Pph:lla eri ruoka hoitolapsille ja omille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poika 4 v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miettikää nyt itse muutenkin, miten paljon yhteiskunnan taholta lapsiperheet saa, kun lapsille kustannetaan hoito, koulutus, hammashoito, jne. verovaroista. Mitä, jos joutuisit itse maksamaan lapsesi kaikki kulut, täyden palkan lastenhoitajalle, ruoat, opettajan palkan, kirjat, vuokran koulutilasta, jne.

Oikeasti. Miettikää vähän, ennen kuin valitatte. Ja ihan tiedoksi, että Suomessa on mahdollisuus palkata lapselleen myös yksityinen hoitaja. Kukaan ei pakota viemään sinne pph:lle tai päiväkotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja ei reilua:
kyllä tuo minusta törkeältä kuullostaa. pistää lapset eri asemaan. hoitolapset voi miettiä että miks mekin ei saada tuota parempaa.... selitäpä se niille.

Kai ne hoitolapset omissa kodeissaan saavat, miksi siis hoitajan omat lapset eivät saisi saada omassa kodissaan myös?

Koska hoitopäivän ajan ne perhepäivähoitajan lapset ovat osa sitä hoitoryhmää. Ei ole reilua, että pph eriarvoistaa lapset. Paremmille parempaa, väistämättömille pahoille huonompaa...

Alkuperäinen kirjoittaja on outoa:
Mun mielestä perhepäivähoitajan pitäisi olla edes jollain tasolla kasvatustyön ammattilainen. Sellainen ihminen, joka ymmärtää jotain lapsista ja lasten kehityksestä. Ja jos nyt yhtään miettii, niin onhan se lasten kannalta huono asia, että ruokapöydässä ollaan kahdessa kastissa. Kyse on kuitenkin hoitoryhmästä, johon myös hoitajan omat lapset kuuluvat. En usko yhdenkään kunnianhimoisesti ja sydämellä työtään tekevän pph:n toimivan noin.

Eli 15 vuotiaan pitää tyytyä omassa kodissaan samaan ruokaan jota syö 3vuotiaat jotka ovat hoidossa samassa asunnossa?

Eikä omat lapset saa muroja viikolla, syystä että ei ole rahaa ruokkia omalla kustannuksella myös hoitolapsia, kun se ateriakorvaus ei tasan noihin muroihin riitä.

Voi pyhäjysäys en voi muuta sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja unna-manna:
Näit kun lukee ei tule mieleenkään viedä lapsia perhepäivähoitoon. Vaikka ei kai ne kaikki voi olla noin pönttöjä?
Ilmeisesti ainoa syy haluata alalle on omien lasten kotihoito. ne muiden kakarat ovat sitten siinä sivussa.

No eikö se ole aika päivänselvää niillä tuloilla.. Siinä saa päivän aikana hoidettua omat lapset ja kodin. Hoitolapsista saa pikkusen taskurahaa. Mun mielestä ei kannattaisi kovin kummoista laatua edes vaatia, jos ei ole valmis kunnolla maksamaan. Jotkut kun on marissu siitä, että pph antaa lasten katsoa videoita ja siivoaa itse sillä aikaa. Eihän sillä palkalla mitään tehohoitoa viitsi antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Omituiselta kuullostaa.Mun lapsi syö ainakin ihan samaa ruokaa kun hoitolapsetkin,en viitsisi/ehtisi edes valmistamaan eri ruokia.Mutta mistä tiedät,että syövät eri ruokaa tai ettei ole kyse allergioista?

Lapseni on kertonut, että hoitolapset söivät vaikka makaronilaatikkoa ja nn ja nn jauhelihapihvejä tms. Ihan noilla sanoilla asiasta on kertonut useamman kerran, eli todennäköisesti ovat keskustelleet asiasta jollain tasolla hoidossa, tuskin muuten 4-vuotias käyttäisi hoitolapset termiä. En ole itse viitsinyt lapselta alkaa tivaamaan tarkempia yksityiskohtia, koska en haluaisi tehdä lapselle asiasta numeroa.

Allergioista ollaan keskusteltu muuten ja hoitaja on kertonut ettei hänen lapsillaan ole mitään allergioita. Asia kuitenkin tuntuu poikaani vaivaavan, joten otan asian puheeksi hoitajan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja u-m:
kyllä tuo minusta törkeältä kuullostaa. pistää lapset eri asemaan. hoitolapset voi miettiä että miks mekin ei saada tuota parempaa.... selitäpä se niille.

Kai ne hoitolapset omissa kodeissaan saavat, miksi siis hoitajan omat lapset eivät saisi saada omassa kodissaan myös?

Koska hoitopäivän ajan ne perhepäivähoitajan lapset ovat osa sitä hoitoryhmää. Ei ole reilua, että pph eriarvoistaa lapset. Paremmille parempaa, väistämättömille pahoille huonompaa...

Onko ne omat lapset tosiaan sitä hoitoryhmää, jos ovat jo vaikka isompia koululaisia?

Alkuperäinen kirjoittaja Blaaah:
Alkuperäinen kirjoittaja unna-manna:
Näit kun lukee ei tule mieleenkään viedä lapsia perhepäivähoitoon. Vaikka ei kai ne kaikki voi olla noin pönttöjä?
Ilmeisesti ainoa syy haluata alalle on omien lasten kotihoito. ne muiden kakarat ovat sitten siinä sivussa.

No eikö se ole aika päivänselvää niillä tuloilla.. Siinä saa päivän aikana hoidettua omat lapset ja kodin. Hoitolapsista saa pikkusen taskurahaa. Mun mielestä ei kannattaisi kovin kummoista laatua edes vaatia, jos ei ole valmis kunnolla maksamaan. Jotkut kun on marissu siitä, että pph antaa lasten katsoa videoita ja siivoaa itse sillä aikaa. Eihän sillä palkalla mitään tehohoitoa viitsi antaa.

olin omien lasten kans kotona, ja mulla oli kaks lasta kokopäivähoidossa.. tuntipalkka oli 3 euroa... että tosiaan ei mikään älyhyvä palkka...

Alkuperäinen kirjoittaja Kipsu:
Miettikää nyt itse muutenkin, miten paljon yhteiskunnan taholta lapsiperheet saa, kun lapsille kustannetaan hoito, koulutus, hammashoito, jne. verovaroista. Mitä, jos joutuisit itse maksamaan lapsesi kaikki kulut, täyden palkan lastenhoitajalle, ruoat, opettajan palkan, kirjat, vuokran koulutilasta, jne.

Oikeasti. Miettikää vähän, ennen kuin valitatte. Ja ihan tiedoksi, että Suomessa on mahdollisuus palkata lapselleen myös yksityinen hoitaja. Kukaan ei pakota viemään sinne pph:lle tai päiväkotiin.

Kuka lapsia hankkisi, jos nuo tarvitsisi itse kustantaa.
Suomi tarvitsee tulevaisuudessakin veronmaksajia, joten lisääntyminen on suotavaa.

Kyllä omille lapsilleen kannattaa vaatia REILUA kohtelua. Kaikeka ei voi saada ja monista asioista joutuu tinkimään viedessään lapsensa hoitoon kodin ulkopuolelle. Mutta huonosta kohtelusta kannattaa valitta. Mikä voisi olla tärkeämpää kuin omien lasten hyvinvointi?

Alkuperäinen kirjoittaja Kipsu:

Mutta Suomessa se on kuitenkin mahdollista. Ja päiväkodissa kyllä syödään kiltisti samaa sapuskaa vaikka olisikin nirso lapsi. Miksi pph:n lapsien pitäisi syödä eri ruokaa ilman painavaa syytä? Onko hoitolapsille tarjottava sapuska niin huonoa ettei omilleen sitä antaisi??? Tosi "kodinomaista" hoitoa. Kyllä meillä ainakin kaikki muksut ja aikuiset syö samaa ruokaa samalla aterialla, oli omaa porukkaa tai vierasta. Jos ei kelpaa niin sitten ollaan ilman.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lapseni on kertonut, että hoitolapset söivät vaikka makaronilaatikkoa ja nn ja nn jauhelihapihvejä tms. Ihan noilla sanoilla asiasta on kertonut useamman kerran, eli todennäköisesti ovat keskustelleet asiasta jollain tasolla hoidossa, tuskin muuten 4-vuotias käyttäisi hoitolapset termiä. En ole itse viitsinyt lapselta alkaa tivaamaan tarkempia yksityiskohtia, koska en haluaisi tehdä lapselle asiasta numeroa.

Allergioista ollaan keskusteltu muuten ja hoitaja on kertonut ettei hänen lapsillaan ole mitään allergioita. Asia kuitenkin tuntuu poikaani vaivaavan, joten otan asian puheeksi hoitajan kanssa.
Kannattaa ottaa puheeksi. Ja voihan olla - kuten joku jo aiemmin totesi - että ne pph:n omat lapset syövät lounaalla eilisen päivällisen jämiä.

Onko ne omat lapset tosiaan sitä hoitoryhmää, jos ovat jo vaikka isompia koululaisia?

Eivät ole. Mutta jos ovat koululaisia eivät olisi syömässä hoitolasten kanssa.

Muutenkin on varmaan hyvä miettiä, että ei voi elää ihan niinkuin ennen jos perhepäivähoitajaksi ryhtyy.

Mun mielestä perhepäivähoitajan pitäisi olla edes jollain tasolla kasvatustyön ammattilainen. Sellainen ihminen, joka ymmärtää jotain lapsista ja lasten kehityksestä. Ja jos nyt yhtään miettii, niin onhan se lasten kannalta huono asia, että ruokapöydässä ollaan kahdessa kastissa. Kyse on kuitenkin hoitoryhmästä, johon myös hoitajan omat lapset kuuluvat. En usko yhdenkään kunnianhimoisesti ja sydämellä työtään tekevän pph:n toimivan noin.

Eli 15 vuotiaan pitää tyytyä omassa kodissaan samaan ruokaan jota syö 3vuotiaat jotka ovat hoidossa samassa asunnossa?

Eikä omat lapset saa muroja viikolla, syystä että ei ole rahaa ruokkia omalla kustannuksella myös hoitolapsia, kun se ateriakorvaus ei tasan noihin muroihin riitä.

Tuskin 15-vuotias syö kovin usein samaan aikaan 3-vuotiaiden kanssa? Taitavat käydä koulua 15-vuotiaat? Mun mielestä he jotka samaan aikaan pöydässä istuvat, syövät myös samaa ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pyh:
Tosi "kodinomaista" hoitoa. Kyllä meillä ainakin kaikki muksut ja aikuiset syö samaa ruokaa samalla aterialla, oli omaa porukkaa tai vierasta. Jos ei kelpaa niin sitten ollaan ilman.
Aikoinaan, kun olin hoitovapaalla, meillä saattoi olla esikoiselle ja kuopukselle eri sapuskat edellisen päivän jämien mukaan. Ja itse söin vielä jotain kolmatta pöperöä.

Luojan kiitos meillä ei pph laske joka ikistä senttiä että kattaako ruokakorvauksen.. tosin hän syö tyttärensä kanssa sitten illalal samaa mitä päivällä hoitomukelot, joten voi johtua myös siitä.
Täti oli kauhuissaan ku ehdotin että kun kerran ruokaa jää paljon yli, eli että siitä riittää kahdelle päivälle että pistää pakkaseen ja syöttää joku toinen kerta loput.. niin ei kuulemma saa tehdä :o

Samoin tää päiväkotien toiminta että perunat tuodaan puolasta on jotain aivan käsittämätöntä, mun mielestä tuollaisissa paikoissap itää syöttää kotimaista.. :ashamed:

Minusta tuntuu erikoiselta, jos lapset ovat yhtäaikaa pöydässä ja siellä on kahdet eri ruoat, joista toisiin ei saa hoitolapset koskea. Sitten on eri juttu, jos vaikka koululaiset tulevat koulusta, ja heille on ruoka tarjolla ja hoitolapsilla ei ole silloin ruoka-aika.

Jos olisin itse pph, niin kyllä tarjoaisin koko porukalle samaa ruokaa, jos ne hoitolapset tulevat sillä toimeen, niin kyllä omienkin täytyy tulla. Pitää sitten hoitopäivän ulkopuolella korjata puutteet, jos ei esim. hedelmiä ja maitotuotteita voi tarjota tarpeeksi tuolla ateriakorvauksella.

Tuskin 15-vuotias syö kovin usein samaan aikaan 3-vuotiaiden kanssa? Taitavat käydä koulua 15-vuotiaat? Mun mielestä he jotka samaan aikaan pöydässä istuvat, syövät myös samaa ruokaa.

Kun PPHn luona hoitolapset saattavat syödä myös sen päivällisenkin, tuskin ne koululaiset kuitenkaan iltaan asti koulussakaan ovat

En ole pph, mutta kyllä meillä 2v-16v syö ihan samaa sapuskaa :D

Miten ne ovat osa sitä ryhmää? Muuten kuin olemalla läsnä ja paikalla? Minä en saa mitään palkaa omien hoidosta eivätkä he ole missään päivähoitotoimiston kirjoissa tai kansissa.
Meillä on tasan samat säännöt ja ruuat niin hoitolapsille kuin omillekin, mutta kyllä monesti omat jää "tiiron" osalle!

Mun lapsi oli pari vuotta sitten yksiyisellä pph:lla ja minä taas ihmettelin vanukkaiden ja kalliiden jugurttein määrää siellä välipaloilla jne. :D siis itse ostan aina litran purkkeja/tarjouksia ja hyvin harvoin kalliita vanukkaita ja näillä oli tosi usein sellaista ruokaa. Ehkäpä hän ei laskenut ateriakorvuksen määrää :D

Mä olen ollut ypph vuotta ja minulla lapset söivät kaikki samaa ruokaa myös omani. Ja saivat syödä niin paljon kuin halusivat. Tarjosin monipulolisen aamupalan, lounaan ja välipalan. Lapset olivat hoidossa 17 asti. Ruokaa riitti aina ja kukaan ei ollut nälässä :)

Mun mielestä hoitaja, joka syöttää hoitolasten aikana eri pöperöä (parempaa omille) tai päästää omat lapset (samanikäiset) omiin huoneisiinsa, mutta hoitolapsia ei, ylentää omialapsia hoitolasten kustannuksella. Mä en haluaisi viedä lapsiani hoitopaikkaan, joissa heitä pidetään alempiarvoisina ja pönkitetään heillä omienlasten itseluottamusta.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs ihmettelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän tuo ehkä oudolta kuullostaa, mutta jos kyse on kuitenkin jostain allergiasta.
Tai sitten tää kysymys menee samaan kastiin, kun muutkin pph toimintaan liittyvät kysymykset:
-miksi hoitolapsilla ei ole oikeutta mennä pph:n lapsen huoneeseen yläkertaan, jos hoitajan oma lapsi saa sinne mennä?
tai
-miksi pph työajallaan lakaisee keittiön lattiaa?

Voi voi.

Voi perskule... Et kai ole tosissasi? Eikö pph:n omat lapset saa liikkua vapaasti OMASSA KODISSAAN?

Kyllä vaan. Näistä kysymyksistä on palstalla keskusteltu, kun eräs äiti oli sitä mieltä, että on väärin, kun perheen lapsi saa omat etuoikeudet mennä huoneeseensa ja laittaa ovi kiinni, että hoitolapset ei sinne pääse.

Ja sama koski "siivousta". Ne tulisi hoitaa omalla ajallaan. Kuinkahan moni vesi lapsensa hoitoon, jos pöydän alla olisi kasoittain ruokaa ja saisivat ollakin koko päivän ajan. Ja sieltä sitten kenties allegiset laittavat sopimatonta suuhunsa tai kakarat levittäisivät sotkut muihiin huoneisiin.

Mutta pph työ on kyllä niin alhaalle arvostettu kuin olla voi. Näkeehän sen jo palkastakin. Ja sitten vielä tulee vanhemmilta kuraa niskaan tuollaisissa asioissa...

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mun mielestä hoitaja, joka syöttää hoitolasten aikana eri pöperöä (parempaa omille) tai päästää omat lapset (samanikäiset) omiin huoneisiinsa, mutta hoitolapsia ei, ylentää omialapsia hoitolasten kustannuksella. Mä en haluaisi viedä lapsiani hoitopaikkaan, joissa heitä pidetään alempiarvoisina ja pönkitetään heillä omienlasten itseluottamusta.

No TIEDÄTKÖ onko jossain näin?

Yhteistyössä