H
Helekutti
Vieras
Minäkin olisin tyytyväinen jos kaikki maksaisivat prosentuaalisesti samaa tuloveroa. Omani tippuisi ainakin parikymmentä pykälää ja pienituloisilla varmaan nousisi kymmen. Tervetuloa tasavero.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Sä sitten tienaat enemmän kuin mitä perheeis tarvitsee =) Ja se on aina hieno juttu. Mulla vaan alkaa olla tilanne se, että kun mitään tukia ei saa ja kaikki pitää maksaa omasta palkastaan, niin veronkiristyksille en kyllä enää riemusta kilju.Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:Pakko vielä kommentoida tätä: mä en ole raha-asioissa kateellinen kenellekään. Ja olisin itse valmis veronkorotuksiin jopa tuloverotuksen osalta, jos vain sillä taattaisiin tietyt palvelut. Nyt rahat hukkuu matkalla jonnekin - tai mielestäni vääriin paikkoihin. Nykyverotuksellakin pitäisi olla asiat paremmin.
Olen ns. iloinen veronmaksja. Nyt kyllä kettuuntunut.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mutta musta ei pidä verrata tavallista yrityksen palkansaajaa yrityksen johtajiin. Edelliselle kun vastuuksi riittää, että herää aamulla herätyskelloon, saapuu työpaikalle ja tekee työtä sen työsopimuksessa sovitun ajan. Johtajan toimenkuva ja vastuu on paljon laajempi eikä johtajia koske edes mitkään työaikalait.
En voi sanoa tienaavani yhtään enempää kuin perheeni tarvitsee. Mutta olen aina valmis repimään vaikka ahteristani muutamia euroja viela kurjemmassa asemassa oleville. Tai yhteiseen hyvään. Ja vähentämään omaa kulutustani. Olen kai hullu tässä maailmassa.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Sä sitten tienaat enemmän kuin mitä perheeis tarvitsee =) Ja se on aina hieno juttu. Mulla vaan alkaa olla tilanne se, että kun mitään tukia ei saa ja kaikki pitää maksaa omasta palkastaan, niin veronkiristyksille en kyllä enää riemusta kilju.Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:Pakko vielä kommentoida tätä: mä en ole raha-asioissa kateellinen kenellekään. Ja olisin itse valmis veronkorotuksiin jopa tuloverotuksen osalta, jos vain sillä taattaisiin tietyt palvelut. Nyt rahat hukkuu matkalla jonnekin - tai mielestäni vääriin paikkoihin. Nykyverotuksellakin pitäisi olla asiat paremmin.
Noita kuvaamiasi taitaa kuitenkin olla tässä maassa aika vähän. Ja heillä erinomaiset mahdollisuudet siirtää niin omistamansa yrityksensä kuin omat ja perheensäkin luut pois tästä maasta kiusaamasta tavallista veronmaksajaa. Ei Suomi oikeasti näitä rikkaita kaipaa, koska meillä on parkkiintuneella selkänahalla varustettu keskiluokka, joka aamusta iltaan paiskii töitä, nurisematta ja yhteiskunnan yhteistä hyvä ajatellen ja veroistaan kiittäenAlkuperäinen kirjoittaja evita:Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mutta musta ei pidä verrata tavallista yrityksen palkansaajaa yrityksen johtajiin. Edelliselle kun vastuuksi riittää, että herää aamulla herätyskelloon, saapuu työpaikalle ja tekee työtä sen työsopimuksessa sovitun ajan. Johtajan toimenkuva ja vastuu on paljon laajempi eikä johtajia koske edes mitkään työaikalait.
Se on ihan totta, mutta tämähän on (ainakin meidän firmassamme) huomioitu niin, että johtajat saavat merkittävästi parempaa palkkaa - siis progressiosta huolimatta heille jää kyllä aika tavalla enemmän käteen kuin ns. taviksille.
Minä tiedän ison perheyrityksen, jossa lapset ovat perineet isänsä firman ja ovat nyt miljonäärejä. Se on ihan ok, mutta minusta olisi ihan mukavaa, jos he maksaisivat EDES OSAN tuloistaan ihan palkkatuloina tavallisella verotuksella, mutta ei: he ottavat firmasta ulos osinkoja vaikkapa 100000 egeä vuodessa 28 prosentin verolla.
En tiedä onko tämä tarpeellista ja yhteiskunnan edun mukaista, varmaan sitten on.
Kieltämättä se on mukava tilanne, koska ei tarvitse tehdä töitä ollenkaan, ja silti saa isukin firmasta mukavat rahat itselleen ja myös alaikäisille lapsilleen. (Se kyllä täytyy sanoa, että kun nämä ihmiset tiedän aika hyvin, niin paikkansa pitää sanonta tässä tapauksessa, että raha ei tuo onnea. Mutta tokihan itken mieluummin Mersussa kuin Ladassa.)
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:En voi sanoa niinkään. Mutta olen aina valmis repimään vaikka ahteristani muutamia euroja viela kurjemmassa asemassa oleville. Tai yhteiseen hyvään. Ja vähentämään omaa kulutustani. Olen kai hullu tässä maailmassa.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Sä sitten tienaat enemmän kuin mitä perheeis tarvitsee =) Ja se on aina hieno juttu. Mulla vaan alkaa olla tilanne se, että kun mitään tukia ei saa ja kaikki pitää maksaa omasta palkastaan, niin veronkiristyksille en kyllä enää riemusta kilju.Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:Pakko vielä kommentoida tätä: mä en ole raha-asioissa kateellinen kenellekään. Ja olisin itse valmis veronkorotuksiin jopa tuloverotuksen osalta, jos vain sillä taattaisiin tietyt palvelut. Nyt rahat hukkuu matkalla jonnekin - tai mielestäni vääriin paikkoihin. Nykyverotuksellakin pitäisi olla asiat paremmin.
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:En voi sanoa tienaavani yhtään enempää kuin perheeni tarvitsee. Mutta olen aina valmis repimään vaikka ahteristani muutamia euroja viela kurjemmassa asemassa oleville. Tai yhteiseen hyvään. Ja vähentämään omaa kulutustani. Olen kai hullu tässä maailmassa.
Alkuperäinen kirjoittaja evita:Se on ihan totta, mutta tämähän on (ainakin meidän firmassamme) huomioitu niin, että johtajat saavat merkittävästi parempaa palkkaa - siis progressiosta huolimatta heille jää kyllä aika tavalla enemmän käteen kuin ns. taviksille.
Minä tiedän ison perheyrityksen, jossa lapset ovat perineet isänsä firman ja ovat nyt miljonäärejä. Se on ihan ok, mutta minusta olisi ihan mukavaa, jos he maksaisivat EDES OSAN tuloistaan ihan palkkatuloina tavallisella verotuksella, mutta ei: he ottavat firmasta ulos osinkoja vaikkapa 100000 egeä vuodessa 28 prosentin verolla.
En tiedä onko tämä tarpeellista ja yhteiskunnan edun mukaista, varmaan sitten on.
Kieltämättä se on mukava tilanne, koska ei tarvitse tehdä töitä ollenkaan, ja silti saa isukin firmasta mukavat rahat itselleen ja myös alaikäisille lapsilleen. (Se kyllä täytyy sanoa, että kun nämä ihmiset tiedän aika hyvin, niin paikkansa pitää sanonta tässä tapauksessa, että raha ei tuo onnea. Mutta tokihan itken mieluummin Mersussa kuin Ladassa.)
En tiedä muuttuisiko ajatusmaailmani sitten. Mutta jos bruttotulot on liian suuret tukiin, niin ei voi olla varaton. Silloin on liikaa menoja. Näin äkkiseltään ajateltuna.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:En voi sanoa tienaavani yhtään enempää kuin perheeni tarvitsee. Mutta olen aina valmis repimään vaikka ahteristani muutamia euroja viela kurjemmassa asemassa oleville. Tai yhteiseen hyvään. Ja vähentämään omaa kulutustani. Olen kai hullu tässä maailmassa.
Et sä hullu ole, Mutta entä sitten, kun sulla ei ole enää varaa ostaa lapsellesi koulukirjoja? Tai maksaa bussilippua kouluun? Lapsesi ei saa opintotukea, koska bruttotulosi ovat liian suuret. Aina vaan iloisesti annat suuremman osan palkastasi yhteiseen hyvään? Ja sanot lapsellesi, että kurja juttu, koita opiskella ilman oppimateriaalia ja kävele kouluun, äiti tässä paiskii töitä muiden kuin sinun hyväksesi?
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Et sä hullu ole, Mutta entä sitten, kun sulla ei ole enää varaa ostaa lapsellesi koulukirjoja? Tai maksaa bussilippua kouluun? Lapsesi ei saa opintotukea, koska bruttotulosi ovat liian suuret. Aina vaan iloisesti annat suuremman osan palkastasi yhteiseen hyvään? Ja sanot lapsellesi, että kurja juttu, koita opiskella ilman oppimateriaalia ja kävele kouluun, äiti tässä paiskii töitä muiden kuin sinun hyväksesi?
Mä kai yritän tässä vähitellen hyväksyä sitä, että muut ihmiset ei ole samanlaisia kuin minäAlkuperäinen kirjoittaja lepsa:Sinä Lilii voit maksaa vaikka 100 prosentttia veroa tuloistasi jos haluat, mutta älä vaadi sitä muilta jotka eivät ole siihen valmiita.Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:En voi sanoa niinkään. Mutta olen aina valmis repimään vaikka ahteristani muutamia euroja viela kurjemmassa asemassa oleville. Tai yhteiseen hyvään. Ja vähentämään omaa kulutustani. Olen kai hullu tässä maailmassa.
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:En tiedä muuttuisiko ajatusmaailmani sitten. Mutta jos bruttotulot on liian siiret tukiin. niin ei voi olla varaton. Silloin on liikaa menoja. Näin äkkiseltään ajateltuna.
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Et sä hullu ole, Mutta entä sitten, kun sulla ei ole enää varaa ostaa lapsellesi koulukirjoja? Tai maksaa bussilippua kouluun? Lapsesi ei saa opintotukea, koska bruttotulosi ovat liian suuret. Aina vaan iloisesti annat suuremman osan palkastasi yhteiseen hyvään? Ja sanot lapsellesi, että kurja juttu, koita opiskella ilman oppimateriaalia ja kävele kouluun, äiti tässä paiskii töitä muiden kuin sinun hyväksesi?
Tässä yhtälössä eniten kaivelee nuppia se, että tuilla eläville on ihan itsestään selvää, että yhteiskunta maksaa ne tarvittavat bussiliput ja kirjat, joihin työssäkäyvän rahat eivät meinaa aina riittää :kieh: :headwall: :headwall: :headwall:
Mua ei edes haittaa se, että jotkut odottavat ne koulukirjat ja bussiliput ipahtavan taivaasta. Kunhan vaan tämä yhteiskunta ei ala rokottaa mua työssäkäyvää niin pahasti, että omat lapseni jäävät sitä "taivaanmannaa" vaille.Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:Tässä yhtälössä eniten kaivelee nuppia se, että tuilla eläville on ihan itsestään selvää, että yhteiskunta maksaa ne tarvittavat bussiliput ja kirjat, joihin työssäkäyvän rahat eivät meinaa aina riittää :kieh: :headwall: :headwall: :headwall:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:En tiedä muuttuisiko ajatusmaailmani sitten. Mutta jos bruttotulot on liian siiret tukiin. niin ei voi olla varaton. Silloin on liikaa menoja. Näin äkkiseltään ajateltuna.
Juu, eli koko perhe yksiöön asumaan ja syömään kaurapuuroa ja hernekeittoa?
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:Mä kai yritän tässä vähitellen hyväksyä sitä, että muut ihmiset ei ole samanlaisia kuin minäAlkuperäinen kirjoittaja lepsa:Sinä Lilii voit maksaa vaikka 100 prosentttia veroa tuloistasi jos haluat, mutta älä vaadi sitä muilta jotka eivät ole siihen valmiita.Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:En voi sanoa niinkään. Mutta olen aina valmis repimään vaikka ahteristani muutamia euroja viela kurjemmassa asemassa oleville. Tai yhteiseen hyvään. Ja vähentämään omaa kulutustani. Olen kai hullu tässä maailmassa.:saint:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Noita kuvaamiasi taitaa kuitenkin olla tässä maassa aika vähän. Ja heillä erinomaiset mahdollisuudet siirtää niin omistamansa yrityksensä kuin omat ja perheensäkin luut pois tästä maasta kiusaamasta tavallista veronmaksajaa. Ei Suomi oikeasti näitä rikkaita kaipaa, koska meillä on parkkiintuneella selkänahalla varustettu keskiluokka, joka aamusta iltaan paiskii töitä, nurisematta ja yhteiskunnan yhteistä hyvä ajatellen ja veroistaan kiittäen![]()
Alkuperäinen kirjoittaja evita:Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Noita kuvaamiasi taitaa kuitenkin olla tässä maassa aika vähän. Ja heillä erinomaiset mahdollisuudet siirtää niin omistamansa yrityksensä kuin omat ja perheensäkin luut pois tästä maasta kiusaamasta tavallista veronmaksajaa. Ei Suomi oikeasti näitä rikkaita kaipaa, koska meillä on parkkiintuneella selkänahalla varustettu keskiluokka, joka aamusta iltaan paiskii töitä, nurisematta ja yhteiskunnan yhteistä hyvä ajatellen ja veroistaan kiittäen![]()
Se on kärjistetty esimerkki, mutta tokihan tiedämme Liliukset osinkoineen ja kumppanit. En tiedä sitten mikä on sopiva määrä ja mikä liikaa, mutta käsittääkseni kaikki ovat siitä yhtä mieltä, että tuloerot ovat Suomessa nousseet huomattavasti mm. tämän osinkoverotuksen edullisuuden vuoksi.
En tiedä mitä hyvää se on tuonut tavalliselle suomalaiselle. Itse olen ihan hyvässä taloudellisessa asemassa, mutta silti haluan ylläpitää tasaista tulojakoa, enkä halua köyhälistön kasvavan enää yhtään. En halua, että hyväosaisten alkaa täälläkin olla tarve eristäytyä korkeiden aitojen taakse vartioituihin koteihin ja että eri yhteiskuntaluokat elävät täysin toisistaan erillään. Itsekin huomaan olevani aivan täysin ulkona oikeasti köyhien elämästä, luen siitä lähinnä lehdistä ja jos joskus irl syrjäytyneeseen törmään, olen kyllä kuin Liisa Ihmemaassa.
Minusta oli ihan järkyttävää sekin, että amislaisten yhteiskunnallinen tietämys oli tutkimuksen mukaan dramaattisesti huonompi kuin lukiolaisten. Tämä ei ihan suoraan liity tulonjakoon, mutta epäsuoraan kuitenkin. Lukiolaisista todennäköisemmin tulee uusia päättäjiä, amislaiset tekevät heille töitä. Silloin on tietty hyvä, kun alainen on mahdollisimman pihalla siitä, ketä on hallituksessa, miksi kannattaisi äänestää ja mitä esimerkiksi käsite demokratia tarkoittaa.
Summa summarum, olen siis vain huolissani siitä, että Suomi näyttää silmissäni entistä jyrkemmin jakaantuvat köyhiin ja rikkaisiin, tietämättömiin ja tietäviin, eikä se ole hyväksi kenellekään.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mua ei edes haittaa se, että jotkut odottavat ne koulukirjat ja bussiliput ipahtavan taivaasta. Kunhan vaan tämä yhteiskunta ei ala rokottaa mua työssäkäyvää niin pahasti, että omat lapseni jäävät sitä "taivaanmannaa" vaille.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tai jos sinä ja kaltaisesi ihmiset hankkiutuisitte kunnon töihin tienaamaan verovaroja. Meinaatko, ettei 40 % ELI MELKEIN PUOLET verottajan kirstuun ollut tarpeeksi???
Jos kaikki ihmiset tienaisivat yhtä hyvin (tai edes murto-osan siitä) kuin kaverisi isä EI SUOMEN KULUTTAJALLE HALPAA JULKISTA TERVEYDENHUOLTOA jne kalliita kunnallisia systeemejä tarvittaisi! Oletko ajatellut sitä asiaa????
Ai pienitulosilla ei oo oikeutta äitiyslomaan? Tässä sitä tasa-arvoa. Ja pyhinä, joista ei äp-rahaa saa, käyn töissä.
Sun mielestä sitte ei niitä ammatteja ollenkaan tarvita, joista ei suuria palkkoja makseta vai? Ne ei oo "kunnon töitä"?
Jos kymppitonnin vuodessa tienaat, et käy edes töissä kuin silloin tällöin.
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:Neuvostoliitossa kokeiltiin tasaista tulonjakoa. Muistatko miten se tarina päättyi?
No jos n yt ajateltaisiin sitä ihanneyhteiskuntaa, jossa oikeasti rikkaat olisivat muuttaneet jonnekin Karibialle ja tänne jäisi vain tämä pääsääntöisesti palkansaajina ja yrittäjinä työskentelevä ryhmä, niin olisiko sekään hyvä? Tiedän, että olet ihan hyväpalkkaisessa työssä, mutta mietipä tilannetta, että lapsesi olisivat jo oppivelvollisuutensa suorittaneet ja ukkosi katoaisi lomamatkallaan Guatemalaan. Sulla ei ehkä olisi enää asuntovelkaa, mutta jos olisi, niin joutuisit omasta palkastasi sen maksamaan. Jos menisit kyselemään kaupungilta vuokra-asuntoa, nauraisivat sut noilla tuloillasi sieltä ulos. Yksityiselle jos hakeutuisit vuokralle, et saisi sentiäkään asumistukea, kiitos palkkasi. Lastesi koulukirjat, muut koultarvikkeet, koulumatkta jne maksaisit ihan itse. Vieläkö sulla olisi varaa kiristää veroprosenttiasi?Alkuperäinen kirjoittaja evita:Se on kärjistetty esimerkki, mutta tokihan tiedämme Liliukset osinkoineen ja kumppanit. En tiedä sitten mikä on sopiva määrä ja mikä liikaa, mutta käsittääkseni kaikki ovat siitä yhtä mieltä, että tuloerot ovat Suomessa nousseet huomattavasti mm. tämän osinkoverotuksen edullisuuden vuoksi.
En tiedä mitä hyvää se on tuonut tavalliselle suomalaiselle. Itse olen ihan hyvässä taloudellisessa asemassa, mutta silti haluan ylläpitää tasaista tulojakoa, enkä halua köyhälistön kasvavan enää yhtään. En halua, että hyväosaisten alkaa täälläkin olla tarve eristäytyä korkeiden aitojen taakse vartioituihin koteihin ja että eri yhteiskuntaluokat elävät täysin toisistaan erillään. Itsekin huomaan olevani aivan täysin ulkona oikeasti köyhien elämästä, luen siitä lähinnä lehdistä ja jos joskus irl syrjäytyneeseen törmään, olen kyllä kuin Liisa Ihmemaassa.
Minusta oli ihan järkyttävää sekin, että amislaisten yhteiskunnallinen tietämys oli tutkimuksen mukaan dramaattisesti huonompi kuin lukiolaisten. Tämä ei ihan suoraan liity tulonjakoon, mutta epäsuoraan kuitenkin. Lukiolaisista todennäköisemmin tulee uusia päättäjiä, amislaiset tekevät heille töitä. Silloin on tietty hyvä, kun alainen on mahdollisimman pihalla siitä, ketä on hallituksessa, miksi kannattaisi äänestää ja mitä esimerkiksi käsite demokratia tarkoittaa.
Summa summarum, olen siis vain huolissani siitä, että Suomi näyttää silmissäni entistä jyrkemmin jakaantuvat köyhiin ja rikkaisiin, tietämättömiin ja tietäviin, eikä se ole hyväksi kenellekään.
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:Neuvostoliitossa kokeiltiin tasaista tulonjakoa. Muistatko miten se tarina päättyi?
Sekä verotuksen että yhteiskunnan tukien, kaupungin vuokra-asuntojen jne silmissä hyvätuloisena. Nämä poliittiset ryhmät kuitenkin sulkevat silmänsä siltä, että minä teen tässä perheessä niin isän kuin äidinkin palkkatyöt. Tänä päivänä ahkeruus ja yrittäminen tulla toimeen omillaan ei ole kovinkaan monen puolueen ideologian mukaista. Valitettavasti. Mikähän olisi sellaisen paljon töitä tekevän, itsensä ja lapsensa elättävän ja kouluttavan, omillaan toimeentulevan yksinhuoltajaäidin puolue?Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:Aivan. Tämä on mun mielestä tällä hetkellä suurimpia epäkohtia Suomen yhteiskunnassa. Silti sinuakin jo pidetään verotuksesn silmissä kovinkin hyvätuloisena, jolta voisi eräiden poliittistenryhmien mielestä ottaa vieläkin enmmän - tasavertaisuuden nimissä