Poissaolo Lapsen kuntoutuksen vuoksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikaista vastausta kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pikaista vastausta kaipaava

Vieras
Hei!

Kysyisin teiltä viisaammat, että mitenkä se nyt menee, kun joudun kerran viikossa lähtemään töistä aikaisemmin lapseni kuntoutuksen vuoksi.

Jos tuon tästä töihin todistuksen, Onko työnantaja velvollinen maksamaan silti kokopäivästä palkan?

Kiitos jo etukäteen.

Et sinä lapsen kuntoutus / lääkärikäynneiltä palkkaa saa ( luultavasti). Ainakaan Helsingin kaupungilla ei saa, tuskin monella muullakaan työnantajalla. Luultavasti saanet kuitenkin tehdä ehkä puuttuvat tunnit takaisin, eli pidempää päivää, jotta et ilman palkkaa niiltä tunneilta jää.

Samaa mieltä. Et taida saada palkkaa tuolta ajalta. Ainakin meillä työehtosopimus sanoo että äkillisen lapsen sairastumisen takia saa palkallisen vapaapäivän, mutta jos on jo etukäteen tiedossa niin ei saa palkkaa. Sun pitäisi siirtää se kuntoutus työajan ulkopuolelle tai pyytää jotakuta muuta viemään lapsi kuntoutukseen.

No en ihan varmasti osaa sanoa mutta mä LUULEN, että saat siltä ajalta palkan. Tai no, en tiedä kun on kuntoutuksesta kyse. Mutta meillä esim. poika oli tutkimusjaksolla 8 vkoa ja tuona aikana 2x/vkossa mies joutu olemaan pois töistä joko koko päivän tai osan päivästä. Sai todistuksen sairaalasta jossa todettiin, että vanhemman läsnäolo on pakollinen ja kyllä työnantaja oli velvollinen maksamaan palkan.

Samaa mieltä. Et taida saada palkkaa tuolta ajalta. Ainakin meillä työehtosopimus sanoo että äkillisen lapsen sairastumisen takia saa palkallisen vapaapäivän, mutta jos on jo etukäteen tiedossa niin ei saa palkkaa. Sun pitäisi siirtää se kuntoutus työajan ulkopuolelle tai pyytää jotakuta muuta viemään lapsi kuntoutukseen.

Eli mahdollisuutta tähän ei ole. Olen ainoa mahdollinen viejä, ainoa mahdollinen aika on työajalla (2 vuotta jonotettiin jo tätäkin) ja päivä menee sen takia pipariksi kun joudun toiselle paikkakunnalle ajamaan kuntoutuksen vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;22312013:
No en ihan varmasti osaa sanoa mutta mä LUULEN, että saat siltä ajalta palkan. Tai no, en tiedä kun on kuntoutuksesta kyse. Mutta meillä esim. poika oli tutkimusjaksolla 8 vkoa ja tuona aikana 2x/vkossa mies joutu olemaan pois töistä joko koko päivän tai osan päivästä. Sai todistuksen sairaalasta jossa todettiin, että vanhemman läsnäolo on pakollinen ja kyllä työnantaja oli velvollinen maksamaan palkan.

Itseasiassa tuokin riippuu työehtosopimuksesta. Tuollaisissa tilanteissa jos työnantaja ei maksa on yleensä mahdollisuus hakea Kelasta erityishoitorahaa noilta päiviltä.

Ei ole velvollinen maksamaan mitään. Jos saat sairaalasta todistuksen, että kuntoutus vaatii vanhemman läsnäoloa vähintään kuuden tunnin ajan sinä päivänä, voit hakea Kelalta erityishoitorahaa (edellyttäen että et saa siltä päivältä palkkaa) .

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;22312013:

Näin minäkin olen sen ajatellut. Nyt työkaveri alkoi selittämään että pitää toimittaa, (tähän asti olen ottanut palkan vain tunneilta joilla olen ollut töissä) ja mietin että kysynkö nyt pomolta vielä että haluaako se varmasti kyseisen todistuksen. Toki ilmainen raha mulle kelpaa....

Mun työnantaja ei ainakaan maksa palkkaa lapsen lääkäri-tai neuvolakäyntien ajalta. Toki mulla on kuukausipalkka, mutta lääkärikäynnit täytyy tehdä omalla ajalla, jolloin loppupäivä menee miinukselle (jos iltapäivällä lähtee aikaisemmin). Meillä on liukuva työaika ja miinussaldoa saa olla tietty määrä, ettei vaikuta palkkaan. Lapsen äkillinen sairastuminen on eri asia.

[QUOTE="vieras";22312045]Mun työnantaja ei ainakaan maksa palkkaa lapsen lääkäri-tai neuvolakäyntien ajalta. Toki mulla on kuukausipalkka, mutta lääkärikäynnit täytyy tehdä omalla ajalla, jolloin loppupäivä menee miinukselle (jos iltapäivällä lähtee aikaisemmin). Meillä on liukuva työaika ja miinussaldoa saa olla tietty määrä, ettei vaikuta palkkaan. Lapsen äkillinen sairastuminen on eri asia.[/QUOTE]

No ei meidänkään eikä mun miehenkään työnantaja maksa lääkäri tai neuvolakäyntien ajalta. Mutta esim. kun lapsi joutu tutkimusjaksolle ja lääkäri kirjotti todistuksen jossa luki, että vanhemman läsnäolo on VÄLTTÄMÄTÖN niin sillon työnantaja maksoi palkan. Nyt toki on kysymys kuntoutuksesta joten voipi olla eri asia.

Meillä työnantaja ei ole maksanut palkkaa lapsen sairaalajaksoilta. Onpa käynyt niinkin, että kuukauden lomakertymä on ollut vaarassa poissaolojen vuoksi. Jos ei tule 14 työpäivää kuukaudessa, niin silloin siltä kuukaudelta ei kerry lomaa, vaikka olisi lääkärintodistus lapsen kuntoutuksesta ja vanhempien läsnäolon pakollisuudesta.

Tuttavalla työnanantaja oli sen sijaan maksanut koko kuukauden palkan, kun vanhempi oli ollut poissa lapsen sairaalassa olon vuoksi.

Nämä molemmat työnantajat ovat yksityisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;22312056:
No ei meidänkään eikä mun miehenkään työnantaja maksa lääkäri tai neuvolakäyntien ajalta. Mutta esim. kun lapsi joutu tutkimusjaksolle ja lääkäri kirjotti todistuksen jossa luki, että vanhemman läsnäolo on VÄLTTÄMÄTÖN niin sillon työnantaja maksoi palkan. Nyt toki on kysymys kuntoutuksesta joten voipi olla eri asia.

Jos lapsi käy kuntoutuksessa tai terapiassa, niin tärkeää kun se onkin, ei sitä rinnasteta sairaalassa hoitoon. Ja KvTES mukaan sairaalassakaan ei vanhemman tarvitse olla palkalla lapsen kanssa, kun siellä ne hoitajat hoitaa. Ymmärrän kyllä vanhemman tuskan ja annan pitää lomapäiviä, palkatonta tai korvata tunnit mutta palkalla siellä ei voi olla.

Jos lapsi käy kuntoutuksessa tai terapiassa, niin tärkeää kun se onkin, ei sitä rinnasteta sairaalassa hoitoon. Ja KvTES mukaan sairaalassakaan ei vanhemman tarvitse olla palkalla lapsen kanssa, kun siellä ne hoitajat hoitaa. Ymmärrän kyllä vanhemman tuskan ja annan pitää lomapäiviä, palkatonta tai korvata tunnit mutta palkalla siellä ei voi olla.

Joo, uskon, että kuntoutusta ei rinnasteta sairaalahoitoon.

Mutta tuohon sairaala asiaan vielä, niin kyllä on tilanteita jolloin vanhemman pitää olla sairaalassa mukana. Esim. meillä tilanne oli se, että lapsen hoidon kannalta se oli välttämätön. Ja semmonen todistus kirjoitettiin meille 2 kertaa viikossa 8 vkon ajan. Joka ikinen maanantai ja joka ikinen perjantai. Ja MOLEMPIEN vanhempien läsnäolo oli välttämätön. Ja kyllä, palkalla oltiin (tai mies oli, minä olin äippälomalla).

Jos lapsi on sairaalassa kuntoutuksessa, niin pienten alle alle 7-v lasten ollessa kyseessä lääkäri kirjoittaa todistuksen, että vanhempien läsnäolo on välttämätön. Näin ainakin meillä on ollut lapsen ollessa vuosittain sairaalajaksolla. Mutta tämän todistukseen perusteella työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa. Sillä todistuksella haetaan Kelalta erityishoitorahaa sille ajalle, jolta työnantajalta ei saa palkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;22312093:
Joo, uskon, että kuntoutusta ei rinnasteta sairaalahoitoon.

Mutta tuohon sairaala asiaan vielä, niin kyllä on tilanteita jolloin vanhemman pitää olla sairaalassa mukana. Esim. meillä tilanne oli se, että lapsen hoidon kannalta se oli välttämätön. Ja semmonen todistus kirjoitettiin meille 2 kertaa viikossa 8 vkon ajan. Joka ikinen maanantai ja joka ikinen perjantai. Ja MOLEMPIEN vanhempien läsnäolo oli välttämätön. Ja kyllä, palkalla oltiin (tai mies oli, minä olin äippälomalla).

No voihan se niinkin olla. Minulla ei ole ollut palkallista itsellänikään esim lapseni sydämentähystysleikkaus, nielurisaleikkaus ( eikä sen jäkihoito koska kyseessä ei ole lapsen äkillinen sairaus) eikä esim aivojen mengneettikuvaus.

Juurikin pitkän matkan takia länsäoloni on välttämätön.
Varsinaisessa terapiassa en ole mukana.

Siis, eihän sun läsnäolo katota välttämättömäksi pitkän matkan takia, eli mielestäni ET saa tuon takia mitään todistusta siitä, että sun on pakko olla siellä. Se katotaan välttämättömäksi vain jos lapsen hoito ei onnistu ilman, että olet siellä. Matka ei ole syy saada palkka siltä ajalta.

Näin minäkin olen sen ajatellut. Nyt työkaveri alkoi selittämään että pitää toimittaa, (tähän asti olen ottanut palkan vain tunneilta joilla olen ollut töissä) ja mietin että kysynkö nyt pomolta vielä että haluaako se varmasti kyseisen todistuksen. Toki ilmainen raha mulle kelpaa....

se kuponki antaa sulle luvan olla pois töistä. Eli että ei ole luvaton poissaolo. Työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa siltä ajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;22312116:
Siis, eihän sun läsnäolo katota välttämättömäksi pitkän matkan takia, eli mielestäni ET saa tuon takia mitään todistusta siitä, että sun on pakko olla siellä. Se katotaan välttämättömäksi vain jos lapsen hoito ei onnistu ilman, että olet siellä. Matka ei ole syy saada palkka siltä ajalta.

En voi lähteä paikalta ilman lasta "takaisin" töihin.

No voihan se niinkin olla. Minulla ei ole ollut palkallista itsellänikään esim lapseni sydämentähystysleikkaus, nielurisaleikkaus ( eikä sen jäkihoito koska kyseessä ei ole lapsen äkillinen sairaus) eikä esim aivojen mengneettikuvaus.

No tää tilanne tulee vastaan varmaan oikeastaan vaan lasten psykiatriassa ja siellä tehtävillä tutkimusjaksoilla. Tutkimusjakson onnistumisen edellytys on, että vanhemmat on paikalla.

Vaikka se lapsen hoito olisi kuinka välttämätöntä ja mahdotanta ilman äitiä ja matka kuinka pitkä tahansa, nii ei se työnantajan ongelama ole. Työnantajaa kiinnostaa vaan se että teetkö töitä vai et. Periaatteessa sun pitäisi tuossa tilanteessa pyytää vaikka isovanhempia kuskaamaan lapsi hoitoon tai kuka vaan muu, tai sitten tyytyä olemaan ilman palkkaa.

Harva firma maksaa palkkaa siitä että ajelet 200km lapsen hoitojen perässä.

Työnantaja on velvollinen antamaan vapaata tuon kuntoutumisen ajaksi, mutta ei maksamaan palkaa. Mutta kela korvaa saamatta jääneitä ansioita kyseiseltä ajalta http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701160434EH?OpenDocument

Yhteistyössä