Pomo suuttui kun lapsi vielä kipeänä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
ymmärrättehän, että ne kolme päivää on järjestelyaikaa sairaan lapsen hoitamiseen, ei hoitoaikaa. Lukekaa faktoja, älkääkä aina puhuko olemattomia.

Itse asiassa ainakin osassa työehtosopimuksista se aika voidaan käyttää joko hoidon järjestämiseen tai hoitamiseen. Että sinänsä ei puhuta olemattomia.

Suorastaan v.tuttaa lukea tyhmien ihmisten kommentteja. Firmat eivät ajattele siten, että kummankohan työnantaja kestää paremmin poissaolon - isän vai äidin. Eikä ole mielestäni mitään velvollisuuttakaan ajatella. Vuoron perään ja piste.

Niin kauan ku semmosta kummaa solidaarisuutta kaivataan niin on ihan oikein, että naisen euro on 80 senttiä. Ja sen takia itsekin rekrytoisin mieluummin miehen kuin naisen.

Alkuperäinen kirjoittaja työnantaja:
Suorastaan v.tuttaa lukea tyhmien ihmisten kommentteja. Firmat eivät ajattele siten, että kummankohan työnantaja kestää paremmin poissaolon - isän vai äidin. Eikä ole mielestäni mitään velvollisuuttakaan ajatella. Vuoron perään ja piste.

Niin kauan ku semmosta kummaa solidaarisuutta kaivataan niin on ihan oikein, että naisen euro on 80 senttiä. Ja sen takia itsekin rekrytoisin mieluummin miehen kuin naisen.

Aivan. Ja just siksi potuttaakin niin paljon, että naiset itse alistuvat siihen, että "miehen työ on niin paljon tärkeämpää", ja samalla vaikeuttavat itsensä ja kaikkien naisten asemaa työmarkkinoilla. Tämä on sitä arkipäivän tasa-arvoa, mikä valitettavasti tuntuu olevan ihan hukassa todella monessa perheessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
ymmärrättehän, että ne kolme päivää on järjestelyaikaa sairaan lapsen hoitamiseen, ei hoitoaikaa. Lukekaa faktoja, älkääkä aina puhuko olemattomia.

ymmärretä tota faktaa, vaan aletaan mussuttamaan siitä kuinka ei niitä hoitajia saa. Niin ja nää jotka haluaa olla kotona on tekopyhästi sitä mieltä, että äidin kuuluu olla sairaan lapsen kanssa kotona.
Musta on hauskoja ne kommentit ettei haluta antaa vieraan hoitoon lasta. jaa no onkos ne päiväkodin tädit oikein hyvänkin päivän tuttuja. Niin ja jotkuhan ne pistää sen pilttinsä jo kasikuisena päiväkotiin ihan vaan sosiaalisuutta oppimaan.

Meillä työpaikalla pomo onneks ihan ymmärtäväinen, mut muut kitisee selän takana mm.et eiks lapsilla ole mummot, jotka hoitaa jne.. vaikkeivät tiedä asioista mitään. Miten mummot hoitaa, jos ovat itsekin töissä? Jäävät omista töistään pois vai? Meillä ei ole muita hoitajavaihtoehtoja!
Siks oonki miettiny, et jos lapsi sairastaa yli 3 päivää, niin miten hoito järjestetään, jos hoitajia ei vaan ole. Nyt meillä oli mies sairaan lapsen kanssa kotona, onneksi lapsi parantui tuossa ajassa. Itse en ois voinu jäädä kotiin, kun töissä puolet porukasta saikulla.

Pomona ymmärrän kyllä pomosi fiilikset. On harmi että lapsi on kipeänä mutta me "pomot" maksamme siitä että olet kotona lapsen kanssa ja menetämme työvoimaa. Äitinä kyllä tiedän että kotiin on jäätävä kun lapsi kipeänä, mutta eikö miehesi voisi olla osan aikaa ja sinä mennä töihin?

Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Sullahan olisi ollut mahdollisuus hommata lapselle hoitaja? Sitä vartenhan se kolmen päivän palkallinen vapaa onkin, sairaan lapsen hoidon järjestämistä varten. Mummot kehiin vaan. Ja kai sun lapsella isäkin on?

Äläpäs puhu asioista mistä et näköjään tiedä. Se kolme päivää ei ole mikään maaginen raja vaan saa olla kauemminkin jos tarve vaatii. Niin ainakkin meidän Tessissä. Eikä ole mitään ikärajaa kuten 10 vuotta. Ja toisekseen, meidän Tessissä poissaolo on tarkoitettu joko hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi, ne on tasavertaiset vaihtoehdot.
Kylläpä minussa asuva pääluottamusmies nostaa päätään. Ärsyttää vaan kun ihmiset ei tiedä ja jakaa eteenpäin täysin virheellistä tietoa. Omasta Tessistä kannattaa katsoa nämä asiat.

Nostan vielä tämän kun ei mennyt perille. Riippuu ihan Tessistä onko poissolo tarkoitettu hoidon järjestämiseksi vai hoitamiseksi. Meidän Tessissä ne on edelleen tasavertaiset vaihtoehdot eikä ole mitään 3 pv:n rajaa. Jos on esim vesirokko, saa olla pois ihan koko sen ajan kun sairastaa ja on useimmiten pidempi aika kuin 3 pv.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninja:
Fakta on se että se kumman työpaikka kärsii vanhemman poissaolosta VÄHEMMÄN jää kotiin, mutta äidit eivät aina tajua sitä.

Ei näin, vaan molempien työnantajilla on oikeus olettaa, että sairaan lapsen hoito jaetaan tasan. Vanhempien asennevamma vaan on tähän suurin este.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Fakta on se että se kumman työpaikka kärsii vanhemman poissaolosta VÄHEMMÄN jää kotiin, mutta äidit eivät aina tajua sitä.

Ei näin, vaan molempien työnantajilla on oikeus olettaa, että sairaan lapsen hoito jaetaan tasan. Vanhempien asennevamma vaan on tähän suurin este.

Ei vaan toi teksti löytyy ihan faktatietona netistä kun etsii.

En jaksanut lukea kuin muutaman kommentin, mutta kyllä työnantajalla on oikeus tokaista jos lapsella on isäkin joka voisi hoitaa. Pomollesi sinun työpanoksesi on tärkeä ja hänellä ei varmaan kiinnosta pätkääkään miehesi "korvaamattomuus". Vanhempien tulee olla vuorotellen hoitamassa sairaita lapsia jotta toisen työnantaja joudu kohtuuttomaan tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ninja:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:

Ei vaan toi teksti löytyy ihan faktatietona netistä kun etsii.

Ja kaikki netissä julkaistuko on totta? Itse olen työnantajan edustaja melko isolle työryhmälle, ja minua ei todellakaan kiinnosta, kumman työpaikka kärsii vähemmän, vaan oletan, että hoito jaetaan tasan. Kuka sen sitäpaitsi määrittelee, kumpi kärsii vähemmän? Ei taida olla olemassa kuin puolueellisia selvityksen tekijöitä: äiti, isä ja molempien työnantajat.

on tosiaankin erilaisia työehtosopimuksia, missä määritellään tätä vanhemman oikeutta jäädä palkallisena hoitamaan tai järjestämään sairaan lapsen hoitoa. Yleisin lienee alle 10v. äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämistä varten. Käytännössä jäädään itse hoitamaan. "Parempiakin" TES:jä on. Se mitä en tässä keskustelussa ihan ymmärrä on se kuka pystyy määrittelemään kumman työpaikka kärsii enemmän poissaolosta. Itse jos jään oman sairauteni vuoksi pois töistä tai kun lapsista joku sairastuu ei niinkään työpaikkani vaan usein potilaat (joiden ajat joudutaan siirtämään) käyttäytyvät varsin epäasiallisesti ja valittavat. Mieheni taas työskentelee muulla alalla mutta on varmasti vähintään yhtä tärkeä työntekijä. Jäämme vuorotellen kotiin ja pyydämme mummia (joka jo eläkkeellä) ajoitellen avuksi. Tarhaan en kipeitä lapsia vie.

Alkuperäinen kirjoittaja viiru:
ota hoitaja mannerheimin lastensuojeluliitosta niin muutkin, jotka eivät pysty osaa
hoitaa lastenhoitohommeleita.
meidän paikkakunnalla saa mll hoitajan vain iltaisin tai viikonloppuna - eli just silloin kun ei tarvii.

Mutta tuo, että pitää jakaa poissaolot tasan... Meillä iskäkin on silloin tällöin kotona lasten sairastaessa. Mutta en mä siitä mitään selvitystä tee mun työnantajalle, eikä mun mies kerro töissänsä, et vaimo on kotona. Eli mistä ihmeestä se työnantaja muka tietää onko ne jaettu tasan vai ei?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ota hoitaja mannerheimin lastensuojeluliitosta niin muutkin, jotka eivät pysty osaa
meidän paikkakunnalla saa mll hoitajan vain iltaisin tai viikonloppuna - eli just silloin kun ei tarvii.

Mutta tuo, että pitää jakaa poissaolot tasan... Meillä iskäkin on silloin tällöin kotona lasten sairastaessa. Mutta en mä siitä mitään selvitystä tee mun työnantajalle, eikä mun mies kerro töissänsä, et vaimo on kotona. Eli mistä ihmeestä se työnantaja muka tietää onko ne jaettu tasan vai ei?

Ainakin siitä tietää, jos äiti on jatkuvasti poissa lapsen sairauden takia. Olen myös kysynyt työntekijältä, voisiko isä olla välillä, kun on ollut todella usein lapsen sairauden vuoksi poissa. Tarkkaan ei tietenkään voi laskea noin, mutta suuntaa-antavasti kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä jos mies jää kotiin hoitamaan lasta, mä joudun viemään omalta työnantajaltani todistuksen että olen ollut töissä, että mies saa palkan noilta päiviltä. Ja on tarkistettu liitosta, miehen pomolla on oikeus vaatia ko paperi.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Sullahan olisi ollut mahdollisuus hommata lapselle hoitaja? Sitä vartenhan se kolmen päivän palkallinen vapaa onkin, sairaan lapsen hoidon järjestämistä varten. Mummot kehiin vaan. Ja kai sun lapsella isäkin on?

Äläpäs puhu asioista mistä et näköjään tiedä. Se kolme päivää ei ole mikään maaginen raja vaan saa olla kauemminkin jos tarve vaatii. Niin ainakkin meidän Tessissä. Eikä ole mitään ikärajaa kuten 10 vuotta. Ja toisekseen, meidän Tessissä poissaolo on tarkoitettu joko hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi, ne on tasavertaiset vaihtoehdot.
Kylläpä minussa asuva pääluottamusmies nostaa päätään. Ärsyttää vaan kun ihmiset ei tiedä ja jakaa eteenpäin täysin virheellistä tietoa. Omasta Tessistä kannattaa katsoa nämä asiat.

Nostan vielä tämän kun ei mennyt perille. Riippuu ihan Tessistä onko poissolo tarkoitettu hoidon järjestämiseksi vai hoitamiseksi. Meidän Tessissä ne on edelleen tasavertaiset vaihtoehdot eikä ole mitään 3 pv:n rajaa. Jos on esim vesirokko, saa olla pois ihan koko sen ajan kun sairastaa ja on useimmiten pidempi aika kuin 3 pv.

Lisään siihen, että kyse työehtosopimuksissa koskee 3pv ajalta palkallaista poissaoloa. Palkatta saa hoitaa niin kauan kuinatarve vaatii alle 10-vuotiasta!

Yhteistyössä