Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
olen hoitanut omia lapsiani kotona, päivät olivat vapaampia koska vietin aikaa omien lasteni kanssa. myönnän että työpaikka kotona oli aluksi hankala koska ei voinutkaan tehdä kaikkea sitä mitä olin normaalisti tottunut tekemään. työssäni hoidan lapsia, kasvatan heitä varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti, eli tavoitteellisesti. kirjaan näitä tavoitteita vasuun yhdessä vanhempien kanssa ja käymme niitä tavoitteita aika ajoin läpi ja pohdimme jatkoa. kuinka moni vanhempi tekee näin? kuinka monella vanhemmalla on koulutus varhaiskasvatukseen, lapsen kehitykseen, erityiseen tukeen, lakeihin ja asteuksiin päivähoidosta, lastensuojelusta jne.? kuinka moni vanhempi asettaa kasvatukselleen tavoitteita? en minä ainakaan omille lapsilleni näin ole tehnyt. omat lapset ovat omia lapsia ja he kasvavat perheen tavoille, vieraat lapset ovat kasvaneet oman perheensä tavoille ja minä kunnioitan sitä tapaa paitsi silloin jos siinä on jotain joka sotii yleisiä kasvatusnäkemyksiä vastaan ( kuten lapsen kurittaminen, alistaminen jne ). mikä tässä on gabriellalle niin vaikeaa? pystyisin työskentelemään ryhmiksessä kotini ulkopuolella, sekö tekisi työstäni arvokkaampaa ja parempaa kuin se että olen kotona? haluan tarjota toisten lapsillle turvallisen ja kodikkaan paikan viettää päivän kun heidän vanhempansa käyvät töissä. olen ylpeä työstäni, mutta en ole kertaakaan itseäni nostanut jalustalle. minussa on paljon parantamisen varaa jos minua katsoo äitinä, mutta työni teen varmasti hyvin.
HIENOA JA ASIALLISTA PUHETTA,terveisin 20 vuotta samalla alalla
Minustakin asiallinen kommentti! Itse olen melko tuore pph ja kyllä tämä totisesti eroaa pelkästään omien lasten hoitamisesta. Vastuu näistä hoitolapsista on hirmuinen. En osaa edes kuvailla miltä se tuntuu. Painona rinta-alassa. He ovat ison osan päivistään minun kanssani. Minun kuuluu taata heille kaikki hyvinvointi mitä he tarvitsevat päivän aikana. Kasvatus, kehityksen tukeminen. Välittäminen.
Meilläkin hyvin samanlainen päivä kun ap:llä, sillä erolla, että meillä syödään kauemmin, lapset sattuvat olemaan hitaita syömään.. Aamulla lasten vastaanottaminen, aamupala, tuokio:laulu, askartelu saduttelu, tms. Vapaa leikki jonka aikana valimistan ruuan, potatus, pukeminen, ulkoilu n 1½h, satuhetki, ruoka, unille, unien aikaan siivoan ruokailun jäljet ja hoidan vaatehuollon, kurahousut yms. Sitten hetken istahdan. Juon kahvin, katson postin, käyn Wc:ssä, välipalan teko, lasten pukemine, hiusten kampaaminen, välipala, ulos, tai jos on aikaisin herätty, hetki leikkiä ennen ulkoilua..
Ulkoilujen aikana teemme myös retkiä, luistelemme, hiihdämme jne.
Iltaisin käyn tekemässä ruokalistan kanssa ostokset hoitopäiville, hankkimassa askartelumateriaaleja, valmistelen askarteluja, kokoan kasvunkansioita jne. Saatan myös illalla kuoria perunat tai valmistella muuten ruokaa jos seuraavalle aamulle on jotain erityistä..