Sairauslomatodistuksen toimittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairauslomalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sairauslomalainen

Vieras
Miten pian sairauslomatodistus tulee toimittaa työnantajalle? Olen ilmoittanut työkyvyttömyydestä puhelimitse heti kun olen lääkärintodistuksen saanut, mutta en lähtenyt niitä heti viemään, vaan oletin, että riittää kun vien ne maanantaina, kun menen sairausloman jälkeen töihin. Äsken työnantaja soitti ja kysyi miksen ole jo toimittanut todistuksia ja sanoi, että ne olisi pitänyt toimittaa heti ensimmäisenä sairauslomapäivänä. Noh, olen ollut alkuviikosta kaksi yötä sairaalassa, joten en edes olisi päässyt todistuksia toimittamaan ja nehän kirjoitettiinkin vasta, kun olen lähtenyt sairaalasta. Eihän se nyt voi mennä niin, että minun pitää vaikka pää kainalossa toimitella jotain todistuksia työnantajalle, kun olen kuitenkin puhelimitse poissaolosta ihan asiallisesti ja ajoissa ilmoittanut.

Tai voihan se tietenkin olla näinkin, mutta kyllä kai tällaisesta käytännöstä pitäisi selkeästi ilmoittaa ja kertoa miten toimitaan, jos ollaan esimerkiksi sairaalassa.

Meillä (kunnantyöntekijä) pitää viikon sisällä toimittaa todistus, mutta monestikkin oon toimitellu todistukset vasta kuun lopussa kun vien työnantajalle muitakin papereita..

Miten pian sairauslomatodistus tulee toimittaa työnantajalle? Olen ilmoittanut työkyvyttömyydestä puhelimitse heti kun olen lääkärintodistuksen saanut, mutta en lähtenyt niitä heti viemään, vaan oletin, että riittää kun vien ne maanantaina, kun menen sairausloman jälkeen töihin. Äsken työnantaja soitti ja kysyi miksen ole jo toimittanut todistuksia ja sanoi, että ne olisi pitänyt toimittaa heti ensimmäisenä sairauslomapäivänä. Noh, olen ollut alkuviikosta kaksi yötä sairaalassa, joten en edes olisi päässyt todistuksia toimittamaan ja nehän kirjoitettiinkin vasta, kun olen lähtenyt sairaalasta. Eihän se nyt voi mennä niin, että minun pitää vaikka pää kainalossa toimitella jotain todistuksia työnantajalle, kun olen kuitenkin puhelimitse poissaolosta ihan asiallisesti ja ajoissa ilmoittanut.

Tai voihan se tietenkin olla näinkin, mutta kyllä kai tällaisesta käytännöstä pitäisi selkeästi ilmoittaa ja kertoa miten toimitaan, jos ollaan esimerkiksi sairaalassa.

Meillä viimeistään silloin kun palkkoja tehdään, mutta mielellään heti samana päivänä kun tullaan saikun jälkeen töihin. Ei kukaan oleta et jos oot paskataudis et lähet kuskaan lappua töihin.

Jos on saikulla silloin kun palkkoja tehdään niin saikkulappu toimitetaan jälkikäteen palkkoihin

[QUOTE="vieras";27309722]Liittosi lienee oikea osoite kysä, ja ellet kuulu, suosittelen liittymään tällä sekunnilla, ei hyvä seuraa tuossa työpaikassa.[/QUOTE]

Joo, liitossa ollaan, eikä olisi ensimmäinen kerta, kun sinne pitää soitella..

[QUOTE="vieras";27309735]Viikon sisällä joo, jos myöhemmin niin eka saikkupäivä on palkaton. Meillä ainakin.[/QUOTE]

No tämä kuulostaa ihan järkeenkäyvältä.

Kuulostaapa omituiselta, että kipeänä pitää lähteä vielä toimittamaan todistusta? Kyllä meillä on riittänyt että töihin palatessa vie todistuksen. Siinähän kuitenkin on mainittu päivä jolloin työkyvyttömyys on havaittu.

Kuulostaapa omituiselta, että kipeänä pitää lähteä vielä toimittamaan todistusta? Kyllä meillä on riittänyt että töihin palatessa vie todistuksen. Siinähän kuitenkin on mainittu päivä jolloin työkyvyttömyys on havaittu.

No niin minustakin. Eikö silloin ensimmäisenä päivänä ole tärkeintä, että ilmoittaa sairaudesta ja sitten se todistus tuodaan sitten sairausloman jälkeen palkanlaskentaa varten. En ole aikaisemmin sairastellut, joten en voinut edes tällaisesta asiasta tietää. Pitäisi vissiin sairastaa useammin, niin osaisi nämäkin jutut..

näin meilläkin, todistus pitää toimittaa viimeistään sinä päivänä, kun palaa takaisin töihin.Toki sen saa aiemminkin toimittaa, jos on esim. selkäsäryn tai vastaavan takia poissa, ei kai kukaan tule töihin levittämään jotain ripulia tai oksennustautia?

Kiitos kaikille vastauksista. Hyvä tietää, etten nyt ihan hakoteillä ollut tämän asiani kanssa, kun ei tosiaankaan tullut edes mieleeni sairaalasta käsin lähteä sumplimaan, miten saisin todistuksen työpaikalle.

Virallisista käytännöistä en tiedä, mutta meillä on ollut käytäntönä, että töihin palattaessa. (Tai pidemmän saikun ollessa kyseessä ennen palkanlaskentaa.) Minusta on tärkeämpää, että alaiseni ovat sairaana lepäämässä, eivätkä kuljettelemassa todistuksia tänne ja tuomassa tartuntaa. (Moni silti tuo ekana päivänä, jos käyvät työterveydessä melkein työpaikan vieressä.)

Näin meilläkin. Palatessa/viikon sisällä palaamisesta. Koskaan missään tarvinnu samantien lähtee viemään.

Meillä riittää kun tuo sen palatessaan takaisin töihin. Mutta meilä nyt on muutenkin hyvä työpaikka ja luottamus pelaa puolin ja toisin.
Kun puhelimitse ilmoittaa esimiehelle (ja monesti myös tuuraavalle kollegalle) poissaolostaan, se riittää sillä erää ja paperit voi tuoda myöhemmin.

Meillä riittää kun tuo sen palatessaan takaisin töihin. Mutta meilä nyt on muutenkin hyvä työpaikka ja luottamus pelaa puolin ja toisin.
Kun puhelimitse ilmoittaa esimiehelle (ja monesti myös tuuraavalle kollegalle) poissaolostaan, se riittää sillä erää ja paperit voi tuoda myöhemmin.

No tuota luottamuspuolta minäkin tässä mietin, kun en oikein tajua, mitä työnantaja tässä nyt edes ajatteli. Olen ilmoittanut poissaolostani ajoissa ja kertonut, että lääkäri on minulle kirjoittanut sairauslomaa. Nyt sitten työnantaja sanoi vihaisena puhelimessa, että eihän hän voi millään tietää onko minulla todistuksia vai ei, jos en niitä hänelle toimita. Yritin vain sanoa, että olenhan asiasta itse puhelimessa ilmoittanut.

Jälkeenpäin vasta tuli mieleeni, että tuohan tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että hän ei luota minuun ja että hän pitää minua aika tyhmänä, jos luulee minun kuvittelevan, että voisin tällaisesta asiasta valehdella jäämättä kiinni.

Mä oon ollu nyt 1,5 viikkoa poissa (eka lapsen sairauden takia ja nyt omani) ja toimitan molemmat laput kun palaan maanantaina töihin. Molemmista tapauksista olen esimiehelleni soittanut. En tosiaan lähde ajamaan 100 kilometriä yksien lappujen toimittamisen takia, eikä niitä ole pyydettykään.

[QUOTE="a p";27310070]No tuota luottamuspuolta minäkin tässä mietin, kun en oikein tajua, mitä työnantaja tässä nyt edes ajatteli. Olen ilmoittanut poissaolostani ajoissa ja kertonut, että lääkäri on minulle kirjoittanut sairauslomaa. Nyt sitten työnantaja sanoi vihaisena puhelimessa, että eihän hän voi millään tietää onko minulla todistuksia vai ei, jos en niitä hänelle toimita. Yritin vain sanoa, että olenhan asiasta itse puhelimessa ilmoittanut.

Jälkeenpäin vasta tuli mieleeni, että tuohan tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että hän ei luota minuun ja että hän pitää minua aika tyhmänä, jos luulee minun kuvittelevan, että voisin tällaisesta asiasta valehdella jäämättä kiinni.[/QUOTE]

Ehkä voisit tarkistaa mikä teidän työpaikan käytäntö on muidenkin ihmisten kohdalla. Kaikilla pitää olla kyllä sama käytäntö.
Kuulostaa jonkinasteiselta simputtamiselta työnantajasi toiminta. On itsestäänselvä asia että sairaalasta on paha lähteä lappuja mihinkään toimittamaan.

Sairauslomatodistus toimitetaan sitten kun mennään takaisin töihin, ei siis kipeänä tarvitse sitä lähteä viemään. Juuri oli tytön työharjoittelupaikassa samasta asiasta vääntöä ja asia on niin,että sitä ei tarvitse viedä. Soitto tai viesti riittää kuinka kauan on pois.
Jos on pidempi sairausloma kyseessä niin sairauslomatodistus on hyvä postittaa,mutta jättää itselle siitä kopio.
Työnantajasi toimii väärin

Hö, meillä pitää viedä heti työterveydestä tullessa :O ihan on virallinen "käsky" toimintaohjeissa. Näitä sairaalassaolo tapauksiakin on ollut niin piti vaimon tuoda lappu. Eli meillä nipotetaan.

[QUOTE="nuuh";27310193]Hö, meillä pitää viedä heti työterveydestä tullessa :O ihan on virallinen "käsky" toimintaohjeissa. Näitä sairaalassaolo tapauksiakin on ollut niin piti vaimon tuoda lappu. Eli meillä nipotetaan.[/QUOTE]

No entä jos olet sairaalassa ja menet sieltä taksilla kotiin? Pitääkö koukata työpaikan kautta? Maksaako työnantaja taksikierroksen?

[QUOTE="a p";27310214]No entä jos olet sairaalassa ja menet sieltä taksilla kotiin? Pitääkö koukata työpaikan kautta? Maksaako työnantaja taksikierroksen?[/QUOTE]

aa, näemmä kerroitkin jo miten sairaalatapauksessa toimitaan. huonosti luin.