pph:n painajainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ypph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"ypph"

Vieras
Mulla aloitti kuukausi sitten alle vuoden ikäinen hoitolapsi. Koko ajan on ollut pientä ongelmaa vanhemman kanssa, mutta koska lapsi istuu meidän ryhmään niin hyvin, niin olen koittanut jaksaa. Nyt sitten tänään kävi tilanne, jota varmaan kaikki pph:t pelkää. Eli aamulla jo näin, että lapsi ei ole kunnossa ja mainitsin siitä. Vanhempi oli sitä mieltä, että tekee poskihampaita, vauva oli valvoskellut ja itkeskellyt yöllä ja siksi väsynyt. Sitten kiiruhtikin jo ovesta ulos. Minä sitten samoin tein mittasin lapselta kuumeen ja korkeaa lukemaa näytti. Koitin soittaa vanhemmalle, ei vastaa. Koitin toiselle vanhemmalle ja tuuttasi varattua. Sitten taas toiselle ja varattua silläkin. Kumpikaan ei vastaa. Jätin viestin. Totesin, että lapsi on tosi huonossa kunnossa, hengitys rohisi ja ihan velttona oli sylissä. Soitin varahakijalle joka lupasi tulla tunnin päästä, kun asuu kauempana. Jatkoin vanhemmille soittamista ja toisella puhelin pois päältä ja toisella ei vastaa. Sitten lapsi alkoi jo hengittää tosi huonosti, käytti vatsalihaksia hengittämiseen ja silmät lähes ummessa makasi sylissä. Herätin miehen katsomaan muita lapsia ja soitin vanhemmat läpi että näin teen samalla kun odottelin taksia.

Taksi tuli ja lähdettiin terveyskeskukseen, josta meidät laitettiin suoraan ambulanssilla sairaalaan. Soitin varahakijalle, että tulee sinne. Tässä vaiheessa varahakija oli saanut toisen vanhemman kiinni, mutta vanhempi ei ollut kuitenkaan tulossa, vaan olivat sopineet että lapsi on päivän tällä varahakijalla. Käskin sen varahakijan soittaa vanhemmille, että nyt ollaan matkalla sairaalaan että paras ilmaantua paikalle. Pääsimme sairaalaan ja lapsi sai ensiapua, happisaturaatiot tosi alhaalla. Rs-virusta epäilivät tai keuhkokuumetta. Sitten saapui varahakija ja tein jo lähtöä, mutta eihän se varahakija saanut lasta rauhoittumaan millään, minun sylissä lakkasi itkemästä, joten hoitohenkilö kysyi voinko jäädä odottamaan vanhempia. Tunnin päästä vanhempi sitten vihdoin saapui. Tuli sanottua vähän tiukasti. Lähdin ja he jäivät sinne. Nyt vähän keittää, enpä tiedä sitten mitä lapsen hoitosopimuksen kanssa tehdään. Mukavasti menee pääsiäinen odotellessa, että saako oma vajaa 1v tuon saman taudin.

Minä purkaisin sopimuksen, jos on niin välinpitämättömiä vanhempia, etteivät edes puhelimeen vastaa, kun omasta lapsestaan on kyse, niin ei ihan kaikki ole kohdillaan, ja luottamus meni samoin tein.

Itse päätän ketä otan ryhmääni ja ketä en. Ihan jo opetuksena ko lapsen vanhemmille.

[QUOTE="vieras";26011807]No se on vaarana että hoitolapset tuovat tauteja, kun heitä kotiinsa ottaa. Se tauti on tullut jo aikasemmin, jos on ollut tullakseen.[/QUOTE]

Siis täh?? Ap huomaa että lapsi on selvästi sairas, ja silti vanhempi jättää lapsen sinne, vaikka on varmasti huomannut itsekkin, että on kuumetta. Ja lisäksi vanhempia ei saa kiinni. Uskomattoman itsekästä toimintaa, ja sitä on turha selitellä!

Kaikissa työpaikoissa ei ole mahdollista vastata puhelimeen sen soidessa tai pitää sitä edes päällä. Ei kukaan jätä tahallaan vastaamatta jos lapsen hoitaja soittaa.

[QUOTE="Liisa";26011867]Kaikissa työpaikoissa ei ole mahdollista vastata puhelimeen sen soidessa tai pitää sitä edes päällä. Ei kukaan jätä tahallaan vastaamatta jos lapsen hoitaja soittaa.[/QUOTE]

Ei kai kukaan jätä selvästi sairasta lasta hoitoon

[QUOTE="Liisa";26011867]Kaikissa työpaikoissa ei ole mahdollista vastata puhelimeen sen soidessa tai pitää sitä edes päällä. Ei kukaan jätä tahallaan vastaamatta jos lapsen hoitaja soittaa.[/QUOTE]

Ei kukaan?? Varmasti löytyy sellaisiakin vanhempia.

• Tykkää
Reactions: niukinnaukin
Kyllä se vanhempi on tajunnut jo yön jälkeen, ettei lapsi ole kunnossa. Todistaa tuo puhelimen kanssa temppuilu. Pistäsin sopparin jäihin tuon pariskunnan kanssa, myöhemmin on tulossa varmasti saa paskaa lisää.

[QUOTE="vieras";26011909]kyllä jokaisen vanhemman velvollisuus on olla tavoitettavissa jos lapsi on hoidossa! työpaikka menis itsellä vaihtoon jos ei voisi sen puolesta olla..[/QUOTE]

Mulla ainakin on sopimuksessa kohta, että hoitopäivän aikana on oltava tavoitettavissa ja sairastapauksen sattuessa on tultava välittömästi hakemaan. Jos on työ, jossa ei puhelinta voi päällä pitää, niin se on sovittava erikseen sitten ja annettava numero jollekkin joka tavoitettavissa on. Mutta satunpa tietämään, että heidän työpaikoilla tuskin mitään puhelinkieltoja on, eivät ole mitään kirurgeja tms.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Hyvä provo keksitty.
En usko että Porvoossa kukaan nin toimii.
Jos tämä olisi ylipäänsä ttta en usko että kukaan täysjärkinen hoitaja näin yksityiskohtaisesti kehtaa sydäntään täällä purkaa ja kertoa kuinka on se ja se tauti lapsella ja vanhemmat ei vastaa ja varahakijakin muka asuu kauapana.
Eiköhän tämä nyt vaan ole jonkun tylsistyneen kotiäidin vastaveto siihen kun mammat vie nuppunsa nuhassa ja köhässä hoitoon ja jopa perhekerhoonkin.

Minä en jatkaisia kyseise perheen kanssa sopimusta. Aivan järkyttävää käytöstä! Minusta on surullista kun oma työ tuntuu hyvin usealla menevän oman lapsen terveyden edelle.
Arvokasta työtä teet ap!

:O Lapsiparka...

Jotenkin ei vaan tee mieli uskoa että kukaan vanhempi olisi oikeasti noin välinpitämätön? Jos ei oikeasti ole huomannut että lapsi on kipeä, voiko tuommoinen tauti tulla miten äkkiä? Ja jos ei ole mahdollisuutta töissä katsoa puhelinta, onhan sitä monenlaisia työpaikkoja... Selvittäisin kyllä asian ennen hoitosopimuksen purkua...

[QUOTE="vieras";26011909]kyllä jokaisen vanhemman velvollisuus on olla tavoitettavissa jos lapsi on hoidossa! työpaikka menis itsellä vaihtoon jos ei voisi sen puolesta olla..[/QUOTE]

Ou jee... ihanaa kirkasotsaisuutta! Eli lääkäreiden, opettajien, sairaanhoitajien, bussikuskien ym. ym. lapset eivät saisi olla hoidossa... Eihän tässä ollut kyse siitä, ettei tavoiteta, vaan siitä, ettei vanhempi halua tulla tavoitetuksi. Minäkään en oikein pysty puhelinta pitämään äänellisellä työpäivän aikana, mutta on toinen numero josta hätätilanteessa tavoittaa.

Hyvä provo keksitty.
En usko että Porvoossa kukaan nin toimii.
Jos tämä olisi ylipäänsä ttta en usko että kukaan täysjärkinen hoitaja näin yksityiskohtaisesti kehtaa sydäntään täällä purkaa ja kertoa kuinka on se ja se tauti lapsella ja vanhemmat ei vastaa ja varahakijakin muka asuu kauapana.
Eiköhän tämä nyt vaan ole jonkun tylsistyneen kotiäidin vastaveto siihen kun mammat vie nuppunsa nuhassa ja köhässä hoitoon ja jopa perhekerhoonkin.

Luepa uudelleen. En paljasta nimiä, paikkakuntaa tai mitään, mistä tämä olisi tuntemattomien tunnistettavissa. Tapaus itse saattaisi itsensä tunnistaa, mutta eipä sekään mitään meinaa kun en häntä täällä nimellä mustamaalaa tai tunnistettavien tietojen kera.

Tosi järkyttävää toimintaa vanhemmilta!
Mutta ei silti töissä aina voi vastata puhelimeen; olen opettaja eli puhelimeen ei vastailla aina sillon ku joku yrittää soittaa. Toki meillä mies vastaa 90 prosenttisen varmasti. Mutta ei auta työpaikkaa vaihtaa sen takia, etten voi kesken työpäivän vastailla!

[QUOTE="joo";26012005]Tosi järkyttävää toimintaa vanhemmilta!
Mutta ei silti töissä aina voi vastata puhelimeen; olen opettaja eli puhelimeen ei vastailla aina sillon ku joku yrittää soittaa. Toki meillä mies vastaa 90 prosenttisen varmasti. Mutta ei auta työpaikkaa vaihtaa sen takia, etten voi kesken työpäivän vastailla![/QUOTE]

Kai sinäkin voit pitää puhelimen äänettömällä esim. pöydällä, jolloin näet jos hoitaja soittaa?

Missäs ne sun hoitolapset on juuri nyt?
Päiväunillako? Kun on aikaa palstailla kesken työpäivän?

jos mun lapset olisi (y)pph:lla en kyllä hyväksyisi sitä että hoitaja palstailee työpäivänsä aikana, vaikka kuinka lapset on päikkäreillä..
(vaikka teen sitä itsekin äitinä)

Mutta jos on totta niin on kyllä järkyttävää, mutta uskon kyllä että mahdollista.. kaikkea on tullut kuultua.

Ja on meidänkin lapsi kerran viety hoidosta ambulanssilla sairaalaan, tosin oli kyllä terve kun hänet sinne aamulla vietiin.

Viimeksi muokattu:
Voi lapsiparka :(

Mikään työpaikka tässä maailmassa ei ole niin tärkeä, etteikö sinne saisi pienen lapsen vanhemmalle soittaa. Törkeät vanhemmat, tekisin lastensuojeluilmoituksen ja kertoisin sen myös etukäteen vanhemmille (ihan vaan siksi, että niin kuuluu toimiakin).

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti

jos mun lapset olisi (y)pph:lla en kyllä hyväksyisi sitä että hoitaja palstailee työpäivänsä aikana, vaikka kuinka lapset on päikkäreillä..

Mutta jos on totta niin on kyllä järkyttävää, mutta uskon kyllä että mahdollista.. kaikkea on tullut kuultua.

Ja on meidänkin lapsi kerran viety hoidosta ambulanssilla sairaalaan, tosin oli kyllä terve kun hänet sinne aamulla vietiin.

Haista...

Oma vielä nukkuu, muut kaksi haettiin aikaisen välipalan jälkeen pääsiäisen viettoon. Ja todellakin päiväuniaikaan palstailen, miksen palstailisi? Pitäisikö istua niiden nukkuvien lasten vieressä vai? Kyllä minä päiväuniaikaan ensin siivoan aamupäivän ja lounaan sotkut ja sitten pidän kahvipaussin koneella. Jos se jollekkin on ongelma, niin ei tarvitse tuoda minulle hoitoon. (tosin epäilen, että kaikki hoitajat, joilla kaikki lapset vielä nukkuu harrastavat samaa)

[QUOTE="a p";26012057]Kai sinäkin voit pitää puhelimen äänettömällä esim. pöydällä, jolloin näet jos hoitaja soittaa?[/QUOTE]

Niin ja olet luultavasti myös antanut kanslian numeron tai edes koulusi nimen, että hoitaja saa sinut kiinni silloin kun miehesi ei ole tavoitettavissa ja tulee joku hätätilanne. Ihan oikeasti, kenellä on niin kerta kaikkiaan ainutlaatuisen tärkeä työ, että häntä ei pysty tavoittamaan työpäivän aikana -sanoisin ettei kenelläkään! Itse olen sairaalassa töissä paikassa, jossa ei ole kännykässä kenttää joka paikassa ja liikun myös jonkin verran työssäni paikasta toiseen. Olen silti nopeasti tavoitettavissa. Hoitaja soittaa ensisijaisesti joku mieheni tai minun kännykkään ja seuraavaksi meidän osaston kansliaan, missä joku aina tietää missä minä suurin piirtein liikun ja osaa ottaa soittopyynnön ja kertoo sitten minulle.

Mutta ihan miten vain...minusta tuollaisista vanhemmista voisi tehdä lastensuojeluilmoituksen, kun eivät halunneet edes tulla sairaan lapsensa luokse sairaalaan. Itkettää tuon pikkuisen puolesta, kun äiti ei välitä:(

Yhteistyössä