PPH asiaa jälleen.. Ihanaa jos joku vastaisi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mä olen nyt kaksi vuorokautta mettinyt j amiettinyt ja miettinyt tätä asiaa kaikki puolet laidasta laitaan.

Haluaisin ryhtyä siis perhepäivähoitajaksi.
Mulla siis kaksi omaakin lasta joten saisin ottaa tähän kaksi lisää.

Olen varautunut siihen että helppoa se (ei kuulemma) tule olemaan. Ja uskonkin ettei se raha helposti "tupsahda" vaan tosiaan siinä on rankkuutensa.

Mutta onko se niin kamalaa ettei sitä kestäisi?

Minähän siis nimenomaan haluaisin itselleni tekemistä. Töihin mieli siis halajaisi, mutta muksut niin pieniä vielä etä joku ratkaisu oli keksittävä. Ja tämä kuulostaa loistavalle. Työ kotona ja lapset siinä ohella voi olla.

Ja nythän musta aika ajoin tuntuu et tää on silkkaa "laiskottelua" ja tekemistä pitäs saada. Jaa haasteita. Siis onhan tässäkin omat rankkuutensa mut kyl tää suurimmaks osaks aika iisiä on :)
Joten jotain.. ja ne hoitolapset tois lisää vilskettä meidän arkeen ja muksuillekkin seuraa. Mikäs sen ihanampaa.

Ja nekin lapset jotka meille hoitoon tulis ei tartteis mennä tonne päiväkodin plajouteen ja vilskeeseen missä hoito ei aina ole niin yksilöllistä.

Joutuisin tai saisin käydä sen koulutuksen ja sehän tulis tässä työn ohessa.
Selviikö niistä koulutehtävistä?
Toisaalta taas mä olen aina tykännyt kaiken maailman projektien tekemisistä.

ja vika kysymys.. mä olen koittanut tavoitella tätä henkilöä joka asiasta vastaa mutten ole saanut kiinnin.. pitäisikö laittaa s.postia asian tiimoilta kertoa asia ja pyytää soittamaan. Vai vaan soittaa niin kauan kunnes vastaa?
Ja siinäkin mulla ammottaa vähän tyhjä aukko et miten alan selittää asiaa etten kuulosta ihan pöllöltä :D

Ohoh.. olipas pitkä sepostus.. anteeksi vain.. mutta mä olen niin jännittynyt :D

Ja niin tämä kysymys askarutti mua kovastikin eilen:

Eli pph:n työika 06.00- 18.00 välillä.. voiko olla niin että toinen lapsi tulee aamulla on 8h ja toinen tuleekin myöhemmin ja lähtee vasta kuudelta jotenka mun työpäivä olis ton 12h ??

Niin ja tähän ei kannata kenenkään tulla sanomaan et surkee palkka ei kannata. Joo palkka ei kovin kovin kummoinen ole mutta on se parempi kuin kh-tuki 300e. kaikki siis kotiinpäin. Ja musta lasten kanssa olo on oikein ihanaa ja antoisaa. ja siitä saa sit jopa rahaakin.
Eli leiville en oo tässä lyömässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Eli pph:n työika 06.00- 18.00 välillä.. voiko olla niin että toinen lapsi tulee aamulla on 8h ja toinen tuleekin myöhemmin ja lähtee vasta kuudelta jotenka mun työpäivä olis ton 12h ??

Keväällä kysyin perhepäivähoidonohjaajalta ja keski-suomessa asumme. Ei kuulemma nykyisillekkään riitä lapsia vaikka asukkaita on lähemmäs 20000 tosin on paljon jo perhepäivähoitajia ja päiväkoteja.

Joo, voi. Se on aika rankka systeemi jo omankin perheen kannalta että voi olla aamusta iltaan talossa työpäivä+ se muu sen jälkeen.

meillä ainaki pph ottaa meidän pojan jo 7.15 hoitoon ja viimisin lapsi saattaa joskus lähteä klo 17 jälkeen päivällä.. et sille ainaki tulee helposti joskus noita 10 h:n päiviä.. se riippuu varmaan pph:sta et alkaako tekeen normaalia pitempää päivää.. ja joskus meidän pph on ottanut ensimmäisen lapsen jo kuuden jälkeen ja sit meidän poitsua on saatettu hakea semmosena päivänä 16.30 hoidosta.. et jos alat pph:ksi kannattaa varautua pitkiin päiviin :)

mulla kaveri oli pph 2:n oman lapsen kanssa (toinen oli 3v. ja toinen 1,5v.) ja hyvin onnistui hoitamisessa.

mut tsemppiä sulle jos alat pph:ksi!

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
palkka on noin 600 - verot, ja kotihoindontuesta menee lisäprosentti, että ei niin kannattavaa siihen työmäärään nähden.

palkka on 371e per lapsi

eikä kh-tuesta lähde mitään ekstroja.

toinen tuloista menee lisäprosentilla, saahan sen tietty itse päättää että kumpi ;)

Meillä pphn työaika on 7-17, voi alkaa aikaisemmin ja päättyä myöhemmin jos pph suostuu ottamaan sellaisen lapsen hoitoon, mutta itse saa siis valita (jos lapsia on tulossa paljon vois siis olla vähän nirso työaikojensa suhteen), mutta tuo 7-17 on oltava valmis tekemään töitä. Päivän tuntimäärä on reilu 8,5h, ja loput onkin sitten ylitöitä. Meillä päin pphksi pääsisi helposti, lapsia jonoksi asti, mutta lähikunnassa ystäväni joka on muutamia vuosia ollut pphna kunnalla, jäi tänä vuonna ilman lapsia kuten pari muutakin määäräaikaisilla soppareilla ollutta, kun hädin tuskin saatiin vakiporukalle lapsiryhmät täyteen. Eli riippuu ihan kunnasta/kaupungista millainen päivähoitotilanne on. Se pphvastaava voi olla vielä kesälomilla, jätä viesti puhelimeen//sähköpostiin ja pyydä yhteydenottoa, viestissä kerrot kiinnostuksen alkaa kunnalliseksi pphksi.

palkka on noin 600 - verot, ja kotihoindontuesta menee lisäprosentti, että ei niin kannattavaa siihen työmäärään nähden.

Höpsis, palkka on kunnallisella VÄHINTÄÄN 742? kahdesta lapsesta, ja kotihoidontuesta ei mene lisäprosentti kun haet muutosverokortin. Ei ole koskaan tullut veromätkyjä vaikka olen ollut yhteensä 4 vuotta pph:na että olen saanut myös kotihoidontuen, ja palkassa ja kotihoidontuessa ollut aina vero% 15-18

Ja siis pph:n virallinen työaika on 8h45min/pv, ja meilläpäin on kahden viikon jaksot (tuo jaksojen pituus vaihtelee paikkakunnittain) ja jos menee siis tunnit yli kahden viikon aikana että keskimäärin joka päivälle tulis enemmän kuin tuo 8h45min, niin sitten saat tietysti ylityökorvauksen, mikä tosin on normaali tuntipalkka ilman korotuksia, ja joillakin paikkakunnilla saa pitää myös ylityöt vapaana. Mut nää tosiaan vaihtelee paikkakunnittain, mutta jokatapauksessa et ilmasiksi joudu tekeen ylitöitä.

Mein lapsi oli pph:lla joka piti lapsia 6.30 -16.30 ( 17) pakottavissa tilanteissa.

Siis ymmärsinkö oikein että kunnallinenkin voi "päättää" työajan? Siis et ei tuu semmosia 12h työpäiviä?

Meillä voi päättää sen ettei ota muuulla ajalla kuin 7-17. Siinä välissä on otettava. Ja jos kunnalla on lapsia tulossa vähän hoitoon, niin silloi ei välttämättä kannata nirsoilla, tai jää olman lapsia.

Yhteistyössä