Pph:lla eri ruoka hoitolapsille ja omille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poika 4 v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja *-*:
Tiesittekö että pph tekevät ruuat listan mukaan mikä heille annetaan perhepäivähoitotoimistosta?
En tiennyt. Mutta ilmeisesti siis eilisen jauhelihapihvejä ei edes voisi antaa hoitolapsille, jos tämän päivän listalla on makaroonilaatikko? Omille lapsille ne voi antaa.

Mielestäni minulla vanhempana on kuitenkin oikeus tietää lapseni hoitopäivästä ja sellaisista asioista jotka lastani askarruttavat hoitopäivän aikana. Viittaan tällä siihen kun joku kirjoitti, että hoitajan omat lapset saavat syödä eri ruokaa eikä asia kuulu minulle.

En ole hakenut vartavasten hoitopaikkaa pph:lta vaan tämä paikka on meille kunnan toimesta osoitettu, monen kirjoittajan mukaan minun siis pitää tyytyä monessa asiassa olemaan hiljaa ja hyväksymään asiat kyseenalaistamatta siksi, koska pph:n palkka ja saadut korvaukset ovat huonoja, tai vaihtoehtoisesti maksaa lisää ruokarahaa tms. Maksan kuitenkin lapseni hoitopaikasta täsmälleen saman summan kuin maksaisin, jos poika olisi päiväkodissa hoidossa, en pysty ymmärtämään tätä ajatuskuviota.

Jos kyseenalaistan tai kritisoin jotain olen hankala vanhempi, niinkö?!?

Mielestäni pph, joka asettaa lapsensa eriasemaan mitä hoitolapset, on yksinkertaisesti ammattitaidoton. Eli mielestäni omalla ajallaan (= kun hoitolapsia ei ole läsnä) voi syöttää muksuilleen vaikka kaviaaria, mikäli haluaa. Mikäli haluaa lapsilleen esim. paremman aamiaisen, on hänen syötettävä lapsensa ennen hoitolapsien tuloa. Työ- / hoitopäivän aikana tulee lapsia ehdottomasti kohdella samallaa tavoin, eli samat ruuat, samat liikkumisrajoitukset, etc. Mielestäni tämän pitäisi nyt jo olla selvää ihan jokaiselle tavallisen maalaisjärjen omaavalle...

Niin ja se keittiön lattian siivoilu ja lasten tavaroiden korjailu kuuluu aivan samalla tavoin pph:n päivän hommiin, mitä lasten ruokkiminen, etc.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mielestäni minulla vanhempana on kuitenkin oikeus tietää lapseni hoitopäivästä ja sellaisista asioista jotka lastani askarruttavat hoitopäivän aikana. Viittaan tällä siihen kun joku kirjoitti, että hoitajan omat lapset saavat syödä eri ruokaa eikä asia kuulu minulle.

En ole hakenut vartavasten hoitopaikkaa pph:lta vaan tämä paikka on meille kunnan toimesta osoitettu, monen kirjoittajan mukaan minun siis pitää tyytyä monessa asiassa olemaan hiljaa ja hyväksymään asiat kyseenalaistamatta siksi, koska pph:n palkka ja saadut korvaukset ovat huonoja, tai vaihtoehtoisesti maksaa lisää ruokarahaa tms. Maksan kuitenkin lapseni hoitopaikasta täsmälleen saman summan kuin maksaisin, jos poika olisi päiväkodissa hoidossa, en pysty ymmärtämään tätä ajatuskuviota.

Et ole. Silloin jos paisuttelet asiaa omassa mielessäsi kysymättä hoitajalta, olet ajattelematon vanhempi. Koitahan kysyä hoitajalta nätisti ja tule sitten kertomaan tänne vastaus. Minun hoitolasten vanhemmat ovat onneksi olleet fiksuja ja kysyneet monenlaisista sioista, kerran esim. miksi omani ei tarvitse laittaa kurahousuja vaikka toisten pitää. Kerroin, että omallani on vedenpitävä haalari ja kysyion, että oisko teistä parempi jos teidän lapselle i laiteta kuriksia. No vanhemmat kuitenkin halusivat kurikset, ettei auto sotkeennu, kun kurikset voi ottaa pois ennen autoon menoa. Lapsille sanottiin, että "maijan" ei tarvi laittaa kun ei oo väliksi vaikka Maijan haalari likaantuisi. Ja kukaan ei miettiny sen kummemin. Jos joku olsi esittäny lisäkysymyksiä, olisin voinut jatkaa, että laitetaan sulle kun sun täytyy mennä vielä autooon, ettei penkit sotkeennu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mielestäni vanhempi, joka vaatii/asettaa omille lapsillen erioikeuksia mitä muille on se hankala vanhempi. Vanhempi, joka vaatii, että hänen lastaan tulisi kohdella samanarvoisesti mitä muita, ei ole hankala vanhempi.

Olen ollut perhepäivähoitajana noin 9 vuotta.välillä yksityisenä ja välillä kunnallisena.palkka on todella huono ja päivät pitkiä.silti olen tarjonnut mielestäni tasokasta hoitoa.olen joustanut hoitoajoissa joten kun on ollut eri perheen lapsia hoidossa niin osa on voinut tulla 6.30 hoitoon ja osa on haettu vasta 18.00 jolloin on alkanut perheen oma aika eli siivous ja seuraavan päivän suunnittelu ja ruuan teko :( iltahommat vauhdilla siinä samassa.tuo ruokahomma on omituinen!itselläni ei tullut mieleenkään tarjota eri ruokaa.hoitolapseni saivat yhtä kallista ja hyvää monipuolista ruokaa kuin omanikin ja jopa joka päivä jalkiruuan,vaikka ruokakorvaus on surkea eikä nuihin menoihin riittänyt.hoitoilasten ja omien kanssa on retkeilty,leivottu ja tehty kaikkea mukavaa.kyllä vaan sen sanon että perhepäivähoitajan omat lapset jää paljon vähemmälle hoitopäivien aikana(poikkeuksiakin löytyy)kun hoitolapsille yrittää saada tasokasta hoitoa köyhästä palkasta huolimatta.illat murehdin kuinka saisin enempi aikaa omillekkin lapsilleni aj paikattua heidän suruaan hoitolasten voetyä päivisin heidän rakaat lelunsa,huoneensa ja 'jopa äitinsä.tätä työtä en muuten tekisi kun palkka on työn rankkuuteen nähden niin surkea, mutta näin saan hoitaa omat lapseni itse kotona :)

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Olen ollut perhepäivähoitajana noin 9 vuotta.välillä yksityisenä ja välillä kunnallisena.palkka on todella huono ja päivät pitkiä.silti olen tarjonnut mielestäni tasokasta hoitoa.olen joustanut hoitoajoissa joten kun on ollut eri perheen lapsia hoidossa niin osa on voinut tulla 6.30 hoitoon ja osa on haettu vasta 18.00 jolloin on alkanut perheen oma aika eli siivous ja seuraavan päivän suunnittelu ja ruuan teko :( iltahommat vauhdilla siinä samassa.tuo ruokahomma on omituinen!itselläni ei tullut mieleenkään tarjota eri ruokaa.hoitolapseni saivat yhtä kallista ja hyvää monipuolista ruokaa kuin omanikin ja jopa joka päivä jalkiruuan,vaikka ruokakorvaus on surkea eikä nuihin menoihin riittänyt.hoitoilasten ja omien kanssa on retkeilty,leivottu ja tehty kaikkea mukavaa.kyllä vaan sen sanon että perhepäivähoitajan omat lapset jää paljon vähemmälle hoitopäivien aikana(poikkeuksiakin löytyy)kun hoitolapsille yrittää saada tasokasta hoitoa köyhästä palkasta huolimatta.illat murehdin kuinka saisin enempi aikaa omillekkin lapsilleni aj paikattua heidän suruaan hoitolasten voetyä päivisin heidän rakaat lelunsa,huoneensa ja 'jopa äitinsä.tätä työtä en muuten tekisi kun palkka on työn rankkuuteen nähden niin surkea, mutta näin saan hoitaa omat lapseni itse kotona :)

sama täällä

Täällä on muuten ollut joskus ketjuja joissa on pohdittu, että pph:n motiivit lastenhoitoon ei ole oikeat jos ne koostuu halusta hoitaa omat lapset kotona :saint:
Tulipa noista edellisistä mieleen tällainen "hassu" juttu :D (enkä todellakaan ole itse tuota mieltä)

Tuosta siivouksesta vielä: hoitoalueen siivous kuuluu kyllä osana hoitotyötä. Pienissä päiväkodeissakin hoitajat tekevät myös siivoushommia samalla. Eilenkin toivat matot pihalle tuulettumaan samalla kun muksut oli pihalla. Ei kai nyt omalla ajalla tarvitse hoitolasten sotkuja siivoilla! Muutenkin heillä on yleensä ihan kohtuuttoman pitkät työpäivät.

Alkuperäinen kirjoittaja syksyn ihana raikkaus:
Alkuperäinen kirjoittaja liinuska:
On omituista.
Tulisi mieleen, että tarjoaa hoitolapsille sitä tietys summan mukaista ruokaa ja omille parempaa ja kalliimpaa.
todella omituista, ja tulee sama mieleen, että omat saa parempaa ja kalliimpaa

Ja mulle tulee mieleen, että on edelliseltä päivältä jääny jotaki tähteitä joita ei saa hoitolapsille syöttää koska nuo ruokahygienia vaatimukset on niin tiukat :D

Alkuperäinen kirjoittaja Blaaah:
Tuosta siivouksesta vielä: hoitoalueen siivous kuuluu kyllä osana hoitotyötä. Pienissä päiväkodeissakin hoitajat tekevät myös siivoushommia samalla. Eilenkin toivat matot pihalle tuulettumaan samalla kun muksut oli pihalla. Ei kai nyt omalla ajalla tarvitse hoitolasten sotkuja siivoilla! Muutenkin heillä on yleensä ihan kohtuuttoman pitkät työpäivät.

Näin ja lisäksi vielä pph:n hoito on nimenomaan kodinomaista ja eikä kodin normaaleihin töihin kuulu ruuanlaitto sekä siivous :D vai viekö vanhemmat lapsensa hoitoon jos kotona pyyhkivät lattiat :D

^No sitten on turha valittaa. Siis jos haluaa hoitaa lapset kotona voi ne hoitaa kotona ilman hoitolapsia. Mun mielestä on äärettömän huono lähtökohta alkaa pph:ksi vain siksi että saa pitää omat lapset kotona. Kuten itsekin sanoitte, omat lapset jää siinä vähemmälle. Lisäksi siinä on varmasti vaikeata olla tasapuolinen kaikkia lapsia kohtaan, koska työn motivaatio lähtee nimenomaan siitä että saa olla omien lastensa kanssa. Jos sitä motivaatiota yleensä on.

Olisiko kuitenkin parempi kuin että kävisi töissä kodin ulkopuolella, vaikka osa-aikaista työtä tai lyhennettyä työpäivää? Silloin lapsenne saisivat pitää teidät kokonaan itsellään, saisitte itse parempaa palkkaa (?), vähemmällä vaivalla ja pienemmällä panostuksella. Ja voisitte jättää nuo pph hommat niille jotka niitä oikeasti haluavat tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Ateriakorvaus/lapsi/päivä on noin 2,70 euroa. Sillä sitten taiotaan aamupala, lounas ja välipala... Laskekaa siitä.... Sitten vielä ihmetellään miksei pph:lla ole tarjolla aamuisin muroja ja leipää ja leikkeleitä kera jogurtin vaan sitä puuroa vaan....

Meidän pph:lla aamupalat vaihtelevat viikon päivien mukaan. Välillä puuroa, välillä muroja... itse olen tyytyväinen noista puuropäivästä, puurohan on paljon terveellisempää kuin murot.

Lisäksi pph on hyvä ruoanlaittaja ja tekee monipuolista ja hyvää perusruokaa, lapsille maittaa... ongelmia tuleekin varahoitopaikassa, mihin ruoat tulevat koulun keittiöstä, ne eivät oikein uppoa.

Onhan teillä muillakin työ syy viedä lapsi hoitoon. Miksei pph:lla se oma lapsi saa olla syy työvalintaan? Miksi se on niin paha, jos pph:lla on OMA LAPSI? Ikäänkuin pph:n pitäisi sivuuttaa oma lapsi hoitolasten kustannuksella. Tottakai pph:llekin se oma lapsi on rakkain ja arvokkain kuten teille se omanne. Ymmärrän, että pph ei saa liikaa suosia omaansa, mutta ei se minulta ole pois jo pph vähän hemmottelee omaansa ja antaa tälle ekstrahuomiota päivän aikana. Ystäväni on pph ja hänellä on oma lapsi ja näen miten rankkaa työ on hänelle sekä hänen lapselleen. Ystäväni pitää samat säännöt kaikilla, mutta oma koettelee niitä kaikin tavoin. Hän tekee hyvää ruokaa ja sitä samaa syö oma lapsi sekä hoitolapset. Mutta... lapsella on oma huone, johon hän (onneksi) saa vetäytyä välillä omaan rauhaansa kesken päivän. Muutenhan ystävän lapsi olisi hoitolasten joukossa klo 6-17.... Eikö hoitajan lapselle kuulu myös oma rauha? Niinkuin hoitolapsille kun he menevät kotiin? Itse ymmärrän täysin tämän asian eikä se minua haittaisi hoitolapsen vanhempana.

Tämähän se taas kannustaa jatkamaan työtä pph:na, arrggh! Kaikkeni yritän teidän lastenne eteen ja teen pitkää päivää nälkäpalkalla. Ja mitä palkaksi saa - moitteita! Onneksi yksikään teistä valittajista ei taatusti ole minun hoitolasteni äiti, sen tiedän!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja *-*:
Tiesittekö että pph tekevät ruuat listan mukaan mikä heille annetaan perhepäivähoitotoimistosta?
En tiennyt. Mutta ilmeisesti siis eilisen jauhelihapihvejä ei edes voisi antaa hoitolapsille, jos tämän päivän listalla on makaroonilaatikko? Omille lapsille ne voi antaa.

no ei niitä listoja ole pakko noudattaa :D ne on vaan lähinnä pph:lle itselle avuksi ja vinkiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Pk jälleen parempi:
^No sitten on turha valittaa. Siis jos haluaa hoitaa lapset kotona voi ne hoitaa kotona ilman hoitolapsia. Mun mielestä on äärettömän huono lähtökohta alkaa pph:ksi vain siksi että saa pitää omat lapset kotona. Kuten itsekin sanoitte, omat lapset jää siinä vähemmälle. Lisäksi siinä on varmasti vaikeata olla tasapuolinen kaikkia lapsia kohtaan, koska työn motivaatio lähtee nimenomaan siitä että saa olla omien lastensa kanssa. Jos sitä motivaatiota yleensä on.

Olisiko kuitenkin parempi kuin että kävisi töissä kodin ulkopuolella, vaikka osa-aikaista työtä tai lyhennettyä työpäivää? Silloin lapsenne saisivat pitää teidät kokonaan itsellään, saisitte itse parempaa palkkaa (?), vähemmällä vaivalla ja pienemmällä panostuksella. Ja voisitte jättää nuo pph hommat niille jotka niitä oikeasti haluavat tehdä.

Juuri tätä mieltä minäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Onhan teillä muillakin työ syy viedä lapsi hoitoon. Miksei pph:lla se oma lapsi saa olla syy työvalintaan? Miksi se on niin paha, jos pph:lla on OMA LAPSI? Ikäänkuin pph:n pitäisi sivuuttaa oma lapsi hoitolasten kustannuksella. Tottakai pph:llekin se oma lapsi on rakkain ja arvokkain kuten teille se omanne. Ymmärrän, että pph ei saa liikaa suosia omaansa, mutta ei se minulta ole pois jo pph vähän hemmottelee omaansa ja antaa tälle ekstrahuomiota päivän aikana. Ystäväni on pph ja hänellä on oma lapsi ja näen miten rankkaa työ on hänelle sekä hänen lapselleen. Ystäväni pitää samat säännöt kaikilla, mutta oma koettelee niitä kaikin tavoin. Hän tekee hyvää ruokaa ja sitä samaa syö oma lapsi sekä hoitolapset. Mutta... lapsella on oma huone, johon hän (onneksi) saa vetäytyä välillä omaan rauhaansa kesken päivän. Muutenhan ystävän lapsi olisi hoitolasten joukossa klo 6-17.... Eikö hoitajan lapselle kuulu myös oma rauha? Niinkuin hoitolapsille kun he menevät kotiin? Itse ymmärrän täysin tämän asian eikä se minua haittaisi hoitolapsen vanhempana.

OMA LAPSI ei ole paha. Mutta se on, jos se on AINOA syy sellaisen ammatin valintaan jossa joutuu huolehtimaan myös muiden lapsista EIKÄ pysty olemaan tasapuolinen lapsia kohtaan.

Kun äiti tekee valinnan että tekee TÖITÄ lastenhoitajana, silloin ei olla kotona vain oman lapsen kanssa. Hoitolapset eivät mene siinä sivussa omaa kultanuppua hoitaessa. Erityisesti pitää ymmärtää että kyseessä on vastuullinen työ, ja kyllä, huonosti palkattu. Silloin on turha myöskään valittaa täällä että palkka on huono ja muitten kakaroita pitää hoitaa eikä edes saa tarjota parempaa ruokaa omille puppeleille. Jos asiat ovat oikeasti noin huonosti on sen pph:n peiliin katsomisen paikka.

Ja kyllä. Te pilaatte loputkin rippeet ammattiryhmänne maineesta tuolla ruikutuksella mitä tässäkin ketjussa on.

Kyllä näitä juttuja lukiessa tulee väkisinkin mieleen mikä onni meillä kävikään kun saatiin MAAILMAN IHANIN pph tytölle <3 Kertaakaan ei ole jäänyt mikään asia vaivaamaan eikä mietityttämään. Muuton vuoksi joudutaan pian vaihtamaan, ja ihan varmasti itku siitä tulee (sekä äidille että tyttärelle).

Alkuperäinen kirjoittaja Pk jälleen parempi:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

OMA LAPSI ei ole paha. Mutta se on, jos se on AINOA syy sellaisen ammatin valintaan jossa joutuu huolehtimaan myös muiden lapsista EIKÄ pysty olemaan tasapuolinen lapsia kohtaan.

Kun äiti tekee valinnan että tekee TÖITÄ lastenhoitajana, silloin ei olla kotona vain oman lapsen kanssa. Hoitolapset eivät mene siinä sivussa omaa kultanuppua hoitaessa. Erityisesti pitää ymmärtää että kyseessä on vastuullinen työ, ja kyllä, huonosti palkattu. Silloin on turha myöskään valittaa täällä että palkka on huono ja muitten kakaroita pitää hoitaa eikä edes saa tarjota parempaa ruokaa omille puppeleille. Jos asiat ovat oikeasti noin huonosti on sen pph:n peiliin katsomisen paikka.

Ja kyllä. Te pilaatte loputkin rippeet ammattiryhmänne maineesta tuolla ruikutuksella mitä tässäkin ketjussa on.

Kerrankin olen kanssasi samaa mieltä! Vaikka edelleenkään en ole samaa mieltä nimimerkkisi kanssa. Hyvä hoitopaikka ei ole kiinni siitä onko se pk, pph vai ryhmis. Hyvä hoitopaikka koostuu monesta asiasta, ei vai siitä onko ne seinät kaupungin vai yksityisen. Mutta mielestäni pph:ksi ei vo alkaa vai sillä motivaatiolla, että voi hoitaa omat lapset kotona.

Ja ap:n asia varmaan selviää keskustelemalla hoitajan kanssa. Asialle voi jopa olla järkevä selitys. Itse en kyllä viitsisi kahta ruokaa edes tehdä. Ja kyllä se oma lapsi on ryhmän täysivaltainen jäsen. Me olemme monesti puhuneet työkavereiden kanssa asiasta, ja olemme miettineet, että olimmeko jopa turhan ankaria omille lapsillemme silloin kun olivat pieniä. Heidän kun piti aina käyttäytyä hyvin ja olla esimerkkinä. Samoin oli ehkä vähän paineita siitä, että jos oma lapsi käyttäytyy huonosti niin tulkitsevatko vanhemmat sen niin, että jos ei saa omaansa "kuriin", niin miten voi hoitaa toisen lapsia.

täällä oli ennen hoitaja joka laitto hoitolapsille joka ainoa päivä makaroonia + j,lihaa/tonnikalaa/ jotain muuta. aamupala pelkkää puuroa, välipalalla jotain tosi pientä. pari keveri oli hällä hoijossa eivätkä vielläkään syö makaroonia.

itte olen ollu pph:lla hoijossa 7vuotta. aamupala oli sama ku talon omille lapsille joita oli 3kl,samoin lämpimät ruat ja välipalat. silloin sai viellä hoitolaisia kuljettaa ja monesti mentiin heijän mökille marja retkelle, paistettiin makkaraa,yms. ovat mulle edelleen tärkeitä ja kylästellään puolin ja toisin :)

Yhteistyössä