hakemaan. Meni tunti, meni kaksi... äiti soittaa että sopiiko että hän tulee 5 tunnin päästä kun ei pääse aikaisemmin. No ei sovi. Isä sitten ilmestyi 1,5 tunnin jälkeen hakemaan. Tuossa kohtaa meinas johtaja irtisanoa sopimuksen, selvisivät varoituksella.

Kerran kävi niin että vanhempi toi lapsen päiväkotiin, ja sanoi että oksenteli yöllä. Sanottiin ettei lapsi voi jäädä. Vanhempi mutisi jotain ja sanoi että soittaa toiselle vanhemmalle. Meni eteiseen soittamaan eikä palannut.. oli siis vaan ottanut jalat alleen ja jätti lapsen :O onneksi saatiin toinen vanhempi pian kiinni, ja hän haki lapsen tunnin sisään. Joo, en voi itsekään uskoa vieläkään, kaikkeen sitä törmää!

Ja joka työpaikalla ei voi pitää omaa puhelinta, mutta HYVIN harvassa on ne paikat mihin ei ole edes mitään työpaikan numeroa tai pomon numeroa, johon voi hätätilanteessa soittaa. Silloin sitten yleensä annetaan ainakin muutaman luotettavan varahakijan numero, ja ainakin toisen vanhemman on hyvä varmistaa että on tavoitettavissa kohtuullisessa ajassa. Ja joo, voihan olla joku yh-astronautti jonka tutut asuu jenkeissä, mutta aika harvassa lienevät.

[QUOTE="ypph";26011757]Mulla aloitti kuukausi sitten alle vuoden ikäinen hoitolapsi. Koko ajan on ollut pientä ongelmaa vanhemman kanssa, mutta koska lapsi istuu meidän ryhmään niin hyvin, niin olen koittanut jaksaa. Nyt sitten tänään kävi tilanne, jota varmaan kaikki pph:t pelkää. Eli aamulla jo näin, että lapsi ei ole kunnossa ja mainitsin siitä. Vanhempi oli sitä mieltä, että tekee poskihampaita, vauva oli valvoskellut ja itkeskellyt yöllä ja siksi väsynyt. Sitten kiiruhtikin jo ovesta ulos. Minä sitten samoin tein mittasin lapselta kuumeen ja korkeaa lukemaa näytti. Koitin soittaa vanhemmalle, ei vastaa. Koitin toiselle vanhemmalle ja tuuttasi varattua. Sitten taas toiselle ja varattua silläkin. Kumpikaan ei vastaa. Jätin viestin. Totesin, että lapsi on tosi huonossa kunnossa, hengitys rohisi ja ihan velttona oli sylissä. Soitin varahakijalle joka lupasi tulla tunnin päästä, kun asuu kauempana. Jatkoin vanhemmille soittamista ja toisella puhelin pois päältä ja toisella ei vastaa. Sitten lapsi alkoi jo hengittää tosi huonosti, käytti vatsalihaksia hengittämiseen ja silmät lähes ummessa makasi sylissä. Herätin miehen katsomaan muita lapsia ja soitin vanhemmat läpi että näin teen samalla kun odottelin taksia.

Taksi tuli ja lähdettiin terveyskeskukseen, josta meidät laitettiin suoraan ambulanssilla sairaalaan. Soitin varahakijalle, että tulee sinne. Tässä vaiheessa varahakija oli saanut toisen vanhemman kiinni, mutta vanhempi ei ollut kuitenkaan tulossa, vaan olivat sopineet että lapsi on päivän tällä varahakijalla. Käskin sen varahakijan soittaa vanhemmille, että nyt ollaan matkalla sairaalaan että paras ilmaantua paikalle. Pääsimme sairaalaan ja lapsi sai ensiapua, happisaturaatiot tosi alhaalla. Rs-virusta epäilivät tai keuhkokuumetta. Sitten saapui varahakija ja tein jo lähtöä, mutta eihän se varahakija saanut lasta rauhoittumaan millään, minun sylissä lakkasi itkemästä, joten hoitohenkilö kysyi voinko jäädä odottamaan vanhempia. Tunnin päästä vanhempi sitten vihdoin saapui. Tuli sanottua vähän tiukasti. Lähdin ja he jäivät sinne. Nyt vähän keittää, enpä tiedä sitten mitä lapsen hoitosopimuksen kanssa tehdään. Mukavasti menee pääsiäinen odotellessa, että saako oma vajaa 1v tuon saman taudin.[/QUOTE]

lasten vakavien tapahtumien takia. Aina kun tulee soitto paikasta jossa lapset on pelkään pahinta! Se vaan on totuteltava siihen että et voi aina olla siinä jos joitain tapahtuu. Oon intuiivinen ja jos asiat huonosti niin tulee tunne että nyt on otettava yhteyttä. "ehkä se näkymätön napanuora"?

Ikävä kyllä tuollainen on totta. Itselläni oli vastaava tapaus, mutta ei vaatinut kiireellistä hoitoa. Soitin vanhemmille klo 13 että lapsi hengittää apulihaksilla nukkuessaan ja yskii ja on kuumetta. Oli kuitenkin ollut virkeä ennen sitä. Sanoin että varaavat ajan heti lääkäriin ja hakevat lapsen. Tulivat hakemaan vasta klo 16.30 ja olivat varanneet ajan vasta klo 18 koska ehtivät sinne työpäivän jälkeen. Olisin purkanut hoitosopimuksen, ellen olisi muuton vuoksi jo irtisanonut hoitosopimuksia. Itse olen onneksi työskennellyt sairaalassa ja poikani oli aikoinaan joutunut rs-viruksen vuoksi sairaalaan, joten tiesin miten toimia ja milloin olisi tullut kiire.

Ap! Toimit hyvin! Juuri näin olisin itsekin toiminut. Terveet lapset kyllä pärjäävät toisenkin hoitajan kanssa, mutta se sairas lapsi tarvitsee ennen kaikkea turvallisuutta. Ja mitä tuohon omien lasten sairastumiseen tulee, sairastuvat todennäköisesti vasta pääsiäisen jälkeen. Itämisaika oli muistaakseni yli viikon. Ja vain harva tarvitsee sairaalahoitoa. Lääkärin mukaan 95 % kaikista kaksivuotiaista on sairastanut jo rs-viruksen. Meillä yksi tytär sairastui tosin vasta yli kaksi vuotiaana ja joutui siitä johtuneen keuhkokuumeen vuoksi sairaalahoitoon, mutta pikkusiskonsa sairasti vain tavallisena lievänä flunssana. Joten ei syytä huoleen. Yleensä lapsella on taipumus astmaan tai infektioastmaan jos sairaalaan joutuu.

Yhteistyössä