Polyyppi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Höpsötin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Höpsötin

Jäsen
10.02.2012
50
0
6
Minulta löytyi lapsettomuustutkimusten ultrassa kohdusta pieni 8 mm polyyppi. Lääkärini sanoi, ettei sitä tarvitse poistaa, mutta sen voi poistaa.: / ??? En oikein saanut käsitystä koko asiasta ja polyypin merkityksestä. Onko teillä kanssasisaret kokemusta moisista? Mitä polyypeille on tehty, jos niitä on ollut ja mitä lääkäri on kommentoinut?

No multa poistettiin ja suositeltiin poistettavaksi ja epäiltiin silloin alkuun että se olis ollu ihan koko lapsettomuuden syykin vaikka oli myös alle sentin kokoinen.

Poistetaan kohdun tähystyksessä eli hysteroskopiassa ja tehdään kevyessä nukutuksessa ja kotiin pääsee samantein kun ruoka maistuu ja tolpat kantaa. Helpoin operaatio sitten verikokeen. :)

yrittäjä83, Kuinka nopeasti pääsit poistoon? Yksityisellä vai julkisella? Olen tutkimuksissä yksityisellä, jossa ei tehdä leikkauksia. Inssiin olen menossa joka tapauksessa jo ensi kuussa jo tuon polyypin kanssa, kun ei kuulemma haittaa. Kuitenkin lääkäri sanoi, että sen voi poistaa!? Joten saattaa kai haitata??? :| Miten nopeasti voi raskautua olla hoidoissa poiston jälkeen?

Sain lähetteen juurikin yksityiseltä julkiselle puolelle poistoon. Olisko jono ollut turussa alle 2kk (pitää synkata kierron kanssa mutta en muista miten) Kysyin yksityiseltäkin puolelta poistoa koska mulla on hyvät vakuutukset. Yksityisellä ei kuitenkaan juuri ole laitteistoja tuohon operaatioon joten olis menny niiden tilaamiseen ja saamiseen aikaa niin että suosittelivat menemään tyksiin operoitavaksi.

Oliskohan ollu yhdet mensut kun piti odottaa ja sitten jatkui rumba... Kysy omalta hoitavalta lääkäriltäsi ja kokeile josko kesätauon aikana vaikka pääsisit. Toimenpide on niin pieni ja ei tarviis ees saikkaria... voi olla että siitä päivän tai pari saa... Tosi helppo hommeli.

Höpsötin mitä kuuluu sinun polyypillesi? Oletko aikeissa poistattaa sen? Asia alkoi kiinnostamaan, sillä sain eilen kuulla, että minulla on myös polyyppi. Tuli eilen sitten vähän googletettua asiaa. ;) Olen menossa polyypin poistoon heti seuraavien kuukautisten jälkeen. Olimme itse asiassa eilen passin suunnittelussa, mutta sitten päädyttiinkin siihen, että kohdussa on polyyppi, joka on kai aiemminkin näkynyt ultrassa, mutta sille ei ole aikaisemmin ajateltu mitään tehtävän. Nyt lääkäri sanoi, että jos kohdussa on jotain ylimääräistä, niin se hankaloittaa raskautumista. Pas voidaan tehdä kuulema seuraavaan kiertoon polyypin poiston jälkeen. Vähän kyllä tuli sellainen tunne, että ovatko tehdyt hoidot menneet nyt kankkulan kaivoon, jos tuo polyyppi on ollut lääkäreillä tiedossa aiemminkin...

Minun polyypille ei ole vielä tehty mitään. Mutta minusta tuntuu nyt siltä, että käyn sen poistattamassa. En saanut selkeää vastausta lääkäriltä, miten se vaikuttaa. Sellaisen kanssa voi kyllä raskautua ja olla raskaana normaalisti. Olin tutkimuksissa yksityisellä, mutta meillä päin polyypin poisto pitäisi tehdä julkisella. joten jonkinlaista jonotusta on tod.näk tiedossa. Minkä kokoinen sinun polyyppi on pepponen?

Meillä oli pitkä lapsettomuus takana, kun munanjohdinten aukiolotutkimuksessa löytyi kaksi pientä (muistaakseni alle sentin) polyyppia. Minut lähetettiin (julkisella oltiin) polyyppien poistoon. Kuulemma "varmuuden vuoksi" poistettaisiin ja samalla tutkittaisiin johtimet, mikä ei onnistunut kivuliaisuuden takia. Pääsin toimenpiteeseen noin kuukauden sisällä käynnistä. Lapsettomuus lääkäri sanoi, että polyypit eivät ole varsinainen lapsettomuuden aiheuttaja, mutta on hyvä poistaa ennen hoitoja, koska voivat mm. aiheuttaa vuotohäiriöitä raskauden mahdollisesti alettua. Tähystysleikkauksessa (joka tosiaan tehtiin päiväkirurgian yksikössä nukutuksessa) kävikin ilmi, että kohtuni oli aivan täynnä, vieri vieressä, näitä pieniä polyyppeja ja lisäksi molemmat johtimet tukossa. Leikkauksessa sitten poistivat polyyppeja niin hyvin kuin mahdollista. Jälkeenpäin hain tietoa mm.internetistä ja sain sen käsityksen, että polyypit ovat hyvinkin tavallisia (jopa joka kolmennella naisella on niitä) ja ne eivät näy pelkällä ultralla. (Esim. tässä johdinten aukiolotutkimuksessa kohtuun ruiskutetaan nestettä, mikä saa polyypit näkymään). Minullakin näkyi silti tutkimuksessa vain nuo kaksi, mutta leikkauksessa niitä olikin vieri vieressä. No, meidän tarinalla on onnellinen loppu. Pääsimme suoraan IVF/ICSI hoitoon tukkiintuneiden johtimien vuoksi ja vaikka matkan varrelle ilmeni monta syytä lapsettomuuteen, tulin ensimmäisen hoidon tuoresiirrosta raskaaksi (osalle munasoluista tehtiin IVF, osalle ICSI) ja pakkaseen saatiin vielä kaksi alkiota. Polyyppileikkauksesta meni vain pari kuukautta, niin hoidot olivat täydessä käynnissä ja alle vuosi leikkauksesta meillä oli jo vauva sylissä. Enpä olisi sitä silloin arvannut, kun tuntui tulevan vain huonoja uutisia huonojen uutisten perään. Raskausaikana kaikki meni oikein hyvin.

Höpsötin en muista nyt polyyppini kokoa, kun samalla kertaa mittailtiin sekä limakalvoa että johtofollia polyypin lisäksi enkä pyytänyt papereita mukaani. Mutta muistelin, että alle 1 cm:n kokoinen se olisi. Koko selvinnee poiston yhteydessä.

Hienoa Tuulee, että teillä ovat hoidot tuottaneet onnellisen lopputuloksen! Ihanaa kuulla onnistumista, kun itse tarpoo vain eteen päin.

Olen käsittänyt, että polyyppien sekä kystien ja myoominen määrä/todennäköisyys lisääntyy iän myötä. Tässä muutama linkki löytämiini teksteihin: PPSHP - Endometriumin polyyppi ja Gynekologiset kasvaimet (hyvän- ja pahanlaatuiset) – TherapiaFennica

Minulla todettiin polyyttpi viime vuoden lopulla kesken hoidon. Lääkärit olivat sitä mieltä että kohtuun ei kannata mitään siirtää jos siellä on jotain ylimääräistä. Polyyppi toimii kuulemma vähän kuin kierukkana. Hoidosta tulleet alkiot laitettiin pakastimeen. Pääsin vajaan kuukauden päästä polyypinpoistoon ja se tehtiin minulle päiväkirurgiassa paikallispuudutuksessa. Minusta toimenpide oli epämukavuudeltaan samaa luokkaa kun punktio. sii kestettävissä. toimenpide ei kestänyt kuin 10minuuttia. PAS:iin oltaisiin päästy heti seuraavasta kierrosta, mutta alkiot eivät kestäneet sulatusta. Huomenissa alkaisi sitten kokonaan uusi hoitorumba...

Heipä hei! Olin eilen polyypin poistoleikkauksessa. Polyyppi oli pieni, alle 1 cm:n eikä niitä ollut useampia. Mutta kohdun limakalvossa (minulla on yleensä todettu ultrassa paksu limakalvo) oli jotain häikkää ja sitä kaavittiin. Odotan epikriisiä kotiin, että näen, mitä siinä limaklavossa oli - siinä vaiheessa, kun leikannut kirurgi kävi asiasta sanomassa, olin vielä hiukan sekaisin. Leikkaus kesti alle 30 min ja tehtiin nukutuksessa. Sairauslomaa tuli 3 päivää (johtuen tuosta kaavinnasta, sillä vielä leikkauspöydällä ennen leikausta sanottiin, että huomenna sitten taas töihin). Passin voi tehdä seuraavaan kiertoon. Olo on ihan ok, eilen mahaa hiukan nipisteli, mutta sain hyvät särkylääkkeet matkaan. Sairaalassa olin klo 07-14, jos jotakuta kiinnostaa, ja itsellä on leikkaus edessä, ehkä höpösötin... Ihan hyvillä mielin siis. Ja limakalvon höttöisyys tms. ei ole koskaan aiemmin tullut esille, joten hyvä varmaan, että nyt kohtuun katsottiin. Se, vaikuttaako tämä positiivisesti seuraaviin hoitoihin jää tietenkin nähtäväksi. Mutta omat toiveet taas korkeammalla. =)

hmm, mullakin kohdussa polyyppi. Joskin kuulemma pieni ja sellasessa paikassa ettei pitäis raskautta haitata joten sille ei ole päädytty tekemään mitään.
Kaks kertaa olen raskautunu PAS:sta. Edelliskerralla tuhuttelin vuotaa ja päättyi tuulimunaan. No nytkin vuodan samallai tuhnuttamalla. Tuossa jjoku mainitsikin että raskauden alettua polyyppi vois sen aiheuttaa... Täytyykin muistaa kysyä lääkärissä ens kerralla onko hän asiasta tietoinen. Ja jos on niin sit ei kunniankukko laula :/

Hei, onko lisää polyyppi & raskaus & lapsettomuuskokemuksia? Tänään löydettiin kasen ultran jälkeen polyyppi, en tiedä vielä mitä se merkitse kun inseminaatio oli tarkoitus ensi kierrossa. En siis viekö olla juteltu gynen/ lapsetomuuslääkörin kanssa, toki hätäinen ja surkuttelen täällä omien nettidiagnoosien kera.. :(

Hei, onko lisää polyyppi & raskaus & lapsettomuuskokemuksia? Tänään löydettiin kasen ultran jälkeen polyyppi, en tiedä vielä mitä se merkitse kun inseminaatio oli tarkoitus ensi kierrossa. En siis viekö olla juteltu gynen/ lapsetomuuslääkörin kanssa, toki hätäinen ja surkuttelen täällä omien nettidiagnoosien kera..

Minulta löydettiin kohdusta yllättäen kaksi pientä polyyppia varhaisen keskenmenon jälkitarkastuksessa. Lääkäri suositteli poistoa raskaustoiveen takia, koska saattaisivat kuulemma altistaa keskenmenolle ja vaikeuttaa alkion kiinnittymistä. Muuten ei hänen mielestään olisi tarvinnut poistaa koska eivät oireilleet. Polyypit poistettiin hysteroskopiassa, mikä oli onneksi omalla kohdallani yllättävän vaivaton toimenpide. Valitettavasti polyyppien poistolla ei tuntunut olevan ilmeistä vaikutusta raskauden alkamiseen, poistosta on aikaa jo yli vuosi ja lapsettomuushoidot juuri alkaneet kahden vuoden yrityksen jälkeen.

Onko kukaan teistä palstalaisista tehnyt polyypin poistoa yksityisellä?
Hieman huonosti löytyy hintatietoja kyseisestä toimenpiteestä.
Minulle tehtiin syyskuussa polyypin poisto hysteroskopiassa yksityisellä Aavassa. Hintaa oli 2800€, joka meni minulla kokonaisuudessaan vakuutukseen. Vakuutuksesta piti etukäteen pyytää maksusitoumus. Edellinen poisto tehtiin naistenklinikalla hysteroskopiassa ja muutaman kympin lasku taisi tulla toimenpiteestä.

Yhteistyössä