Pojan opettaja soitti :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Poika aloitti syksyllä seiskaluokan.
Nyt sitte oli vanhempain vartit ja laitoin et puhelin aika riittää. Kun poika vakuttanut että kaikki on ok eikä mitään mistä opettajalle pitäis sanoa.

Poika meni eri luokalle mitä muut ala-aste kaverit (ei ollut ketään erikoisen hyvää kaveria) kun halusi yhden eri koulussa olleen pojan kanssa samalle luokalle.
Nyt kuitenkin sitte selvinny et tää kaveri hyppää tupakalla, häiriköi tunneilla ja kokeet menee huonosti jos edes läpi.
Itellä vain olo et tein lapselle karhun palveluksen lapselle kun päästin tuon kaverin kanssa samalle luokalle. Onneksi omalla lapsella koulu sujuu ok siis kokeet ym.

Mutta tuohon opettajan soittoon.. Sanoi että poikaa on ainakin syksyllä kiusattu. Yhden tappelun oli selvittänyt mutta ei osannut sanoa että onko kiusaamista ollut enemmänkin. Miksi tuommosista ei ilmoiteta kotiin??? Ei kuitenkaan ollut ollu oman luokan poikia jotka oli kiusannu vaan nuo pojan luokkalaiset oli hakeneet luokan valvojan apuun tuossa tilanteessa. Eli ei varmaankaan ihan pientä tönimistä enää ollu.

Mulla on pitkä päivä oottaa et poika kotiutuu koulusta... Jos saan sit pojan mitään puhumaan.
Poika on ollu pitkään tosi kiukkuinen ja välillä itkuinenkin. Välillä oon kysyny et mikä on mut vastaus ollu et ei mikään.

Ja siis poika on aika yksinäinen ollut aina. Toisaalta viihtyy itekseen eikä kärsi ainakaan paljoa siitä et on itekseenkin suurimman osan aikaa. Mutta on aika arka ja hidas tutustumaan kehenkään paremmin.

Säälittää ja on paha mieli lapsen puolesta. Mutta ei auta kuin puhua puhua ja puhua tuon lapsen kanssa. Ja toivoa että jostain löytyis se joku jonka kanssa vois olla kaveri.

Tuohan nyt kuulostaa siltä, että pojallasi ei ole mitään kummempaa ongelmaan akateemisesti, eikä hän itse ilmeisesti käyttäydy mitenkään normaalista poikkeavasti. Perusasiat siis kunnossa.

Itse olen sitä mieltä, ettei opettajien tarvitsekaan joka kahakasta ottaa yhetyttä nuorten vanhempiin. Pienet kahakat hoidettakoon koulussa ja nuorten kesken. Jos on ollut vain yksi tappelu, niin se ei kuulosta kauhean vakavalta. Mutta voi toki ollakin ja siksi kannattaa mennä juttelemaan opettajan kanssa, joka selvästi välittää polkasi hyvinvoinnista.

Keitä pojallesi koulun jälkeen kaakota kermavaahdolla ja tee hyvää välipalaa. Älä sano mitä olet puhunut open kanssa. Sen sijaan sano, että olet huomannut kuinka isoksi hän on kasvanut ja olet ylpeä isosta pojastasi. Sano että joskun sinusta tuntuu että hänellä on vähän vaikeaa koulussa tai murrosiän kanssa. Pyydä häntä kertomaan vaivaako jokin asia häntä..

Jos hän ei puhu, älä pakota vielä enempään. Mene ensin opettajan kanssa.

Musta on käsittämätöntä, kun kouusta ei heti ilmoiteta kiusaamisesta. On ikävä kuulla puolen vuoden päästä, että sillon syksyllä kiusattiin.

Poikasi varmaankin reagoi kiusaamiseen käytöksellään. Ota asia kuitenkin puheeksi, vaikka hän saattaa ensin kieltäytyä puhumasta. Sano vaikka, että haluat puuttua asiaan, koska se on väärin. Monesti nuorelle on helpotus, kun aikuiset puuttuvat ikäviin asioihin ja ottavat raskaan taakan nuoren harteilta.

Ihan normaalia tuo on, voithan sinä pahentaa asiaa ja soitella opelle ja itkeä asiasta mutta ei se siitä muutu jos ei itse niin halua tehdä, puhu lapsellesi ja koita takoa järkeä sille päähän, ei opettaja sitä tee.

Ei koulusta erikseen ilmoiteta, jos oppilasta kiusataan, ellei oppilas siitä itse mene opettajalla, kuraattorille tai rehtorille kertomaan. Kaiken lisäksi miten olisit voinut estää poikasi jollekki tietylle luokalle pääsyn?

Hyvä juttu, että opettaja soitti. Mene nyt vaan sinne koululle juttelemaan (ja yritä puhua pojankin kanssa), niin asiat lähtevät selviämään. Tosin tuon ikäisestä pojasta voi olla vaikeaa saada mitään irti (näin ainakin meillä).

Siis just puhuin opettajan kanssa. Oli puhetta että otan yhteyttä jos on aihetta. Eli kun olen puhunut ensin tuon lapsen kanssa. Jos tilanne on ollut tosiaan tuo että kerran tapellut niin se on selvitetty ja asia saa olla. Mutta jos kiusaaminen on ollu jatkuvaa niin siihen puutun todellakin.
Ei kenenkään tarvi sietää kiusaamista ja kyllä lapsella pitää olla varmuus siitä että aikuiset pitää hänen puoltaan tällaisissa tilanteissa.

Tuosta pojan luokasta. ELi olisi automaattisesti siirtynyt samalle luokalle ala-aste kavereiden kanssa. Mutta ite toivoi vaihtoa tän yhden kaverin takia ja sai sen.

Mua kiusattiin koulussa, ja voin sanoo että en omalla toiminnallani saanu sitä loppumaan, aikuisten siihen olis pitäny puuttua.
Olisin kyllä halunnu kertoa, mutta kaikki vaikutti sillon 12-13 vuotiaan silmin tosi epätoivoiselta enkä uskonut että vanhemmat tai opettajat vois auttaa vaan pelkäsin että kiusaaminen siitä vielä pahenee.
Nyt jos kuulisin että omaa lasta kiusattaisiin, tekisin varmasti JOTAIN edes, en halua samaa omalle lapselle.
Nykyään luulis jo olevan koulussakin keinot lopettaa kiusaaminen, ei muuta kun juttua eteenpäin, kaikilla on oikeus käydä koulua rauhassa eikä pitäs joutua pelkäämään.
Lapsesi tarvitsee sua enemmän kun uskaltaa kertoa

Suosittelen kaikille vanhemmille aina nenätysten keskustelua opettajan kanssa, oli ongelmia tai ei. Kun vanhempain varttia tarjotaan, niin siihen kannattaa tarttua aina.

Seiskaluokkalainen voi olla kiukkuinen, itkuinen ja ailahtelevainen vaikka mitään vakavaa kiusaamista ei olisi tapahtunut. Murkkuikä nääs jyllää jo aika hyvin ja se tuo omat kommervenkkinsä. Nuo kahakat koulussa tai vapaa-ajalla saavat aina vanhempien sydämet sykkyrälle, mutta koita pitää pää kylmänä ja saada lapselta itseltään selville missä mennään ja miten pahana hän itse tilanteen kokee.

Kerro opettajalle miten haluat seurata tilannetta tarkasti jonkin aikaa ja siksi sinulle tulee tiedottaa kaikista kiusaamiseen viittavasta. Kiitä opettajaa hänen panoksestaan ja yhteistyöhalusta.

Pahinta on jos alat asiaa selvittämään opettajan kanssa lähinnä kahdestaan. Pojan tulee kokea olevansa asiassa mukana vaikuttamassa omiin asioihinsa. Tietysti sinulla ja opettajalla on aikuisen vastuu, mutta vältä viestiä missä poikaa viedään kuin litran mittaa kun äiti ja ope tietää kuviot paremmin ja voivoi mikä tässä ny on.

Hyvä suunnitelma tuo pojan kanssa istahtaminen ja juttelu. Välitä, ole läsnä, vaikka tuntuu ettei sitä haluttaisi lainkaan :):) Sano suoraan olevasi huolissasi ja haluaisit poikasi kertovan sinulle jos kiusaamista tapahtuu tai jokin muu painaa mieltä. Sanot ettet halua hänen pitävän asioita sisällään, koska se hätäännyttää sinua ja sitten sinusta tulee kyttääjä-äiti :D Huumoria sekaan! Kysy onko hän ollut tyytyväinen luokkaansa ja koulun vaihtoon.

Panosta arkipäivän tunnelmiin, käykää yhdessä leffassa tai tehkää yhdessä jotain muuta mistä lapsi pitää. Suosikkiyhtyeen konsertti tms? Näiden reissujen yhteydessä usein tulee niitä vaivihkaisia jutusteluja miten menee noin muutenkin elämässä. Harva lapsi osaa erikseen aloittaa jutustelua ellei se luontevasti loksahda yhdessäoloon muuten. Nämä nyt ovat ehkä vähän lapsellisen kuuloisia neuvoja, mutta paremminkaan en osaa kirjoittaa.

Vuokraa leffoja tai osta pleikkapelejä, mitä nyt tuon ikäiset haluavat keskenään tehdä, laita hyvää syömistä ja pyydä poikaa kutsumaan kaveri tai kavereita leffailtaan. Poistu vaivihkaa takavasemmalla ja anna kodin olla se mukava koti kutsua kavereitakin viettämään teille aikaa. Samalla pysyt kärryillä millaisia ne kamut oikein ovat ja saat heihinkin hyvän kontaktin.

Tällä viimeisellä haluan sanoa sen, että niin kauan kuin lapsellasi on yksikin hyvä kamu, ei sinulla ole syytä huoleen ja yksittäiset kiusaamiset tai pahat mielet on voitettavissa. Siinä vaiheessa kun alkaa se yksin nyhjöttäminen pitkiä aikoja kerralla, kannattaa tehdä kaikki mahdollinen ja mahdoton.

Jos on pidempään ollu alakuloinen niin vois olla syytä olettaa että kiusaaminen on jatkunu pitemmän aikaa.. noi pienet osaa kyllä peitellä asioita... ite olin kiusattu viidennestä luokasta ylöspäin, eikä vanhemmat tiedä siitä vielä tänäpäivänäkään.
Olisko mitään kerhoja tai tapahtumia jossa vaikka yhdessä voisitte käydä tutustumassa uusiin kavereihin? :)

Miehelle jo soitin et miettis et mitä vois ton pojan kans tehdä kahdestaan. Kun tuntuu et isänsä kanssa nauttivat enemmän tuosta vapaa ajasta. Meillä 5 muutakin lasta joten ihan kahden keskinen aika vanhemman kans kahdestaan on aika kortilla.
Mutta siis tässä joutuu iltaan asti odottamaan ennenkuin tietää mikä tuo tilanne oikeasti on. Ja luulen kyllä et saan tuon pojan jotain puhumaan kun vaan saadaan rauhassa jutella.

Mies tuossa soitti ja aiko miettiä illaksi jotain missä lähtevät pojan kans kahdestaan käymään. Sano et jututtaa eka poikaa et mun olla hiljaa siihen asti.. Huoh vaikeaa mut varmaan menee paremmin niin. Mutta voihan tuota ylimääräistä huomiota antaa muutenkin..

Yhteistyössä