Polikliininen synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rv30
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rv30

Vieras
Hei! Mielenkiinnolla kyselisin kokemuksia polikliinisesta synnytyksestä. Miten meni, missä synnytit ja miten asiaan suhtautui kätilöt,neuvola yms? Kovasti toiveissa näin toisen lapsen kohdalla nopea kotiutuminen jos vaan itsellä ja vauvalla kaikki hyvin... Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Itse pääsin kotiin 20 tunnin päästä synnytyksestä. Tämäkin siksi, että vauva syntyi illalla. Sairaalasta kysyttiin haluanko kotiin ja se olikin oma toive. Synnytys meni siis ilman komplikaatioita ja oli ihanaa päästä nopeasti kotiin missä odotti mies ja esikoinen. Kättärillä synnytin.

Mulla ei oltu ennalta suunniteltu polikliinista synnytystä. Kätilö ehdotti synnytyksen aikana josko haluaisin "heti" kotiin. 6 tuntia sairaalassa ja läksin kotiin kun lastenlääkäri oli tarkastanut vauvan. Neuvolassa eivät tästä edes tienneet, soitin seuraavana päivänä sinne ja terkka tuli kotikäynnille parin päivän päästä. Kaikki meni hienosti, ehkä hiukkasen epävarma olo ennen kuin maito nousi. Toinen lapsi siis kyseessä. Oman kokemuksen perusteella voin suositella.

Kahden lapsen kanssa ollaan kotiuduttu heti kun lääkäri on ollut kierroksella, toinen oli 10tuntinen toinen 7tuntinen. Synnyttämään mennessä kysyin onko mahdollista ja kun mitään ongelmia ei synnytyksissä ollut päästiin nopeasti kotiin. Kuopuksen kohdalla puhuttiin jo neuvolassakin tästä vaihtoehdosta. Kätilöt, lääkäri ja neuvola on kaikki suhtautuneet positiivisesti :)
On vaan täytynyt synnärillä käydä vielä uudestaan lääkärin tarkastuksessa pari päivän ikäisenä, näin siis Kätilöopistolla.
Ja jos vielä synnyttämään joskus lähden pyydän jälleen polikliinistä synnytystä, positiiviset kokemukset jäänyt. Maito nousi ainakin mulla paremmin kotona kuin sairaalassa kun vertaa kahteen aiempaan synnytykseen.

Yhteistyössä