Poikaani etsittiin poliisin kanssa ilta

minä taas täällä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 07:49 Ninttu83 harmaana kirjoitti:
ootko tarkistanu et pojallas kans on riku niminen koulukaveri ja että on kans ollu siellä?mulla tuli heti kauheudet mieleen, ku sanoit et et tätä rikua tuntenu jne
mulle tuli kyllä ihan sama mieleen.
 
Huh, onneksi poika löytyi ja turhaa voohotusta äitiä syyttää, rauhallisella alueella tuon ikäiset lapset todellakin voivat leikkiä yksin ulkona ja mennä naapuriin.

Missäköhän te itse olette tuon ikäisenä olleet? Tuskin äidin käsipuolessa ainakaan.
 
nykyään tuntuu et äidit ei anna lasten kasvaa, vaan vahtivat vielä kouluikäisenäkin niitä pihalla.
Onhan se ihan hurjaa et 5-v on yksin ulkona... :eek:
Miten ihmeessä jotkut menee jo ekalla luokalla yksin metrolla kouluun, hui! :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 07:52 minä taas täällä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 07:49 Ninttu83 harmaana kirjoitti:
ootko tarkistanu et pojallas kans on riku niminen koulukaveri ja että on kans ollu siellä?mulla tuli heti kauheudet mieleen, ku sanoit et et tätä rikua tuntenu jne
mulle tuli kyllä ihan sama mieleen.
:attn:
 
Juu ei ole epäilystä mistään hämärästä eikä mitään outoa ole tapahtunut pojan poissa ollessa..

Poika on tarkistettu päästä varpaisiin ja siltä väliltä ja "kuulusteltu" läpikotaisin. n. 8 vuotiaan Rikun vanhemmat ovat olleet koko ajan paikalla kun poika ollut siellä, tarjonneet mehua hänelle ja pojat ovat pelanneet KOKO HIIVATIN ILLAN TIETOKONEELLA matopeliä (Worms III). Jonka vuoksi se pelikielto. Meillä kun saa pelata vaan tietyn ajan tiettynä päivänä ja torstai ei ole pelipäivä... Niin ja kyseisen Rikun talo on tuossa n. 100-150 metrin päässä, josta en sitten osannut kysellä poikaa kun ei ole aivan naapuritaloja ja eri kadun varrella onpi.

Tulipa muuten mieleeni edellinen asuinpaikkamme, joka oli toisella puolen kaupunkia, rivitaloasunto. Siinä talossa mammat nakkas 2-3 vuotiaat lapsensa pihalle valvomatta, vaikka iso saha oli vieressä ja puurekat ajelivat lähellä. Sen lisäksi oli läpikulkutie, vesistö suhteellisen lähellä jne. kurkkasivat aina vaan ikkunasta, onko nuppuset tallella.. Mietin monesti, että entäs jos ei olekaan.... HUIII.

Mutta siis asuinalueilla on tosi paljon eroja, samoin lapsissa, kasvatuksessa yms. että turha tosiaan ketään tässä alkaa sen kummosemmin syyllistämään mistään tai "jakamaan syyllistyksiä" toisten kanssa. Kukin taklaa tässäkin tavallaan. =)

Mukavaa alkanutta perjantaipäivää! :flower:
 
Hassua ettei sen Rikun vanhemmat yhtään kyselleet oliko pojalla lupaa tulla heille, jos ei noin niinkuin normaalsiti käy siellä leikkimässä? Meille jso tulis joku oudompi leikkijä niin varmaan soittasin vanhemmille tai yrittäsin ainakin.

Onneksi ei ollut tuon kummosempi reissu, vaikka siinä sydänkurkkuun meneekin =)

Mä oon noiden pienempien lasten kanssa tehnyt niin että olen sinne leikkipaikkaan ilmottanut milloin laitetaan muksut kotiin tulemaan, eli aikuinen vahtii sen lähtöajan, jos itellä lapsille ei vielä kelloa ole.

Ja juu on meilläkin täälläpäin niitäkin vanhempia joiden lapset on koko pienen ikänsä alkaen 2v. kulkeneet kylillä yksin tai pari vuotta isomman sisäruksen kanssa... milloin missäkin... :whistle:
 
WTF
Tää on vähän kaks piippunen juttu... Toiset tuon ikäiset ovat jo hyvin sellaisia, että voi hyvinkin päästää yksin pihailemaan, ja toiset niin vauvoja, ettei tulisi kuuloonkaan...

Itse en muista minkä ikäisinä omat teinini pääsitn yksin pihailemaan, varmaan 5v. mut ne ei kumpikaan tehny katoamis temppuja... nyt kun ovat vanhempia, poikaa (12v) ei välillä saa mistään kiinni, ei puhelinta mukana ei tietoo missä luuraa, sit kun tulee kotii sanoo et oltiin metsäsä tekee majaa... annan noottia et aina pitää ilmoittaa mihin menee. joskus on kaverilla eikä ilmiota ja eti sit herraa... ollaan sovittu et AINA pitää ilmoittaa mihin menee... toiv. alkaa toimimaan... kotiarestit eikä muut arestit oikee auta...
 
Samaa ihmettelin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:18 Leija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:13 Heili Karjalasta kirjoitti:
Mie en ymmärrä, miten uskallan antaa syksyllä pojan kulkea tuon esikoulumatkankaan yksin.. Jos sattuu joku Riku tulemaan matkalla vastaan.. Kääk. Kun tolleen kotitieltäkin voi eksyä Rikun luo...
Miksi pitäisi kulkea yksin jo eskarista? Meilläpäin ei henkilökunta edes päästä yksin kotiin, perheestäkin pitää olla täysi-ikäinen hakija.
Ainakaan tääl Oulussa ei edes saa niin. Ainut mahdollisuus on mennä yksin erikseen sovittuna, siis että kokeillaan hieman ennen kouluun siirtymistä, että saa lähteä yksin - soitto pk:n että lähtee ja sitten ilmoittavat että on tullut kotiin.

Nyt jonku kerran tyttö kulkenut kaverinsa kanssa n. 300m matkan toisilleen, niin että kuitattu "nyt lähtee" ja "perillä", pientä harjoittelua syksyä varten, kun lähtevät kouluun.
 
Joo se on kyllä tökeröä päästää edes lasta kotiinsa ilman sen vanhempien lupaa. Normaalisti meillä sovitaan ennakkoon lasten vierailut, niin että molemmat vanhemmat tietää missä mennään ja kuka milloinkin on kenen luona..

Meille tulee esikoisen kavereita (kolme poikaa, jotka siis erikseen vierailevat), jotka ovat eskarilaisia (ovat tulleet jo yli vuoden ajan) YKSIN ilman saattajaa tuolta noin reilun kilsan päästä pyörällä / potkulaudalla / kävellen kyläilemään sovittuina aikoina.. Eli siis on täällä muitakin luottavaisia vanhempia ja tämä on tosiaan tapa täällä alueella.

Itse en potkulautaa edes tuon ikäiselle hanki saatika anna pyöräillä itsenäisesti. :D
 

Huh, onneksi kaikki on hyvin ja poika ehjänä kotona. Tilanne jää varmasti myös pojan mieleen pysyvästi.
Kyllä asuinalueissa on suuria eroja ja jokainen äiti tuntee lapsensa. Toi viiden vuoden ikä on vaan just tollanen, että kaikkea pitää kokeilla. Moni vanhempi on päiväkodissa kertonut kun lapsi tässä vaiheessa muuttuutosi paljon ja revittelee rajoja. 5-v ikä on lapsille tosi rankka murrosvaihe ja identiteettikriisin paikka.

Muksaa perjantaita :)
 
asuinalueilla ja lapsilla on niin suuri ero.
kyllähän minäkin juoksentelin saaristossa yksinäni jo 3v.
tein pitkiä retkiä metsässä ja tarkkailin eläimiä, taisin hieman villiintyä ja metsästyä aina kesäisin. :LOL:
kyllä meillä 5v ja 3v leikkivät kahdestaan leikkipihalla, mutta kyllähän mä pidän niitä koko ajan silmällä ikkunasta(asutaan rivitalossa, jossa on rivitaloilla ympäröity leikkipiha), eikä ne kyllä ole koskaan lähteneet mihinkään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 08:56 Heili Karjalasta kirjoitti:
Joo se on kyllä tökeröä päästää edes lasta kotiinsa ilman sen vanhempien lupaa. Normaalisti meillä sovitaan ennakkoon lasten vierailut, niin että molemmat vanhemmat tietää missä mennään ja kuka milloinkin on kenen luona..

Meille tulee esikoisen kavereita (kolme poikaa, jotka siis erikseen vierailevat), jotka ovat eskarilaisia (ovat tulleet jo yli vuoden ajan) YKSIN ilman saattajaa tuolta noin reilun kilsan päästä pyörällä / potkulaudalla / kävellen kyläilemään sovittuina aikoina.. Eli siis on täällä muitakin luottavaisia vanhempia ja tämä on tosiaan tapa täällä alueella.

Itse en potkulautaa edes tuon ikäiselle hanki saatika anna pyöräillä itsenäisesti. :D
Meillä myös näin, tosin matkat saattaa olla vähän lyhyempiä ja pojat on jo koulussa, saavat kulkea myös pyörillä. Sopivat asian joko puhelimitse tai käymällä ovella, ja kotiintuloajan ilmottavat sitten sille aikuiselle joka kotona. Ja eivät saa jäädä jos ei ole aikuista kotosalla. Myös kuolumatkat tuo ekaluokkalainen saa nyt kulkea pyörällä, syksyllä sen jouduin kieltämään.
 
Sekin on tosi, että lapset ovat aivan erilaisia. Jos niitä vertaileepi.

Meilläkin tuo poika on 125 cm, 22-23 kiloinen, osaa laskea yhteen ja vähennyslaskuja, kirjoittelee, on todella taidokas tietokoneen käyttäjä, piirtää suhteellisen hyvin, motoriikka on tosi hyvä ja hän kyllästyy esim jalkapallokoulussa ikäistensä kanssa pelaamiseen/harjoitteluun helposti, jne jne.. Taitoja on vaikka muille jakaa ja kokoa ja tietynlaista älyäkin, mutta sitten minun mielestäni tietyt kyvyt ovat selvästi ikätasolla..Esim häviämisentunteen käsittely, pettymykset, paha mieli jne.

Poikaa usein pidetään koululaisena 7-8 vuotiaana, vaikka tosiaan tulee piakkoin vasta 6v. =)


Niin ja poika hakeutuu mieluusti itseään vanhempaan seuraan ja leikkii paljon 7-10v lasten kanssa. Ja sukulaislapset 11v ovat hyvää pataa myös hänen kanssaan. Sekin varmasti vaikuttaa tuohon pojan itsenäistymiseen... Valitettavasti mamma ei saa poikaa pitää "vauvana" enää kovin pitkään. Toistaiseksi vielä tullee syliin ja halimaan ja haluaa ekstrahuomiotakin.
:heart:
 
Heilille iso :hug: , onneksi ei mitään pahempaa.

Meillä täällä toisella puolella kaupunkia, maaseudulla, on kännykkä pojalla käytössä siten, että 2 ja 3 on pikavalintoina äidille ja iskälle, voi soittaa vaikka ulkotöiden aikaan, jos sisällä joku hätä. Pyöräillen poitsu kulkee naapurin lapsilauman luo, mutta liikennehän täällä on aivan eri luokkaa. Montaa paikkaa meilläkään ei ole mistä karkulaista etsisi, kun lähin naapuri, jonne meno houkuttelee on 500m päässä...
 
vieras3
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:13 vieras2 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:10 vieras kirjoitti:
turha mun mielestä 5 vuotiaalle saarnaa pitää, sulle se olis pitänyt pitää...
Samaa mieltä !

Mielestäni 5-vuotias on aivan liian pieni kulkemaan yksin kaverille ja takaisin vaikka ikkunasta näkyisikin kyläpaikka.

Miksi et saattanut ja mennyt vastaan lastasi ?
\|O älykääpiöt...oho eikun :ashamed:
 
JOSA
Heilille: onneks poika löytyi ehjänä :hug:

Meillä isommat lapset kulkevat ulkona keskenään kavereiden kanssa. Säde alle 100m, kavereiden piha, meidän piha ja vieressä olevat rivitalot. En todellakaan heitä koko ajan vahdi. Ja tietävät, että pitää kysyä lupa, jos haluavat mennä leikkimään 150m päässä asuvan kaverin kanssa. Lapset 4 ja 7. Mutta me asummekin tuppukylässä melkein maalla, jossa autoja kulkee harvakseltaan.
 
lähinnä ihmetyttää se että tuon ikäinen päästetään kulkemaan eskarimatkoja yksin.. varsinkin kun ei ole pitkä aika kun oli monta juttua joissa pieniä lapsia raiskattu keskellä päivää ym. että ihan näillä perusteilla jo en ottaisi sitä riskiä että päästäisin yksin.. oikeesti, täällä on niin paljon tuommosia sairaita ihmisiä, joten mieluummin kyllä saattaja mukaan.. kuvittele jos lapselle sitten sattuisikin jotain.. en halua syyllistää, mutta varmaan noitakin seikkoja kannattaisi ajatella, vaikka matka tuntuisi kuinka turvalliselta.. :/
 
No olipas paljon keskustelua asiasta. Hyvä, että löytyi. On ollut varmaan tosi kova paikka vanhemmille kateissa olo. Ei mun mielestä huonosti ole toimineet. Kyllä sitä vapautta pitää pikku hiljaa antaa lapsosille. MIKÄÄN ei takaa sitä, että muksut selvii ehjin nahoin kaikesta. Nuo pelit tosiaan tuntuu pojille olevan niin kakkinielevän kiintoisia, että unhoittuu muut asiat. Itse kuulustelisin tuon ikäiseltä pojalta tarkkaan, jos kylään tulisi. Voisin esim. pyytää soittamaan tai puhelinnumeroa. Itse asiassa paljon isommiltakin lapsilta kannattaa tiedustella, jos ei kuviot selvät.
Rangaistusta en antaisi. Siinä olen eri mieltä.
:)
 

Yhteistyössä