Porissa ratsia ylä-asteelle, yli kaksikymmentä kiinni välituntihamputtelusta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ghi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mis mun lapset on:
Jotkut kuvittelevat vanhemmilla olevan jotain sananvaltaa huostaanottoasioissa. Jos sossu haluaa viedä jonkun lapset ihan mistä syystä tahansa, nii sehän vie! Onhan näitä ollut julkisuudessakin, että nuorella on ollut jotain pieniä vaikeuksia ja silti ihan hyvät kotiolot, niin sossu vie lapset, eikä paljoa kysele.

niin ja sitten on se toinenpuoli koti-olot on huonot mutta sossu ei tee mitään vaikka pitäisi

Alkuperäinen kirjoittaja ****:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
käyttäytyvätkö nuoret alle 17 vuotiaat kuinka useasti seurannassa kuvaamallasi tavalla. Mun mielestä tollanen käytös on vaan erittäin hälyyttävää ja uskon vakavasti että siitä on myös jotain tietoakin olemassa.

En tiedä sen yleisyydestä, mutta paikalla olen ollut, kun tälläisiä puhutaan. Ja alle 18 vuotiaat kyseessä.

Minä en oikeasti tiedä, mitä hittoa huumeongelmalle tulisi tehdä, mutta uskallan väittää, että ei sitä tiedä viranomaiset ja ammattilaisetkaan.

Sen vielä totean huumehysterian lomassa, että se kannabis on oikeasti vaarattomampaa, kuin alkoholi. Kuitenkin kannabiksen ollessa kyseessä on usein mukana muita merkittäviä ongelmia.

Haista sinä home tuon suhteen. Alkoholi on vienyt erään läheisen!

käyttäytyvätkö nuoret alle 17 vuotiaat kuinka useasti seurannassa kuvaamallasi tavalla. Mun mielestä tollanen käytös on vaan erittäin hälyyttävää ja uskon vakavasti että siitä on myös jotain tietoakin olemassa.

En tiedä sen yleisyydestä, mutta paikalla olen ollut, kun tälläisiä puhutaan. Ja alle 18 vuotiaat kyseessä.

Minä en oikeasti tiedä, mitä hittoa huumeongelmalle tulisi tehdä, mutta uskallan väittää, että ei sitä tiedä viranomaiset ja ammattilaisetkaan.

Sen vielä totean huumehysterian lomassa, että se kannabis on oikeasti vaarattomampaa, kuin alkoholi. Kuitenkin kannabiksen ollessa kyseessä on usein mukana muita merkittäviä ongelmia.

On se sit mikä päihde tahansa niin eihän tollasen 14 vuotiaan ainaka kuulu sitä käyttää.

Miksiköhän meidän nuoret voi niin pahoin että päätyvät jopa 14 vuotiaina päihteisiin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

juu ja huumeet ei ketään tapa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Jotkut kuvittelevat vanhemmilla olevan jotain sananvaltaa huostaanottoasioissa. Jos sossu haluaa viedä jonkun lapset ihan mistä syystä tahansa, nii sehän vie! Onhan näitä ollut julkisuudessakin, että nuorella on ollut jotain pieniä vaikeuksia ja silti ihan hyvät kotiolot, niin sossu vie lapset, eikä paljoa kysele.

niin ja sitten on se toinenpuoli koti-olot on huonot mutta sossu ei tee mitään vaikka pitäisi

näitä on moneen junaan näitä ja tuntuu kyllä välillä että mitkä ne oikeat kriteerit on että se lapsi viedään. Tämäkin on tosi asia.

näitä on moneen junaan näitä ja tuntuu kyllä välillä että mitkä ne oikeat kriteerit on että se lapsi viedään. Tämäkin on tosi asia.

Nykyäänhän kuitenkin pitkäaikaisijoitukset mun käsityksen mukaan käsitellään hallinto-oikeudessa.
Ne lyhyt aikaiset voi lastensuojelu päättää kylläkin.

Miksiköhän meidän nuoret voi niin pahoin että päätyvät jopa 14 vuotiaina päihteisiin?

Jättäisin sanan "pahoin" pois. Päihteidenkäyttö ei välttämättä edellytä pahoinvointia.

Kyllä minä ajattelen, että ainakin jossain määrin nuoret ottavat mallia aikuisista. Päihtymys on suurelle osalle porukkaa niin merkittävä osa elämää. Se on monelle vapaa-ajan symboli. Vapautta, rajattomuutta, iloa, kontrollien ja rajojen unohtamista. Vaikka vain suruun juomista ja arjen kestämistä.

Nuoret naluavat tulla aikuisiksi. Päihteet on selkeästi nuorilta kielletty ja aikuisuuteen kuuluva asia. Päihde on suomessa perinteisesti kyllä ollut alkoholi.

Jättäisin sanan "pahoin" pois. Päihteidenkäyttö ei välttämättä edellytä pahoinvointia.

Kyllä minä ajattelen, että ainakin jossain määrin nuoret ottavat mallia aikuisista. Päihtymys on suurelle osalle porukkaa niin merkittävä osa elämää. Se on monelle vapaa-ajan symboli. Vapautta, rajattomuutta, iloa, kontrollien ja rajojen unohtamista. Vaikka vain suruun juomista ja arjen kestämistä.

Nuoret naluavat tulla aikuisiksi. Päihteet on selkeästi nuorilta kielletty ja aikuisuuteen kuuluva asia. Päihde on suomessa perinteisesti kyllä ollut alkoholi.

Hyvä pointti ja varmasti ihan asiaa myös, mutta mä en silti osaa jättää pois kuitenka tota pahoinvointiakaan, koska toisilla toi päihdepuoli tulee sen kautta et kadulla on parempi olla ku vaikka kotona ja näinhän ei kuuluis olla kuitenkaan.
Kotiolot ku kuitenki voivat olla ns. moitteettomat, mutta jokin mättää kuitenki

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ihimettelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Välihuomautuksena totean, että noin neljännes nuorista on käyttänyt kannabista.

Olemme suossa jos sossutantat ottavat neljänneksen nuorista hoteisiinsa. Taitaa monelta päästä poru kun sossun auto kurvaa pihaan ja vie perheen lapset.

No kun ei ne ota niin vain.

En mä ainakaan niin pulassa olisi että huostaanottoa itse pyytäisin, vaikka lapsi jäisi polttelusta kiinni. Onko tällaisiakin? :O Kyllä siinä tarvitsisi paljon muutakin ongelmaa olla..

Niimpä tiedän yhden joka erään tapauksen jälkeen antoi luvan huostaanottoon lapsen kierteen katkaisemiseksi!

Toi vaatii todella paljon, mutta sillon ainaki ajattelee sitä lapsen parasta, kun aina ne omatkaan keinot eivät vaan riitä, vaikka kuinka niin toivoiski.

Niin vaati. Onneksi nyt on paremmin asiat. Kiitos kuuluu osittain lastensuojelulle. Suurimmaks osaksi lapsen äidille että jaksoi tämän vaiheen.

Mä voin vaan kuvitella kuinka raskaalta äidistä on voinu tuntua ja kuinka raadollisia ulkopuolisetkin ovat häntä kohtaan voineet olla.

En mä taida kertoa tarkemmin ettei paljastu mutta tosi rankkoja aikoja äiti koki. Tuolloin. Itse en tie miten selviytysin.

juu ja huumeet ei ketään tapa :whistle:

huumeet ne vie nopeampaa ainakin toiset.

tämän minäkin haluaisin kuulla?
antaisitko asian olla pääsisi läksytyksellä ja kottarilla?

Toivottavasti tätä en joudu oikeasti pohtimaan. Tietysti pitää ottaa huomioon se, miten muuten menee, mutta jos jää kiinni aivan "out of the blue" eli merkkejä ei ole ollut ilmassa, niin ehkä se tapa reakoida olisi jotain vastaavaa, kun muutenkin rajoja koetellessa. Rajat menevät tiukemmaksi.

kyllä tuo viinan kans läträäminen tulee suurimmalla osalla nuorena kokeiltua....yleensä lähtee kavereiden kanssa kokeilusta.

Mä vaan toivon että omani osaisin oikealla lailla kasvattaa tonkin asian suhteen

kyllä tuo viinan kans läträäminen tulee suurimmalla osalla nuorena kokeiltua....yleensä lähtee kavereiden kanssa kokeilusta.

Mä vaan toivon että omani osaisin oikealla lailla kasvattaa tonkin asian suhteen

Samoin. Alkoholi ei kuulu normaaliin elämään.

samoin minä toivon poika on kohta 15v viälä ei ole kännissä kotio tullut ja toivon että samalla tiällä pysyy.

lisään viälä...jos toisin käy tuleekin ens viikonloppuna kännissä kotio en silti pidä itseäni epäonnistuneena äitinä.

En mä nyt olis noin jyrkkä kuitenka mut se et oppii käyttämään alkoholia muuhunkin ku vaan päihtymistarkotukseen on taito jonka yritän omalleni opettaa.

Mutta kun se lähes jokainen alle 18 vkokeileen jollain tavalla tämän. Itse olen rankemman kautta ja en toivo enkä hyväksy sitä omilta.

En mä nyt olis noin jyrkkä kuitenka mut se et oppii käyttämään alkoholia muuhunkin ku vaan päihtymistarkotukseen on taito jonka yritän omalleni opettaa.

En minäkään asian suhteen mikään kiihkoilija ole. Saatan esim. tarjota vieraille, vaikka en itse ota.

En minäkään asian suhteen mikään kiihkoilija ole. Saatan esim. tarjota vieraille, vaikka en itse ota.

Mä nautin mielelläni päivällisellä lasin viiniä ja samoin voin illalla ottaa lasillisen istuessani, mut mä en välitä päihtyneenä olemisesta.

[/quote]

Kommentoin ulkopuolelta, että meillä ainakin vaikuttaisi sanktioihin huomattavasti se, MIKÄ AINE olisi testissä positiivinen. Esim amfetamiini on pikkuisen kovempi juttu kuin kannabis. Vaikuttaisi myös se, miten koulu menee, missä seurassa liikkuu, tunnenko kavereita, mitä kavereiden vanhemmat sanoo jnejne.. Ja millainen nuori noin ylipäätään on, miten suhtautuu esim jatkossa seurantatesteihin tai mitä sanoo ylipäätään tilanteesta itse. Tiedän huumeista jo työn vuoksi sen verran, että eroa on niissä ja paljon. Ikävä kyllä tätä ei kaikki vanhemmat käsitä. [/quote]

Täh sulle kans. Oli se mikä huume tahansa?[/quote]

Nyt en ymmärrä?[/quote]

No etkö tekisi mitään lapsesi hyväksi jos se esim oisi käyttänyt jotain huumetta mikä menisi alimpaan kastiin . Ei ymmärrä mitään huumetta ei ole hyvä käyttää kenenkään.[/quote]

Öhh, noh tottakai jotain tekisin. Mutta en mä mihinkään lastensuojeluun olisi ensimmäisenä soittamassa. JOS kyse olisi jostain muusta kuin kannabiksesta, rajat tiukemmaksi, seurantatestit ainakin puoli vuotta eteen päin jne.. Kannabiskin toki vaikuttaisi noin jos nuorella vaikuttaisi olevan jotain muutakin ongelmaa. Mä nyt en vain itse pidä kannabista sen pahempana kuin alkoholiakaan. Lähinnä siinä kiinnostaisi se mistä pilveä saa ja kenen seurassa sitä käyttää. Ikäkin vaikuttaa, 13 on eri juttu kuin 16. Alle 15-vuotiaalla ei ole minusta mitään asiaa koskea mihinkään päihteisiin. Siitä ylöspäin tapauskohtaisesti. On niitä fiksujakin nuoria olemassa, joiden kanssa voi asioista keskustella!

Meillä on ihan normaalin tiukat rajat jo valmiiksi, kotiintuloaikoja valvotaan ja muuta. Ei ole ongelmia ollut enkä niitä kyllä lähtisi jonkun satunnaisen pössyttelyn takia kehittämäänkään. Eri asia jos muitakin ongelmia tulisi. Mielestäni niin kauan kuin koulu hoituu, kotona sujuu asiat ja rajojen sisällä pysytään se on aivan sama polttaako kavereiden kanssa porukalla jointin vai ottaako sen 6-packin kaljaa. Ehkä vähän epäsuosittu kannanotto tässä kulttuurissa, mutta näin me se ajatellaan.

Tuli mieleen sekin, että molemmat aineet, alkoholi ja kannabis ovat laittomia ala-ikäisille.

Aivan, vaan miks alaikäset kuitenki niitä käyttää? Ja oikeesti todella nuoretkin siis lapset.

Nuoret ottavat ensinäkin mallia aikuisista, joiden maailmaan usen valitettavasti päihteidenkäyttö kuuluu. Toisekseen suomessa lapset "itsenäistyvät" tai "aikuistuvat" todella nuorina ja se näkyy tässäkin asiassa.

Jos verrataan eurooppaan, niin täällä nuoret juovat paljon ja rankasti, käyttävät huomattavasti enemmän kovia huumeita ja nuorten huumekuolemia täällä on paljon. Kannabiksen käyttö on ollut vähäisempää kun muualla.

Ehkä niitä lapsia pitäisi pitää pidempään lapsina. Teini iän tunne ja muutosmyrskyssä oleva ihminen ei vielä tiedä hittoakaan mitä on tekemässä.

Yhteistyössä