Poikaani etsittiin poliisin kanssa ilta

Iltapäivällä 5 vuotias esikoiseni lähti kolmen jälkeen, ehkä lähemmäs puolen neljän maissa ulos. Olivat sopineet kaverinsa Jaakon kanssa treffit neljäksi. Siellä sitten olikin ollut käymässä, lähtenyt viiden-puolikuuden maissa kotiin. (Siis tämä välimatka on niin lyhyt, että ikkunasta näkyy talo)..Vaan eipä sitten alkanut kotona näkyä. Kävin kiertämässä naapuruston lapsiperhetalot läpi, soittelin ovikelloa, mies haravoi lähialuetta kierrellen jalkasin..Ei missään poikaa. Alkoi jo tulla pikkasen paniikkia ja soitin seiskan jälkeen poliisille. Tuttavat, naapurit ja poliisit sekä tietenkin me perheenjäsenet etsittiin poikaa.. Kamala tilanne.. Poliisi halusi käydä kotonakin juttelemassa. No etsinnät loppuivat siihen, että poika tuli jostain kotitielle kävellen reippaasti, mies oli vastassa häntä pyörällä. Kertoi olleensa Rikun luona. Ei hajuakaan kuka tämä Riku on, mutta kuulema joku koululaispoika. Poika ei osaa selvittää, missä kyseinen talo on tai millainen.. Tämmösiähän nämä ok-talot on kaikki samanlaisia.. Mutta LUOJALLE KIITOS, että elävänä ja terveenä poika kotiutui.

Kyllä on ripitykset pidetty, poliisi puhutteli kotona poikaa ja poika sai kotiarestia ja pelikiellot kaupan päälle. Tietää ihan hyvin jo ennestään, että LUPA ON KYSYTTÄVÄ jos jonnekin menee sisälle.

Miten ihmeessä saisi vielä aikatauluissa pysymään, että vaikka mitä tekisi ja missä olisi niin seiskalta oltava kotona? Onkohan olemassa jotain "piipparia", jonka voisi hankkia... Kännykkää en halua noin pienelle hankkia..

Meinaapi vieläkin olla mammalla itku herkässä. Kauheita ajatuksia kerkesi tulla jo mieleen. Onneksi meidän lähellä ei ole vesistöjä eikä isompia teitäkään. :\|

Nyt miun pikkurakasmurmelini nukkuu. Itkuhan hänelläkin tuli kun näki äidin hädän.

:heart:
 
vieras2
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:10 vieras kirjoitti:
turha mun mielestä 5 vuotiaalle saarnaa pitää, sulle se olis pitänyt pitää...
Samaa mieltä !

Mielestäni 5-vuotias on aivan liian pieni kulkemaan yksin kaverille ja takaisin vaikka ikkunasta näkyisikin kyläpaikka.

Miksi et saattanut ja mennyt vastaan lastasi ?
 
vakkari harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:10 vieras kirjoitti:
turha mun mielestä 5 vuotiaalle saarnaa pitää, sulle se olis pitänyt pitää...
:headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: just,äidinhän se vika oli että poika hävis. \|O \|O \|O \|O \|O \|O
 
:hug: Tiedän tunteen, nuo meidänkin murmelit on olleet varmaan jokainen välillä jossain hukassa... esikoinen hukkui kauppakeskuksessa, tyty pyöräili kylälle (vajaa kilometrin matka) jäätelökioskille ja kuopus on pariin kertaan kadonnut pihalta kauemmas - aina se hätä vaan tulee, että jos lasta ei löydykään. Poliiseja ei ole kuitenkaan tarvinnut meidän soittaa.

Mutta onneksi teilläkin kaikki hyvin lopussa! =)
 
rivera
Onneksi poika löytyi !!
Omalle pojalle olen miettinyt tähän lähialueella tapahtuviin retkiin mukaan radiopuhelinta, sillä saisi sitten pojan kiinni jos huutoääni ei riitä. Niin mulla siis poika 6v ja kulkee kanssa tässä lähitaloissa kavereilla ihan omineen.
 
vakkari harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:13 vieras2 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:10 vieras kirjoitti:
turha mun mielestä 5 vuotiaalle saarnaa pitää, sulle se olis pitänyt pitää...
Samaa mieltä !

Mielestäni 5-vuotias on aivan liian pieni kulkemaan yksin kaverille ja takaisin vaikka ikkunasta näkyisikin kyläpaikka.

Miksi et saattanut ja mennyt vastaan lastasi ?
Voi elämä,taas näitä pumpulissa kasvattajia. \|O \|O
 
Aika pitkälti asuinalueestakin kiinni, voiko lapsi ulos mennä yksin vaiko ei. Meillä on poika käynyt leikkipuistossa jo pitkään ihan yksin / kavereiden kanssa, eikä ole koskaan tuottanut ongelmaa. Pyöräileminen yms. lajit tosin on kiellettyjä, vaikkei tässä juurikaan autoliikennettä ole, niin silti sitä en pidä turvallisena. Ja mielestäni on erittäin turvallista antaa tien toiselle puolelle mennä yksin, kun tietääpi liikennesäännöt sun muut.

Ja täällä tuntuupi olevan yleinen tapa se seiskalta kotiin sääntö. Ainaskin muiden tenavat pistän siihen aikaan pois täältä.
 
rivera
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:13 Heili Karjalasta kirjoitti:
Mie en ymmärrä, miten uskallan antaa syksyllä pojan kulkea tuon esikoulumatkankaan yksin.. Jos sattuu joku Riku tulemaan matkalla vastaan.. Kääk. Kun tolleen kotitieltäkin voi eksyä Rikun luo...
Saako teillä eskariin kulkea yksin? Täällä ei, aina pitää lapsi viedä ja hakea. Juuri käytiin eskarissa tutustumassa, ensi syksynä alkaa meilläkin.
 
XXS
Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Olisko kuitenkin ne eskarimatkat hoitaa niin,että pojalla olisi aikuinen viemässä ja hakemassa. Itse annoin kulkea koulumatkankin (1,5 km) yksin vasta ekaluokan kevätlukukaudella.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:13 Heili Karjalasta kirjoitti:
Mie en ymmärrä, miten uskallan antaa syksyllä pojan kulkea tuon esikoulumatkankaan yksin.. Jos sattuu joku Riku tulemaan matkalla vastaan.. Kääk. Kun tolleen kotitieltäkin voi eksyä Rikun luo...
Miksi pitäisi kulkea yksin jo eskarista? Meilläpäin ei henkilökunta edes päästä yksin kotiin, perheestäkin pitää olla täysi-ikäinen hakija.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:14 rivera kirjoitti:
Onneksi poika löytyi !!
Omalle pojalle olen miettinyt tähän lähialueella tapahtuviin retkiin mukaan radiopuhelinta, sillä saisi sitten pojan kiinni jos huutoääni ei riitä. Niin mulla siis poika 6v ja kulkee kanssa tässä lähitaloissa kavereilla ihan omineen.
Joo tääkin tulee pian 6v. Ja sit pitäs jo eskarimatkoja yksin kävellä..Ainaskin muidenkin tenavat kävelee! Onneksi olen kotiäiti ja silleen voin mennä viemään tai hakemaan tarvittaessa.

Kun on tämmönen perusturvallinen ok-taloalue, jossa kaikki naapurit tuntee ja tietää toisensa ja toisten lapset ja kattoo peräänkin, niin miusta on ihan jees jos lapsi käy kavereilla yksin kylässä.

Mitä siihen miun liikkumiseen (hänen viemiseen ulos) tulee, niin tällä hetkellä en juurikaan kykene kävelemään maanantaina olleen leikkauksen takia. Ja yritän silti selviytyä noiden lasten kanssa kotona olemisesta (toinen kun on ihan vauva ja kanneskeltava, miltei mahdoton yhtälö). =)

Suht usein olen itsekin esikoisen ulkoiluaikoina ulkona, jututtamassa naapureita, tekemässä puutarhatöitä tai neulomassa leikkipuistossa ja vauva nukkuu kärreissä
 
Hyvä että lapsi löytyi kunnossa! :hug: Saako teillä eskarilaiset kulkea ilman saattajaa? Täällä se on ehdottomasti kiellettyä!

En muuten minäkään enää vuosi sitten pojan ollessa liki 6 ollut pihalla hänen jokaista askeltaan vahtimassa. Eihän siinä muuta olisi ehtinyt parhaina päivinä tehdäkään kuin ulkoilla. Aamulla vain retkilounaat reppuun pihalle, ja päiväksi mamma pojan seuraksi... =) Niin että antaa tulla tännekin toruja!
 
onneksi poika tuli ehjin nahoin kotiin! Tuota itsekin olen pelännyt ja ihan samanikäinen lapsi, eskariin menossa elokuussa. ja siitä ei ole kuin vuosi kun pitää antaa yksin kulkea kouluun, pitkä matka on, juuri alittaa sen 3km joten koulukyytiäkään ei saa :/
Meillä myös alettu harjoitella yksin ulkona olemista ja VASTA nyt. Täälläpäin ainakin 3 vuotiaat jo yksin ulkoilevat, mä luulin olevani harvinaisuus kun en oikein ole uskaltanut päästää yksin mihinkään. Nyt on saanut mennä naapuriin, johon ei tarvitse kulkea autotiellä. Perheessä muitakin lapsia, joten joka tapauksessa ulkoilemme vähintään aamupäivisin. Mutta nää isommat kun notkuu vaikka koko päivän ruokailuja lukuunottamatta ulkona ja enhän minä voi kun on vauvaa imeteltävä, ruoat laitettava jne. kenellä on oikeasti mahdollisuus saattaa aina lapsi? Niin, no jos on ainut lapsi niin ehkä teillä sitten voi. Mites se koulunkäynti sitten? Täytyyhän sitäkin harjoitella, itsenäistymistä
 

Yhteistyössä