Poliisin toiminnasta aiheettomia huostaanottoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksinaamainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Joka toista kasvattilasta käytetty seksuaalisesti hyväksi Ruotsissa

22.10.2009 14:47

Helsingin Sanomat

Noin puolet lastenkodeissa ja sijaisperheissä kasvaneista lapsista on joutunut seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi Ruotsissa. Tulokset käyvät ilmi Ruotsin valtion ja SVT:n tekemästä tutkimuksesta, johon haastatellaan kaikkiaan tuhatta kasvatuslasta.

Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millaista valtion vastuulla olleilla lapsilla oli kasvaa aikuisiksi 1920–1990-luvuilla Ruotsissa.

Noin neljästäsadasta haastattelusta on tehty yhteenveto. Niiden perusteella joka toista haastatelluista on lapsina joko käytetty seksuaalisesti hyväksi tai heidät on raiskattu.

"En osannut odottaa, että tällainen olisi voinut olla näin laajaa", sanoi tutkimusta johtanut Göran Johansson SVT:lle.

Monilla seksuaalisesti hyväksikäytetyillä ei ollut ketään, kenelle puhua asiasta.

"Uskon, että monet, jotka ovat joutuneet seksuaalisesti hyväksikäytetyksi lapsuudessa, ovat halunneet unohtaa asian, eivätkä ole halunneet puhua siitä edes lähimmäisilleen", Johansson sanoo.

Tutkimuksesta julkistetaan ensimmäinen raportti vuodenvaihteessa. Haastatteluja jatketaan vuoteen 2011 asti. Sen jälkeen hallitus ottaa kantaa kasvattilasten korvausvaatimuksiin."

htt p://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Joka+toista+kasvattilasta+k%C3%A4ytetty+seksuaalisesti+hyv%C3%A4ksi+Ruotsissa/1135250213920

Surullista, mutta silti puolet on eri asia kuin melkein kaikki. Eikä tässä kerrota edes sitä, kuinka moni prosentti on tullut hyväksikäytetyksi sijoituspaikassaan, ja kuinka moni on kokenut hyväksikäyttöä jo ennen huostaanottoa.

[QUOTE="Ilona";23705830]Itse join nuorena, ja sain äidiltäni alkoholia. Jälkikäteen vasta olen ymmärtänyt, miten heitteillä itse asiassa olin, vaikka kaikki oli ulkopuolisten silmiin varmaan hyvin. Minun elämässäni kävi hyvin, mutta olisi voinut käydä toisinkin. Sen verran sooseissa sitä tuli kuljeskeltua, että ihan mitä vain olisi voinut sattua.[/QUOTE]

Minulla sama juttu. Olen jokseenkin katkera äidilleni ja isälleni siitä, etteivät he näyttäneet välittävän lainkaan (myöhemmin ovat sanoneet että odottivat vaan raskaan murrosiän menemistä ohi ja että tulen järkiini itsekseni)

Menin ihan miten sattui, ihme että pääsin yläkoulusta. Taisivat vaan haluta minut pois sieltä. Olin joskus humalassa koulussakin. Menin pitkin Suomen maata liftaamalla, sammuilin välillä outoihin paikkoihinkin. Kotiin välillä vaihtamaan vaatetta ja tankkaamaan ruokaa... näennäisesti osasin sukulaisten kesken olla "kiltti".

Monia vaaratilanteita oli, pari raiskausta todella lähellä. Vääriin kyyteihin humalassa, liikaa luottamusta ja samalla hyväksynnän hakemista kaikilta.

Täältä palstalta saa helposti sellaisen käsityksen, että vain pieni eliitti, joka koostuu täydellisistä vanhemmista, on oikeutettu kasvattamaan lapsia. Tämän eliitin mielestä muiden lasten paikka olisi kasvatuslaitoksissa. 90 prosenttia vanhemmista on siis muka kelvottomia ja heiltä pitäisi viedä lasten huoltajuus. Tuo on kammottava ja kaksinaismoralistinen ajattelutapa. Täydellisiä ihmisiä ei ole, täydellisiä vanhempia, eikä lapsia ole - tärkeintä on että rakastaa lapsiaan ja huolehtii heistä parhaan kykynsä mukaan.

Tällaisen kuvan tällä palstalla saa kyllä nimenomaan näiden "huostaanottokriitikoiden" puolelta. Kuten esimerkiksi sinun.

Noh tuota... En näkisi kauhean pahana tyttärelläni paria siideriä juhlapäivänä, tosin en sitä hänelle ostaisi. Omat vanhempani lähes lukitsivat minut kotiin teini-iässä, eivät käytä ollenkaan alkoholia. Minä ja siskoni käytämme alkoholia kaikki kohtuudella. Toivottavasti sosiaaliviranomaiset osaavat seuloa joukosta apua tarvitsevat, heitäkin toki paljon on.

Nyt meni kyllä kustannusarviot ihan metsään :D Perhehoitovuorokausi ei maksa 2500€. Eikä laitosvuorokausi noin montaa tuhatta. Laitosvuorokausi on nuorelle n 500€-1000€ ja perhehoito luokkaa 100-200€/vrk.

Sullahan itselläsi meni kyllä aikalailla metsään nuo summat =) Kulukorvaus nuoresta esim. yhdessä pohjois-suomen kaupungissa on 500€ ja hoitopalkkio sijaisvanhemmalle on 500€ per KUUKAUSI!
Samaisessa kunnassa perhekoti (eli juurikin se laitos!) velottaa 200-300€ per VUOROKAUSI.

Että näin... Etelä-Suomessa summat ovat suurempia ja toki riippuu lapsen "vaikeustasosta", erityislapsista maksetaan ja veloitetaan enemmän.

Haluan vastata tähän kommenttiisi jossa vastasit nimimerkille "sairas".

On selvää, että on olemassa myös aiheellisia huostaanottoja. Silti niillekään lapsille, jotka huostaanotetaan aivan aiheesta, oikea paikka ei ole lastenkoti, perhekoti tms.

Otetaan esimerkiksi päihderiippuvainen nuori. Häntä ei pidä huostaanottaa, vaan hänelle pitää järjestää hoitoa ja palauttaa sitten kotiin ja tukea avohuollon toimenpitein.

Toisena esimerkkinä; jos vanhemmat eivät kykene kasvattamaan lasta johtuen esim. vanhempien mielenterveysongelmista tai päihderiippuvaisuudesta, lapsi tai nuori tulee tarvittaessa huostaanottaa, mutta oikea sijoituspaikka ei ole esim. perhekoti, vaan vaikkapa sijaisperhe, ja silloinkin lapset tulee palauttaa jos vanhemmat selviävät ongelmistaan ja ovat taas kykeneviä huolehtimaan lapsistaan. Tähän on tietenkin poikkeuksia. Jos esim. vauva huostaanotetaan vanhemmiltaan ja hänet adoptoidaan, häntä ei tule palauttaa enää kun huostaanotosta on kulunut vuosia vaikka vanhemmat olisivatkin päässeet ongelmistaan (mikäli siis huostaanotto on tehty aiheesta).

Puurot ja vellit sekaisin... huostaanotettua vauvaa ei voi adoptoida ilman vanhempien suostumusta JA adoptoitua lasta ei ikinä palauteta biologisille vanhemmilleen vaikka heidän tilanteensa olisi mikä hyvänsä! Huostaanotto+sijoitus ja adoptio eivät ole sama asia!!!

Mielenterveysongelmaisten ja kehitysvammaisten pienetkin lapset tulisi sijoittaa johonkin muualle kuin perheeseen jos heillä havaitaan vaikeita ongelmia käytöksessä ym. taustansa vuoksi. Kyseiset lapset ovat energiasyöppöjä jotka vievät kaiken ajan ja energian kaikilta ympärillään tiiviisti olevilta ihmisiltä. Jos sijoitetaan perheeseen niin perheessä ei mielestäni saisi olla muita lapsia sillä käytöshäiriöt vaikuttavat monin tavoin ns. normaaleihin lapsiin.
Myöskin tuki perheelle pitäisi olla todella vankkaa! Henkisesti on hyvin raskasta olla käytöshäiriöisen moniongelmaisen lapsen sijaisvanhempana.

Jos alaikäinen ryyppää sillä tavoin, että poliisi huomaa sen, on todellakin ilmoituksen paikka.

Itsekin otin alaikäisenä (noin 3 olutta illan aikana, ei siis mitään nykyajan mäyräkoiria) ja olin hyvin, hyvin varovainen ettei kukaan aikuinen huomannut. Aivan kuten kaikki kaveritkin - kenelläkään ei tullut mieleenkään mennä puistoihin tai jonnekin muulle yleiselle paikalle esittämään. Eli jos ei ole mitään pidäkkeitä, on siihen syytä puuttua.

Kuulin juuri MTV3:n TV-uutisista, että Hernesniemen perheen lasten sjoitus on purettu. Hallinto-oikeus totesi sen laittomaksi, sekä että kunnan sosiaalitoimi ei ole auttanut perhettä tarpeeksi. Kyseessä on perhe, jossa vanhemmat kykenevät asumaan lastensa kanssa ja huolehtimaan heistä, kunhan saavat tarpeellista kotiapua ja muuta apua.

Asiaa koskeva teksti lainattu adressit.com sivuilta:

"Autetaan vammaisperhe voittoon taistelussa huostaanottoa vastaan
Oululainen liikuntavammainen pariskunta Pirjo ja Mika Hernesniemi taistelevat
terveiden sporttisten, sosiaalisten lastensa huostaanottoa vastaan.
Lapset, tytär 15 vuotta ja poika 10 vuotta, laitettiin kiireellisyyssijoituksella
lastenkotiin syyskuussa. Lastensuojeluvalvojien käynnillä tytär ei ollut kotona,
vaan sai kuulla selitykset myöhemmin vasta lastenkodissa. Ilmoituksen
lastensuojeluvalvojille teki Vammaispalvelun sosiaalityöntekijä sen jälkeen,
kun perheen äiti Pirjo oli antanut selkeät työohjeet kahdelle henkilökohtaiselle
avustajalleen, kun työt eivät tulleet tehtyä. Kummatkin lapset haluavat takaisin kotiin.
Lapset takaisin vanhemmille! Lapset tarvitsevat rakkautta ja yhdessäoloa .
Yhdessäolo tuo iloa elämään. Koti on paras paikka....."

Kyse on tästä tapauksesta:
htt p://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?1245700

Tässä minun terveiseni Oulun sosiaalitoimelle: Senkin paskiaiset! Hoitakaa tehtävänne ja lopettakaa laittomat ja tarpeettomat huostaanotot.

Tästä uutisesta selviää hyvin kuinka vakava tilanne alkaa olla.

"Lapsia huostaanotetaan kyseenalaisin perustein

MTV3 - Nina Rahkola

Kunnissa puuhataan huostaanottoja nykyään kyseenalaisin perustein. Esimerkiksi uupuneiden vanhempien pyytäessä lastenhoitoapua kunta saattaa tarjota ratkaisuksi huostaanottoa.

- Saamani kansalaispalautteen perusteella voisin kyllä sanoa, että huostaanottoihin päädytään nykyään ihan liian nopeasti, toteaa kansanedustaja Päivi Lipponen (Sdp).

Lipponen kertoo tapauksesta, jossa lapsen äiti oli pyytänyt kunnan virkamiehiltä, että hänen mielenterveysongelmainen lapsensa pääsisi terapiaan. Kunta ei suostunut tarjoamaan toivottua terapiaa, mutta se tarjosi huostaanottoa, koska laki määrää, että kaikille huostaanotetuille lapsille on tarjottava terapiapalveluita. Lapsen äiti ei suostunut luopumaan vanhemmuudestaan, ja seurauksena tästä kunta pakkohuostaanotti lapsen. Kunnassa perusteltiin huostaanottoa sillä, että äiti ei ymmärtänyt lapsen tarvetta.

Laki kuitenkin edellyttää, että kunnan on tarjottava asukkailleen avohuollon palveluita ennen kuin se ryhtyy raskaisiin lastensuojelun toimenpiteisiin kuten huostaanottoihin. Avohuollon palveluilla tarkoitetaan muun muassa lastenhoitoa, toimeentulotukea tai terapiapalveluita, joiden avulla perheen ongelmat voitaisiin selvittää. Aina näin ei kuitenkaan toimita.

- Olen havahtunut siihen, että vanhemmat pelkäävät jo pyytää apua, koska joissain kunnissa on jatkuvasti huostaanoton uhka, toteaa Lipponen.

- Voi kysyä, onko myös sosiaalityöntekijöiden kiireellä ja ehkä osaamisen puutteella myös oma osuutensa kyseenalaisiin huostaanottoihin. Meillä on valitettavasti aika paljon epäpäteviä työntekijöitä lastensuojelussa ja sosiaalitoimessa tällä hetkellä, sanoo puolestaan kansanedustaja Päivi Räsänen (Kd.).
Lapsia huostaanotetaan kyseenalaisin perustein

Yksi selitys kyseenalaisille huostaanotoille saattaa olla myös raha. Valtionosuuslain mukaan kunta saa sitä enemmän rahaa, mitä enemmän huostaanottoja se tekee. Laki ei kuitenkaan määrää, miten kunnan on raha käytettävä.

- Se raha ei todellakaan ole korvamerkittyä, vaan kunta voi käyttää sitä harkintansa mukaan. Ja kyllä minun mielestäni sillä, millä tavalla tätä rahavirtaa kuntiin säädellään, on oma vaikutuksensa kuntien toimintaan. Siitä ei pääse mihinkään, toteaa Räsänen.
Huostaanoton peruste olikin kehitysvamma

Torniolaisten Janita ja Sami Leppäniemen nuorin lapsi otettiin huostaan kolme vuotta sitten. Vanhempien mukaan huostaanotto oli aiheeton, mutta tilanne jatkuu edelleen.

- Vuonna 2007 veimme poikamme päivystykseen, koska hänellä oli hengenahdistusta ja kova kuume. Päivystyksessä lääkäri näki pojan kasvoissa mustelmia. Emme osanneet kertoa niiden alkuperää, jolloin lääkäri teki oman päätöksensä, että kyseessä on pahoinpitely, kertoo pojan äiti, Janita Leppäniemi.

Poika huostaanotettiin yön aikana. Vanhemmille kerrottiin, että poika palautetaan vanhemmille, jos poliisitutkinta osoittaa, etteivät mustelmat ole syntyneet pahoinpitelystä.

- Pyysimme itse poliisilta, että pääsisimme mahdollisimman pian kuulusteluihin. Kuulusteluissa todettiin, että mikään ei viittaa pojan pahoinpitelyyn. Pahoinpitelysyyte jäi siihen, mutta poikaa ei palautettu kotiin.

Huosta jatkui, ja sen seuraavana perusteena pidettiin virikedeprivaatiota. Keskosena syntynyt poika kehittyi normaalia hitaammin, minkä vanhemmatkin olivat huomanneet. Lääkäri tulkitsi kehitysviiveen johtuvan siitä, että vanhemmat eivät tarjonneet kuopukselleen riittävästi virikkeitä.

- Me olimme useaan otteeseen pyytäneet lääkäreiltä pääsyä tutkimuksiin, koska huomasimme, että poika ei kehity samaan tahtiin kuin esikoisemme. Kunnollisia tutkimuksia ei kuitenkaan tehty. Vasta huostaanoton jälkeen poika tutkittiin perusteellisesti, ja lääkäri totesi, että poika on lievästi kehitysvammainen, muistelee äiti.

Huostaanoton toinen peruste, virikedeprivaatio, kumoutui myös.
Huosta jatkuu, perusteet muuttuvat

Tänä päivänä perheen kahdesta lapsesta nuorimmainen on edelleen sijoitettuna toiseen perheeseen ja toiseen kuntaan. Nyt huostaa perustellaan äidin munuaissairaudella.

- Olen sairastunut 9-vuotiaana munuaissairauteen. Käyn sen vuoksi kolmesti viikossa dialyysissä. Nyt lääkärit käyttävät tätä perusteena sille, että huostaanottoa ei pureta. Minulla on kuitenkin lääkärintodistus, joka osoittaa, että olen täysin kykeneväinen hoitamaan kehitysvammaista poikaani. Tästä huolimatta huostaanottoa ei suostuta purkamaan, kertoo pojan äiti.

- Lisäksi huostaa perustellaan sillä, että sijaisperheelle on muodostunut kiintymyssuhde poikaan. Haluan kuitenkin sanoa, että myös minulla on kiintymyssuhde poikaani, joka on saanut alkunsa vaikeiden lapsettomuushoitojen jälkeen, äiti jatkaa.

Kunnissa ei olla halukkaita kommentoimaan huostaanottoja yksityisyydensuojaan vedoten."

htt p://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/08/1168396/lapsia-huostaanotetaan-kyseenalaisin-perustein

Poliisi pilasi taas nuorten juhlat. Nuoret siirtyivät arvatenkin sisätiloihin vetämään huumeita ja raakaa viina ja harrastamaan suojaamatonta seksiä, kun eivät saaneet nauttia ulkona siideristä ja raittiista ulkoilmasta.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012060215660844_uu.shtml

Yhteistyössä