Porissa ratsia ylä-asteelle, yli kaksikymmentä kiinni välituntihamputtelusta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ghi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
aivan sama polttaako kavereiden kanssa porukalla jointin vai ottaako sen 6-packin kaljaa. Ehkä vähän epäsuosittu kannanotto tässä kulttuurissa, mutta näin me se ajatellaan.

Teini-ikäiselle ei voi antaa vapautta päihdeasioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi voi. Eiköhän tässä maassa olisi isompiakin ongelmia selvitettävänä kuin se, että muutamat teini-ikäiset polttelee vähän kokeilunhalussaan. Taas pakko toistaa, että koko kylän poliisit juoksee parin kukkapuskan perässä kun kovia huumeita välittäviä/käyttäviä on niin paljon hankalampi saada kiinni. Typerää.

K lailliseksi ja resurssit niiden oikeiden huumeiden torjuntaan.

VOI PÖLJÄ. Onko tää palsta muuttumassa hamputtelu palstaksi, vai onko vaan ne muutamat aktiiviset jotka täällä jyllää tämän asian puolesta.

VOI PÖLJÄ. Onko tää palsta muuttumassa hamputtelu palstaksi, vai onko vaan ne muutamat aktiiviset jotka täällä jyllää tämän asian puolesta.

Oliko tämä lainaamasi viesti ainut laatuaan koko kuusi sivuisessa ketjussa?

Alkuperäinen kirjoittaja ****:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Tuli mieleen sekin, että molemmat aineet, alkoholi ja kannabis ovat laittomia ala-ikäisille.

Aivan, vaan miks alaikäset kuitenki niitä käyttää? Ja oikeesti todella nuoretkin siis lapset.

Nuoret ottavat ensinäkin mallia aikuisista, joiden maailmaan usen valitettavasti päihteidenkäyttö kuuluu. Toisekseen suomessa lapset "itsenäistyvät" tai "aikuistuvat" todella nuorina ja se näkyy tässäkin asiassa.

Jos verrataan eurooppaan, niin täällä nuoret juovat paljon ja rankasti, käyttävät huomattavasti enemmän kovia huumeita ja nuorten huumekuolemia täällä on paljon. Kannabiksen käyttö on ollut vähäisempää kun muualla.

Ehkä niitä lapsia pitäisi pitää pidempään lapsina. Teini iän tunne ja muutosmyrskyssä oleva ihminen ei vielä tiedä hittoakaan mitä on tekemässä.

Eiköhän Suomi kuitenkin edelleen kuulu eurooppaan :D

Sit asiaan.

Onko tämä siis vasta nyt nostettu esiin, vai onko tämä ilmiö yleistyny lasten ja nuorten keskuudessa vuosien aikana?

Eikö meidän lasten vanhempina sit tulis katsoa siihen peiliin ja miettiä et mihin suuntaan olen lastani kasvattamassa ja haluanko että lapseni itsenäistyy turhankin aikaisessa vaiheessa.

Onko tämä siis vasta nyt nostettu esiin, vai onko tämä ilmiö yleistyny lasten ja nuorten keskuudessa vuosien aikana?

Seitkytluvun puolivälissä syntyneet ovat käyttäneet huumeita eniten. Ainakin meidän ylä-asteella huumeita oli aikoinaan ja sieltä koulusta niitä sai hankittua.

Nuorten huumekuolemat muuten kaksinkertaistuivat vuosien 05 ja 07 välillä. Nuoria kuoli huumeissa vuonna 2007 126 kokonaisluvun ollessa 231.

"Porin koululaitoksen pienestä erityisopetuksen yksiköstä, Pajakoulusta, alkanut huumepaljastus on nopeasti saanut yhä vakavampia piirteitä.

Poliisi on jo saanut viitteitä siitä, että huumerikoksista kiinni jääneet oppilaat ovat joutuneet uhkailujen ja kirityksen kohteeksi, jotta he eivät paljastaisi huumausaineiden myynti- ja välitysporrasta.

Epäiltyjen määrä kasvaa koko ajan

- Huumemaailman kovat lait toimivat, sanoo poliisin tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Juha Joutsenlahti Satakunnan poliisilaitokselta.

Epäiltyjen määrä kasvaa koko ajan. Poliisi puhuu nyt jo 25-30 epäillystä, kun alkujaan koulusta napattiin viime perjantaina viisi ja myöhemmin samana päivänä vielä yksi huumerikoksista epäilty koulun oppilas."

Seitkytluvun puolivälissä syntyneet ovat käyttäneet huumeita eniten. Ainakin meidän ylä-asteella huumeita oli aikoinaan ja sieltä koulusta niitä sai hankittua.

Nuorten huumekuolemat muuten kaksinkertaistuivat vuosien 05 ja 07 välillä. Nuoria kuoli huumeissa vuonna 2007 126 kokonaisluvun ollessa 231.

Mä oon ite syntyny-64 ja mun mielestä jonkinlainen eka huippu Turussa oli mun aikana tossa 70-80 lukujen taitteessa huumeissa. Sit oli selvää kasvua 90 luvun puolenvälin jälkeen ainaki ja ilmeisesti se sama noususuhdanne sit vaan jatkuu edelleen

Sit oli selvää kasvua 90 luvun puolenvälin jälkeen ainaki ja ilmeisesti se sama noususuhdanne sit vaan jatkuu edelleen

Jostain olen lukenut, että 70-luvun puolessa välissä syntyneet olisivat jatkuvasti se piikkikohta huumeongelmassa.

Siis siten, että käyttivät 15 vuotiaana enemmän, kuin 15 vuotiaat aiemmin ja niiden jälkeen ja edelleen 30 kymppisinä käyttivät enemmän kuin kolmekymppiset ennen heitä ja heidän jälkeen.

Voi kyllä olla, että kyseisessä jutussa oli pääpaino sellaisissa ongelmissa, että kannabis ei niissä niin näy.

Sit oli selvää kasvua 90 luvun puolenvälin jälkeen ainaki ja ilmeisesti se sama noususuhdanne sit vaan jatkuu edelleen

Jostain olen lukenut, että 70-luvun puolessa välissä syntyneet olisivat jatkuvasti se piikkikohta huumeongelmassa.

Siis siten, että käyttivät 15 vuotiaana enemmän, kuin 15 vuotiaat aiemmin ja niiden jälkeen ja edelleen 30 kymppisinä käyttivät enemmän kuin kolmekymppiset ennen heitä ja heidän jälkeen.

Voi kyllä olla, että kyseisessä jutussa oli pääpaino sellaisissa ongelmissa, että kannabis ei niissä niin näy.

No itse olen 70 luvun puolessa välissä syntynyt enkä nähnyt livenä huumeita täällä porissa tuolloin kun itse olin tuossa iässä. Toki tiesin ja näin kyllä huumeiden käyttäjiä. Vähemmän tosin kuin nyt.

Nykyään vaan toitaa olla niinki et kamaa saa suht edullisesti ja helposti, voisin jopa epäille et helpommin mitä alkoholia, mut mä en silti jotenki vaan tajua miks se on näin laajaa noilla oikeesti lapsilla, en siis tarkota noita lähes täysi-ikäisiä nyt.

Ei kai ne kaikki mukulat voi olla aina siten öitä kuitenka ettei paikalla ole yhtään aikuista jota kiinnostais lasten kunto.

Helsingin sanomat pehmentää porilaisiin kohdistunutta kohua toteamalla että tälläinen "ei ole tavattoman harvinaista". Juttua jatketaan siten, että todetaan vastaavan tapauksen olevan tällä hetkellä syyteharkinnassa. Poliisi sai viimeksi tiistaina ilmoituksen epäillystä huumekaupasta helsinkiläisessä koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Helsingin sanomat pehmentää porilaisiin kohdistunutta kohua toteamalla että tälläinen "ei ole tavattoman harvinaista". Juttua jatketaan siten, että todetaan vastaavan tapauksen olevan tällä hetkellä syyteharkinnassa. Poliisi sai viimeksi tiistaina ilmoituksen epäillystä huumekaupasta helsinkiläisessä koulussa.

Toivottavasti tollasesta ei tulis sentään tavallista tulevaisuudessa

Tilanteen jälkihoito päätettiin tehdä sitten päin helvettiä, suomeksi sanottuna vituiksi.

Päätettiin antaa kenkää kiinnijääneille sen lisäksi, että tulevaisuuden näkymät näiden lasten kohdalla heikkenivät kiinnijäämisen takia huomattavasti.

"Porilaisessa koulussa paljastunut huumeiden käyttö johtaa joidenkin oppilaiden erottamiseen. Aamulehti kertoo, että koulussa huumeita käyttäneet erotetaan rangaistukseksi vähintään kolmeksi kuukaudeksi tai loppukevääksi. "

"Porilaisessa koulussa paljastunut huumeiden käyttö johtaa joidenkin oppilaiden erottamiseen. Aamulehti kertoo, että koulussa huumeita käyttäneet erotetaan rangaistukseksi vähintään kolmeksi kuukaudeksi tai loppukevääksi. "

Tuskin nämä oppilaat kuitenkaan voivat tehdä mitä huvittaa, ellei sit oppivelvollisuus ole jo suoritettu ja mikäli heidän joukossa on nämä jotka pikaisesti myös sijoitettiin, niin varmasti he ovat tarkkailevan silmän alla ja pääsevät jatkohoitoon sitäkautta myös.

En mä ainaka haluis et mun lapsen koulussa myynnistä kiinni jääny sais jatkaa tosta vaan opiskelua siellä koulussa.

En mä ainaka haluis et mun lapsen koulussa myynnistä kiinni jääny sais jatkaa tosta vaan opiskelua siellä koulussa.

Ei sitä saatavuutta voi siellä kouluissa rajottaa. Kyllä se on lähdettävä kodissa siitä, että oman lapsen saa ajattelemaan omilla aivoilla.

Ei sitä saatavuutta voi siellä kouluissa rajottaa. Kyllä se on lähdettävä kodissa siitä, että oman lapsen saa ajattelemaan omilla aivoilla.

En tiä mut ainaka se kinnijääny ei oo sillon siellä kaupittelemas ku on muualla ja jokainen kiinnijääny nuori on mun mielestä hyvä asia ja uskon et se kyllä laittaa ainaki muutamat ajattelemaan mitä siitä saattaa seurata ku kiinni jää ja sillon jokainen joka ei mukaan lähde vaan jättää homman siihen on voittaja.

Porissa tulee huomiseen satakunnankansaan artikkeli, jossa valotetaan hieman, mitä se kannabis oikein on. Hieman pyritään lieventämään tapahtunutta ja valottamaan asiaa toiseltakin kannalta.

Voi voi. Eiköhän tässä maassa olisi isompiakin ongelmia selvitettävänä kuin se, että muutamat teini-ikäiset polttelee vähän kokeilunhalussaan. Taas pakko toistaa, että koko kylän poliisit juoksee parin kukkapuskan perässä kun kovia huumeita välittäviä/käyttäviä on niin paljon hankalampi saada kiinni. Typerää.

K lailliseksi ja resurssit niiden oikeiden huumeiden torjuntaan.

Ehkäpä yleinen mielipideilmapiiri on muuttumassa realistisempaan suuntaan ja ihmiset alkavat uskoa tutkimuksia missä kannabis on todettu suht vaarattomaksi päihteeksi. Kenenkään alaikäisen ei tietenkään pitäisi käyttää mitään päihteitä, mutta jos vastakkain on esim. alkoholi ja kannabis, niin on todella ihmeellistä että toisen hallussapidosta potkitaan pois koulusta....

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ehkäpä yleinen mielipideilmapiiri on muuttumassa realistisempaan suuntaan ja ihmiset alkavat uskoa tutkimuksia missä kannabis on todettu suht vaarattomaksi päihteeksi.

Jos ilmapiiri olisi muuttumassa realistisempaan suuntaan, niin se tarkottaisi puuttumista alkohoiin ja tupakkaan entistä jyrkemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ehkäpä yleinen mielipideilmapiiri on muuttumassa realistisempaan suuntaan ja ihmiset alkavat uskoa tutkimuksia missä kannabis on todettu suht vaarattomaksi päihteeksi.

Jos ilmapiiri olisi muuttumassa realistisempaan suuntaan, niin se tarkottaisi puuttumista alkohoiin ja tupakkaan entistä jyrkemmin.

No, ehkäpä sitäkin. Tarkoitin tässä realistisempaa ja loogisempaa suhtautumista kannabikseen.... Se, halutaanko me täysin päihteetön yhteiskunta on sitten toinen juttu.

Yhteistyössä