Porin kummituskartano

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Smilodon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Hitto vie, vieläkin ällöttää kun olin käymässä Kulhon saaressa Turussa. Se oli mun mielestä ihan mielettömän kammottava paikka, tai oikeastaan vain sen jonkun poikakodin johtajan talo siellä. Myöhemmin kuulin, että Leena Lander on kirjoittanut jonkun kirjan, joka sijoittuu siihen paikkaan :whistle:

Tiemme ovat ristenneet. Olen käynyt myös Kulhon saarella, mutta en muista sitä niin kovin kauheana... Mitä nyt jossain kaapissa oli opetusluuranko :-0.

Heh, voi noita nuoruusmuistoja... :D Onhan sitä teinivuosina itsekin tullut kauhisteltua tuota kartanoa ja siellä "kummituksia" nähtyä... :whistle: Ihan komea paikka noin päiväaikaan kuvattuna... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja nallekarhu2:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hunsvotti:
http://www.porilaiset.com/foorumi/album_showpage.php?full=&pic_id=504

:whistle:

nätti kuin mikä :)

tuolla linkis joku sanoi et tuolla olis jotai salakäytäviä, onkohan vaan huuhaata? mua niin aina kiinnostaa tällaiset jutut :D mihinköhän ne vie.. :whistle:

oletkohan lukenut nuorena Viisikkoja, kuten mäkin ;)

no siitä vanhakartannosta,mut ei kannata mennä kattoo sillä jos astut pihaan se mies päästää 2 saksanpaimenkoiraa irti ja tulee ite haulikon kans perässä. kaameeeeeeee paikka.

Tunkekaa perseeseen noi huuhaatarinanne, juuri oltiin tänään kaverin kanssa ja joo oli sadoittain hulluja äijiä ja 'susikoiria' perässä. Musta tuntuu että popula levittelee vaan kuulopuheiden perusteella noita juttuja: "älkää menkö sinne siellä on hullu ukko kiväärin kanssa", menkää ite käymään niin saatte todeta ettei kaikkeen kannata todellakaan uskoa :D

Mä olen asunut lapsuuden naapurissa, vähän pienemmässä "kartanossa", joka on aikoinaan erotettu Vanhakartanosta. Talon asukkaat (niitä on muuten kaksi taloa, toinen vain paljon pienempi) ovat samaa sukua edelleen ja mikään kummituspaikka tuo ei ole. Omistajat vain vähän erikoisia ja osin erakkomaisia. Kärsivät varmasti silti eniten uteliaista vieraista, jotka kulkevat mailla luvatta.

Preiviikissä sijaitsevasta kartanosta liikkuu paljon huhuja. Monet ovat siellä käyneet katselemassa ja osa on uskaltautunut jopa porttien sisäpuolelle, josta ei hyvää seuraa. Historiallinen totuus talosta on se, että siinä on asunut riitautunut suku joskus 60-luvulla. päärakennuksessa ainakin on ollut muuri keskellä taloa, koska suku oli niin vihoissaan keskenään. Kyse ei siis ole mistään pienestä väliseinästä vaan todellisesta tiilimuurista, jonka joku talossa asunut sukulainen rakensi.

Tarinan mukaan Preiviikissä sijainneessa kartanossa on asunut perhe, missä kaikki perheenjäsenet, vanhemmat ja lapset olivat vähän mielisairaita. Perheen poika oli niin sairas, että häntä pidettiin lukittuna kartanon ullakolle. Kuutamo öinä kuultiin kuinka poika ulvoi kuin susi. Joskus poika oli päässyt karkuun ullakolta ja surmannut sisarensa lyömällä tämän rinnan läpi piikkilanka aidan kappaleen. Kukaan ei ole uskaltanut mennä kartanon alueelle, koska vartioivan talonmiehen levoton sielu vaeltaa varsinkin öisin kartanon mailla. Pihalla on myös pieni hautausmaa, josta ei tiedetä onko se siunattu vai kummittelevatko kaikki sinne haudatut kartanon alueella.

asun itse kans porissa, ja oon kuullu juttui et siel kadonnu aina palvelusväkee ynnämuuta,itse olen tuon kyseisen kartanon nähtyt ja voin sanoa ettei kovin hääppönen ollut :o yleensä sen on nähnyt tietystä kohtaa mutta nyt ei näkynyt se oli ikäänkuin siirtynyt paikaltaan.. se siis Sijaitsee Porin Preiviikissä.. kattokaa wikipediast jos ette tie

ps. mun äiti kun oli mun ikänen siellä asui joku mummo silloin oli kuulemma aina iltaisi ollut vanhankartanon siellä kartanon ylimmässä osassa kynttilän kanssa ihan huvikseen pelottelemmassa öisin,koska tiesi että siellä pihassa oli "uteliaita"lapsukaisia, ja tuo suolapanos on totta,mutta susikoira juttuja en usko, äitini kaverilla on pieni jälki perseessä kun sai nuorempana suolapanoksesta perseeseensä, kiitos mummon .. ja se hautausmaa on karmiva mutta yllättävän siistissä kunnossa pidetty

Päärakennuksessa asui ainakin minun sielläpäin asuessani sisaret ja toisessa pienemmässä rakennuksessa heidän veljensä. Vanhempani sisaret tapasivatkin (veli ilmeisesti erakoituneempi). Ihan normaaleja ihmisiä, tosin uskon että ihmisten jatkuva tonteilla hiiviskely tuskin heitä innostaa (kuten ei varmasti ketään meistä). Mutta saksanpaimenkoiria heillä ainakin silloin oli talonvahtina ja siitä äidilläni muistot reidessä vaikka kutsuttuja vieraita olivatkin... Eli en kannattaisi sitä hiiviskelyä mailla ominpäin. On kyllä hienon näköinen paikka ja oivallinen kohde varmasti kaiken näköisille tarinoille :D

Kävimme tänään tuolla vanhan kartanon hautas maalla kartanon näkee parhaiten kun kävelee pellon reunaa pitkin kävelimme itse siella 4 kaverin kanssa ja löysin sieltä metsä kekseltä lehmän,koira tai jonkun muun olennon luun,, luu on tällä hetkellä mielle tuolla autotallissa lasikaapissa lukkojentakana.

Muakin kauhistuttaa tässä lähinnä se että jos toiset haluaa olla rauhassa, niin heti on uteliaat tunkemassa pihalle ja vielä napsivat tavaraa mukaansa (mieti jos se on jhonkun niiden sukulaisen luu, ei sulla ole lupaa ottaa sitä, toivottavasti kummitus hakee sen takaisin!) Kamalaa jos se olisi oma talo ja kaksplussalla mammat innostais toisiaan mennä sinne pällisteleen. Antakaa niiden olla rauhassa, ei nekään tuu töllään sua sun ikkunoista ja juoksenteleen sun pihapiiriin ihmettelemään.

Siellä oikeasti tapahtuu selittämättömiä asioita.... Olen ihan täysijärkinen ihminen,vasta hommattuani internetin tajusin että ihan oikeasti näkemäni asiat pitivät paikkansa,koska nettikirjoituksissa jotkut olivat kokeneet täysin samat asiat ja lähiaikoina läheiseni kokivat ja näkivät samat asiat kuin minä. Ja paljon enemmänkin.... Järkyttäviä asioita. Enää mua ei sais sinne kirveelläkään.

Tosta vanhastakartanosta kuulee tarinoita kaikkialta, ja kaikki ovat erilaisia. Todennäköisesti siellä asuu vain pari erakkoa jotka nyt haluavat elellä omassa rauhassaan. Itse olen käynyt katsomassa kartanoa mutta en ole sen pihaan astunut, olen kyllä yrittänyt katsella tieltä ikkunoihin mutta ei siellä mitään ole ikinä näkynyt, ei valoa tai mitään. Kartano on suht koht helposti löydettävissä ja aika moni tietää sen sijainnista, itse nyt en viitsi sen tarkkaa sijaintia paljastaa mutta se sijaitsee pietniemi leppäkorpi alueella. Kartanon ohi on myös välillä tullut ajettua sitä huomaamatta, sillä rakennukset ovat jonkin verran piilossa.

Itse olen aikoinaan asunut tuon kummituskartanon läheisyydessä melkein 20vuotta, joten useasti lapsena siellä päin tuli käytyä, yleensä vain tieltä tutkiskeltiin tuota pelottavaa paikkaa. Pelottavan siitä tekee se, ettei paikkoja ole kunnostettu vaan rakennukset lahonneita ja itse päärakennus rapistunut linnamainen kartano, josta mm. parveke romahtanut, lisäksi piha-alue on metsittynyt ja kartano on siellä vähän piilossa.

Toisinaan uskaltauduttiin tarkastelemaan tien vieressä sijaitsevan hautausmaan hautoja (vanhoja hautoja mutta uusin on kuulemma 2005 vuodelta!) ja kerran erheellisesti sitten päätettiin kävellä portin sisäpuolelle jotta päärakennus näkyisi paremmin, niin sitten jonkin matkaa käveltyämme alkoi kuulua koiran haukkumista ja pian ilmestyi kauempana kulman takaa susikoira joka juoksi meitä kohti! En ole eläessäni pelännyt niin paljon ja juostiin kaverin kanssa henkemme edestä takaisin portille! Ihmeen kaupalla juuri ja juuri ehdeimme portin ulkopuolelle ennen kuin koira saavutti meidät, onneksi sille oli opetettu ettei porttia kauemmas saa mennä, sillä muuten meidän olisi käynyt huonosti! Aikansa se siinä louskutti ja lähti sitten takaisin päin. Oltiin kyllä niin shokissa tapahtuneesta. Eli vahtikoiratarinat ova totta! Siellä on varmaan niin paljon uteliaita hiippareita että aivan ymmärrettävää että ovat hankkineet vahtikoiran/koiria.

Harmi että nykyään puusto kartanon ympärillä on jo kovin korkeaa ja toinen pihatie rehevöitynyt, joten kartanon tornit enää vain näkyvät kauempaa pellon laidalta katsottaessa. Mutta mielenkiintoinen ja salaperäinen paikka se on.

Yhteistyössä