Poliisin toiminnasta aiheettomia huostaanottoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksinaamainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei. Kyseessä on paljon suurempi asia. On perheelle hirvittävä asia jos lapsi huostaanotetaan perusteetta, tai sen vuoksi, että lapsella tai vanhemmilla on jokin pieni ongelma. Tämän takia perusteettomiin huostaanottoihin tulisi suhtautua erittäin ankaralla kädellä. Tuomiot saisivat törkeimmissä tapauksissa olla vankeustuomioita. Kysehän on oikeastaan ihmisryöstöstä ja ihmiskaupasta. Perhekodit tahkoavat valtavia summia lasten kustannuksella.

Mikä on kenenkin mielestä pieni ongelma, siitäkin voidaan olla todella montaa mieltä. Siinähän systeemi lähtisi kukoistamaan kun lastensuojelun työntekijöitä uhkaisi suoranaisen väkivallan lisäksi vielä vankila työnsä tekemisestä, suurin osa "aiheettomista" huostaanotoista kun on ihan aiheellisia kaikkien muiden paitsi vanhempien mielestä, joiden toki pitää saada vetää 5pv/vk pää täyteen 2v lapsen ollessa kotona ja hoitaessaan itse itsensä ynnä muuta mukavaa.. Ja edelleenkin, aiheettomia mahtuu joukkoon, tietenkin, ja ne ovat aina kamalia tapauksia joita ei pitäisi tapahtua, mutta jos niistä lähdettäisiin rankaisemaan työntekijöitä, millä ihmeellä ne kaikki kantelut ja oikeusjutut jotka 90% viranomaisista lähtevistä huostaanotoista tehtäisiin hoituisi?

Mikä on kenenkin mielestä pieni ongelma, siitäkin voidaan olla todella montaa mieltä. Siinähän systeemi lähtisi kukoistamaan kun lastensuojelun työntekijöitä uhkaisi suoranaisen väkivallan lisäksi vielä vankila työnsä tekemisestä, suurin osa "aiheettomista" huostaanotoista kun on ihan aiheellisia kaikkien muiden paitsi vanhempien mielestä, joiden toki pitää saada vetää 5pv/vk pää täyteen 2v lapsen ollessa kotona ja hoitaessaan itse itsensä ynnä muuta mukavaa.. Ja edelleenkin, aiheettomia mahtuu joukkoon, tietenkin, ja ne ovat aina kamalia tapauksia joita ei pitäisi tapahtua, mutta jos niistä lähdettäisiin rankaisemaan työntekijöitä, millä ihmeellä ne kaikki kantelut ja oikeusjutut jotka 90% viranomaisista lähtevistä huostaanotoista tehtäisiin hoituisi?

Vanhemmat eivät suinkaan yleensä kantele perustelluista, aiheellisista huostaanotoista, koska he ajattelevat lapsen parasta. Jos kanteluita tehdään paljon, se johtuu pääasiassa huonosti perusteltujen ja aiheettomien huostaanottojen suuresta määrästä.

Poliisin ja sosiaaliviranomaisten toiminta uhkaa jo tavallisten perheiden nuoria. On aivan tavallista ja vanhempienkin hyväksymää, että nuoret käyttävät esim. vappuna alkoholia. Näin tekee arviolta 90% nuorista. Siitä huolimatta poliisi puuttuu törkeästi juhlimiseen, kaataa juomat maahan ja nyt vappuna teki yli 500 lastensuojeluilmoitusta. Tätäkö haluamme? Tähänkö poliisin resursit käytetään silloin kun poliisi ehtii tekemään muuta kuin kiusaamaan mopopoikia viritettyjä mopoa vainoamalla?

Noiden yli viidensadan tarpeettoman lastensuojeluilmoituksen takia satoja perheitä joutuu sosiaaliviranomaisten hampaisiin ja arviolta 100-200 lasta huostaanotetaan. Tästä aiheutuu yhteiskunnalle valtavat kustannukset. Yhden lapsen hoitovuorokausikustannukset ovat ammatillisessa hoidossa 5000-9000e/kk., eli 60 000 - 108 000 euroa vuodessa, ja sijaisperhehoidossa noin 2500e/kk., eli noin 30 000 euroa vuodessa.

Ja nyt puhutaan siis aivan tavallista, kunnollisista nuorista, jotka silloin tällöin viikonloppuisin ja juhliessa ottavat muutaman oluen tai siiderin tunnelman kohottamiseksi. Entä sinä itse, sinä kaksinaismoralisti, joka itse joit nuorena ja nyt tuomitset nykyajan nuoret? Eikö sinua hävetä?

Asiaa koskeva uutinen:
htt p://www.tamperelainen.fi/artikkeli/51771-poliisi-kaatoi-yli-700-alaikaisen-vappujuomat-maahan

"Vapun tehovalvonnan aikana viime viikonloppuna poliisi hävitti yli 1 400 litraa alkoholijuomia ala-ikäisiltä eri puolilla Suomea.

– Poliisi joutui puuttumaan 739 lapsen ja nuoren luvattomaan alkoholin nauttimiseen ja hallussapitoon, poliisitarkastaja Ari Järvenpää Poliisihallituksesta kertoo.

Poliisi valvoi tehostetusti erityisesti alaikäisten alkoholin käyttöä vappuna eri puolilla Suomea yhteistyössä sosiaalitoimen ja muiden sidosryhmien kanssa.

Alkoholilain mukaan alle 18-vuotias nuori ei saa pitää hallussaan mitään alkoholijuomaa. Poliisi teki valvontateeman aikana 538 lastensuojeluilmoitusta sosiaaliviranomaisille. Alkoholijuomien välitystä alaikäiselle tavattiin teeman aikana 50 tapauksessa.

Valtaosa valvonnan aikana alkoholirikoksiin syyllistyneistä oli 15–17-vuotiaita, mutta joukossa oli myös 56 alle 15-vuotiasta. Nuorten hallussa oli tavallisimmin mietoja juomia, kuten olutta ja siideriä. Väkeviä alkoholijuomia hävitettiin 61 litraa.

Erityisen huolestunut poliisi on siitä, miten paljon alaikäisille välitetään alkoholia."

minä en juotnut nuorena alkoholia,enkä aikuisenakaan, ja olen lapsesta asti paheksunut niitä jotka juo. hyvä että poliisit ja sossut puuttuu nuorten(ja lapsien) juomiseen jos omat vanhemmat on niin kädettömiä että eivät siihen pysty.

mutta se huostaanotto se ei kyllä välttämättä auta, tiedän pojan joka oli sijoitettuna vanhempien pyynnöstä muutaman vuoden lastenkotiin, tuo poika tuli kotiin sieltä ja kas kummaa alkoholi maistuu ja tupakka. sanottakoon että tuossa perheessä on useita lapsia(nuoria ja aikuisia) jotka eivät polta,juo/ole välttämättä edes kokeillut kertaakaan. tuo lastenkodin kasvatti on siis ainoa kelle nuo maistuu.

nurinkurista eikö?

Olen pöyristynyt asiasta. Kommentoin aiemmin jo viikonloppuna ketjuun samalla nimimerkillä kuin nyt, kun joku äiti kirjoitteli lapsensa tuodon poliisiautolla kotiin.

Poliisilla ei ole resursseja tutkia esim. koulukiusaamista, (käydä esim kouluilla puhumassa asiallisesta käyttäytymisesta,) tai nettikiusaamista, tai kontrolloida suojateillä autoja, mutta on varaa kytätä nuoria vappuna ja kuljetella heitä kotiinsa ja tehdä ilmoituksia.

Aivan sairasta. Ja mainittakoon vielä, että itse join alkoholia ensimmäisen kerran 18 v ja lapsenikaan eivät ole vielä teinejä. Mutta muistan kyllä oman lapsuuden ja yläkoulussa moni maistoi viikonloppuisin toisten luokkakaverien kanssa, piti hauskaa, ja aivan normaaleja työssäkäyväiä ihmisiä heistä tulil.

Samaa ihmettelen minäkin. Kumma, ettei koulukiusaamiseen panosteta, mutta satunnaiseen juhlimiseen kyllä resursseja riittää. Monesti kiusaamiskierteen katkaisemiseksi riittäisi pelkkä yksi poliisin pitämä puhuttelu.

Itse aloitin alkoholin käytön kerran viikossa yläasteikäisenä. Juhlimista jatkui muutaman kerran kuukaudessa n. 10 vuoden ajan. Silti olin kympin oppilas, harrastin kilpaurheilua ja minusta tuli lopulta aikuisena lähes absolutisti. En edelleenkään sylje pulloon, mutta minulle riittää pari siideriä kerran-pari vuodessa. Rikoksia en ole koskaan tehnyt ja olen vastuullinen työssäkäyvä perheellinen kansalainen.

Alkuperäinen kirjoittaja insinööri;23698140:
Samaa ihmettelen minäkin. Kumma, ettei koulukiusaamiseen panosteta, mutta satunnaiseen juhlimiseen kyllä resursseja riittää. Monesti kiusaamiskierteen katkaisemiseksi riittäisi pelkkä yksi poliisin pitämä puhuttelu.

Itse aloitin alkoholin käytön kerran viikossa yläasteikäisenä. Juhlimista jatkui muutaman kerran kuukaudessa n. 10 vuoden ajan. Silti olin kympin oppilas, harrastin kilpaurheilua ja minusta tuli lopulta aikuisena lähes absolutisti. En edelleenkään sylje pulloon, mutta minulle riittää pari siideriä kerran-pari vuodessa. Rikoksia en ole koskaan tehnyt ja olen vastuullinen työssäkäyvä perheellinen kansalainen.

Käsittääkseni useammissakin kunnissa on tapana että poliisit käyvät puhumassa kiusaamisesta, näpistelystä, alkoholinkäytöstä, mistä ikinä opettajat kokevat tarpeelliseksi, mutta kun ei se nuorille millään yhdellä kertaa poliisin sanomana perille mene vaan koko asennekasvatuksen ja käytösmallien pitäisi lähteä kotoa niin mitä se jälkiehkäisy sellaisenaan siinä vaiheessa enää auttaa?

Edelleenkin, ei poliiseilla ole mitään mahdollisuutta puuttua koulukiusaamiseen ellei se mene rikoksen puolelle, eikä lastensuojelu toimi kouluissa, millä resursseilla sekin vielä toteutettaisiin? Suurin ongelma on aina kotona, vanhemmat jotka eivät puutu lapsensa toimintaan, vähättelevät ongelmia, ovat alunperinkin laiminlyöneet kasvatusvastuunsa.. Kuka sen korjaa?

Minkä luulet olevan patologiselle kiusaajalle tarpeeksi hyvä motivaatio lopettaa kiusaaminen? Miten yksi poliisin puhuttelu auttaa asiaa kun tiedossa on kaikilla ettei mitään sen kummempia sanktioita voi henkisestä väkivallasta kuitenkaan antaa?

Satunnaiseen juhlimiseen on hieman helpompi irrottaa niitä resursseja kun esim. vappu on muutenkin sellainen resuinen ryyppyjuhla Suomessa että häiriöitä ja ilkivaltaa tapahtuu ja kaikki kynnelle kykenevät partiot ovat liikenteessä, kyllä niitä humalaisia täysi-ikäisiä riittää ihan tarpeeksi vahdittavaksi vaikka suljetaan silmät kaikilta nuorilta, vaan eikö nekin ole hyvä hoitaa siinä samalla?

Ja on vähän eri asia panostaa muutamaan juhlapäivään vuodessa kuin systemaattiseen koko maan kattavaan koulukiusaamisen lopettamiseen poliisin toimesta, vai etkö oikeasti näe mitään eroa tällä "resurssienjaolla"?

Itse äitinä olen tyytyväinen, että poliisit ja sossut auttavat perheitä. Mielummin niin, että poliisit tuovat humalaisen lapseni kotiin, kuin, että hän makaisi katuojassa. Sosiaalivirannomaisten kanssa yhdessä on myös paljon helpompi saada lapset kuriin, kuin yksin (tosin parempi niin, että yksin pärjäisi, mutta jos ei). Outoa, ettei kaikki vanhemmat ole samaa mieltä.

Jos sosiaalitoimi keskittäisi voimavaransa huostaanottojen ja perheiden kiusaamisen, sekä maahanmuuttajien hyysäämisen sijasta avohuollon toimiin; perheiden auttamiseen, lasten ja nuorten tukemiseen, oltaisiin mielestäni oikealla tiellä. Niillä valtavilla kustannuksilla, jotka nyt kuluvat huostaanottoihin ja perhekotien palkkioihin, saataisiin palkattua satoja sosiaalityöntekijöitä perheitä tukemaan ja rahaa jäisi myös nuorten mielenterveystyöhön ja päihdetyöhön. Edelleen pitäisi jatkaa aiheellisia huostaanottoja, mutta huostaanottojen määrää voitaisiin helposti pudottaa ainakin 50 prosentilla.

Täältä palstalta saa helposti sellaisen käsityksen, että vain pieni eliitti, joka koostuu täydellisistä vanhemmista, on oikeutettu kasvattamaan lapsia. Tämän eliitin mielestä muiden lasten paikka olisi kasvatuslaitoksissa. 90 prosenttia vanhemmista on siis muka kelvottomia ja heiltä pitäisi viedä lasten huoltajuus. Tuo on kammottava ja kaksinaismoralistinen ajattelutapa. Täydellisiä ihmisiä ei ole, täydellisiä vanhempia, eikä lapsia ole - tärkeintä on että rakastaa lapsiaan ja huolehtii heistä parhaan kykynsä mukaan.

Jos sosiaalitoimi keskittäisi voimavaransa huostaanottojen ja perheiden kiusaamisen, sekä maahanmuuttajien hyysäämisen sijasta avohuollon toimiin; perheiden auttamiseen, lasten ja nuorten tukemiseen, oltaisiin mielestäni oikealla tiellä. Niillä valtavilla kustannuksilla, jotka nyt kuluvat huostaanottoihin ja perhekotien palkkioihin, saataisiin palkattua satoja sosiaalityöntekijöitä perheitä tukemaan ja rahaa jäisi myös nuorten mielenterveystyöhön ja päihdetyöhön. Edelleen pitäisi jatkaa aiheellisia huostaanottoja, mutta huostaanottojen määrää voitaisiin helposti pudottaa ainakin 50 prosentilla.

Täältä palstalta saa helposti sellaisen käsityksen, että vain pieni eliitti, joka koostuu täydellisistä vanhemmista, on oikeutettu kasvattamaan lapsia. Tämän eliitin mielestä muiden lasten paikka olisi kasvatuslaitoksissa. 90 prosenttia vanhemmista on siis muka kelvottomia ja heiltä pitäisi viedä lasten huoltajuus. Tuo on kammottava ja kaksinaismoralistinen ajattelutapa. Täydellisiä ihmisiä ei ole, täydellisiä vanhempia, eikä lapsia ole - tärkeintä on että rakastaa lapsiaan ja huolehtii heistä parhaan kykynsä mukaan.

Tähän täysi peesi johon luulisi kalkkeutuneen Chalankin yhtyvän!

Jos sosuun tulee ilmoitus kännisestä nuoresta, sossu voisi vaikka siivota ja ostaa ruoat tuolle perheelle, niin vanhemmat saisivat yhteistä stressitöntä aikaa nuoren kanssa.

Konkreettista apua perheille, eikä uhkaa ja stressiä oman rakkaimman ihmisen menettämisestä.

"Joka toista kasvattilasta käytetty seksuaalisesti hyväksi Ruotsissa

22.10.2009 14:47

Helsingin Sanomat

Noin puolet lastenkodeissa ja sijaisperheissä kasvaneista lapsista on joutunut seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi Ruotsissa. Tulokset käyvät ilmi Ruotsin valtion ja SVT:n tekemästä tutkimuksesta, johon haastatellaan kaikkiaan tuhatta kasvatuslasta.

Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millaista valtion vastuulla olleilla lapsilla oli kasvaa aikuisiksi 1920–1990-luvuilla Ruotsissa.

Noin neljästäsadasta haastattelusta on tehty yhteenveto. Niiden perusteella joka toista haastatelluista on lapsina joko käytetty seksuaalisesti hyväksi tai heidät on raiskattu.

"En osannut odottaa, että tällainen olisi voinut olla näin laajaa", sanoi tutkimusta johtanut Göran Johansson SVT:lle.

Monilla seksuaalisesti hyväksikäytetyillä ei ollut ketään, kenelle puhua asiasta.

"Uskon, että monet, jotka ovat joutuneet seksuaalisesti hyväksikäytetyksi lapsuudessa, ovat halunneet unohtaa asian, eivätkä ole halunneet puhua siitä edes lähimmäisilleen", Johansson sanoo.

Tutkimuksesta julkistetaan ensimmäinen raportti vuodenvaihteessa. Haastatteluja jatketaan vuoteen 2011 asti. Sen jälkeen hallitus ottaa kantaa kasvattilasten korvausvaatimuksiin."

htt p://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Joka+toista+kasvattilasta+k%C3%A4ytetty+seksuaalisesti+hyv%C3%A4ksi+Ruotsissa/1135250213920

Ymmärtäkää lukemanne. Tässä kerrotaan, yksinkertaisesti, että noin puolet sijoitetuista lapsista on kokenut seksuaalista hyväksikäyttöä. Tässä EI KERROTA, että sitä seksuaalista hyväksikäyttöä on tapahtunut nimenomaan siellä sijoitusperheessä. Mä voin oman kokemuksen perusteella sanoa, että JOKAINEN sijoitettu lapsi on kokenut jotain vaurioittavaa, olkoon se seksuaalisti hyväksikäyttöä, laiminlyöntiä, pahoinpitelyä, hylkäämistä jne. Mutta nämä asiat on tapahtunut biologisten vanhempien toimesta, ei sijaisvanhempien. Joku syyhän siihen on, että lapsi on sijoitettu.

Jos sosuun tulee ilmoitus kännisestä nuoresta, sossu voisi vaikka siivota ja ostaa ruoat tuolle perheelle, niin vanhemmat saisivat yhteistä stressitöntä aikaa nuoren kanssa.

Konkreettista apua perheille, eikä uhkaa ja stressiä oman rakkaimman ihmisen menettämisestä.

Tätähän nimenomaan tarjotaan perheille, jos perhe suostuu ottamaan apua eli perhetyötä vastaan. Moni ei suostu koska yleensä pitää tehdä kartoitus perheen tilanteesta ja tällaiseen "urkkimiseen" ja "kyttäämiseen" ei suostuta. Halutaan vaan nämä ja nämä ja nämä asiat, eikä olla valmiita lainkaan tekemään sitä kuuluisaa yhteistyötä. Toinen ongelma on vähäiset resurssit. Turha sitä on kieltää. Ja tämä on sitten puhdasta mutua, en ole itse henk.koht alalla.

Vanhemmat eivät suinkaan yleensä kantele perustelluista, aiheellisista huostaanotoista, koska he ajattelevat lapsen parasta. Jos kanteluita tehdään paljon, se johtuu pääasiassa huonosti perusteltujen ja aiheettomien huostaanottojen suuresta määrästä.

Näinhän sitä voisi kuvitella eikö? Tuntuu loogiselta, jokainen vastuuntuntoinen vanhempi toimisi näin? Mutta siinähän se ongelma onkin. Kun ne ei ole. Kyllä ne narkkarit ja alkoholisit yms lapsiaan pahoinpitelevät taistelee lapsistaan. Sossu on taas vaan nipo ja tekee kiusaa ja mitään ongelmaa ei oikeesti tai no jos nyt kuitenkin ehkä on niin nyt se loppuu tällä kertaa varmasti parantaa tapaansa. Eivät ne oikeesti osaa nähdä mikä on lapsen parasta, jos osaisi, ei olisi koko huostaanotto tarpeen.

poliisihan on tehnyt työtään. ala-ikäisellä ei saa olla viinaa. se että otetaanko lapset huostaan ei ole poliisista kiinni vaan lastensuojelu viranomaisista ja vanhemmista.

Käsittääkseni useammissakin kunnissa on tapana että poliisit käyvät puhumassa kiusaamisesta, näpistelystä, alkoholinkäytöstä, mistä ikinä opettajat kokevat tarpeelliseksi, mutta kun ei se nuorille millään yhdellä kertaa poliisin sanomana perille mene vaan koko asennekasvatuksen ja käytösmallien pitäisi lähteä kotoa niin mitä se jälkiehkäisy sellaisenaan siinä vaiheessa enää auttaa?

Edelleenkin, ei poliiseilla ole mitään mahdollisuutta puuttua koulukiusaamiseen ellei se mene rikoksen puolelle, eikä lastensuojelu toimi kouluissa, millä resursseilla sekin vielä toteutettaisiin? Suurin ongelma on aina kotona, vanhemmat jotka eivät puutu lapsensa toimintaan, vähättelevät ongelmia, ovat alunperinkin laiminlyöneet kasvatusvastuunsa.. Kuka sen korjaa?

Minkä luulet olevan patologiselle kiusaajalle tarpeeksi hyvä motivaatio lopettaa kiusaaminen? Miten yksi poliisin puhuttelu auttaa asiaa kun tiedossa on kaikilla ettei mitään sen kummempia sanktioita voi henkisestä väkivallasta kuitenkaan antaa?

Satunnaiseen juhlimiseen on hieman helpompi irrottaa niitä resursseja kun esim. vappu on muutenkin sellainen resuinen ryyppyjuhla Suomessa että häiriöitä ja ilkivaltaa tapahtuu ja kaikki kynnelle kykenevät partiot ovat liikenteessä, kyllä niitä humalaisia täysi-ikäisiä riittää ihan tarpeeksi vahdittavaksi vaikka suljetaan silmät kaikilta nuorilta, vaan eikö nekin ole hyvä hoitaa siinä samalla?

Ja on vähän eri asia panostaa muutamaan juhlapäivään vuodessa kuin systemaattiseen koko maan kattavaan koulukiusaamisen lopettamiseen poliisin toimesta, vai etkö oikeasti näe mitään eroa tällä "resurssienjaolla"?

tuota minä olen erimieltä siitä että vanhemmissa on aina syy jos lapsi kiusaa, vai että muka ummistettu silmänsä,eikä tehty mitään.

minun eskarilainen kiusaa toisia lapsia ja suuttuessaan saattaa lyödäkkin.

kerron itsestäni

kun tämä lapsi oli pieni minä vastasin hänen tarpeisiinsa lähes aina HETi,sinne 2vuoteen asti, sen jälkeen aloin opettamaan lapselle(kun pystyimme keskustelemaan siitä asti kun hän täytti 2ikävuoden) myös odottamista esim. jos tein ruokaa ohjasin hänet leikkimään siksi aikaa (aiemmin pidin sylissä ruuanlaiton ajan) ja otin sitten syliin. tietysti jos hän itki niin lohdutin heti.

minä olin hiekkalaatikolla se äiti joka puuttui aina heti esim.hiekan heittämiseen,lelujen kädestä vientiin yms(kun lähes kaikki muut äidit näytti katsovan osan sellaisesta sormiensa läpi), ja jos ei uskonut sanaa niin nostin pois lapsen leikeistä vähäksi aikaan. useat muut äidit vaan lässytti äläs nyt matti viiti. ja tottakai kannustin hyvään käytökseen ja kehuin hyvästä toiminnasta

minä olen aina tuominnut kaikenlaisen kiusaamisen ja opettanut miten toisia kohdellaan,ollaan puhuttu tunteista,luettu kirjoja jotka opettaa. olemme keskustelleet, kieltäneet,asettaneet seuraamuksia. olen suuttunut kunnolla jos hän on kiusannut.

ja mitä tekee lapsi ottaa kädestä edelleen tavaroita toisilta(selityksellä no kun mä halusin) ja kiusaa muutenkin. joutuu herkästi tappeluun ihan fyysisestikkin(ja sanallisesti aikuistenkin kanssa).

on siis erittäin kiva lukea näitä ihmisten kommentteja joissa aina tunnutaan olevan sitä mieltä että jos lapsi kiusaa vanhemmat ovat aina ihan kelvottomia,huonoja,välinpitämättömiä.

niin ja ihan tiedoksesi olen todella surullinen tästä tilanteesta(muutenkin tietysti) koska itse olin koulukiusattu monta vuotta, tiedän siis mitä on olla kiusattu. siksi olen alusta asti pyrkinyt tekemään kaikkeni että oma lapseni ei olisi sellainen ja silti hän on :´(

että kiitos, tämän lapsen kanssa on muutenkin aika rankkaa, niin en kaipaisi lukea sitä minkä näkee kaikkien katseestakin syyllinen huono vanhempi. EN OLE!

[QUOTE="vieras";23705543]Tätähän nimenomaan tarjotaan perheille, jos perhe suostuu ottamaan apua eli perhetyötä vastaan. Moni ei suostu koska yleensä pitää tehdä kartoitus perheen tilanteesta ja tällaiseen "urkkimiseen" ja "kyttäämiseen" ei suostuta. Halutaan vaan nämä ja nämä ja nämä asiat, eikä olla valmiita lainkaan tekemään sitä kuuluisaa yhteistyötä. Toinen ongelma on vähäiset resurssit. Turha sitä on kieltää. Ja tämä on sitten puhdasta mutua, en ole itse henk.koht alalla.[/QUOTE]

tuota perhetyöntekijähän ei tee mitään,muuta kuin mainitsemaasi kyttäystä, miten se on konkreettista APUA?

monesti ihmiset joilla ei esim.ole tukiverkkoja kaipaisi oikeasti sitä että joku tekisi jotain koska eivät itse jaksa. ei siihen auta se että joku tulee istuu ja arvostelee miten asiat kuuluisi tehdä. sehän aiheuttaa perheille lisä stressiä. keksisivät sossussa oikeita keinoja auttamiseen

Kyllä nuorison humalahakuisuus ja alkoholin käyttö on huolestuttavaa! Se että vanhemmat katsoo tätä läpi sormien on vielä huolestuttavampaa!!

Huostaanottoon päädytään vasta sitten kun tilanne on tosi huono eikä avohuollon tukitoimet eivät auta. Joskus se vyyhti lähtee purkautumaan kun istutaan alas keskustelemaan. Useimmilla vanhemmilla se side ei tällöinkään silmiltä irtoa...

Mun mielestä on ihan tyhmää ja julkistenvarojen väärinkäyttöä nuo lastensuojeluilmoitukset siitä että nuori on juonut yhden siiderin... Eriasia se on silloin jos nuori on toistuvasti kaupungilla ympärikännissä..
mun mielestä systeemi oli hyvä silloin kun mä olin nuori, eli poliisi kaatoi viinat maahan ja selvästi kännissä olevat vietiin joko kotiin tai selviämisasemalle (vanhemmille ilmoitus). Miksi sossut pitäisi sotkea tuohon kuvioon kun niillä on muutenkin liikaa töitä ja noissa tilanteissa ei ole mitään syytä ls ilmolle!

Mun mielestä on ihan tyhmää ja julkistenvarojen väärinkäyttöä nuo lastensuojeluilmoitukset siitä että nuori on juonut yhden siiderin... Eriasia se on silloin jos nuori on toistuvasti kaupungilla ympärikännissä..
mun mielestä systeemi oli hyvä silloin kun mä olin nuori, eli poliisi kaatoi viinat maahan ja selvästi kännissä olevat vietiin joko kotiin tai selviämisasemalle (vanhemmille ilmoitus). Miksi sossut pitäisi sotkea tuohon kuvioon kun niillä on muutenkin liikaa töitä ja noissa tilanteissa ei ole mitään syytä ls ilmolle!

Käy joskus huvikseen yöllä katsomassa sitä menoa... siellä ollaan ihan hirveessä humalassa. Ei poliisi pysäytä pari siideria naukannutta nuorta, kyllä ne ihan oikeesti siel örveltää.
Puskissa nussivat ja roskaavat, ilkivaltaa, tappeluja, oksentamisia, sammumisia ...

Itse join nuorena, ja sain äidiltäni alkoholia. Jälkikäteen vasta olen ymmärtänyt, miten heitteillä itse asiassa olin, vaikka kaikki oli ulkopuolisten silmiin varmaan hyvin. Minun elämässäni kävi hyvin, mutta olisi voinut käydä toisinkin. Sen verran sooseissa sitä tuli kuljeskeltua, että ihan mitä vain olisi voinut sattua.

Alkuperäinen kirjoittaja Partiossa töissä olleena;23705826:
Käy joskus huvikseen yöllä katsomassa sitä menoa... siellä ollaan ihan hirveessä humalassa. Ei poliisi pysäytä pari siideria naukannutta nuorta, kyllä ne ihan oikeesti siel örveltää.
Puskissa nussivat ja roskaavat, ilkivaltaa, tappeluja, oksentamisia, sammumisia ...

Mä olen itse ollut sielä joten tasan tiedän mitä menoa se on! Mutta juuri sanoin että ne tapaukset jotka jatkuvasti tavataan ympärikännissä niin on hyväkin ilmoittaa sossuille, mutta miksi kaikki pitää?? Juuri eilen katsoin tätä "Poliisit" sarjaa ja siitä pojasta tehtiin ls ilmo on mittari värähti 0,2.. Mun mielestä tuo on naurettavaa.
Ja itseasiassa mä olen sitä mieltä että ei tuota noin ratkaista sitä ongelmaa, vaan nuorille pitäisi keksi pe ja la illoiksi jotain ohjelmaa (jotain muutakin kuin seurakunnan kahvila) jotta ainut paikka ei olisi kaupungilla tai kotibileissä..

Yhteistyössä