Porin kummituskartano

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Smilodon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
siskon poika kamu oli ollu siellä nii joku oli vetäny puukolla sen takin selästä rikki, eikä siellä ollu ketään muita ja sisko oli autolla siellä nii joku auto oli tullu tyhjästä seuraamaan sitä. :O

Kävin ajelemassa kavereiden kanssa Pihlavan-Preiviikin ja Porin väliä.Kävimme Vanhalla Preiviikin kartanolla,jossa nykyään asuu vanha mummo?Koiria ei näkynyt,eikä hullua miestä joka heiluu haulikon kanssa.Talossa oli vieläkin sisällä se tiilimuuri ja vuosiluku oli 1903.Mitään epänormaalia/paranormaalia emme nähneet.Kävimme myös Preiviikissä sijaitsevassa vanhassa pakastamossa/teurastamossa.Siellä oli rottia,suolaa,verta,roskaa,lasia ja muuta tavaraa ympäriinsä.Yläkerrassa sänky,saunatilat ja tyhjä ullakko.Huhun mukaan siellä oli joskus teurastettu eläimiä ja pakastettu.Haju alakerrassa oli järkyttävä!Mädäntynyt,homeinen ja raskas.Huomasin myös että jokaisessa huoneessa oli todella kylmä,vaikka ulkona oli n. +20 astetta lämmin.Rakennuksen takaa myös löytyi katosta roikkuva hirttoköysi.

Ja sitten haluaisin saada tietoa Pihlavassa sijaitsevasta vanhasta mielisairaalasta?Kuulin paikasta vain parin tutun kautta,mutta en tiedä onko Pihlavassa ikinä ollutkaan mielisairaalaa?Mielestäni ei?Yritin saada mielisairaalasta tietoa googlaamalla,mutta en vain löytänyt kuin yhden samantapaisen maininnan ja sekään ei voinut olla se mitä etsein.Jos joku tietää Pihlavasta ja sen "mielisairaalasta" jotai niin haluaisin ihan mielelläni saada siitä enemmän tietoa. :) :D

Itse asustan Porissa myöskin, ja joskus kauan kauan sitten olen tuon Vanhakartanon ohi ajellut ihan vahingossa, en silloin edes tiennyt koko paikasta. Kiinnostaisi tietää osaisko joku sanoa tarkan osoitteen, tai edes osoitteen siihen lähelle, että löytäis google mapsista ko. paikan. Kiinnostais käydä taas ja tuli mieleen kattella että mistä kohtaa se löytykään. Pelkkä "No se o siäl Ameriikantiän lähel" ei riitä, koska en löytänyt tuon perusteella.

No me mentiin sinne eilen katsomaan porukassa. Minä, anna, elli, noora ja essi(nimet muutettu) No sinne kun menimme, astuimme lukitusta portista sisään ja kävelimme polkua pitkin kohti päärakennusta. Menistä rohkein Anna meni iloisesti polkua pitkin ihan etummaisena kohti päärakennusta. M muut seurasimme perästä kauhistuneena ja jännittyneenä kun yhtäkkia koira rupesi haukkumaan. Kaikki säpsähdettiin ja sanoin että se kuuluu täältä! No muut sanoivat ettei voinut kun talo on autio! No kävelimme eteenpäin jä näimme talon juurella koiran. Anna sanoi että sen vain patsas. Noo Anna käveli eteenpäin ja huomasi että koira nousi katsoin vähän aikaa mutta kun se koira supesi tulemaan meitä kohti ensin elli lähti juosemaan ja sitten essi no ajattelin että nyt minäkin lähden ja kun huomasin että koira rupesi lisäämään tahtia juoksin niin kovaa että ohitin muut ja hyppäsin aidan yli ja olin portin toisella puolella. Anna vielä seisoi siellä ja myös noora sitten Noora lähti juoksemaan liikenne keppi kädessään ja kun koira oli kymmenen metrin päässä annasta niin sitten vasta se lähti juoksemaan, ja kyllä tuli kovaa!

Ja tänään uudestaan sinne! ;D

Alkuperäinen kirjoittaja yksi hullu viidestä;26989376:
No me mentiin sinne eilen katsomaan porukassa. Minä, anna, elli, noora ja essi(nimet muutettu) No sinne kun menimme, astuimme lukitusta portista sisään ja kävelimme polkua pitkin kohti päärakennusta. Menistä rohkein Anna meni iloisesti polkua pitkin ihan etummaisena kohti päärakennusta. M muut seurasimme perästä kauhistuneena ja jännittyneenä kun yhtäkkia koira rupesi haukkumaan. Kaikki säpsähdettiin ja sanoin että se kuuluu täältä! No muut sanoivat ettei voinut kun talo on autio! No kävelimme eteenpäin jä näimme talon juurella koiran. Anna sanoi että sen vain patsas. Noo Anna käveli eteenpäin ja huomasi että koira nousi katsoin vähän aikaa mutta kun se koira supesi tulemaan meitä kohti ensin elli lähti juosemaan ja sitten essi no ajattelin että nyt minäkin lähden ja kun huomasin että koira rupesi lisäämään tahtia juoksin niin kovaa että ohitin muut ja hyppäsin aidan yli ja olin portin toisella puolella. Anna vielä seisoi siellä ja myös noora sitten Noora lähti juoksemaan liikenne keppi kädessään ja kun koira oli kymmenen metrin päässä annasta niin sitten vasta se lähti juoksemaan, ja kyllä tuli kovaa!

Ja tänään uudestaan sinne! ;D

Hieno homma häiritä ihmisten kotirauhaa...

Tässä näitä juttuja :
Eli siis, yks mun tuttu oli päättänyt kaveriporukkansa kanssa, ihan huvikseen lähteä tarkastaan tätä aika kuuluisaa ''porin kummituskartanoa'' Osa kaveriporukasta oli jääny pihaan auton luo nössöileen, ei uskaltaneet mennä pihaan, saatika sitten mihinkään sisälle. Nää kaverit sitte (mukaanlukien se mun tuttu) lähti vähä kierteleen sinne piikkilanka-aidatulle pihalle, kävivät myös hautuumaalla. Siellä oli kuulemma kaikenmoisia salakäytäviä yms :D En muista tarkalleen, mutta ne oli vissiin johonki rakennukseen menny ja oli joku vanha äijä niitä takaa lähtenyt kirveen kanssa ajamaan. Kaverit juoksi sieltä ulos ja alkoivat ihmettelemään, kun joka puolelta alkoi kuulumaa vihasten koirien haukuntaa, mutta koiria ei näkynyt missään. Suoraan sanoen, kyllä varmaan paska hakkais mullaki kalsarit tos tilantees :D Ihmettelivät pojat kun sai tietää, että ei talossa enää ketää miestä asunut, se mies kuoli jo vuosia sitten. En tiedä sitte mikä haamu se oli. Sitte tältä samaiselta henkilöltä kuulin, että kartanon keskellä olis muuri, joka olis rakennettu siihen jonkun riidan takia(?) ja tästä en tie mitää paljoo, mutta kuulin sitten sellasen jutun, et joku perhees joku kakara olis sisarensa tappanu piikkilangalla tossa talossa? :D
Ja sitten mun yks toinenkin tuttu kävi siellä, ihan vaan pihas kattelemas ja ihailemas sitä kaunista kartanoo, niin se vanha nainen joka kuulemma asuu siellä nykyään yksin, oli tullut ulos luudan kanssa riehumaan kuin mielipuoli :D

käytiin kanssa tossa 2viikkoa sitten pienellä porukalla siinä portilla ei sinne viitti mennä häiritsemään kun siellä asutaan lähdimme heti pois kun näimme että piha valo syttyi

Nyt pitää minunkin kantaa korteni kekoon. Jollei siellä, edes hautuumaalla, ollut vuonna 1987 mitään "meininkiä", niin tuskin nytkään. Kaikkee p*****a kuulu sillonkin mutta mikään niistä ei pitänyt paikkaansa. Valitettavasti. Me jopa soitettiin puhelinkopista ko. osoitteeseen eikä mitään pahaa tapahtunut. Niin että nyt voin wanhana ja wiisana sanoa että antakaa jo olla. Hautakivet kävin katsomassa eikä niissä ollut mitään "yliluonnollista".

No kyllä mäkin suuttuisin jos kakaroita alkaisi tontilla pyörimään.

Joskus 90-luvulla siellä oli 1-2 susikoiraa vahtimassa pihaa, tuolloin siellä vielä asui sisarpari. Koirat näin itse kertaalleen. Myös talon ukko oli kuuluisa äkäisyydestään koska siellä tosiaan pyöri teinejä todistamassa rohkeuttaan. Nyt vanhempana tajusin kuinka typerää oli mennä toisten pihoille "seikkailemaan". Antakaa paikan olla, se on mun tietääkseni kylmillään nykyään mutta omistaja tuskin tykkää jos siellä käy hiippailemassa. Kai se kohta mädäntyy pystyyn.

Se muuri siellä talon sisällä on legendan mukaan yhden sukuriidan tulosta kun talon omistajuudesta tuli epäselvyyttä. Jakoivat sen sitten kahteen osaan sillä muurilla.

Tämä on tosijuttu:
Sisällissodan jälkeen kun Porissa oli nälänhätää niin punaisten lesket ja muuta menivät kartanon maille keräämään viljaa hengenpitimiksi. Talon isäntä, tietysti valkoinen kun parempaa väkeä oli, ampui noita viljankerääjiä jotka kartanon maille tulivat. En tiedä montako ampui mutta kai ne sinne peltoon sitten haudattiin. Punaisillahan ei ollut tuohon aikaan mitään ihmisoikeuksia joten isäntä ei joutunut tuosta vastuuseen.

Kartanon väellä on muuten sukuhauta käppärän hautausmaalla joten enää eivät hautaa pihaan. Se on aika lähellä sitä porttia minkä vieressä on kukkapuoti. Käänny portista vasemmalle ja etsi Kuuri-Riutan hautakivi. Tietääkseni se sakki omistaa kartanon nykyään. Siis ne elävät K-R:t.

kun sinne menee voi saada sieltä suolapanoksia persuksille ja susikoirat perään. karmiva paikka ja varmasti kummittelee, mutta nykyinen asukki on vihainen vanha mies.

Se on rikkaan suvun kartano! 1800-luvulla vanhakartanon isäntä on omistanut 3000 hehtaaria maata, melkein koko niittymaankin! Punaset ja valkoiset sotineet ja isäntä tapettu ja muija joka oli viimisillän paksuna joutui katsomaan vierestä, tämä 1900-luvun alussa! Sen jälkeen jälkeläisten muksuja haudattu pihaan oli silloin lentävä keuhkotauti/kuume joka tappoi lapsia ja vanhukisa.. Viimeinen pihaan haudattu on muistaakseni 2000-jotain...kiva paikka varsinkin yöllä!!!

netistä löytyy lisää tietoa kyseisestä kartanostä esim. googleta "porin kummitustalot tai preiviikin vanhakartano" aika pelottavan näkönen.. Ja koira ja amumisjutut on ihan totta, suvulta kuultu

nyt saatana lopetatte, siellä yrittää asua vanha pariskunta, ja te menette ihmisten pihoille pyörimään, kummitusten toivossa?
Kyllä on saakelin tyhmää porukkaa, kyllä minäkin ampusin jo haulikolla, ja lähettäisin koirat kimppuun, jos joka päivä pihoilla lampsisi sinne kuulumattomia vieraita ihmisiä? Siellä on sitäpaitsi tehty ilkivaltaakin heitelty ikkunoita rikki!!
Jättäkää vanhat ihmiset rauhaan tyhjäpäät!!!!:mad:

No olin pyöräilemässä siellä preiviikin kartanon lähellä kaverini kanssa ja tietysti hän halusi sinne mennä kerran kun oltiin niin lähellä, mut mä itte en olis halunnu men rikkoo toiste koti rauhaa mut kummiski mentiin. No me ei menty sen talon etu pihalta vaan jotain ihmeellistä tietäpitkin jossa oli joku talo ja muitaki ränsistyneitä mentiin siitä pihan läpi ja sen jälkeen tuli tie joka vei sen kartanon takapihalle no ei ollu mitään ihmeempää siin siit takasi tultaessa mietittii et mennäänkö pellon läpi vai takasi pihan läpi no olis noloo taluttaa pyörää keskel peltoo ni päätettii jatkaa matkaa kohti sitä pihaa poljettii ihä täpöö vaa ja pyörät kolisi ja tärisi sit yhtäkkii kuulu oven kahvan avaus ja vanha mummo astu ulos nyrkki heilue ja se karjui " mitä te täällä teette" tulkaa takasi" !! No ei varmana menty takasi vaa sydän pomppas kurkkuu ja lähettiu polkemaa iha he*vetin kovaa ylämäkeen. En enää ikinä mene sinne rikkomaan sen kotirauhaa vaikka kuinka yllytettäis.

Moikka! Itse asun porin keskustassa ja opiskelen kaksoistutkintoo. Lukio+lähihoitaja. Ja mielestäni oon ihan täysjärkinen kaveri :D Kummituksiin en oo ikinä uskonu. Pienenä iso veliet aina niillä pelottel ja murrosiässä kummitus jutut alko kiinnostaan mua. Luin netistä kaikkii juttui ja preiviikkii en ikinä kavereitten mukana suostunu lähteen kattoon. Kävin siellä ekaa kertaa noin pari viikkoo sit. Kello oli paljon ja oltiin kavereittenkaa otettu muutama. Tuomas alko ehdotteleen että käytäis siel ku se ei ollu ottanu mitään ja emppu suostu heti ja lupas lähtee. Lopulta lähettiin sinne (minä, tuomas,emppu, joni ja petri). Tultiin autosta ulos ja katteltiin vaan porteilta sitä taloo. Mulla ei ollu ajatustakaan mennä pihaan. Mun mielestä sinne on väärin mennä kun se on toisten piha eikä meidän! Sit joni ehdotti että mennäänkö kuvaileen lähempää ja kattoon hautoi, jospa vaikka kaivettas yks hauta esille. Käskin jonii lopettaan tommoset puheeet ja petri suostu lähteen joninkaa pihaan. Hautaan oltiin haudattu viimeks vuonna 05 pojat huus. Kohta alko kuuluun haukuntaa. Jätkät oli siin vaihees menos takapihalle. Me ruvettiin huutaan et tulee pois sieltä ja siihen meijjän huutoon se mies kai heräs. Käskettiin tuomasta käynnistään auto. Yhtäkkiä petri ja joni juoksi takapihalle. Mietittiin et muhin ne meni ja panikoitiin. Mitä seuraavaks tapahtuis? Nähtiin kuinka yks susikoira juoksi sinne takapihalle,kohta sen peräs tuli toinen. Tuomas huus jotain sille miehelle. Olin niin paniikis etten kuullu mitä se huus. Sit se ukkeli alko ammuskeleen. Tuomaksen uus upee bemari. Siihen se osu. Suolapyssyst jäi yllättävä jälki siihe. Siin vaihees tuomaksella meni yli. Se nousi autosta ja alko huutaan sille miehelle. Se huus ja kiros. Samaan aikaan se mies alko huutaan tuomakselle. Se sano et seuraavat ketä tulee pihaan nii ne katuu. Se sano ettei petri ja joni tuu takas. Se huusi. Sit kuultiin ku joni huus. "Auttakaa ny saatana" ja tuomas hyppäs siihe portil ja alko riuhtoo niit porttei ja sano sil ukkelil et päästäis petrin ja jonin pois ja ettei me tultas enää lähellekkää sitä paikkaa. Luvattas pysyy kaukana. Sen vastaus oli odotettavis. "Menkää pois nii ne saattaa tulla viel kotiin! Nyt! Lähtekää pois älkääkä häirikkö mua!" Tuomas istu autoon ja kysy mitä tehään. Emppu pyys ettei lähettäs. Se seurusteli petrinkaa eikä halunnu jättää sitä. Mä halusin soittaa poliisit. Tumppi sano et ois fiksuint lähtee. Pääätettiin lähtee ja tumppi nous autosta huutaakseen sille miehelle jotain. Se nousi ja sitä miestä ei ollu missään. Joni juoksi pihalta porteille, kiipes niitten yli, tuli autolle ja huusi vaa et "lähetää!" Tuomaksel oli vaikeuksii saada auto käyntii. No se käynnistu ja ny sytty pihavalo siin kartanos. Emppu itki ja huusi. Se oli ihan varma et petri ei tuu takas. Me haluttiin soittaa poliisit, mut aateltiin soittaa ne huomenna jossei pete tuu takas. Kello tuli seuraavana päivänä 13.26 ja oveen koputettiin.. kuka siel on? Oltii paniikis. Ei vastausta ja aateltii et se on se mies. Avasin oven ja näin peten! Se oli selvinny. Se oli vaan jäöny johki piikkilankaan kii ja sen jalka oli verillä. Samoin kädet. Ne susikoirat oli raadellu sen kädet ja piikkilanka jalan. Se ei ollu pyytäny meitä oottaan et päästäs pois ja toisekseen ne koirat oli siin sen vieres. Ei se pystyny puhuun. Illalla ku se oli lähteny sieltä oli se mies kuulemma huutanu jostain et me kaikki tullaan katuun tätä. Et meille käy jotain. Se mies on sairas. Se tarvis vaan apuu! Ja toisekseen mä pyydän, älkää menkö sinne. Annetaan sen elää rauhas. Ja jos meette nii älkää menkö pihaan koska se on sen reviiri ja siel voi tapahtuu mitä vaan!

Mikäs tää muuri juttu oikeen o? Mistä jengi kaivaa tätä eriskummallista historiaa ?? Tässä kuitenkin Faktapuhetta sisällissodasta ja vanhakartanosta.

Tapahtumista Vanhakartanossa

Porin Pietniemellä sijaitseva suuri Vanhakartanon tila oli punaisten silmätikkuna. Heitä harmitti erityisesti se, että talon isäntä oli voimakkaasti arvostellut punaisten toimintaa äskeisten maatalouslakkojen aikana.

Taloa päätettiin puolustaa, kun saatiin tietää punaisten ryöstöaikeista. Puolustukseen kokoontui eräitä valkoisten puolelle Ahlaisiin pyrkiviä luvialaisia nuorukaisia, jotka pitivät taloa välietappina.

Hyökkäykset torjuttiin aluksi. Kun punaiset saivat neuvostovenäläisten tykistöä avuksi, oli puolustajien antauduttava. Vangit kuljetettiin Porin lyseon pihalle, jossa heidät teloitettiin. Paikalle on pystytetty muistomerkki.

Paikka ei ole mikään kummitus kartano ! Se on ihan normaali vanha kartano jossa tosiaankin asuu/on asunut eriskummallista porukkaa. He ovat vain erakoituneita ja mielisairaus huhuista ei ole varmuutta mutta onhan se kieltämättä hieman eriskummallista asua siellä tuskin poistumatta tontin ulkopuolelle. Itse olen muutaman kerran käynyt ihan pihassa sekä hautausmaalla. Itse en ole koiria nähnyt jonkun ihmisen kerran kauempaa hänen huomaamatta minua. En osaa sanoa että oliko mies vai nainen.

Viimeksi kävin viimeviikolla ja näyttäisi kuin kartanoa olisi kunnostettu, siisti ulkokuori ainakin oli. Mutta sen sanon että , pihaan ei kannata mennä koska yksi kaverini sai suolapanoksesta mutta siitäkin on jo likemmäs 10 vuotta aikaa. Isäni sanoi että 80-luvulla käynyt kavereittensa kanssa ja silloinkin kummitus huhuja liikkui mutta ainoa mitä silloin siellä oli niin oli n. Keski-ikäinen mies sekä nainen ja 2 SAKSANPAIMENKOIRAA !! Eikä mitään verenhimoisia susikoiria :D mutta siis ihan 100% faktaa on että, on ollut koiria ja mies asunut siellä ja on ampunut suolapanoksilla mutta siinähän ei mitään yliluonnollista ole. Kunhan suojelevat omaa reviiriään ei ehkä oikealla tavalla mutta jos nyt miettii että, on erakoitunut ja ehkä vähän omituinen ihminen ja asuu keskellä metsää niin ei kai se nyt sellaista olekkaan kun kaupunkilaisten toiminta. Että jos joku kuljeskelee jonkun pihassa niin soitetaan poliisit maaseudulla on erimeininki.

Kakarat menevät sinne kummitusten pelossa tutisemaan ja toiset väittävät nähneen omiaan. Noh totuus tosiaan on se että, suojelevat tonttiaan eivät ole mitään pahoja henkiä. Ja muurista tiedän sen verran että, kartanossa on asunut kahta eri sukua eli rikkaat suvut yhdistyneet. Ja he riitelivät tontin sekä kartanon omistuksesta ja rakensivat muurin keskelle taloa. Ja tosiaan kartano oli sisällissodan aikaan ns. Välietappi punaisille.

Kartano sijaitsee Etelä-Amerikan tiellä. Eli kartanon viralliset pääportit sijaitsevat Etelä-Amerikan tiellä välillä portit ovat auki välillä kiinni. Nyt tänä vuonna käynyt itse 3 kertaa eikä näkynyt mitään. Paitsi kerran oli kartanossa valot ikkunassa mutta ihmisiä ei ole enää näkynyt. Liekö jo muuttaneet vanhainkotiin tai kuolleet. Talo kylläkin todella hyvässä kunnossa mitä olen pihassa käynyt ja pihaa sekä hautoja joku hoitaa vielä koska olivat niin hyvässä kunnossa nurmikko.

Mutta tosiaan tässä oli teille fakta tietoa kartanosta eli tosiaan tiivistettynä: kartanossa ollut vahti koiria sekä mies on ampunut suolapanoksilla. Keskellä kartanoa kulkee muuri ellei ole purettu jo. Kartanossa asuneet ihmiset olleet hieman epätavallista porukkaa. Sisällissodan aikaan tapahtunut väkivaltatekoja no missäpä tuon aikaisissa kartanoissa ei olisi tapahtunut tuollaisia asioita siihen aikaan. Eli nyt kakakarat suoraan sanottuna siellä ei kummittele!!! Suojelevat tonttiaan vain. Ja tosiaan en tiedä että, asuuko vielä joku tuossa kartanossa ? Vai käykö joku vain hoitamassa tiluksia.

Tämän tekstin kirjoitin valaistaksenne teitä tosiasioissa ettei tarvitse tapella asiasta. Eli tämä teksti on paikkansa pitävää tietoa. Ei yhtään huu-haa puhetta eli unohtakaa kaikki murha jutut yms. Paitsi nyt tietysti sisällissodan aikana tapahtuneet.

Ja huomioikaa että, suurin osa tekstini asioista tapahtunut 1980-2000-luvun välissä ja 2000-luvun alussa ollut nuo suolapanos jutut ja viimeiset koirat tedettävästi. Eikä nyt 2014 vuonna näkynyt kuin kerran valot. Tarkempaa tietoa ei löydy.

Ja sitten tuo pihlavan "mielisairaala" juttu ei ole totta teinit pitävät rakennusta mielisairaalana mutta, todellisuudessa se on armeijan hylkäämä varikko rakennus.

Siis kuulin vain naapurilta joka on joku 50v-60v niin sanoi että kun siellä on se mummo/rouva niin se käy vissiin Porin kaupungissa jossain vanhainkodissa aina pari kertaa viikossa jn. Mutta ne on ihan normaaleja ihmisiä ei vain tykkää kun nuoret käy urkkimassa pihalla ja rikkomassa ikkunoita on sieltä yks koirakin melkein tapettu henkihieveriin. Niin sen takia jos jotkut nuoret ovat menneet koiraa tappamaan niin varmaan tervetulo on upeaa! Ei! Joten jättäkää rauhaan. Mutta takaisin naapureihin siis ne oli jostain kuullut että se mummo olis viety hetkeksi sinne vanhain kotiin niin sit ne päätti men sinne porteille kattomaan mut ei kyl se mummo siel sit jotain oli huudellut ja ne meidän naapurit olivat vain lähteneet. Mutta kerran kun ajettiin siitä ohi ja katoin ikkunasta sitä pihaa niin siinä ihan portilla seisoi se mummo sen saksankoiran kanssa ja sit se mummo vaan haki jotain postii ja koira nuuski maata! Ei varmaan mitään outoa ihan normaalia siis ihan mutta koira oli söpö :D

Yhteistyössä