pph ei huomioi lastani kunnolla

• Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
Ollaan syksyllä menossa uudelle hoitajalla tai siis aloittamassa hoitoa eka kertaa kodin ulkopuolella. Meil sattui tuuri ja hoitaja on ihan naapurista ! Tosi upeaa kun matka näin lyhyt.
Mutta nyt olen koko kesän yrittänyt lapseni kanssa hoitajan kanssa yhtäaikaa puistoon jotta lapset tutustuu ennakkoon. Ja varsinkin kun hoitaja on vain omien lasten kanssa olen mennyt yhtä aikaa pihalle leikkiin ja oleen ja kyläänkin olen välillä mennyt. Hoitaja on vain kovin etäisen tuntuinen lapselleni joten mietityttää onkohan paikk aoikea sittenkään lapselleni?

Luulisin hänen ottavan enemmän aktiivisesti yhteyttä lapseeni ja yrittävän tekevänsä kaikkensa , että ujo lapseni voisi aloittaa hoidon syksyllä ehein mielin. Lapsi protestoi jo hoitajaa kunnolla ja huutaa ettei halua mennä kun siitä hänen kanssa keskustelen.

Ikää lapsella on neljä vuotta syksyllä.

Minusta on väärin kun hoitaja ei tee tarpeeksi vastavuoroisesti töitä jotta lapsella olisi hyvä mennä hoitoon.
Itse olen mukana hoidossa aloituksessa noin 2viikkoa ja aloitamme niin , että ekanna päivänä on noin puolentunnin kyläilyllä ja siitä aina vartilla pidennän jotta lapsella ei olisi shokki olla erossa. Siitäkin hoitaja oli nyrpeissään.

"Pph"
Tuota olen joskus miettinyt. Tuntuuko uuden lapsen äidistä/isästä siltä etten huomioi tarpeeksi lasta. Huomioin omasta mielestäni, mutta riittääkö se vanhemmalle? Toisaalta en osaa heittäytyä ihan normaaliksi heti kun on uusia ihmisiä tutustumassa. Toisaalta--- olen minikin saanut muutaman kerran uuden perheen vanhemmista ensin ihan erilaisen kuvan. Monet ovat ensin varuillaan, aika hiljaisia jne. Tutustumisen myötä tulee se oikea rentous. :D

tade
Tuota noin.. en minäkään tykkäisi jos mun omalla vapaa-ajalla tuleva hoitolapsi äidin kanssa haluaisi tulla tutustumaan minuun. Olen siis pph. Meillä on tapana täällä niin, että sovitaan tutustumispäivä joka yleensä on töiden jälkeen ja josta hoitajalle maksetaan palkka, sillä sehän on työaikaa. Seuraava tutustuminen on myös yleensä illalla, mutta silloin lapsi jää hoitajan kanssa hetkeksi. Kolmatta tutustumiskertaa minun aikana ei vielä ole kertaakaan ollut, vaan lapsi on tullut sitten hoitoon, kun hoito on alkanut. Nämä tutustumiset siis sovitaan erikseen yhdessä hoitajan kanssa.

"äiti"
Tutustumispäivät on sovittu sitä varten. Loma on omaa aikaa ja jos on töissä, niin silloin huolehditaan niistä lapsista jotka on sillä hetkellä hoidossa. Hyvin se lähtee menemään, mutta muista, että pph:n työ on työ muiden joukossa eli heillä ei ole vapaa-ajalla mitään velvoitteita toisten lapsia kohtaan:)

• Tykkää
Reactions: bud
"äiti"
Hoitaja on nyt kait kesälomalla mutta nyt hänellä voisi olla hetki aikaa lapselleni ilman mutia. Ja minä näkisin miten hoitaja on lapsen kanssa.
Minusta on vain outuoa kun kyllä juttelee lapselle mutta jotain puuttuu. Lapsikin jo vieroksuu hoitajaa kun olen kysellyt häneltä miten on mennyt kun hoitajan ja hänen lasten kanssa hetekn oman pihan puistossa keskenään minun piipahtaessa sisällä. Hänen (lapsen vastaus) on ollut ettei tykkää kun hotiaja ei leiki hänen kanssaan ja ei antanut vauhtia kiikkuun.

[QUOTE="äiti";26717368]Hoitaja on nyt kait kesälomalla mutta nyt hänellä voisi olla hetki aikaa lapselleni ilman mutia. Ja minä näkisin miten hoitaja on lapsen kanssa.
Minusta on vain outuoa kun kyllä juttelee lapselle mutta jotain puuttuu. Lapsikin jo vieroksuu hoitajaa kun olen kysellyt häneltä miten on mennyt kun hoitajan ja hänen lasten kanssa hetekn oman pihan puistossa keskenään minun piipahtaessa sisällä. Hänen (lapsen vastaus) on ollut ettei tykkää kun hotiaja ei leiki hänen kanssaan ja ei antanut vauhtia kiikkuun.[/QUOTE]

Ei todellakaan tarvitse. Et maksa hänelle siitä, hän on koko vuoden hoitanut muiden muksuja. Pitäisitkö itse siitä, että asiakkaasi tunkevat naamaasi kun vietät omaa, kovalla työllä ansaittua vapaatasi? Hoitajan ei tarvitse olla missään tekemisissä kakarasi kanssa saati hoitaa häntä tai ottaa kontaktia. Jätä hyvä ihminen toinen rauhaan, hän hoitaa öastasi sitten kun hänen työnsä alkaa ja siitä hänelle maksetaan. Mitä hittoa edes jätät muksuasi sinne puistoon toisten niskoille.

"lastenhoitaja"
jos olist kampaaja ja kesälomalla ja jos joku tulisi varta vasten teillä käymään ja kysymään mitä suosittelisit sen hiuksille tehtävän?Tai lääkäri ja joku kyselisi mikä mahtaa vaivata...tai psykologi ja joku tilittäis sulle ongelmiaan hiekkalaatikon reunalla.Lastenhoitajatkin tarvitsevat lomaa ja aikkaa olla omienkin lasten kanssa.Menette tutustumaan sitten kun on sovittu.

"äiti2"
[QUOTE="äiti";26717363]Tutustumispäivät on sovittu sitä varten. Loma on omaa aikaa ja jos on töissä, niin silloin huolehditaan niistä lapsista jotka on sillä hetkellä hoidossa. Hyvin se lähtee menemään, mutta muista, että pph:n työ on työ muiden joukossa eli heillä ei ole vapaa-ajalla mitään velvoitteita toisten lapsia kohtaan:)[/QUOTE]

Anteeksi, käytin samaa nikkiä aloittajan kanssa.

Ja lisään vielä sen, että tutustumisaika tuon ikäisen kanssa tuntuu todella ylimitoitetulta. Meillä on aina aloitettu niin, että pari leikkikertaa yhdessä, sitten pari muutaman tunnin päivää ja sitten normaalit hoitopäivät. 4v tietää kyllä mitä tarkoittaa se, että äiti tulee kohta hakemaan. En ihmettele, että pph on nyreissään.

Keittiönoita
Aika kurja tilanne molemmille osapuolille. Ammattitaitoinen pph kyllä sanoisi ystävällisen asiallisesti, että "hei, sun lapsesi hoitosuhde alkaa vasta syksyllä ja sovitaan tutustumiskäynneistä lähempänä syksyä".

whaat
Mä taas ajattelen niin, että jos tuntuu vaikealta, niin kannattaisi miettiä vaihtoehtoja. aika kurjaa lapsella tulee varmaan olemaan hoidossa, jos hoitajan normaalit vuorovaikutustaidot eivät ole kunnossa. eihän se niin paljon vaadi ja on osa hoitoon valmistautumista ottaa yhteistä taajuusta henkilökohtaisesti jokaisen lapsen kanssa. olisiko siellä mitään muuta hoitoon pääsyä, jossa ollaan motivoituneita työskentelemään lasta ymmärtäen.

"susu"
päiväkodissa on käytäntönä,että tutustumispäivä on yhden päivän verran,lapsi tulee aamulla ja syö lounaan päiväkodilla,sitten haetaan kotiin.Seuraavana päivänä koko päivän.Aika naurettavalta kuulostaa tuo pidennykset 15minuutilla.Itse kokeilisin,että on ensin 2h sitten 4h ,6h ja 8h.Ja jotenkin järkevästi,että haet vaikka ulkoilun jälkeen ekana päivänä,tokana lounaan jälkeen,kolmantena päiväunien jälkeen,neljäntenä välipalan jälkeen...

"diudiu"
Sehän on töissä ja sillä on vastuu hoidettavista lapsista, ei sinun lapsestasi kun ei ole vielä hoitosuhdetta aloittanut. Joten minkä kuvan antaisi sinulle lastenhoitajana jos ei keskittyisi nimenomaan täysin hoitolapsiinsa vaan vain sinun lapseesi joka ei ole vielä hoidossa hänellä?

Hoitajan työsuhde teihin EI ole alkanut viellä, vasta syksyllä.
Hänen ei tarvitse ottaa mitään kontaktia sinuun tai lapseen aikaisemmin, varsinkaan
KESÄLOMAALLAAN.
Hoitoon tutustumisesta sovitaan erikseen hoitajan kanssa.

Siis et voi olla tosissas??
Voi luoja!!! |O Anna sen hoitajan perkele pitää LOMANSA rauhassa, jospa jaksaa sitten levänneenä huomioida sitä nikoliinajannipetteriäs!

[QUOTE="äiti";26717368]Hoitaja on nyt kait kesälomalla mutta nyt hänellä voisi olla hetki aikaa lapselleni ilman mutia. Ja minä näkisin miten hoitaja on lapsen kanssa.
Minusta on vain outuoa kun kyllä juttelee lapselle mutta jotain puuttuu. Lapsikin jo vieroksuu hoitajaa kun olen kysellyt häneltä miten on mennyt kun hoitajan ja hänen lasten kanssa hetekn oman pihan puistossa keskenään minun piipahtaessa sisällä. Hänen (lapsen vastaus) on ollut ettei tykkää kun hotiaja ei leiki hänen kanssaan ja ei antanut vauhtia kiikkuun.[/QUOTE]

Mamma -68
Hyvä äiti :)

Lapsesi tuleva hoitaja on nyt kesälomalla eikä tee töitä, joten relaa. Pehmeä laskeutuminen hoitoon tehdään yleensä siten, eetä käydään tutustumassa paikkaa ja sen jälkeen hoito aloitetaan ensin parilla tunnilla ekana päivänä, tokana esim osapäivä ja sitten koko päivä. Tuollainen roikkuminen kuulostaa hankalalta ja pahimillaan sekoittaa koko päivän ohjelman. Hoidossa olevilla lapsilla on aikataulu eli milloin syödään ja ulkoilaan ja levätään.

Luonnollisesti hoidon aloitus hermostuttaa, mutta anna hoitajalle lomarauha ja sen jälkeen työrauha ja luota siihen, että lapsesi pärjää. Jos pph on väärä toimintamuoto, niin aina voi vaihtaa päiväkotiin.

Kunnioita myös hoitajan työaikaa eli ei soitella kesken työajan ja noudatetaa sovittuja hoitoaikoja. Et myöskään tarvitse päivittäin yksityiskohtaiata selontekoa lapsen päivästä.

"vierailija"
Toivottavasi tämä ei ole totta. Ihanko oikeasti oletat, että perhepäivähoitaja on käytettevissä jo ennen varsinaista hoidon alkua lomansakkin? Työtään tämä ihminen tekee, kun lastasi hoitaa sitten syksyllä. Tuskin sinäkään olisit hirveän mielissäsi jos lomallasi joutuisit töitä tekemään "ennakkoon". Tuo 2 viikkoa tuntuu kyllä jotenkin oudolta, eikös se ole lapsellekkin parempaa että pääsee jo pian hoitopaikan rytmiin ja arkeen kiinni? Kannattaisi antaa vähän tilaa nyt, ja muistaa että se hoitajakin on ihminen.

"äiti"
Hoitaja kyllä juttelee lapselle mutta kun lapseni on pyytänyt tekemään hänelle hiekkakakkua oli hoitaja käskenyt näyttää miten hän itse osaa! Ja kun vauhtia pyysi keinussa ei hoitaja tullut vaan luki lehteään. Toki hän lomalla mutta jos ei kykene lastani kohtaamaan arjen ulkopuolella tuskin taitaa hänestä oikeasti välittää.
Ja hoitajalla ei tuolloin ollut kuin yksi oma lapsi yhteisessä taloyhtiön leikkipuistossa leikkimässä hiekkaleluillaan.

Yhteistyössä