Polvet rutisee portaissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rutiruti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rutiruti

Vieras
Siis ylipainoa on, n.vuosi sitten olen aloittanut saliharjoittelun joka lihaskunnolle jo tehnytkin hyvää. Mutta nyt viime aikoina alkanut polvet rutisemaan portaita kävellessä, kyykkyjä tehdessä, jalkaprässissä jne. Nyt siis rutisee kokoajan kun noita tekee.
Onko tutun kuuloista? Mikähän vaiva vois olla?
Kipeät nuo polvet ei oo.

En ehkä osaa vastata kysymykseen, mutta mulla rutisee myös. :)

Jos niitä rasittaa liikaa ne rutisee. Ja jos ei rasita niitä ne eivät rutise. Yksinkertaista minulla. :) Mutta mitään jalkakyykkyjä en todellakaan voi tehdä. Oletko tehnyt kyykyt oikein, ettet ole siinä tuhonnut polviasi?

Onko sun reisi- ja pakaralihakset kunnossa?? Ettet tee polvilla työtä mikä kuuluisi ko lihaksille....

mulla on rutissu parikymppisestä lähtien ja vaikka kuinka monelle lääkärille, fyssalle, fysiatrille tms. maininu ja kaikki sanoo olevan ihan normaalia. Ei oo tässä 15vuoden aikana pahentunu eikä tee kipeetä... sama mun siskolla.

[QUOTE="vieras";27823164]mulla on rutissu parikymppisestä lähtien ja vaikka kuinka monelle lääkärille, fyssalle, fysiatrille tms. maininu ja kaikki sanoo olevan ihan normaalia. Ei oo tässä 15vuoden aikana pahentunu eikä tee kipeetä... sama mun siskolla.[/QUOTE]

Oletko käynyt magneettikuvissa?

Ne polvet rutisevat siksi, että polvilumpion alla oleva rusto on vaurioitunut. Kyseessä on kondromalasia -niminen vaiva, joka on etenevä. Kaikille se ei aiheuta koskaan mitään sen ikävämpää kuin rutina, joillekin taas kipua ja haittaa.

Reisilihakset kannattaa pitää hyvässä kunnjossa. Portaita ja syviä kyykkyjä välttää. Ylipanio rasittaa niveliä tietysti.

Omat polveni rutisivat kuin sepelimylly. Ne on nyt leikattu, rustoa putsattu, mutta leikkaus auttaa vain väliaikaisesti.KUn rusto alkaa repaloitua se ei siitä enää parane (nykyisillä hoitokeinoilla).

Glukosamiini, hainrusto, katkarapu-uute ja mitälie niitä nyt on, sellaisia voi syödä jos haluaa. Auttavat tai eivät.

Juu, liikkeet on katsottu fyssarin kanssa. Pitäis siis mennä oikein. Reisi- ja pakaralihakset on jo aika kivassa kunnossa. Nyt vaan sit pitää päästä ylipainosta eroon.
Niin ja portaita on paha välttää kun asun 3-kerroksisessa omakotitalossa.
Niin ja kiitos vastanneille.