Poissaolo työharjoittelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mami

Vieras
Hei.

Elikkä olen ollut nyt kohta puolitoista kk työharjoittelussa, paikka on mukava ja olen viihtynyt, pomo on vain semmoinen outo..
Nyt jäljellä olisi enää 3 päivää ja meillä molemmat lapset ovat sairaana, kuumetta ja yskää, oksentelua siihen päälle.. =(
Lapset siis vielä aika pieniä, 3 ja 6v.
Soitin työnantajalle tänään että en pääse kun on tämmöinen tilanne, vähän ihmettelin, kun työnantaja sanoi että noh, ei se mitään, sinun pitää sitten joskus myöhemmin tehdä nämä päivät kun kerkeät.. Siis mitä?? Pitääkö ne muka korvata, mitä jos olisin itse sairas ja saisin sairaslomaa niin pitääkö ne tosiaan korvata, en usko että käytäntö on työkkärissä ja kelassa tämä?!?
Minulla alkaa äitiysloma alle kahden viikon kuluttua, tympäsee kyllä jos minun sinne veilä pitää mennä vaikka olen kyllä hommani hoitanut ja yhtään poissaoloa ei aikaisemmin ole, vaikka lääkärissä olen joutunut käymään viimeksi eilen raskausajan ongelmien vuoksi.
Jotenkin tuntuu niin härskiltä, että imetään ilmaisesta työntekijästä ihan kaikki mitä irti saa, työ kun on vielä fyysistä.

Noh itse korjasin sitten, että niin, meillehän annettiin molemmille se poissaololappu ja ne merkitään siihen, että työnantajakin voi siihen kirjoittaa syyn poissaololle, sis että en ole "luvatta" pois. Sanoin vielä, että ei kai sillä ole muuta merkitystä kun kelalle joka maksaa tuen.
Pomo sanoi vain että, noh, se sinun pitää sopia työkkärin kanssa.. Suuttuiko hän kun en ole enää tulossa korvaamaan näitä poissaolojani...?
Tympäsee!!
Nyt tekisi mieli soittaa työkkäriin tai kelaan että pitääkö minulla nyt olla joku todistus lasten sairastamisesta.. Ei niinkään työnantajalle, vaan heille..

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Nyt tekisi mieli soittaa työkkäriin tai kelaan että pitääkö minulla nyt olla joku todistus lasten sairastamisesta.. Ei niinkään työnantajalle, vaan heille..

Ei mikään mieliteko, vaan sun ON soitettava ja varmistettava miten oikeasti menee.

Tuohan ei ole työharjoittelua, vaan työssäoppimista, se on osa opetussuunnitelmaa, ja luultavasti joudut jotenkin korvaamaan tuon. Selvitä koulun päästä asia.

Opiskeluaikoinani ainakin piti korvata poissaolot työharjoittelusta. Kun sitä työtä piti harjoitella ennalta määrätty määrä, ei ollut kyse vain siitä, että sopimus voimassa xxxx-kestoisen ajan. Mahtaisi olla ammattitaito kohdallaan, jos monikin olisi työharjoittelusta pois korvaten sen sairauslomatodistuksilla.

Niin, siis en ole koulussa missään.. Kotiäitinä olen ollut ja työkkärin kautta työharjoittelussa. Kelalta saan työmarkkinatuen työharjoittelun ajalta..
Kyse on työharjoittelusta, koska olen alle 25 vuotta..

Niin siis siksikin mietin tätä, kun silloin alussa knutyöharjoittelusta sovittiin työkkärissä, niin sieltä sanottiin että minimi on se kuukausi minkä he hyvksyvät. Sitten työkkärin ukko sanoi, että kannttaa ottaa pidempi aika, jos joudun välillä olemaan sairaslomalla tai poissa kun jo niin pitkällä olin raskaana aloittaessani työharjoittelun.

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Niin, siis en ole koulussa missään.. Kotiäitinä olen ollut ja työkkärin kautta työharjoittelussa. Kelalta saan työmarkkinatuen työharjoittelun ajalta..
Kyse on työharjoittelusta, koska olen alle 25 vuotta..

Soita työkkäriin ja kysy miten menee. Nuo tykkärin kautta olevat harjoittelut on työnantajalle ilmaistyövoimaa joista työnantaja koittaa keinoilla millä hyvänsä pitää kiinne vaikka ei laillisestikin.

Prkl kun joku jostain viitsisi vastata... Ei vastata työkkäristä eikä kelalta, tuhat puhelua soittanut ja eri numeroihin.. Aina sama ongelma, pitääkö sinne nyt lähteä sairaiden lasten kanssa kinkkaamaan kun ei muuten kiinni saa!?!
Siksi täältä ensin kysyinkin josko jollain olisi ollut tietoa asiasta, huoh.

Asia kunnossa. Kävin tänään hakemassa todistuksen terveyskeskukselta, he kirjoittivat eilisenkin päivän lomaa kun eilen puhelimessa lupasivat, asun siis niin kaukana sairaalalta niin ei eilen tarvinnut lähteä sinne.
Työkkäri tämän lapun halusi ja hyvähän se on että on työnantajallekkin mustaa valkoisella ettei voi vaatia korvaamaan.
Hän oli kai ajatellut asian niin, että ei ilmoiteta poissaoloani minnekkään, vaan korvaan sen sitten myöhemmin vaikka työharjoittelusopimuskin olisi jo loppu..
Ennemmin käyn ne todistukset hakemassa kuin teen työnantajan mieliksi muutaman ylimääräisen päivän, joista ei saa enää edes mitään tukea kelaltakaan.
Hänkään ei kyllä varmasti mitään siitä maksaisi, ei sillä että pitäiskiään, mutta eihän silloin voi vaatiakaan..

Autokin hajosi vielä matkalla lääkäriin ja piti kyyti kutsua että päästiin koko terveyskeskukseen.. =/

Yhteistyössä